2023-03-04, 20:32
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Surströmming!

Har du oht ätit surströmming i goda vänners lag?
Citera
2023-03-04, 20:34
Medlem
Ärtsoppa är fan ingen hit.
Citera
2023-03-04, 20:35
Medlem
Taco
Lite vattniga hackade grönsaker som man lägger i olika skålar, billig brynt költtfärs som läggs i ett hårt skal som går sönder när man tar första tuggan. Sedan sitter alla med gegga och smet i fejjan.
Trevlig middag verkligen!
Citera
2023-03-04, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvyJulep
Jo det var lite det jag tänkte på. "Jakten på den perfekta Carbonaran" osv. Märklig rätt att hänga upp sig på i mitt tycke.
Ja, det har ju blivit ett snobberi över det hela, men det säller ju många midwit-rätter. Ibland är det smash burger, ibland är det surdegsbröd, ibland är det mikro-bryggd öl, ibland är det mufuletta. Hipster-vågor som kommer och går. Det fina med mat är att de flesta rätter ändå bygger på gammal fattigmansmat. I grunden är den väldigt billig och enkel, men det är ett hantverk bakom som kan vara extremt. Japanerna har ju skapat en massa konstformer som egentligen inte kräver annat än hantverk. Origami kräver ett papper. Det är upp till din skicklighet vad du gör av pappret.
Citera
2023-03-04, 20:36
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balderis
Blir listtråd men, risotto.

Visst är det en smaksak men risotto är lika bra sidtillbehör som potatis. Man kan göra på flera olika sätt och med alla möjliga smaker.
Jag åker inte till Italien för en risotto men gör hemma i köket ett par gånger i månaden, oftast som förrätt men också som huvudrätt.

Mitt bidrag: Oxfilé. det är inte 399kr/kg gott.
Citera
2023-03-04, 20:38
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjocksmocksjocke
Du har inte ätit försvarets version under vintertid och övning.
Synd om sojapojkarna som aldrig har fått bekänna färg och fisa i kapp i ett tält.
Men detta ska väl åtgärdas får vi hoppas på.
Citera
2023-03-04, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjocksmocksjocke
Precis som flera andra exempel här, så anses inte ärtsoppa vara en ovanligt god rätt, så den är svår att överskatta. Det fascinerande med den är att den alltid är hyfsat god. Den är få rätter som t o m ett skolkök kan laga till, men ärtsoppa är ett av dem. Allt i lumpen smakade skit, men ärtsoppan stack ut som väldigt god.
Citera
2023-03-04, 20:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIGFAT08BATMANJPEG
Sushi måste kvala in som en av de mest överskattade och patetiska maträtten. Varför äter man egentligen sushi?

Har jag också undrat. Testade ett par gånger och det var verkligen ingen höjdare.
Citera
2023-03-04, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Ostron känns ju ganska överskattat. Blir mer att folk ska göra en grej av att de minsann njuter av ostron, det är mer fint än vad det är gott. Sen, ja, det finns säkert en del som genuint älskar det. Den är likväl överskattad.

Rätter som beskrivs som "en delikatess" brukar ju snarare innebära att rätten är äcklig, men att folk vill vara märkvärdiga och äta den ändå.
Ostron är rent snofseri. Man sväljer en salt snorlobba hel, och betalar skjortan för det.
Citera
Medlem
Pommes frites.

Den enda form av potatis som jag INTE tycker om.
Citera
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Du har inte ätit försvarets version under vintertid och övning.
Synd om sojapojkarna som aldrig har fått bekänna färg och fisa i kapp i ett tält.
Men detta ska väl åtgärdas får vi hoppas på.

Håller med till 1000%!!!
Citera
2023-03-04, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIGFAT08BATMANJPEG
Sushi måste kvala in som en av de mest överskattade och patetiska maträtten. Varför äter man egentligen sushi?
Det är absolut inte värt pengarna, men smaken är det absolut inget fel på. Milda och goda, naturliga smaker. Ris, fisk, soya, avokado. Enkelt och lättsmält. Nyttigt och man får en skön mättnadskänsla. Att betala 120 spänn för sex klumpar med ris med en skiva fisk på är ju däremot sanslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in