Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-19, 22:56
Medlem
LaLocas avatar
Truffelolja
Citera
2020-02-19, 23:09
Medlem
Bittra ruccola förstör vart det än förekommer. Hette tidigare senapskål, men efter namnbyte så har det blivit stort.
Citera
2020-02-19, 23:51
Medlem
maxorrs avatar
Rårörda lingon - klart överskattat relativt en egen god lingonsylt med lagomt socker

Råa blåbär - klart överskattat relativt en sylt med ev sötningsmedel
Citera
2020-02-20, 00:04
Medlem
mjukmjukares avatar
Tryffelolja.

Ja, egentligen en stor bluff. Kan tyckas.
Inte mycket (någon tryffel) där.
Men.
Extrakt till oljan som ändå fyller sin funktion vid vissa maträtter om man bara verkligen vet att det inte är någon form av äkta tryffel man har köpt. Doft och smak av tryffel finns och passar att göra maträtter lite pikanta med nyans av tryffel.
Så jag sågar den inte helt rakt av!!

,
Senast redigerad av mjukmjukare 2020-02-20 kl. 00:12.
Citera
2020-02-20, 00:06
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Förstår inte :-(
Tänker du på typ rökt salt, eller Himalayasalt, eller vad?

Ja det finns ju smaksatt salt i alla former, meningslöst enligt mig.. typ bambylöv salt som är grönt salt.. som har tagit smak, ev dyrare salt men det är oviktigt hur det lyfter rätten
Citera
2020-02-20, 00:12
Medlem
maxorrs avatar
Alltså alla dessa vinigrätter med olika smaker?? Vad ska man ha allt till?
Citera
2020-02-20, 00:47
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Alltså alla dessa vinigrätter med olika smaker?? Vad ska man ha allt till?

Åh detta är viktigt.
Vinäger bygger en grundsmak; framförallt syra. En grundsmak.
Mat-livs-viktigt.

Men för att tillsätta syra (t ex vin, citron, vinäger, olivolja, creme fraische, gräddfil, vitlök, chili, tryffelolja mm) krävs kunskap om rätt avvägning så att hela maträtten blir balanserad och god. Inget får ta över.
Lagom med allt så att dom gifter sig.

Vinäger (finns ett tiotals helt olika minst -bara inom vitvinsvinäger -testa ChampagneVinäger)
Samma inom rödvinsvinäger. Köp en mild. Fråga.
Rätt ingredienser och rätt mängd till rätt sallad. (Eller dressing -lika vanligt)
Då blir det gott. Riktigt gott!!

Blanda Vinäger m vanlig rapsolja. Salt/peppar.
O liiite vatten. Fyll på m sånt du tycker om.
Ofta bara lite... t ex dijonsenap, mer vinäger, kanske ngt sött -honung, mm tills du älskar din vinegrätt. Blanda / smaka.
Krävs tålamod o lust.

Vinegrätt blir det när du blandar upp din vinäger.
Och det är gott om du hittar dina smaker.

,
Senast redigerad av mjukmjukare 2020-02-20 kl. 00:52.
Citera
2020-02-20, 00:48
Medlem
Persiljablad.
Citera
2020-02-20, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Åh detta är viktigt.
Mat-livs-viktigt.

Men för att tillsätta syra (t ex vin, citron, vinäger, olivolja, creme fraische, gräddfil, vitlökssås mm) krävs kunskap om rätt avvägning så att hela maträtten blir balanserad och god. Inget får ta över.

Vinäger (finns ett tiotals helt olika minst -bara inom vitvinsvinäger -testa ChampagneVinäger)
Rätt ingredienser och rätt mängd till rätt sallad. (Eller dressing -lika vanligt)

Ofta bara lite... t ex dijonsenap, mer vinäger, kanske ngt sött -honung, mm tills du älskar din vinegrätt. Blanda / smaka.
Krävs tålamod o lust.

,

Inte olivolja, där fuskades det ju förr att få ner syrahalten på kemisk väg (låg syra = högre kvalité).

Håller f:ö med dig att olika syror är tokviktigt i vissa rätter.
Citera
2020-02-20, 01:14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ops, nu upptäckte jag min konservativa ådra... Det ska vara tomat på plankstek, och burksparris... Och den ska kosta 149:- inklusive en stor stark.

Bra att du tog upp din "konservativa" ådra:
Löjligt nog är hela konserverade tomater (går utmärkt med billiga "Eldorados") svingott att exempelvis laga fläskkotletter med. Recept kan erhållas om intresse finns.

-Risken är stor att jag går upp i vikt om jag läser mer av denna tråd!
Citera
2020-02-20, 01:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Åh detta är viktigt.
Mat-livs-viktigt.

Men för att tillsätta syra (t ex vin, citron, vinäger, olivolja, creme fraische, gräddfil, vitlök, chili, tryffelolja mm) krävs kunskap om rätt avvägning så att hela maträtten blir balanserad och god. Inget får ta över.

Krävs tålamod o lust.

,

Du är oerhört klok!
Men i "skafferiet" behöver man bara några sorter för att "klara vardagen", följande har jag:
Vitvinsvinäger
Rödvinsvinäger
Balsamico (billig typ Garant, av röda sorten).
Dyrare Balsamico, diffar på sort.
Äppelcidervinäger
Ättika, Perstorps (24%), tja heter ju "vinegear" eller liknande på engelska så jag räknar in ättikan här. (Även om det antagligen är som att svära i kyrkan).

Blir fem-sex sorter jag klarar mig i köket under vardagarna. Tja, även på helgerna faktiskt..

Vinäger kan inte överskattas! (Säg inte detta till politikerna bara, för då överskattas säkerligen vinägern!)
Citera
2020-02-20, 01:31
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du är oerhört klok!
Men i "skafferiet" behöver man bara några sorter för att "klara vardagen", följande har jag:
Vitvinsvinäger
Rödvinsvinäger
Balsamico (billig typ Garant, av röda sorten).
Dyrare Balsamico, diffar på sort.
Äppelcidervinäger
Ättika, Perstorps (24%), tja heter ju "vinegear" eller liknande på engelska så jag räknar in ättikan här. (Även om det antagligen är som att svära i kyrkan).

Blir fem-sex sorter jag klarar mig i köket under vardagarna. Tja, även på helgerna faktiskt..

Vinäger kan inte överskattas! (Säg inte detta till politikerna bara, för då överskattas säkerligen vinägern!)

Gött att läsa dig och om jag helt seriöst skulle tvingas utrusta mig någon månad eller två med syra i allt jag lagar så skulle det gå med ett knippe citroner. Så funkar det.
Sen är vi hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in