2022-10-03, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Stressen ska jag inte jämföra då jag bara kört entreprenad i Sverige, men jag vet att stressen här varit nog för att bränna ut mig mer än en gång...
Nu var det längesedan du skrev men har du jobbat som lastbilschaufför på andra företag? Någon lastbilschaufför som håller med Dainea?
Citera
2023-03-03, 03:07
Medlem
Till alla som ens funderar på att ta lastbilskort.

Att tro att du ska bli påhoppad och erbjuden jobb sekunden du går ut är otroligt naivt.

Utan kontakter och erfarenhet kommer du gå arbetslös minst 1-2 månader eller längre, ända tills du ledsnar och börjar söka jobb som inte har något med lastbil att göra.

Eller hoppar på en annan utbildning som faktiskt har chans att ge dig ett jobb(vården, tekniker, IT).

Arbetsförmedlingen ljuger låt dom inte få er att tro att det finns jobb.

"Företag skriker efter chaufförer" i helvette heller! Dom skriker efter chaufförer MED erfarenhet, skitföretag med pisskörningar skriker efter duktiga förare.

Men dom här duktiga förarna tar inte sånna skitjobb då dom har det hur lätt som helst att hitta jobb.

Och skitföretagen är för rädda för att ge nyexaminerade en chans.(vilket jag kan förstå litegran då lastbilar inte är billiga maskiner men nån måtta får det ju vara)

Och ja jag söker varenda pisskörning hosss varenda skitföretag men har fan slutat ens försöka nu söker jag endast lagerjobb istället(bonus var ju att man fick en del behörigheter på truckkortet som kan hjälpa)
Citera
2023-03-03, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pappana
Till alla som ens funderar på att ta lastbilskort.

Att tro att du ska bli påhoppad och erbjuden jobb sekunden du går ut är otroligt naivt.

Utan kontakter och erfarenhet kommer du gå arbetslös minst 1-2 månader eller längre, ända tills du ledsnar och börjar söka jobb som inte har något med lastbil att göra.

Eller hoppar på en annan utbildning som faktiskt har chans att ge dig ett jobb(vården, tekniker, IT).

Arbetsförmedlingen ljuger låt dom inte få er att tro att det finns jobb.

"Företag skriker efter chaufförer" i helvette heller! Dom skriker efter chaufförer MED erfarenhet, skitföretag med pisskörningar skriker efter duktiga förare.

Men dom här duktiga förarna tar inte sånna skitjobb då dom har det hur lätt som helst att hitta jobb.

Och skitföretagen är för rädda för att ge nyexaminerade en chans.(vilket jag kan förstå litegran då lastbilar inte är billiga maskiner men nån måtta får det ju vara)

Och ja jag söker varenda pisskörning hosss varenda skitföretag men har fan slutat ens försöka nu söker jag endast lagerjobb istället(bonus var ju att man fick en del behörigheter på truckkortet som kan hjälpa)
Vad ligger lönen på för chafförer som inte är nya inom yrket?
Citera
2023-03-03, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Vad ligger lönen på för chafförer som inte är nya inom yrket?

Högsta lönetaket enligt koll avtal är 28k + OB
Alltså då är det en chaufför med årtionden av erfarenhet och grymt bra rykte med alla behörigheter och intyg du kan ta inom transport(ADR för tank, explosivt, radioaktivtetc etc)
Senast redigerad av pappana 2023-03-03 kl. 03:14.
Citera
2023-03-03, 03:13
Medlem
Citat:
Högsta lönetaket enligt koll avtal är 28k + OB
Va? Det var det ju för fan 2016 med. Har inte lönerna ökat i ratthållaryrket?
Citera
2023-03-03, 03:15
Medlem
Citat:
Va? Det var det ju för fan 2016 med. Har inte lönerna ökat i ratthållaryrket?

Nej, facket inom transport är inte för chaufförerna utan dom står på företagens sida.

Åkerier är ta mig fan dom snålaste arbetsgivarna jag stött på
Citera
2023-03-03, 11:06
Medlem
Citat:
Nej, facket inom transport är inte för chaufförerna utan dom står på företagens sida.

Åkerier är ta mig fan dom snålaste arbetsgivarna jag stött på
Det är inte bättre inom IT när det kommer till Juniorer. Slavlöner som de förväntar sig att en vuxen ska kunna leva på.
Citera
2023-03-03, 13:21
Medlem
Citat:
Det är inte bättre inom IT när det kommer till Juniorer. Slavlöner som de förväntar sig att en vuxen ska kunna leva på.

Men IT har inget maxtak på löner. Du kan i princip gå från slavlön som junior till 80k när du har några år och erfarenhet på nacken.

Maxtaket på löner inom åkeribranchen i sverige är 28k då det är lägsta lönen på koll avtalet och eftersom åkerier är snåla så ser dom det som det högsta och därför vägrar betala mer så enda sättet att tjäna mer är via OB men även där finns ett maxtak då du inte kan jobba hur mycket som helst.

Men visst med rätt rutt kan du dra in 45k men då får du verkligen slita som ett djur och typ ligga ute en månad.

Är det värt det? Nja fick jag höra, för jobbet du gör nej.
Citera
2023-03-03, 15:03
Medlem
Citat:
Men IT har inget maxtak på löner. Du kan i princip gå från slavlön som junior till 80k när du har några år och erfarenhet på nacken.

Maxtaket på löner inom åkeribranchen i sverige är 28k då det är lägsta lönen på koll avtalet och eftersom åkerier är snåla så ser dom det som det högsta och därför vägrar betala mer så enda sättet att tjäna mer är via OB men även där finns ett maxtak då du inte kan jobba hur mycket som helst.

Men visst med rätt rutt kan du dra in 45k men då får du verkligen slita som ett djur och typ ligga ute en månad.

Är det värt det? Nja fick jag höra, för jobbet du gör nej.
Jag håller med. Inte värt det. jag slutade köra lastbil pga det men även andra saker. Jag och många fler skulle inte gå tillbaka till yrket för lägre än 40k EFTER skatt.
Citera
2023-03-04, 05:52
Medlem
Citat:
Jag håller med. Inte värt det. jag slutade köra lastbil pga det men även andra saker. Jag och många fler skulle inte gå tillbaka till yrket för lägre än 40k EFTER skatt.

Chansen att det händer är lika med 0.
Finns ingen annan bransch som ser lägstalönen i koll avtalet some en högsta lön
Citera
2023-03-04, 10:08
Medlem
Citat:
Chansen att det händer är lika med 0.
Finns ingen annan bransch som ser lägstalönen i koll avtalet some en högsta lön
Jag vet och lika liten chans är det att jag börjar köra lastbil igen.
Citera
2023-03-04, 17:40
Medlem
Citat:
Jag vet och lika liten chans är det att jag börjar köra lastbil igen.

Det gör du rätt i
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in