• 1
  • 2
2013-04-21, 13:06
Medlem
Hejsan! jag har länge tänkt på att ta C kort och börja köra lastbil. Det jag nu är intresserad av är hur är lönen om man jobbar dag och om man jobbar natt? hur är arbetstiderna? Hur lätt är det att få jobb som lastbilschaufför? Är det ett bra jobb som man kan arbeta med hela livet eller är det ett ''skit jobb''

Jag är tacksam för alla svar. Tack på förhand. Mvh
Citera
2013-04-21, 13:11
Medlem
Sen om man också skulle ta CE körkort. Hur ligger lönen till då? och hur mycket kan det kosta? Mvh
Citera
2013-04-21, 13:16
Medlem
Jag jobbar som lastbilschaufför. Jobbar 8 timmar om dagen, börjar mellan 5-7 och slutar därefter. 13.45-15.45. Jag trivs skitbra med mitt jobb men jag vet att det finns andra företag som ser dig som en slav i princip. Jag har runt 27-28 innan skatt varje månad. Beror lite på när jag börjar på mornarna. Har bara jobbat där i 1 år så jag har inga egna rundor jag kör vilket resulterar i att jag varierar lite från vecka till vecka när jag börjar!
Citera
2013-04-21, 13:18
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drivethecar
Hejsan! jag har länge tänkt på att ta C kort och börja köra lastbil. Det jag nu är intresserad av är hur är lönen om man jobbar dag och om man jobbar natt? hur är arbetstiderna? Hur lätt är det att få jobb som lastbilschaufför? Är det ett bra jobb som man kan arbeta med hela livet eller är det ett ''skit jobb''

Tyvärr kan jag meddela att branschen är både sönderreglerad och lönedumpad. Jag hade för avsikt att börja köra och tog mitt CE/DE för några år sedan. Tyvärr kör dagens chaffisar för skitlöner och de sista svenska åkerierna kommer nog också att konkursa så småningom. Idag sköts transporterna av mindre nogräknade rumäner, polacker osv.
För svenska åkare gäller en hel djungel med regler om allt inklusive kör o vilotider - sånt som utländska chaffisar kan skita i - svensk polis kollar bara svenska chaffisar.