• 1
  • 2
2013-04-21, 13:06
Medlem
Hejsan! jag har länge tänkt på att ta C kort och börja köra lastbil. Det jag nu är intresserad av är hur är lönen om man jobbar dag och om man jobbar natt? hur är arbetstiderna? Hur lätt är det att få jobb som lastbilschaufför? Är det ett bra jobb som man kan arbeta med hela livet eller är det ett ''skit jobb''

Jag är tacksam för alla svar. Tack på förhand. Mvh
Citera
2013-04-21, 13:11
Medlem
Sen om man också skulle ta CE körkort. Hur ligger lönen till då? och hur mycket kan det kosta? Mvh
Citera
2013-04-21, 13:16
Medlem
Jag jobbar som lastbilschaufför. Jobbar 8 timmar om dagen, börjar mellan 5-7 och slutar därefter. 13.45-15.45. Jag trivs skitbra med mitt jobb men jag vet att det finns andra företag som ser dig som en slav i princip. Jag har runt 27-28 innan skatt varje månad. Beror lite på när jag börjar på mornarna. Har bara jobbat där i 1 år så jag har inga egna rundor jag kör vilket resulterar i att jag varierar lite från vecka till vecka när jag börjar!
Citera
2013-04-21, 13:18
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drivethecar
Hejsan! jag har länge tänkt på att ta C kort och börja köra lastbil. Det jag nu är intresserad av är hur är lönen om man jobbar dag och om man jobbar natt? hur är arbetstiderna? Hur lätt är det att få jobb som lastbilschaufför? Är det ett bra jobb som man kan arbeta med hela livet eller är det ett ''skit jobb''

Tyvärr kan jag meddela att branschen är både sönderreglerad och lönedumpad. Jag hade för avsikt att börja köra och tog mitt CE/DE för några år sedan. Tyvärr kör dagens chaffisar för skitlöner och de sista svenska åkerierna kommer nog också att konkursa så småningom. Idag sköts transporterna av mindre nogräknade rumäner, polacker osv.
För svenska åkare gäller en hel djungel med regler om allt inklusive kör o vilotider - sånt som utländska chaffisar kan skita i - svensk polis kollar bara svenska chaffisar.
Rekommenderar dig att se UG om lastbilsnäringen: http://www.svt.se/ug/speditorerna-sk...-svenska-loner
Citera
2013-04-21, 13:48
Bannlyst
Citat:

Min far kör lastbil och har gjort det ett tag nu. Det som är grejen med lastbilsyrket är att ska man tjäna bra pengar kan man det men man får jobba som en galärslav för det. Far min har fått ut 35000 i månaden efter skatt. Men då ligger han ute från söndag eftermiddag till fredag kväll. Utan att göra annat än att jobba och sova i veckan. Att jobba normala arbetstider går knappt då det inte blir tillräckliga pengar. Ska du ta lastbilskort bör du även ta släpkortet. Annars får man inget jobb. Norge är bra att arbeta i för lastbilsförare, där är det brist på dem. Att ta lastbilskort i norge är otroligt dyrt. Man får heller ibte glömma att det faktiskt är ett fysiskt och psykiskt påfrestande yrke då man hela tiden måste vara koncentrerad hela tiden. Hoppas att jag inte skrämt dig för mycket :-)
Citera
2013-04-21, 13:55
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagringen
Min far kör lastbil och har gjort det ett tag nu. Det som är grejen med lastbilsyrket är att ska man tjäna bra pengar kan man det men man får jobba som en galärslav för det. Far min har fått ut 35000 i månaden efter skatt. Men då ligger han ute från söndag eftermiddag till fredag kväll. Utan att göra annat än att jobba och sova i veckan. Att jobba normala arbetstider går knappt då det inte blir tillräckliga pengar. Ska du ta lastbilskort bör du även ta släpkortet. Annars får man inget jobb. Norge är bra att arbeta i för lastbilsförare, där är det brist på dem. Att ta lastbilskort i norge är otroligt dyrt. Man får heller ibte glömma att det faktiskt är ett fysiskt och psykiskt påfrestande yrke då man hela tiden måste vara koncentrerad hela tiden. Hoppas att jag inte skrämt dig för mycket :-)

Glöm dock inte att vi tjänar ungefär samma pengarna i Norge, men visst: det är faktiskt enklare att få jobb.
Citera
2013-04-21, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Glöm dock inte att vi tjänar ungefär samma pengarna i Norge, men visst: det är faktiskt enklare att få jobb.

Det är enklare arbete också. Inte lika stressigt. Däremot är vägarna smala.
Citera
2013-04-21, 14:19
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Det är enklare arbete också. Inte lika stressigt. Däremot är vägarna smala.

Stressen ska jag inte jämföra då jag bara kört entreprenad i Sverige, men jag vet att stressen här varit nog för att bränna ut mig mer än en gång...
Citera
2013-04-21, 14:35
Medlem
Biomasss avatar
Citat:
Däremot är vägarna smala.

Inte bara smalare. Det är sämre väglag i Norge och myndigheterna lyfter inte många fingrar för att göra något åt detta galopperande bekymmer. Köra gods på Norges vägar kan vara en mardröm.
Citera
2013-04-21, 17:15
Medlem
NG88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Tyvärr kan jag meddela att branschen är både sönderreglerad och lönedumpad. Jag hade för avsikt att börja köra och tog mitt CE/DE för några år sedan. Tyvärr kör dagens chaffisar för skitlöner och de sista svenska åkerierna kommer nog också att konkursa så småningom. Idag sköts transporterna av mindre nogräknade rumäner, polacker osv.
För svenska åkare gäller en hel djungel med regler om allt inklusive kör o vilotider - sånt som utländska chaffisar kan skita i - svensk polis kollar bara svenska chaffisar.
Rekommenderar dig att se UG om lastbilsnäringen: http://www.svt.se/ug/speditorerna-sk...-svenska-loner

Jag kan intyga detta likväl att så är fallet. Jag har sadlat om till vården där jag har bättre arbetstider, bättre lön samt sundare arbetsutförande.

Men det jag inte håller med om är påståendet angående utländska chaufförer. Dem får också böter men efter varje bot får dem rabatterad bot till nästa bötestillfälle. Sedan är man självklart hårdare mot svenska chaufföerer än utländska...

Som branschen ser ut idag är horribel och många åkare/speditörer drar sig inte för att utnyttja personal till max!
Det finns ytterst få åkare/speditörer som är bra arbetsgivare, tyvärr går dem snabbt i konkurs för att dem är humana och korrekta mot sina anställda.

Men att ha hela Sverige som sitt kontor och se landet genom rutan, finns inget underbarare...
Citera
2013-04-21, 18:32
Medlem
Jag skulle aldrig tro att branschen går till så. Så det är med andra ord omöjligt att få jobb och man jobbar för skitlön? Hur ser det ut när man kör på nätterna då? Kan tänka mig att det är mindre trafik då och kanske mer betalt?
Citera
2013-04-21, 19:35
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Jag skulle aldrig tro att branschen går till så. Så det är med andra ord omöjligt att få jobb och man jobbar för skitlön? Hur ser det ut när man kör på nätterna då? Kan tänka mig att det är mindre trafik då och kanske mer betalt?

Kör Oslo-Bergen, arbetstid ca 16:30-05:00 för 1700/dygn.
Ja, det ÄR skitlön, frågor på det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in