Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Tyvärr kan jag meddela att branschen är både sönderreglerad och lönedumpad. Jag hade för avsikt att börja köra och tog mitt CE/DE för några år sedan. Tyvärr kör dagens chaffisar för skitlöner och de sista svenska åkerierna kommer nog också att konkursa så småningom. Idag sköts transporterna av mindre nogräknade rumäner, polacker osv.
För svenska åkare gäller en hel djungel med regler om allt inklusive kör o vilotider - sånt som utländska chaffisar kan skita i - svensk polis kollar bara svenska chaffisar.
Rekommenderar dig att se UG om lastbilsnäringen:
http://www.svt.se/ug/speditorerna-sk...-svenska-loner
Jag kan intyga detta likväl att så är fallet. Jag har sadlat om till vården där jag har bättre arbetstider, bättre lön samt sundare arbetsutförande.
Men det jag inte håller med om är påståendet angående utländska chaufförer. Dem får också böter men efter varje bot får dem rabatterad bot till nästa bötestillfälle. Sedan är man självklart hårdare mot svenska chaufföerer än utländska...
Som branschen ser ut idag är horribel och många åkare/speditörer drar sig inte för att utnyttja personal till max!
Det finns ytterst få åkare/speditörer som är bra arbetsgivare, tyvärr går dem snabbt i konkurs för att dem är humana och korrekta mot sina anställda.
Men att ha hela Sverige som sitt kontor och se landet genom rutan, finns inget underbarare...