2023-03-03, 20:14
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Tja, det är absolut ett bra resonemang. Å andra sidan kan gärningsmannen äga ett vapen utan att det kommit till kännedom.
Ja är det oregistrerat så kommer troligtvis inte mordet att lösas, då kan man inte gå tillbaka i vapenregistret och undersöka ägaren.
Men det finns ju folk i registret som man kan kolla upp.
Och provskjuta revolvrar till de som bodde i närheten av Stockholm.
Och kolla upp de som vägrar lämna in sina vapen för provskjutning.

Alternativt så kan man fortsätta på de 37 åren av diskussion om vad som hände på mordplatsen.
Senast redigerad av kato85 2023-03-03 kl. 20:21.
Citera
2023-03-03, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ja är det oregistrerat så kommer troligtvis inte mordet att lösas, då kan man inte gå tillbaka i vapenregistret och undersöka ägaren.

Vi kan med stor sannolikhet konstatera att vi inte kommer längre. SE,CA,CP Sydafrika etc. Välj vad du tror på.
Citera
2023-03-03, 20:16
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Vapnet är det enda som kan lösa mordet idag, så i min bok är det enbart de som bevisligen ägt ett potentiellt mordvapen som fortf. är intressanta.
37 års diskussioner om vad som skedde på mordplatsen har inte löst mordet, så att göra just det är mao. bortkastad tid.
Men det är bara min tanke.

Jag kan visserligen hålla med om ett vapen med största sannolikhet är det som behövs för att "lösa" mordet. Men att enbart begränsa sig till personer som "bevisligen" har ägt ett vapen känns ju lite "snävt" enligt mig.
Citera
2023-03-03, 20:17
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag kan visserligen hålla med om ett vapen med största sannolikhet är det som behövs för att "lösa" mordet. Men att enbart begränsa sig till personer som "bevisligen" har ägt ett vapen känns ju lite "snävt" enligt mig.
Snävt ja, men är det snävt om undersökningen aldrig slutfördes?
Senast redigerad av kato85 2023-03-03 kl. 20:19.
Citera
2023-03-03, 20:27
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Snävt ja, men är det snävt om undersökningen aldrig slutfördes?

Det är snävt ja om man väljer att enbart titta på individer som bevisligen har ägt ett potentiellt mordvapen. Självklart ska de undersökas, men fokuserar enbart på dem missar man ju en hel del.
Tex de personer som har vapen i sin närhet, men som aldrig bevisligen har ägt ett vapen.
Citera
2023-03-03, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Japp. Jättemärkligt! Vet du någon annan misstänkt som via ett klockslag är bunden till platsen?

Nej, men så är det ju också ett nonsenssamband. Engström har anledning att vara där. Det är fullt naturligt för honom.

Vissa får det att låta som att det fanns misstankar mot en man i Täby. Och plötsligt. Genombrottet. Man kan ta ned honom till Sveavägen!
Citera
2023-03-03, 20:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag blandar mig ej i vad som nu avhandlas, men han uppger väl att han ser en man mot en vägg. Och det är förenligt med silhuett?
Ja, det är rätt. Dagen efter mordet berättar SE att han skall ha sett mördaren, och att han skall ha sett honom mot den upplysta väggen på det sk. kulturhuset. Och ser man någonting mot en upplyst vägg så låter det ju som att man beskriver just en siluett mot en ljusare bakgrund. Det han beskriver skulle alltså kunna vara något liknande det som den här teckningen visar:
https://cdn2.cdnme.se/4629000/8-3/rapport_teckn_man_tunnelg_beskuren_5d097526e087c34 14aae5eda.jpg

Citat:
Varför är en man mot en vägg förenligt med en silhuett?

Han säger att mot en upplyst vägg (kulturhuset) står det en man i 20 års åldern med en mörkblå täckjacka.
Nja, han säger inte att mannen står mot en vägg. Han säger att han ser mannen mot en vägg.
Senast redigerad av Draifos 2023-03-03 kl. 20:59.
Citera
2023-03-03, 20:42
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Det är snävt ja om man väljer att enbart titta på individer som bevisligen har ägt ett potentiellt mordvapen. Självklart ska de undersökas, men fokuserar enbart på dem missar man ju en hel del.
Tex de personer som har vapen i sin närhet, men som aldrig bevisligen har ägt ett vapen.
Du anser att man även ska kolla upp de som äger vapen som inte finns i vapenregistret.
Hur skulle det kunna genomföras?
Senast redigerad av kato85 2023-03-03 kl. 20:46.
Citera
2023-03-03, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Känner inte igen citatet.

Före den berömda presskonferensen så gav jag Engström 0% till att vara gm.
Efter presskonferensen så skulle jag kunna ge minus men stannar på 0%
Idag, efter att ha följt "anhängarnas" argument så känns 0% som en hög siffra.

Vänta här nu. Det kan tolkas som att du efter pressisen tänkte att noll procent är helt ouppnåeligt men efter SEktens tunga argument segar det sig upp mot nollan. Se upp så du inte är uppe på promillenivå snart.
Citera
2023-03-03, 20:46
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ok, så du förespråkar alltså att man även ska kolla upp de som äger vapen som ej är registrerade.
Hur ska det gå till?

Det finns spår som är intressanta, tex spåret som denna tråd handlar om där personen ifråga inte bevisligen har ägt ett vapen.
Citera
2023-03-03, 20:47
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Nja, han säger inte att mannen står mot en vägg. Han säger att han ser mannen mot en vägg.

Korrekt.

Felformulerat av mig.

Fortfarande inte en silhuett dock.
Citera
2023-03-03, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Hade alla bara kunnat vara öppna så hade det blivit bättre dialog..

Man kan landa i att inte vara överens men ändå ha en dialog..

Ett bra exempel är att Engström känner sig förväxlad...

Den kan jag tänka mig är lite suddig även för dom som tror att han är oskyldig..

Varför känner sig Engström så utpekad att han nästan har panik på morgonen!!

För när man tänker efter så är det ju det han vill nå ut till polis och media..

Snälla. Du vill ha dialog och sen ständigt dessa påfund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in