2023-03-03, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
RB är underställd regeringen och regeringen har således veto. Jag tror verkligen inte att regeringen vill sänka bomarknaden och att spä på arbetslösheten och minska konsumtionen - detta anger ju också Erik Theden själv när han uttalar sig även om inflationen är prio. Han bedyrar att han inte vill landa i att arbetslösheten och konsumtionen minskar så pass att det äventyrar hela Sveriges ekonomi.

Frågan är om regeringen tycker att det är bättre att ge alla som har lånat mer än de har råd högre kostnader eller om de väljer att inflationen gör det dyrare för alla. Väljer dom alternativ två så blir nog valutan i klass med turkiska liran.
Då sticker el,mat,bränsle kostnaderna rakt upp.
Citera
2023-03-03, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Snarare 50 brutto om de har 2 barn och studieskulder vilket de flesta med dessa inkomster har.

I Stockholm ger det 76k netto. Att lägga 14 i räntor och kanske 5 i drift blir 19k. Drygt 25% av deras nettoinkomst. Sen över 50k att sätta sprätt på varje månad. Förstår inte hur någon kan tycka det känns "tufft"

(Fast nu är ju detta en skruvad tråd så alla du känner köpte ju säkert maxbelånade i mars och har sedan dess fått 2 barn och förlorat minst 1 av jobben samt köpt bil och tagit ett par sms-lån under tiden)

Riktigt snyggt hur du förändringar premisserna genom att bumpa deras nettolön 10k och sedan bara "glömma" att de måste amortera 8-13k i månaden. Och det spelar ingen roll om vad du säger att amortering är sparande, det minskar kassaflödet likväl. Snabbt det gick att gå från 40-50% i utgifter till 25%
Senast redigerad av RaijtS 2023-03-03 kl. 18:04.
Citera
2023-03-03, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaijtS
Riktigt snyggt hur du förändringar premisserna genom att bumpa deras nettolön 10k och sedan bara "glömma" att de måste amortera 8-13k i månaden. Och det spelar ingen roll vad du säger att amortering är sparande, det minskar kassaflödet likväl. Snabbt det gick att gå från 40-50% i utgifter till 25%

Beror ju helt på vad de har för belåningsgrad. Vet att det känns märkligt men de flesta har inte +75% belåningsgrad.

Om de ny måste amortera 10k har de kanske bara runt 45-50k att sätta sprätt på varje månad. Tycker du det skulle vara svårt att klara sig på?
Citera
2023-03-03, 18:10
Medlem
Citat:
Beror ju helt på vad de har för belåningsgrad. Vet att det känns märkligt men de flesta har inte +75% belåningsgrad.

Om de ny måste amortera 10k har de kanske bara runt 45-50k att sätta sprätt på varje månad. Tycker du det skulle vara svårt att klara sig på?

Hur fasen räknar du, du skriver i inlägget över att de har 50k att sätta sprätt på. Sen drar du av 10k i amortering och då har de 45-50k att sätta sprätt på? Kom in i matchen mannen. Nu trollade du dessutom dit lönebumpen på 10k du gav dem, igen

Givetvis är det så att de flesta inte har 75% belåningsgrad. Men belåningsgraden är snedfördelad. De äldre har väldigt begränsat med lån samtidigt som de i barnfödande ålder har höga belåningsgrader och när dessa exempel kommer upp så är det 25-35 åringarna som menas inte Lennart som precis checkade ut guldklockan.
Senast redigerad av RaijtS 2023-03-03 kl. 18:19.
Citera
2023-03-03, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaijtS
Hur fasen räknar du, du skriver i inlägget över att de har 50k att sätta sprätt på. Sen drar du av 10k i amortering och då har de 45-50k att sätta sprätt på? Kom in i matchen mannen. Nu trollade du dessutom bort lönebumpen på 10k du gav dem, igen

Givetvis är det så att de flesta inte har 75% belåningsgrad. Men belåningsgraden är snedfördelad. De äldre har väldigt begränsat med lån samtidigt som de i barnfödande ålder har höga belåningsgrader och när dessa exempel kommer upp så är det 25-35 åringarna som menas inte Lennart som precis checkade ut guldklockan.

Det är löjligt att förutsätta att alla har belånat sig till max på öret. Två löner på 50k krävs för ett 6 msek lån om man har barn och studielån. Sannolikt har man lite mer än så och sitter uppemot 80k netto. 14k räntor, 10k amortering och 5 i drift. Efter det har man någonstans lite under 50k kvar att sätta sprätt på.

Alla de jag sett när jag letat hus som sålt och varit runt 35-40 har haft 50-60% belåningsgrad. Och det är efter 2022 års nedgång.
Citera
2023-03-03, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ca 50% ligger på 3-mån bindningstid. Dvs de känner i snitt av räntan i mitten på Jan.
Resten ligger på något lägre ränta. De med 1 år då på den som var i Sept.

Så en majoritet har känt av högre räntor. I Sverige känner hushållen av räntehöjningar relativt snabbt.

Det som en del oroar sig för är att det kan bli mer tvärstopp längre fram, om hushållen slår om och bara köper det nödvändigaste. Det är inte heller så lyckat. Vet inte vad risken för det är.

Bankerna höjer ju räntan kontinuerligt och det blir fördröjningseffekter. Redan nu ligger jag "back" 0,35 % fram till maj då lånet justeras på nytt. Stor chans att det då blir ett hopp upp med ca 0,85 % jämfört med idag.
Citera
2023-03-03, 18:28
Avslutad
Medelbelåningen i Stockholm per hushåll var 3.1 miljoner mars 2019. Lär väl ha stigit en del sedan dess. Så hög belåning är i princip ett rent storstadsfenomen, med lite få undantag.
Citera
2023-03-03, 18:41
Medlem
Citat:
Det är löjligt att förutsätta att alla har belånat sig till max på öret. Två löner på 50k krävs för ett 6 msek lån om man har barn och studielån. Sannolikt har man lite mer än så och sitter uppemot 80k netto. 14k räntor, 10k amortering och 5 i drift. Efter det har man någonstans lite under 50k kvar att sätta sprätt på.

Alla de jag sett när jag letat hus som sålt och varit runt 35-40 har haft 50-60% belåningsgrad. Och det är efter 2022 års nedgång.

Problemet är att du får det att låta som att 50K kan gå till rena nöjen. I ditt exempel försvinner flera 10K på Barn, mat, studielån osv.

Att över 10K försvinner tycker jag man inte kan påstå är trivialt. För många kommer årets lönehöjning försvinna i kommande höjningar ifrån dagens läge.
Citera
2023-03-03, 19:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Ha ha,
du var så självsäker nyss med din barnatro på kommande räntesänkningar och så visar det sig att du tror på nästa år. Dessutom tror du realistiskt sett på slutet av nästa år eftersom du flyttat din prognos från 2025 till 2024.

Du kan väl ändå inte mena att du ändrat prognosen från 2023 till 2024?
Nej men det är igen så att du inte kan läsa innantill.

Säger jag: "Där står en grön bil".

Då har ni stollar fantiserat ihop något av följande:
* Jag gillar att det står en grön bil där.
* Jag menar att alla bilar i landet är gröna.
* Jag menar att alla bilar i landet borde lackas om gröna.

Finns liksom ingen hejd på vansinnet ni fantiserar ihop.

Jag håller mig till de prognoser bankerna gör. Dom kan räkna och och har det bästa datat och gör de bästa prognoser som kan göras. Jag är inte så korkad att jag fantiserar ihop egna prognoser. Varför kan du inte tänka lite.

Nu klarade du inte ens av att få till ditt eget inlägg rätt.
Prognoserna från bankerna för första räntesänkning har glidit in i 2024. Dvs ligger första halvåret.
Citera
2023-03-03, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Problemet är att du får det att låta som att 50K kan gå till rena nöjen. I ditt exempel försvinner flera 10K på Barn, mat, studielån osv.

Att över 10K försvinner tycker jag man inte kan påstå är trivialt. För många kommer årets lönehöjning försvinna i kommande höjningar ifrån dagens läge.

Ja 50k netto efter täckta bostadskostnader måste ju vara under fattigdomsgränsen verkligen.

Man kan ju fråga sig hur två personer med barn redan innan räntehöjningarna överlevde med två löner på kanske 25k. Det innebär drygt 40k efter skatt INNAN bostadskostnaderna var täckta. Gick de till soppkök stackarna?
Senast redigerad av flanders 2023-03-03 kl. 19:09.
Citera
2023-03-03, 19:11
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Jag gör precis vad jag vill. Jag sålde av alla aktier jag hade i november 2021. Vilket var peaken, så jag hade tur. Velade länge fram och tillbaka innan jag sålde av allt. Sålde av en del ett halvår tidigare men resten rök då. Äger inte en aktie. I övrigt ligger jag lång på många olika saker som producerar värde samt ordinarie inflationshedgar under hyperinflation.

Som vad?
Citera
2023-03-03, 19:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
RB är underställd regeringen och regeringen har således veto. Jag tror verkligen inte att regeringen vill sänka bomarknaden och att spä på arbetslösheten och minska konsumtionen - detta anger ju också Erik Theden själv när han uttalar sig även om inflationen är prio. Han bedyrar att han inte vill landa i att arbetslösheten och konsumtionen minskar så pass att det äventyrar hela Sveriges ekonomi.
Nja, det är Riksbankslagen som gäller. Regeringen kan inte sätta sig över den.
Vill Regeringen obstruera Riksbanken får den komma med ett lagförslag och dra det genom Riksdagen.

Men Penningpolitiken är Riksbankens. Finns inget som motiverar för Regeringen att lägga sig i den.
Regeringen använder bara Finanspolitiken för att påverka om dom nu vill det. Där finns hur mycket som helst att göra för den som vill det.

Men rimligen kommer Regeringen bara agera för riktigt utsatta. Och inte massan.
Byggsektorn kan dom vilja göra något åt. Då kan dom låna mer och bygga mer offentliga byggnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in