2023-03-03, 10:39
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Det var passande av de två medverkande nämndemännen att själva? beslutade att lämna sina uppdrag som nämndemän.

Professor Mårten Schultz däremot var mycket avogt inställd till den skarpa kritik från gemene man som domen fått. Hans kärnpunkt var att domar får inte kritiseras. "Då förlorar" jurister och andra sitt oberoende. Han var smått hysterisk i går på radion Studio 1. Andemeningen var till sist att domen var bra. Men jag har sagt det förut och säger igen: pedofiler ska naturligtvis inte döma i barnsexmål. Då blir allt fel.

https://www.youtube.com/watch?v=z9qMI40_obM

Det var inte alls hans kärnpunkt. Kärnpunkten var att han var orolig för domstolarnas oberoende och att det finns risk för politisering av nämndemännen.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag ser det inte alls som självklart att inkompetenta domare ska ha tolkningsföreträde av barnutsagor.
Givetvis ska de ha tolkningsföreträde vad det gäller den juridiska bedömningen, MEN utifrån expertisbedömd tolkning av utsagorna, inte eget hitte-på.
Barnförhörsledare besitter den kompetensen, så deras tolkning borde vara vägledande och ha företräde.
Jag skulle i det här fallet snarare säga att tioåringar är tillräckligt talföra för att man ska kunna få dem att själva vara tillräckligt tydliga om man bara ställer rätt frågor till dem.
Citera
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Det var passande av de två medverkande nämndemännen att själva? beslutade att lämna sina uppdrag som nämndemän.

Professor Mårten Schultz däremot var mycket avogt inställd till den skarpa kritik från gemene man som domen fått. Hans kärnpunkt var att domar får inte kritiseras. "Då förlorar" jurister och andra sitt oberoende. Han var smått hysterisk i går på radion Studio 1. Andemeningen var till sist att domen var bra. Men jag har sagt det förut och säger igen: pedofiler ska naturligtvis inte döma i barnsexmål. Då blir allt fel.

https://www.youtube.com/watch?v=z9qMI40_obM
Om detta stämmer har professorn ändrat sig över natten eftersom han tvärtom argumenterade för att domen var ologisk i den kommentar han skrev i SvD:

Citat:
Hovrätten friade mannen. Hovrätten anser, precis som tingsrätten, att flickans uppgifter är trovärdiga och att åklagarens bevisning för brottspåståendet var tillräcklig för att kunna konstatera att ett sexuellt övergrepp begåtts.

Det är därefter som domstolen hamnar i ett underligt resonemang.

Hovrätten skriver att flickan inte förklarat vad som avses med ”snippa”. Eftersom ingen talat om för domstolen hur snippa ska förstås när ordet används av en tioåring så faller hovrätten tillbaka på en tolkning av hur ordet förstås i allmänt språkbruk.

Efter en läsning i ordboken landar hovrätten i att snippa inte betyder vagina. Snippan ska i stället läsas som ”ett vardagligt uttryck för kvinnans yttre könsorgan”. Mot bakgrund av denna semantiska utflykt anser hovrätten att det inte bevisats att mannen penetrerat flickan utan bara fört in sitt finger i ”hennes yttre könsorgan”.

Därmed faller åtalet för våldtäkt mot barn. Åklagaren hade inte framfört någon alternativ grund för åtalet och därför frias mannen helt.

Det är ett konstigt resonemang.

Även om man inte vet vad ordet snippa betyder så är det svårförståeligt hur man kan komma till slutsatsen att barnets enligt hovrätten trovärdiga redogörelse inte innefattar ett påstående om penetration, när hon uttryckligen säger att mannen hade fingret inne i henne.

Problemet är inte att domstolen inte känner till innebörden av ett ord. Problemet är att domen är ologisk.
https://www.svd.se/a/5BWkpE/marten-schultz-domen-ologisk-hovratten-ser-ju-flickans-redogorelse-som-trovardig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det finns inget som hade hindrat åklagaren från att ta in en barnpsykolog eller liknande som expert. Folk verkar glömma att det är åklagaren som ska lägga fram bevisningen och det är domstolen som ska bedöma om det är tillräckligt. Sitter domstolen och tar fram bevisning mot en åtalad så kan den inte påstås vara särskilt opartisk.

Domstolar har naturligvis en skyldighet att fråga om de inte förstår vad som sägs under förhandlingarna. Har varit på många förhandlingar i TR och vet hur de ställer frågor vid språkliga oklarheter.
Citera
2023-03-03, 10:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag ser det inte alls som självklart att inkompetenta domare ska ha tolkningsföreträde av barnutsagor.
Givetvis ska de ha tolkningsföreträde vad det gäller den juridiska bedömningen, MEN utifrån expertisbedömd tolkning av utsagorna, inte eget hitte-på.
Barnförhörsledare besitter den kompetensen, så deras tolkning borde vara vägledande och ha företräde.

Vad menar du med inkompetenta domare?

En domare är inte skyldig att vara sakkunnig, därför är det nödvändigt att åklagaren reder ut sådant som riskerar att bli frågetecken innan hon åtalar.

På samma vis som till exempel nämndemän förväntas hänga med i samhällslivet och dess språkbruk kan man förvänta sig detsamma av en åklagare som trots allt har att bevisa att ett brott har begåtts.
Citera
2023-03-03, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag skulle i det här fallet snarare säga att tioåringar är tillräckligt talföra för att man ska kunna få dem att själva vara tillräckligt tydliga om man bara ställer rätt frågor till dem.

Ja det såg vi under häxprocesserna då häxor dömdes till döden på barns berättelser. Vi borde väl ha lärt oss något sedan dess kan man tycka.

Problemet här är inte betydelsen av ett ord utan uppfattningen att barns berättelser ska räcka för fällande dom.
Citera
2023-03-03, 10:49
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Så det är barnförhörsledaren som ska tolka bevisningen?
Skrev jag det? I så fall uttryckte jag mig luddigt.
Deras tolkning av barnens utsagor borde ha tolkningsföreträde. Bevisvärdet av den ska självfallet ligga hos rätten.
Citera
2023-03-03, 10:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Ja det såg vi under häxprocesserna då häxor dömdes till döden på barns berättelser. Vi borde väl ha lärt oss något sedan dess kan man tycka.

Problemet här är inte betydelsen av ett ord utan uppfattningen att barns berättelser ska räcka för fällande dom.
Det har inte med barn att göra. Det gäller sexualmål generellt. HD bestämde att det ska vara så. Man kan tycka vad man vill om det, men det är inte helt orimligt eftersom det skulle bli helt omöjligt att få till fällande domar annars.
Citera
2023-03-03, 10:51
Medlem
Citat:
Det har inte med barn att göra. Det gäller sexualmål generellt. HD bestämde att det ska vara så. Man kan tycka vad man vill om det, men det är inte helt orimligt eftersom det skulle bli helt omöjligt att få till fällande domar annars.

Så sa man när häxjakterna bedrevs också.
Citera
2023-03-03, 10:52
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det är för dem ett tabubelagt område med starka känslor involverade, så jag delar inte din uppfattning.
Citera
2023-03-03, 10:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Så sa man när häxjakterna bedrevs också.
Det tvivlar jag på att man sa
Citera
2023-03-03, 10:55
Medlem
Citat:
Det tvivlar jag på att man sa

Man dömde eft4er de principerna, hur ska vi annars kunna fälla häxor?

Har vi inte lärt oss något sedan dess, det måste ställas krav på riktig bevisning annars blir det ett rättslöst samhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in