2023-03-03, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Varför va de givet?

Kan detta nå högsta domstolen?

Därför att JO inte granskar domar, utan bara arbetet på domstolarna.

Att JO hänvisar till att det här är en ren bevisvärdering talar mot att det tas upp i HD, sånt sysslar inte HD med. Vissa pekar på att det finns vissa processrättsliga frågor att titta på, det talar för HD. Åklagaren har valt att överklaga. Åklagarmyndigheten har dock flera steg som också måste godkänna en överklagan till HD. Och då finns det en chans att myndigheten inte överklagar, då den märker att det är åklagaren som klantat till det.

Chansen är liten för att HD ska titta på det här, frågan är om det ens är moraliskt önskvärt. Men det finns en chans.
Citera
2023-03-03, 10:18
Medlem
Starbacks avatar
Det var passande av de två medverkande nämndemännen att själva? beslutade att lämna sina uppdrag som nämndemän.

Professor Mårten Schultz däremot var mycket avogt inställd till den skarpa kritik från gemene man som domen fått. Hans kärnpunkt var att domar får inte kritiseras. "Då förlorar" jurister och andra sitt oberoende. Han var smått hysterisk i går på radion Studio 1. Andemeningen var till sist att domen var bra. Men jag har sagt det förut och säger igen: pedofiler ska naturligtvis inte döma i barnsexmål. Då blir allt fel.

https://www.youtube.com/watch?v=z9qMI40_obM

Jag funderar litet på varifrån Mårten fått namnet på sitt företag. "Institutet för juridik och Internet"
Han har valt samma ingångsord som Insitutet mot mutor. Hur många institut finns det i Sverige.
Själv känner jag bara till Eastmansinstitutet om det finns kvar. Nu får jag säkert en uppräkning av
dom som vet bättre. Men det är bra. Jag behöver lära mej.
Senast redigerad av Starback 2023-03-03 kl. 10:58.
Citera
2023-03-03, 10:27
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
För ett barn är det inte inne i. dessutom förstärker hon med gester.

Ha,ha! Min vokabulär, ja?
När jag läser det, inser jag att jag tänker mig in i ett barns tankar och svarar utefter det.

Efter att du "väckt" mig kan jag se möjligheten till att vuxna kan tolka fel.

Jag kan dock tycka att om man ska döma i mål med barn inblandade, måste man ha kunskap om hur barn tänker. I annat fall blir det en form av jäv, där barnet är i klart underläge.

Att rättsordningen föreskriver att domare inget får undersöka eller klarlägga för att räta ut oklarheter har jag lärt mig i tråden. Som jag ser det kan målet hamna i limbo, då åklagaren svårligen kan veta vilken barnkompetens domarna kan tänkas ha. Oavsett hur åklagare formulerar sig, kan domarna hävda att det är åklagarens tolkning av vad barnet sagt och inte barnets egna ord och därmed peka på oklarheter. Rättssäkerheten sätts ur spel.
Jag tänker här på HRs friande dom av Cezary (Beatafallet) för barnfridsbrott.

Barn MÅSTE TOLKAS!

Kanske kan det blir en fråga för HD? Vem ska ha tolkningsföreträde i ärenden med barn inblandade?

Det finns inget som hade hindrat åklagaren från att ta in en barnpsykolog eller liknande som expert. Folk verkar glömma att det är åklagaren som ska lägga fram bevisningen och det är domstolen som ska bedöma om det är tillräckligt. Sitter domstolen och tar fram bevisning mot en åtalad så kan den inte påstås vara särskilt opartisk.
Citera
2023-03-03, 10:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vem som ska ha tolkningsföreträde är rätt självklart. Det är domarna som har det. Eftersom det är de som dömer. Hur skulle det annars se ut?
Jag ser det inte alls som självklart att inkompetenta domare ska ha tolkningsföreträde av barnutsagor.
Givetvis ska de ha tolkningsföreträde vad det gäller den juridiska bedömningen, MEN utifrån expertisbedömd tolkning av utsagorna, inte eget hitte-på.
Barnförhörsledare besitter den kompetensen, så deras tolkning borde vara vägledande och ha företräde.
Citera
2023-03-03, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det finns inget som hade hindrat åklagaren från att ta in en barnpsykolog eller liknande som expert. Folk verkar glömma att det är åklagaren som ska lägga fram bevisningen och det är domstolen som ska bedöma om det är tillräckligt. Sitter domstolen och tar fram bevisning mot en åtalad så kan den inte påstås vara särskilt opartisk.

Är inte grundproblemet här att den enda bevisningen är en berättelse?
Hade det funnits riktig bevisning skulle inte betydelsen av ordet snippa ha relevans.
Citera
2023-03-03, 10:34
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag ser det inte alls som självklart att inkompetenta domare ska ha tolkningsföreträde av barnutsagor.
Givetvis ska de ha tolkningsföreträde vad det gäller den juridiska bedömningen, MEN utifrån expertisbedömd tolkning av utsagorna, inte eget hitte-på.
Barnförhörsledare besitter den kompetensen, så deras tolkning borde vara vägledande och ha företräde.

Så det är barnförhörsledaren som ska tolka bevisningen?
Citera
2023-03-03, 10:34
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Gällande ”konspirationsteori”, är det ungefär på den nivån det till synes ser ut att röra sig. Sätt vilket epitet du vill, men ni är minst tre moderatorer som beter er ungefär lika skevt. I sak missar ni alla tre exakt samma faktum.
Nästan lika löjligt dom domen i detta ärende?

Men stopp igen.
Rättsfall om sexualbrott innehåller nästan alltid olika form av tvivel och omständigheter som talar emot, och det är då ”ställt utom rimligt tvivel” kommer in.

Läs noga nu;
I det här fallet kommer tvivlet in enbart på vad snippa är, men det är ställt utom rimligt tvivel att fingret varit in i snippan.

Vi säger helt olika saker men är man blind av sin egen upprördhet så kan man förstås missa det. Du har hur som helst diskvalificerat dig från diskussionen med så löjliga insinuationer.

Ja, vad är din poäng? Är det oklart vad som menas med snippa i det enskilda fallet så är det förstås väldigt avgörande. Skillnaden mellan majoriteten och minoriteten i hovrätten handlade om det trots att det saknades förklaring av ordet ändå fanns tillräckligt med andra omständigheter som gjorde det klart vad flickan menade. Jag håller med minoriteten men det är en rätt fin bedömning vilket gör det lätt att förstå majoritetens bedömning med.
Citera
2023-03-03, 10:35
Medlem
sybels avatar
Citat:
Givetvis ska domstolen inte komplettera något, på någotdera håll.
Om domstolen inte delar expertisen tolkning är den i dag fri att ifrågasätta den, vilket jag menar att den inte borde vara OM den saknar egen kompetens.
Citera
2023-03-03, 10:35
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Emellan yttre blygdläppar.

Och du tror att det är många 10-åriga flickor som har den vokabulären?
Citera
2023-03-03, 10:37
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Är inte grundproblemet här att den enda bevisningen är en berättelse?
Hade det funnits riktig bevisning skulle inte betydelsen av ordet snippa ha relevans.

Ja det är förstås en fråga i sig, HD har ju dock bestämt att beviskravet i våldtäktsmål ska vara lägre så det är bara att gilla läget.
Citera
2023-03-03, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Läs noga nu;
I det här fallet kommer tvivlet in enbart på vad snippa är, men det är ställt utom rimligt tvivel att fingret varit in i snippan.

På vilket sätt är det ställt utom rimligt tvivel, vilka bevis finns det för detta?
Flickans ord?
Citera
2023-03-03, 10:38
Medlem
Citat:
Ja det är förstås en fråga i sig, HD har ju dock bestämt att beviskravet i våldtäktsmål ska vara lägre så det är bara att gilla läget.

Nej det är inte bara att gilla läget. Vi ska ställa krav på att folk inte döms till fängelse i flera år utan bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in