2023-02-22, 22:21
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Det där med VERSALERNA är det KONSTIGASTE. Läser hon inte själv sin text innan publicering? Det känns som en 5-årings blogg. Det kanske egentligen är TINTAN aka BASILIKA som bloggar i smyg. VÄRNA VARDAGSGLÄDJEN!!!

Haha ja jag får flashbacks till när jag var en barnrumpa på 90talet och skrev meddelanden i bara versaler på Aftonbladets chatt.

Alternativt får jag vibbar av galen predikant som skriker ut enstaka väl valda ord.
Citera
2023-02-23, 08:58
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
Och där presenterade sig just en utmärkt ursäkt att lägga ner hela projektet och istället fokusera till 100% på lyxrenoveringen av Gotlandstorpet. Jag blir lite förvånad att kontrollen över royalty inte är inbyggd i "nft-systemet" utan man är istället beroende av hur marknadsplatsen för tillfället vill ha det. De här smarta kontrakten visade sig inte vara speciellt smarta.

Tänkte på samma sak, så oerhört märkligt system. Och ja, perfekt ursäkt i alla fall för att "ta sig tid att fundera igenom allt".

Konstigt att ägarna själva inte postat denna enorma nyhet i någon discord-kanal, utan att det är en användare som tar upp det flera dagar efter att den briserat. De är så bra på att guida folk i web3! När något företag lanserar en NFT publiceras det direkt för att skryta och visa "kolla, vi är så rätt ute!", men när en gigantisk förändring sker som påverkar den egna investeringen, då får man leta information på annat håll.

Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Vad äre det kallas nu igen när går vinst tillbaka till "creators" vid varje affär?

Jo juste, pyramidspel.

Nja, där håller jag inte med dig. Royalties finns ju inom flera branscher utan att det är pyramidspel. Tycker detta mer liknar luftslott/bubbla. Pyramidspel bygger på att man tjänar pengar på att rekrytera andra.

Tycker dock det är komiskt att Vanja och Niklas är creators – de har inte skapat något? Det är Fanny som är konstnären och den som borde få 99% av intäkterna om det nu vore konsten det handlade om. Discorden har det alltid varit andra personer som hållit igång. Hemsidan har någon annan gjort. Reklamfilmen likaväl. Vad är det ni skapat?!
Citera
2023-02-25, 09:18
Medlem
Katciu88s avatar
Nu har dom hittat på detta.

Citat:
They want to create a WoA x Norn NFT that can be used for a token gated digital experience, so that we can all get to try how that works. Sounds like FUN! 🥳🌟

The NFT will be free (or very very cheap) and only has the purpose to grant access to this experience. Kind of a one-time-utility NFT. Now the question is - what kind of experience would we like? Norn will try their best to meet our wishes and create a digital workshop/experience on a subject we´d be interested in. 🙏🏻

Jag fattar inte grejen. De ska alltså göra en nft som är en inträdesbiljet till en gratis workshop? Varför inte bara ha en workshop? Vad är meningen med att smeta in en nft? Nån cryptokunnig härinne kanske kan förklara det.

Jag tycker att det i den här tillämpningen är väldigt krystat. Jag noterar också att vanja hintar om att man kommer behöva betala också. Då gissar jag på nära 0 deltagande som konsekvens.
Citera
2023-02-26, 23:30
Medlem
Citat:
Jag fattar inte grejen. De ska alltså göra en nft som är en inträdesbiljet till en gratis workshop? Varför inte bara ha en workshop? Vad är meningen med att smeta in en nft? Nån cryptokunnig härinne kanske kan förklara det.

Jag förstår inte riktigt. De skriver att det är en "Kind of a one-time-utility NFT". Verkar som att de mest vill testa tekniken? Men varför ska någon betala för att de vill testa? Även om denna token NFT skulle vara gratis så måste ju alla betala gas (avgiften som krävs för att genomföra en transaktion på blockchain) för att minta, om det nu inte är en airdrop (dvs WoA står för avgiften) till de som är intresserade, men det tror jag inte. Det finns ju flera poänger med att ha en biljett i form av en NFT i andra sammanhang, men till ett gratisevent som inte upprepas eller med någon framtida utility kopplad verkar det meningslöst. Om det är en engångsbiljett så tänker jag att man ska ha en "burn", dvs man införskaffar denna NFT och sedan "burnar" man den i utbyte mot tillträde till eventet, vilket betyder att man permanent förstör NFT:n genom att skicka den till en adress som inte kan återställas eller användas igen. Vi får väl se vad det leder till.

Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
Jag blir lite förvånad att kontrollen över royalty inte är inbyggd i "nft-systemet" utan man är istället beroende av hur marknadsplatsen för tillfället vill ha det. De här smarta kontrakten visade sig inte vara speciellt smarta.

Det är inte enkelt att ha tvingande royalties. Det går inte att tvinga på royalties så länge man samtidigt tillåter att NFT:n skickas mellan olika wallets. De flesta som är intresserade har ett antal wallets (dvs konton) med helt eller delvis olika syften. Att man som ägare av en NFT ska ha rätt att skicka den till en annan adress är grundläggande. Så länge jag har rätt att skicka min egen NFT mellan två konton utan att betala royalties, kan en handelsplats för NFT:s använda samma funktion för köp och sälj. Om man skriver in i kontraktet att en NFT bara kan säljas och inte skickas, så kan man isåfall sälja den för en obetydlig summa och ha en separat betalning, som inte är kopplad till försäljningen i kontraktet, vid sidan om.

Ett annat problem är det som kallas för "wrapping" (inslagning). Kort sammanfattat att en NFT med tvingande royalties representeras av en annan token, där den underliggande NFT:n är låst till denna token. Då kan man kringgå ev inbyggda royalties genom att använda t.ex. ett annat protokoll.

Det har länge varit så att olika handelsplattformar haft olika sätt att implementera royalties och de har kunnat variera beroende på var en NFT läggs ut till försäljning. Marknadsplatserna slåss om handeln och de har använt detta som ett vapen för att konkurrera på olika sätt. Det senaste är att OpenSea (OS) som varit den stora giganten har blivit omkörda av relativa uppstickaren Blur, där den senare lämnat det till säljaren att bestämma royalty inom ett visst intervall. I ett möjligt desperat försök att få tillbaka marknadsandelar följer nu OS deras exempel. Det är långt från självklart att situationen vi har just nu kommer bestå särskilt länge.

Som det skrevs tidigare har väl detta minimal påverkan för WoA eftersom det i princip inte sker någon andrahandsförsäljning alls i vilket fall. Med tanke på hur lite den handlas för genererar det oavsett inga intäkter.
Citera
2023-03-02, 11:42
Medlem
Haha, nu har Vanja aka Marie Antoinette uttalat sig igen och vill att folk ska prenumerera på hennes värdelösa tränings-app. (Styrketräning kräver vikter). Anyway, hon säger att:

”99 pix är lika mycket som tre take away-lattes (eller okej - TVÅ på Östermalm &#129315, det känns som ett extremt RIMLIGT pris”

Jahaaaaa, ok, så det är så lätt att sluta vara fattig. Bara sluta köpa take-away latte…. Hon är verkligen osoft och har ingen jävla aning om hur mycket 99 kr är för någon på marginalen.
Citera
2023-03-02, 13:09
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Haha, nu har Vanja aka Marie Antoinette uttalat sig igen och vill att folk ska prenumerera på hennes värdelösa tränings-app. (Styrketräning kräver vikter). Anyway, hon säger att:

”99 pix är lika mycket som tre take away-lattes (eller okej - TVÅ på Östermalm &#129315, det känns som ett extremt RIMLIGT pris”

Jahaaaaa, ok, så det är så lätt att sluta vara fattig. Bara sluta köpa take-away latte…. Hon är verkligen osoft och har ingen jävla aning om hur mycket 99 kr är för någon på marginalen.

Det är det här jag menar... Hon har ingen koppling till verkligheten. Trött på hennes tjat om rimligt hit och rimligt dit. Inget hon gör är rimligt.

Kul förresten att Vanjas bästa kompis, som handlat många NFT:er senaste månaderna och effektivt hållit floor price uppe, vann deras tävling i discorden. Tävlingen där Amanda efter hand hittade på reglerna. Det var nog inget konstigt med det alls.
Citera
2023-03-02, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Det är det här jag menar... Hon har ingen koppling till verkligheten. Trött på hennes tjat om rimligt hit och rimligt dit. Inget hon gör är rimligt.

Kul förresten att Vanjas bästa kompis, som handlat många NFT:er senaste månaderna och effektivt hållit floor price uppe, vann deras tävling i discorden. Tävlingen där Amanda efter hand hittade på reglerna. Det var nog inget konstigt med det alls.

Va, konstigt. Vad var det för tävling? Har jag missat helt. Men discorden är ju död så.
Citera
2023-03-03, 08:03
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Va, konstigt. Vad var det för tävling? Har jag missat helt. Men discorden är ju död så.

Den ligger i en egen kanal som heter amazing race. Man skulle ta sig igenom den fantastiska kartan…
Citera
2023-03-03, 08:47
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Haha, nu har Vanja aka Marie Antoinette uttalat sig igen och vill att folk ska prenumerera på hennes värdelösa tränings-app.

Jag håller med. Men jag misstänker att hon lyckas håva in folks friskvårdsbidrag, som annars förmodligen hade brunnit inne. Så det är en smart affärsidé.
Citera
2023-03-03, 08:49
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Den ligger i en egen kanal som heter amazing race. Man skulle ta sig igenom den fantastiska kartan…

Urk så trist grej. Och nu är vi inne i mars, och inget metaverse ännu. Inte ens en sneak peak.
Citera
2023-03-03, 08:56
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sakligkritik
Verkar som att de mest vill testa tekniken?

Tack för svar, då blev jag lite klokare.

Ja jag misstänker att vanja och co bara håller på med detta för att det ska ut som att de gör "web3 saker" och förtjänar sin självutnämnda titel "techpionjär".
Citera
2023-03-03, 09:49
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Urk så trist grej. Och nu är vi inne i mars, och inget metaverse ännu. Inte ens en sneak peak.

De skrev ju nyligen att de bytt plattform för sitt metaverse, antar att den ursäkten köper dem ett par månader till... 80 000 var budgeterat för metaverse förra året. Vad har de pengarna gått till?

Finns några investerare kvar i denna tråd? Vore intressant att höra vad ni tror om WoA för 2023.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in