2023-03-03, 02:17
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Det andra då som stärker upp det första, en halvtimme efter vid stängning i baren, är då det som Helena säger: "Är det ingen som ska åt mitt håll ?" Alltså en andra indikation på att hon kanske aldrig tidigare gått hem ensam. Alltså då hon vill ha någon i sällskap hemåt antingen bli hemkörd eller någon som skulle åt hennes håll till fots. Helena kan ju här i detta frågande ha påverkats av Ulrikas oro och inrådan om att hon skall ta taxi/ komma hem tryggt.

Jag var tvungen att korta ner. Men: Bara för att Helena frågade om någon skulle åt hennes håll betyder väl inte att hon kanske aldrig tidigare hade gått hem ensam?! Hon var faktiskt 22 år! Varför dessa tvångstankar? Frågan kan väl ha betytt att Helena bara undrade om hon och någon/några kunde göra sällskap i all trevlighet. Igen: Du tror väl inte på fullaste allvar att systrarna aldrig skulle ha gått på krogen själva - och aldrig ha gått hem själva? Kom igen.
Citera
2023-03-03, 02:51
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
IB03 håller på att tugga igenom persongalleriet och kastar ljus på HincRoburs lista. Det är ett bra grävande som tråden har nytta av.

Beträffande IB03 och PU så kan jag inte tala för IB03:s inställning. Min inställning är dock att du och jag tolkar PeKr och PU olika. Du ser PeKr som konsekvent och PU som inkonsekvent. Jag trycker snarare PeKr är trevande i sin ansats och PU som dålig på att försvara sig. Du ser PeKr trevande insats som en taktik, jag ser det som ett tecken på att han i själva verket är osäker över datum, tider och händelser.

Jag surfar även rätt friskt på Flashback så väl som på Facebook. Surfandet på Flashback syftar till att ta reda på om användare kan tänkas skriva i Helena-tråden för att förvilla den eller om de förefaller vara genuint intresserade av att lösa fallet. Surfandet på Facebook syftar till att klargöra samband mellan personer IRL. När man gör både och kan man ibland råka inse vem som ligger bakom ett nick på Flashback. Användaren ForeignAffair gör till exempel ingen som helst hemlighet av att hon/han är nära släkt med en av dem som uppges ha besökt PU. Det kan vem som helst ljuga om, men jag råkar ha insett vem som ligger bakom användarnamnet. Dvs jag har inte forskat om det (1.06) utan snubblat på det som en insikt. Att så sker är inte konstigt eftersom ForeignAffair själv skriver om sin släktskap och själv nämner risken för självoutning (även om han/hon inte använder det ordet).

ForeignAffair uppger att de som besökte PU och tyckte han bar sig konstigt åt gjorde detta först några år efter Helenas försvinnande. Det är exakt samma som PU uppger. Eftersom jag vet vem ForeignAffair är så är det för mig uppenbart att PeKr har fel och PU rätt.

Beträffande PeKr i stadsparken så finns det uppgift om vilka som var där, men Prinzezzan har skrivit ett inlägg om att Helena tidigare på dagen skall ha träffat en person vars släkting är en av dem som skall ha varit i parken. Denna släkting (i parken) skall ha "avvikit" tidigt tillsammans med DaLi. I så fall minskar antalet personer i parken. Dessutom uppger tidningsartikel att ungdomarna i parken skingrades efter mötet med invandrarna i Opeln. Jag är därför mycket tveksam till hur länge hela listan av folk verkligen var i parken. Jag misstänker inte PeKr för inblandning i Helenas försvinnande, men jag misstänker starkt att han varit pissfull därför inte är ett bra alibi för de andra.

Jag har även via Facebook haft kontakt med en insatt person som uppger att ToBr var den som först fattade misstankar mot PU. Det är intressant eftersom ToBr bor vid samma parkeringsplats som PeNi och vid tillfället antagligen är så att säga svåger till PeNi. Om Loudamus vittne uppmärksammade trafiken till PeNi:s lägenhet först när någon stormade in på natten så kan det alltså vara ToBr som stormar in för att få hjälp. ToBr är även en bra kandidat till att ha skjutsat PeNi till danskfesten.

Med andra ord är det komplicerat att diskutera PU eftersom persongalleriet delvis anknyter till persongalleriet kring PeNi. Eftersom uppgifterna kring PeNi knyter ihop Hannas och Lockerudsvittnets iakttagelser så är PeNi mycket mer intressant för mig än PU, särskilt som varken Hanna, LoVi eller Loudamus vittne kan antas vara inblandade i Helenas försvinnande.

Jag har den största respekt för att du vill diskutera PU men jag ser inte att vi kommer någonstans. På samma sätt har jag respekt för att du inte vill diskutera danskar. Så kan det bli i tråden tidvis tills nya intressanta uppgifter kommer fram.

Min första fetning: Jag har tillgång till en privat konversation med PK (som du vet). PK är konsekvent. Han förklarar även i den privata konversationen att han inte vill säga för mycket och på så sätt hjälpa PU, utan i stället vänta ut honom. PU må försvara sig dåligt - vilket han också bevisar när han i "andra andningen" börjar ändra sina utsagor. Helt plötsligt gick han inte och lade sig för att sova efter besöket hos PK, utan gick i stället till en efterfest hos det påstådda taxivittnet SB. Kom igen, Thord, var inte så naiv!

Min andra fetning: Grattis till att ha all den tiden. Arbetslös?

Min tredje fetning: Huvudsaken är väl att PK talar för sin egen sak? Sedan behöver du inte misstänka att PK var "pissfull" - det har han själv bekräftat flera gånger!

Min fjärde fetning: Kommer vi någonstans med danskarna, då? Jag har inget emot att diskutera danskarna, men denna kanonad av namn tröttar ut folk i tråden - inklusive mig själv Och igen: SKRIV UT ALLA NAMN I SIN HELHET MED * I!!!

När det sedan gäller Lockerud/Bråten och tilltron till "Hanna" och Lockerudsvittnet, vill jag påminna om vem som har varit drivande i allt detta. Om du är seriös i ditt tänk om var gärningsmannen/gärningsmännen återfinns, var jag den som krattade manegen. Med detta menar jag inte att det är viktigt "vem som var först" (att få credden), men jag insåg redan från början var gärningsmannen/gärningsmännen stod att återfinna. loudamus gav den bekräftelse som vi behövde. Jag har inget emot T*ommy Br*andt som eventuell gärningsman, men om vi tror på "Hanna" var det minst två män närvarande. P*er N*ielsen kan knappast vara en av dem om vi tror att TB rusade upp till hans lägenhet efter 02:00. (PN rusade väl knappast upp till sig själv.) Så: Vem mer än TB, i så fall? Och: Vet du - eller någon annan - var TB och PN höll hus den där kvällen/natten? Var de bekräftat på Stadt? Om ja, kan de inte sannolikt inte vara GW Perssons gubbar. Höll de till på stan? Tja, då skulle de funka som GW Perssons gubbar. Eller var de någon annanstans? Vem kan bekräfta var TB och PN var den där kvällen/natten? Och så var det PU ...
Citera
2023-03-03, 08:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag tänker en tanke beträffande iden om "utplacering då av skorna" som ajnoshort benämner det och Skvagg då "skorna slängdes för det skulle se ut som att Helena blivit överfallen när hon gått hem " . Utplacering då. Att det då var en högst medveten handling av GM att göra på detta sätt då. En kyla, ett planerande. Tänkte då inte GM på avsättande av fingeravtryck på skorna ? De är ju fullt av DNA-spår på dessa skor så jag antar ju starkt att GM inte hade handskar på sig. Skulle han ta denna risk och vara så dum om detta var en medveten handling med kyla och baktanke bakom ?

Man kanske givetvis inte tänkte på risken avsätta av DNA-spår vid denna tid men fingeravtryck det borde man haft i åtanke i alla fall kan man tycka då.
Att någon med avsikt placerat HAs skor på var sin sida av stigen får anses fastställt. Huruvida detta skett i affekt, eller med någon baktanke är omöjligt att veta. Oavsett motivet så ÄR det märkligt att ta med sig offrets kropp (levande eller död) men lämna hennes skor med avsikt på platsen. De har ju inte lämnat GMs händer självmant, utan det är ett val denne gjort.

HAs skor var väl i ett slags mocka-material? Då skall det mycket till för att lämna ett fingeravtryck. DNA var helt okänt i rättsliga sammanhang 1992, i alla fall bland oss lekmän. Tekniken blev känd bland allmänheten först i och med OJ Simpson-rättegången 1995. Huruvida GM oroade sig för endera vet vi inte, men det påverkar inte slutsatsen att denne har hanterat skorna.

Sedan förstår jag inte din logik om att förekomsten av ”en massa DNA-spår”* gör att vi kan dra slutsatsen att GM inte hade handskar. Det finns ju ingenting som säger att DNA-spåret kommer från just GM. Att han inte hade handskar låter troligt en juni-natt, men jag ser ingen koppling till de spår som finns.

*) vi har så jag vet HAs blod + en DNA-träff till (saliv, svett?).
Citera
2023-03-03, 10:04
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min första fetning: Jag har tillgång till en privat konversation med PK (som du vet). PK är konsekvent. Han förklarar även i den privata konversationen att han inte vill säga för mycket och på så sätt hjälpa PU, utan i stället vänta ut honom. PU må försvara sig dåligt - vilket han också bevisar när han i "andra andningen" börjar ändra sina utsagor. Helt plötsligt gick han inte och lade sig för att sova efter besöket hos PK, utan gick i stället till en efterfest hos det påstådda taxivittnet SB. Kom igen, Thord, var inte så naiv!

Min tredje fetning: Huvudsaken är väl att PK talar för sin egen sak? Sedan behöver du inte misstänka att PK var "pissfull" - det har han själv bekräftat flera gånger!

Min fjärde fetning: Kommer vi någonstans med danskarna, då? Jag har inget emot att diskutera danskarna, men denna kanonad av namn tröttar ut folk i tråden - inklusive mig själv Och igen: SKRIV UT ALLA NAMN I SIN HELHET MED * I!!!

När det sedan gäller Lockerud/Bråten och tilltron till "Hanna" och Lockerudsvittnet, vill jag påminna om vem som har varit drivande i allt detta. Om du är seriös i ditt tänk om var gärningsmannen/gärningsmännen återfinns, var jag den som krattade manegen. Med detta menar jag inte att det är viktigt "vem som var först" (att få credden), men jag insåg redan från början var gärningsmannen/gärningsmännen stod att återfinna. loudamus gav den bekräftelse som vi behövde. Jag har inget emot T*ommy Br*andt som eventuell gärningsman, men om vi tror på "Hanna" var det minst två män närvarande. P*er N*ielsen kan knappast vara en av dem om vi tror att TB rusade upp till hans lägenhet efter 02:00. (PN rusade väl knappast upp till sig själv.) Så: Vem mer än TB, i så fall? Och: Vet du - eller någon annan - var TB och PN höll hus den där kvällen/natten? Var de bekräftat på Stadt? Om ja, kan de inte sannolikt inte vara GW Perssons gubbar. Höll de till på stan? Tja, då skulle de funka som GW Perssons gubbar. Eller var de någon annanstans? Vem kan bekräfta var TB och PN var den där kvällen/natten? Och så var det PU ...

Ta det lite piano nu. Du kan ju gärna inte trycka till Thord för att lägga för mycket tid som är tråden till nytta, bara för ni har olika åsikter gällande vem som är mest (minst...) sanningsenlig emellan PK och PU. För övrigt kan jag själv inte bedöma detta.

SuEk som var sambo och uppe i denna lägenhet då denna natt kanske vore intressant att höra henne om detta ? Hon hade väl sagt någonting i stil med: "Vad spelar det för roll nu ?" , på frågan om PUs påstådda förehavanden uppe i denna lägenhet denna natt. Märkligt...uttalande kan man kanske tycka, om det stämmer.

PK själv borde väl vara den som borde veta svaret på om PU kände och umgicks med t ex de två andra spelarna: BW och PeNi (som verkar ha mest rök kring sig, enligt tråden). PK har inte sagt något om att PU har känt dessa två och inte någon annan heller i tråden. Man bör också vara säker på att man kan lita på vad denna PK säger också... För mig verkar det som dessa tre personer är pusselbitar som inte riktigt passar ihop. De verkar komma från tre helt olika kretsar. BW och PU kunde ibland vara på samma fester men för mig verkar de vara för olika som personer för att umgåtts på riktigt. PeNi kanske kommer närmare till hands, samma klassbakgrund kanske men inget konkret har framkommit om vänskap.

De som dessa tre i alla fall ha gemensamt på denna tid är brukande av amfetamin och styrketräning enligt tråden. BW och PU på Mickes Gym ser det ut som , samma gym som Helena. PeNi på Vadsbo gym, enligt tråden. Vad fick då BW och PeNi tag i sitt affe då ? Var det genom PU som skulle varit en dealer för detta vid denna tid eller från någon annan ?

För övrigt om PU skulle vara inblandad är det nog troligast att det är med någon som han har känt länge eller att han var ensam. JoFr (f.1972) som du har föreslagit borde varit närmast till hands då som även var chaufför under denna kväll/natt. JoFr bodde på Södra Kolarestigen 61 ( f. 19810505-19931004) ändå en adress nära Helenas bostadsområde då. Men skulle Helena åkt med dessa herrar frivilligt ? Svaret på det antagligen: Nej.
Senast redigerad av IB03 2023-03-03 kl. 10:26.
Citera
2023-03-03, 10:21
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Att någon med avsikt placerat HAs skor på var sin sida av stigen får anses fastställt. Huruvida detta skett i affekt, eller med någon baktanke är omöjligt att veta. Oavsett motivet så ÄR det märkligt att ta med sig offrets kropp (levande eller död) men lämna hennes skor med avsikt på platsen. De har ju inte lämnat GMs händer självmant, utan det är ett val denne gjort.

HAs skor var väl i ett slags mocka-material? Då skall det mycket till för att lämna ett fingeravtryck. DNA var helt okänt i rättsliga sammanhang 1992, i alla fall bland oss lekmän. Tekniken blev känd bland allmänheten först i och med OJ Simpson-rättegången 1995. Huruvida GM oroade sig för endera vet vi inte, men det påverkar inte slutsatsen att denne har hanterat skorna.

Sedan förstår jag inte din logik om att förekomsten av ”en massa DNA-spår”* gör att vi kan dra slutsatsen att GM inte hade handskar. Det finns ju ingenting som säger att DNA-spåret kommer från just GM. Att han inte hade handskar låter troligt en juni-natt, men jag ser ingen koppling till de spår som finns.

*) vi har så jag vet HAs blod + en DNA-träff till (saliv, svett?).

Första fetningen: Det blir nog helt oväsentligt om huruvida fingeravtryck syns på sådana här skor eller inte. Hur skall GM då veta detta och ta den risken, om det då är en fullt medveten, kall handling med avsikt att förvilla , med utplacering av skorna ?

Andra fetningen: Nej, du har rätt i det att vad gäller förekomsten av fingeravtryck på skorna så finns det ju ingen direkt-koppling i vad vi vet från alla de DNA-spår som påträffades på labbet i England (Att lösa ett mord, TV 3, Viaplay). Jag gör ändå det starka antagandet att de slängdes utan handskar utifrån denna mängd DNA-spår och den aspekten som du nämner med: "handskar i juni".
Senast redigerad av IB03 2023-03-03 kl. 10:28.
Citera
2023-03-03, 11:11
Medlem
IB03s avatar
Citat:
"Vi hade som vana..[/b]hm att gå till taxin det gjorde vi aldrig, vi gick hem". Återigen denna väl citerade mening. "Vi hade som vana att gå ut på torget och prata med kompisar och se vem som kunde köra hem oss" , bör det mer varit anser jag. Detta förfarande nämner också Jenven i ett inslag att "det var vanligt att ungdomarna gick ut på torget efter Stadt för att prata ihop sig om eventuell skjuts hem".

Jag tror inte heller de behövde tänka på att ta taxi hem de gånger de var på Stadt. Definitivt inte för de behövde nog aldrig göra det, gå att ställa sig i en lång taxikö utan det fanns säkert alltid någon som kunde köra hem dem. Någon äldre än Helena får jag då för mig som Ulrika framförallt kände. Om vi går till den haltande meningen igen. Är det så då att när hon märker att hon håller på att avslöja ett hemkörningsförfarande, räddar hon upp detta mitt i mening med det mer neutrala ordet "taxi" ? Använder hon kanske detta ord igen då för att "skyla över" detta hemkörningsförfarande i nästa mening när hon säger: "Jag sa till henne att ta taxi". Det efterföljande då också: "Jag vet inte varför jag sade det, för det var ingenting vi gjorde", "Vi gick hem". Här vet hon inte varför hon säger taxi. Det kan då vara en nödlögn hon använder . Hon skyler också undan eventuell skjuts då av kompis, ytterligare med: "Vi gick hem".

Det framkom då att Helena glömt plånboken genom Kvartoft. Då måste ju betalningen av den lösas kännas logisk. Då säger Ulrika att hon lade fram sin plånbok i hallen. Nu när hon har sagt denna mening måste ju denna också bli logisk för att detta inte ska bli så konstigt. Det blir ju så då att då behöver hon ju säga eller det bör framkomma att hon har tänkt att gå och lägga sig strax efter detta telefonsamtal från Stadt. Annars behöver hon ju inte lägga fram sin plånbok i hallen. Det blir i så fall jättekonstigt. Varför kan detta också vara en nödlögn ? Jo, hur troligt är det då att Ulrika måste gå att lägga sig genast efter detta samtal om oroar sig för Helena i och med nämnandet av taxi, och att hon samtidigt har den tidigare upprörda väninnan hemma hos sig just då ? Nej, make no sense.

Jag tycker mig se här ett mönster med nödlögn på nödlögn på nödlögn här i detta inslag från Ulrikas sida. Allt detta för att inte nämna, beröra eller komma in på vänner som brukade köra hem dem efter Stadt enligt min mening. Om det är så då, är Ulrika snabb i tanken och lyckas rädda upp och täcka över detta med hemskjuts i detta program. Jag tror det är precis det hon gör för ingen kan inbilla mig att dessa systrar aldrig fick hemskjuts av vänner. I och med att detta mycket troliga alternativ aldrig nämns av Ulrika utan bara "taxi" och gick hem", så är jag säker på att hon använder nödlögner för att dölja detta i programmet.

Citat:
Jag var tvungen att korta ner. Men: Bara för att Helena frågade om någon skulle åt hennes håll betyder väl inte att hon kanske aldrig tidigare hade gått hem ensam?! Hon var faktiskt 22 år! Varför dessa tvångstankar? Frågan kan väl ha betytt att Helena bara undrade om hon och någon/några kunde göra sällskap i all trevlighet. Igen: Du tror väl inte på fullaste allvar att systrarna aldrig skulle ha gått på krogen själva - och aldrig ha gått hem själva? Kom igen.

Det är möjligt att du har rätt. Jag har själv förut hävdat att Helena ändå var 22 ÅR gammal och borde kunnat gått hem själv. Problemet är ändå en ganska lång väg hem , lite skumt och sedan vägen genom skogen ensam som Ulrika säger att hon gått. Mmm. Jag tänker lite på den utomhusvåldtäkten som ägde rum på en parkering i Lockerud nära Sjukhuset, 1-2 veckor innan försvinnandet, enligt tråden. Tjejen skulle varit i Helenas ålder och arbetat på Sjukhuset, stod det om jag inte missminner mig. Så oskyldigt var inte Mariestad 1992 som man lätt kan få ett första intryck av i TV-inslag.

Detta ämne kring hemgång och taxi som vi har tankar och spekulationer om, utarbetar vi ju från egentligen då en källa och det är detta inslag med GW, Kvartoft och Ulrika i "Veckans brott". Jag kanske satsar på den förklaringsmodell ovan som inspirerats från Skvagg om detta istället. Och går ifrån förklaringen att Ulrika säger "taxi" till Helena för hon aldrig har gått hem ensam förut och därför är så orolig. Utan då att hon aldrig sade "ta taxi" till Helena och det var en nödlögn för att skydda någon närma som brukade kör hem dem ibland.

Att det uttalandet om taxi var just en nödlögn stärks ju då av både uttalandet av henne senare : "Vi brukade aldrig ta taxi" och det senare att "Vi gick hem". Samt att hon inte vet varför hon sade till Helena att hon skulle ta taxi indikerar alltsammans för att detta är nödlögner för att undgå det skarpa läget i studion och skydda sina(sin) närmaste "privatchaufförer"(BW) från GW och vidare kritisk exponering. Sedan fortsätter dessa nödlögner enligt följande mönster, se ovanciterade inlägg av mig. Det kanske då så här allt detta skall ses. Vad tror du ? Diskussion om detta ämne går ju vidare givetvis.
Citera
2023-03-03, 11:11
Medlem
Att GM tar med sig kroppen och gömmer den är något jag funderat mycket över. Vi ser det generellt inte så ofta. När det händer kan det vara fall med grovt yrkeskriminella inblandade (både GM och offer). Det är definitivt inte fallet här. Men offrets kropp göms ibland också i fall där GM är närstående offret och polisen egentligen snabbt kan ringa in den förmodade GM men har svårt att få fallet löst då kroppen saknas. Kan det vara så att GM var övertygad att åka fast om kroppen skulle anträffas? Skorna och diverse ägodelar anträffas men kan man då dra slutsatsen att avslöjandet av (brotts)platsen var oviktigt för GM? Kanske det, han visste förstås att Helenas snabbt skulle saknas och folk skulle leta efter henne. I mina ögon är bilen den bästa möjligheten att få fallet löst. Bilen har varit centralt i brottet. Den kom direkt in i handlingen och har använts för att transportera kroppen.
Citera
2023-03-03, 12:35
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:

Jag tror som sagt inte att vi kommer att få samsyn om PU. Danskarna hade vi kanske kunnat diskutera meningsfullt om.

Men jag tar nu en paus från denna skiten. Kanske återkommer jag om något intressant surfar upp.
Citera
2023-03-03, 14:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Första fetningen: Det blir nog helt oväsentligt om huruvida fingeravtryck syns på sådana här skor eller inte. Hur skall GM då veta detta och ta den risken, om det då är en fullt medveten, kall handling med avsikt att förvilla , med utplacering av skorna ?

Andra fetningen: Nej, du har rätt i det att vad gäller förekomsten av fingeravtryck på skorna så finns det ju ingen direkt-koppling i vad vi vet från alla de DNA-spår som påträffades på labbet i England (Att lösa ett mord, TV 3, Viaplay). Jag gör ändå det starka antagandet att de slängdes utan handskar utifrån denna mängd DNA-spår och den aspekten som du nämner med: "handskar i juni".
Vi är helt eniga om att någon, högst sannolikt GM, utan handskar slängde HAs skor på var sin sida av stigen. Men det går inte att dra några slutsatser om han gjorde detta planersat utifrån tänkta risker med fingeravtryck. Kanske hade han bråttom och tänkte inte på det. Kanske var han lugn och metodisk och flyttade skorna mha en pinne i öglorna bak. Vi kommer aldrig att veta, och därför är det helt meningslöst att försöka dra slutsatser från hur han tänkte därvidlag.

Det enda vi kan vara säkra på är att om det det var GM som placerade ut skorna så gjorde han det med avsikt, inte av misstag, samtidigt som han bemödade sig om att flytta kroppen. Det leder till ett antal intressanta scenarion som har det gemensamt att GM kanske ville dölja hur HA kom till platsen. Min personliga hypotes är att HA färdades till BP i bil med GM och att hon aldrig befann sig på stigen. Det förklarar varför skorna placerats ut och varför den vita bilen färdas på cykelvägen i anslutning till brottet (om HA överfallits på stigen så är det en stor och helt onödig risk att köra olovligt på en cykelbana som man dessutom skall känna till; det fanns andra alternativ).
Citera
2023-03-03, 14:37
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Att GM tar med sig kroppen och gömmer den är något jag funderat mycket över. Vi ser det generellt inte så ofta. När det händer kan det vara fall med grovt yrkeskriminella inblandade (både GM och offer). Det är definitivt inte fallet här. Men offrets kropp göms ibland också i fall där GM är närstående offret och polisen egentligen snabbt kan ringa in den förmodade GM men har svårt att få fallet löst då kroppen saknas. Kan det vara så att GM var övertygad att åka fast om kroppen skulle anträffas? Skorna och diverse ägodelar anträffas men kan man då dra slutsatsen att avslöjandet av (brotts)platsen var oviktigt för GM? Kanske det, han visste förstås att Helenas snabbt skulle saknas och folk skulle leta efter henne. I mina ögon är bilen den bästa möjligheten att få fallet löst. Bilen har varit centralt i brottet. Den kom direkt in i handlingen och har använts för att transportera kroppen.
Bra poänger.

Som jag skrev ovan så är min hypotes att HA kom till BP i bil med GM. Då är kroppen redan i bilen, och skall ”bara” flyttas från framsäte till baksäte eller baklucka. Om man i stället har en kropp ute i en skogsdunge är det klart mindre rationellt att köra runt på en cykelbana och ställa sig nära ett villaområde och lasta en kvinnokropp i bilen.

Ett uppenbart motiv till att flytta kroppen vore om det handla om en våldtäkt som övergått i mord/dråp. Men i så fall tänker jag mig att det borde funnits mer spår?
Sedan är det ju också så att om man transporterar en död kropp i sin bil så är man närmast garanterad att lämna spår i någon form, så rent rationellt är det tveksamt oavsett.

Jag är helt enig om bilen. Den hade varit nyckeln. Men eftersom den högst sannolikt inte längre existerar så kommer den inte att leda till att fallet klaras upp.
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-03-03 kl. 14:42.
Citera
2023-03-03, 14:57
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg

Bra Skvagg, jag tror att du träffat mitt i prick här.
GM stod nära HA och han var helt enkelt övertygad om att åka fast om kroppen anträffades i det aktuella området (där systrarna brukade bli avsläppta efter att ha fått skjuts)

Pusselbit efter pusselbit passar in här, "man ska inte krångla till det" som GW brukar säga.
Jag skulle bli mycket förvånad om BW inte är en av GW's gärningsmän. Det här är anledningen till varför systrarna (i synnerhet UA) så starkt ogillar GW's "teori" och det är givetvis även svaret på varför BW utelämnas helt ur P4 dokumentären.
Det är uppenbart att UA skyddar BW vilket i sin tur även har påverkat PW.

Det kan även finnas skam och skuldkänslor inblandat, kanske t.o.m. en stark rädsla, i synnerhet inför föräldrarna att det faktiskt är (den beskyddande storasystern) Ulrika's nära vän BW som ligger bakom försvinnandet.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-03 kl. 15:30.
Citera
2023-03-03, 15:38
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vi är helt eniga om att någon, högst sannolikt GM, utan handskar slängde HAs skor på var sin sida av stigen. Men det går inte att dra några slutsatser om han gjorde detta planersat utifrån tänkta risker med fingeravtryck. Kanske hade han bråttom och tänkte inte på det. Kanske var han lugn och metodisk och flyttade skorna mha en pinne i öglorna bak. Vi kommer aldrig att veta, och därför är det helt meningslöst att försöka dra slutsatser från hur han tänkte därvidlag.

Det enda vi kan vara säkra på är att om det det var GM som placerade ut skorna så gjorde han det med avsikt, inte av misstag, samtidigt som han bemödade sig om att flytta kroppen. Det leder till ett antal intressanta scenarion som har det gemensamt att GM kanske ville dölja hur HA kom till platsen. Min personliga hypotes är att HA färdades till BP i bil med GM och att hon aldrig befann sig på stigen. Det förklarar varför skorna placerats ut och varför den vita bilen färdas på cykelvägen i anslutning till brottet (om HA överfallits på stigen så är det en stor och helt onödig risk att köra olovligt på en cykelbana som man dessutom skall känna till; det fanns andra alternativ).

Den första fetningen: Vi får då hoppas att GM inte var så här samlad och smart att han använde en pinne att slänga undan skorna med. I så fall har vi bara polisfingrar på dessa skor...

Den andra fetningen: Njae, om Helena överfallits på stigen och bilen med stående då på Ekuddenvägen, kan det ur GMs synvinkel kännas som en mycket hög risk att bära ner en utslagen Helena ner från stigen och lasta in henne mitt på den för natten trafikerade (efterfest på Ekudden) Ekuddenvägen. Därför resonerar de nog så om det står med detta alternativ att köra in på den avskilda cykelvägen bland träden och rakt in mot lekplatsen och lasta, så tar de det. Att detta är olagligt anser jag underordnat då själva lastningen inne bland träden på lekplatsen i Kohagen är mer diskret i lastningssynpunkt, än mitt ute på Ekuddenvägen med gatubelysning och trafik.

Att det kör in på denna cykelvägen måste också ses i perspektivet att det innan har varit mycket naturligt för dem att göra detta. Mmm. BW och HJ ? BW och MK ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in