Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
IB03 håller på att tugga igenom persongalleriet och kastar ljus på HincRoburs lista. Det är ett bra grävande som tråden har nytta av.
Beträffande IB03 och PU så kan jag inte tala för IB03:s inställning. Min inställning är dock att du och jag tolkar PeKr och PU olika. Du ser PeKr som konsekvent och PU som inkonsekvent. Jag trycker snarare PeKr är trevande i sin ansats och PU som dålig på att försvara sig. Du ser PeKr trevande insats som en taktik, jag ser det som ett tecken på att han i själva verket är osäker över datum, tider och händelser.
Jag surfar även rätt friskt på Flashback så väl som på Facebook. Surfandet på Flashback syftar till att ta reda på om användare kan tänkas skriva i Helena-tråden för att förvilla den eller om de förefaller vara genuint intresserade av att lösa fallet. Surfandet på Facebook syftar till att klargöra samband mellan personer IRL. När man gör både och kan man ibland råka inse vem som ligger bakom ett nick på Flashback. Användaren ForeignAffair gör till exempel ingen som helst hemlighet av att hon/han är nära släkt med en av dem som uppges ha besökt PU. Det kan vem som helst ljuga om, men jag råkar ha insett vem som ligger bakom användarnamnet. Dvs jag har inte forskat om det (1.06) utan snubblat på det som en insikt. Att så sker är inte konstigt eftersom ForeignAffair själv skriver om sin släktskap och själv nämner risken för självoutning (även om han/hon inte använder det ordet).
ForeignAffair uppger att de som besökte PU och tyckte han bar sig konstigt åt gjorde detta först några år efter Helenas försvinnande. Det är exakt samma som PU uppger. Eftersom jag vet vem ForeignAffair är så är det för mig uppenbart att PeKr har fel och PU rätt.
Beträffande PeKr i stadsparken så finns det uppgift om vilka som var där, men Prinzezzan har skrivit ett inlägg om att Helena tidigare på dagen skall ha träffat en person vars släkting är en av dem som skall ha varit i parken. Denna släkting (i parken) skall ha "avvikit" tidigt tillsammans med DaLi. I så fall minskar antalet personer i parken. Dessutom uppger tidningsartikel att ungdomarna i parken skingrades efter mötet med invandrarna i Opeln. Jag är därför mycket tveksam till hur länge hela listan av folk verkligen var i parken. Jag misstänker inte PeKr för inblandning i Helenas försvinnande, men jag misstänker starkt att han varit pissfull därför inte är ett bra alibi för de andra.
Jag har även via Facebook haft kontakt med en insatt person som uppger att ToBr var den som först fattade misstankar mot PU. Det är intressant eftersom ToBr bor vid samma parkeringsplats som PeNi och vid tillfället antagligen är så att säga svåger till PeNi. Om Loudamus vittne uppmärksammade trafiken till PeNi:s lägenhet först när någon stormade in på natten så kan det alltså vara ToBr som stormar in för att få hjälp. ToBr är även en bra kandidat till att ha skjutsat PeNi till danskfesten.
Med andra ord är det komplicerat att diskutera PU eftersom persongalleriet delvis anknyter till persongalleriet kring PeNi. Eftersom uppgifterna kring PeNi knyter ihop Hannas och Lockerudsvittnets iakttagelser så är PeNi mycket mer intressant för mig än PU, särskilt som varken Hanna, LoVi eller Loudamus vittne kan antas vara inblandade i Helenas försvinnande.
Jag har den största respekt för att du vill diskutera PU men jag ser inte att vi kommer någonstans. På samma sätt har jag respekt för att du inte vill diskutera danskar. Så kan det bli i tråden tidvis tills nya intressanta uppgifter kommer fram.
Min första fetning: Jag har tillgång till en privat konversation med PK (som du vet). PK är konsekvent. Han förklarar även i den privata konversationen att han inte vill säga för mycket och på så sätt hjälpa PU, utan i stället vänta ut honom. PU må försvara sig dåligt - vilket han också bevisar när han i "andra andningen" börjar ändra sina utsagor. Helt plötsligt gick han inte och lade sig för att sova efter besöket hos PK, utan gick i stället till en efterfest hos det påstådda taxivittnet SB. Kom igen, Thord, var inte så naiv!
Min andra fetning: Grattis till att ha all den tiden. Arbetslös?
Min tredje fetning: Huvudsaken är väl att PK talar för sin egen sak? Sedan behöver du inte misstänka att PK var "pissfull" - det har han själv bekräftat flera gånger!
Min fjärde fetning: Kommer vi någonstans med danskarna, då? Jag har inget emot att diskutera danskarna, men denna kanonad av namn tröttar ut folk i tråden - inklusive mig själv Och igen: SKRIV UT ALLA NAMN I SIN HELHET MED * I!!!
När det sedan gäller Lockerud/Bråten och tilltron till "Hanna" och Lockerudsvittnet, vill jag påminna om vem som har varit drivande i allt detta. Om du är seriös i ditt tänk om var gärningsmannen/gärningsmännen återfinns, var jag den som krattade manegen. Med detta menar jag inte att det är viktigt "vem som var först" (att få credden), men jag insåg redan från början var gärningsmannen/gärningsmännen stod att återfinna. loudamus gav den bekräftelse som vi behövde. Jag har inget emot T*ommy Br*andt som eventuell gärningsman, men om vi tror på "Hanna" var det minst två män närvarande. P*er N*ielsen kan knappast vara en av dem om vi tror att TB rusade upp till hans lägenhet efter 02:00. (PN rusade väl knappast upp till sig själv.) Så: Vem mer än TB, i så fall? Och: Vet du - eller någon annan - var TB och PN höll hus den där kvällen/natten? Var de bekräftat på Stadt? Om ja, kan de inte sannolikt inte vara GW Perssons gubbar. Höll de till på stan? Tja, då skulle de funka som GW Perssons gubbar. Eller var de någon annanstans? Vem kan bekräfta var TB och PN var den där kvällen/natten? Och så var det PU ...