Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Snälla, ge dig! Jag har förklarat detta tidigare och då höll du med mig. När Ulrika pratar om "vi" gör hon det i tre möjliga varianter: Som alla tre, som två eller som bara en. "Vi" täcker således alla tre möjligheterna. Ingen tror väl att systrarna Andersson aldrig gick ut själva - och hem själva? Återigen övertolkar du innebörden i "vi".
Ja, mycket riktigt höll jag med dig förut efter ha gått ifrån den bokstavstroende tolkningen av vad Ulrikas sagt om detta. Jag gjorde det för
generellt brukar det alltid vara bättre och mer sunt att inte spika fast en uppfattning om något för tidigt och därmed också slå igen alla andra dörrar och möjliga förklaringar. Då kan det oftast bli dumt. Tunnelseende som i förlängningen kan leda till revirtänk o s v.
Men jag har tänkt ett varv till kring detta. Som mycket annat i detta knepiga fall, man tänker igen och igen. Nytt och slänger eventuellt då helt eller delvis gamla uppfattningar i papperskorgen. Jag ska inte svära på att denna bokstavstolkning är rätt i detta fall och att din uppfattning om detta är fel. Vi
vet ju inte detta.
Varför jag tror på denna bokstavstroende tolkning
igen, får jag väl säga återigen är följande: Helena ringer hem till Ulrika, då säger Ulrika att hon skall ta taxi hem . Det är det första. Det
kan tydligt indikera på att Helena faktiskt aldrig hade gått hem ensam förut och Ulrika var orolig för detta. Det kan alltså vara så enkelt att Helena aldrig
behövt gå ensam hem eller ordna med skjuts ensam förut.
Det kanske alltid slumpade sig så tidigare de gånger de var ute att Ulrika eller någon kompis alltid har varit med henne när det var dags att gå hem.
Jag ser detta uttalande från Ulrika att hon skall ta taxi, något det aldrig brukande göra, för att
de brukade gå hem, som en klockren förklaring på att just denna festnatt var Helena där utan sin syster. Då hade Ulrika en oro och ville att Helena skulle komma hem tryggt och säkert. Jag tror det är därför inte Ulrika kan säga eller" komma ihåg", skälet till varför hon sade detta med taxi för det skulle öppna upp för skuld(inbillad) och förklaring av henne att
de alltid gick hem blir då ställd i ett annat ljus än man får från nuvarande TV- inslag. Alltså de mer betoning på just, DE gick alltid hem. Ihop.
Att Ulrika skulle vara så orolig för den klängige KM som dessutom hjälpt Helena att just ringa detta samtal ser jag som mycket osannolikt . Han var ju dessutom sambo med Helenas bästa kompis. Så jobbig( farlig..? he he) kan han ändå inte ha varit inne på Stadt. Polisen som vill ha en snubbe inifrån Stadt som GM tar ju tag i detta med hans stora intresse för Helena denna natt givetvis... Jag tror heller inte att "pilotmannen på bron" (om han fanns) och "pilotmannen inifrån Stadt" är samma person, när KM enligt PW70 inte ens skulle haft glasögon av pilotmodell.
Det andra då som stärker upp det första, en halvtimme efter vid stängning i baren, är då det som Helena säger: "Är det ingen som ska åt mitt håll ?" Alltså en andra indikation på att hon kanske aldrig tidigare gått hem ensam. Alltså då hon vill ha någon i sällskap hemåt antingen bli hemkörd eller någon som skulle åt hennes håll till fots. Helena kan ju här i detta frågande ha påverkats av Ulrikas oro och inrådan om att hon skall ta taxi/ komma hem tryggt.