2023-03-02, 04:33
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag fortsätter att hämta namn från HincRoburs massiva register då finns denne Jen*s Lev*in (f.1968) där bl a. Han skall då ha bott enligt Skatteverket på Tunaholmsvägen 13 från 19890523 sedan på Södra Vägen 10 från 910701 till 960905 då han flyttar till Prebendegatan 19. Jag får inga uppgifter om Bråtenvägen 70, härifrån i alla fall . Han umgicks alltså i kretsar kring PeNi och även vad jag läst PK i tråden va ? Vad var detta för kille då egentligen ? Höll han på med droger eller inte ?

Frågan var då om JohLa umgicks med denne även runt 1992 ? Hade alltså JohLa då denna Citroen vid försvinnandet ? En intressant detalj kring denne JeLe är ju ändå då att han är gift och bor ihop med denna Ro*s-Mar*ie Sei*ne-Bran*dt som verkar då innan varit ihop då med både PeNi vid försvinnandet och Benn*y Sai*ne strax efter enligt tråden. Lite intressant ändå då.

Om du laddar hem Sveriges befolkning 1990 så ser du att JeLe (som då hette Alex*andersson) är skriven på "Bråtenv 70, 3 tr /Lev*in/". JeLe var alltså skriven hos sin syster. Han har senare följt henne i spåren genom att byta efternamn.

JeLe är med andra ord ännu ett bra exempel på att Skattemyndighetens uppgifter skall tas med en nypa salt. Jag tror att en krass inställning till Skattemyndigheten är att de (efter gallringar) bara har kvar uppgifter om vissa inflyttningar men inte alla inflyttningar.

Att JeLe 19890523 flyttade till Tunaholmsvägen 13 stämmer antagligen
Att JeLe 19910701 flyttade till Södra Vägen 10 stämmer antagligen
Att JeLe 19960905 flyttade till Prebendegatan 19 stämmer antagligen

Men att se detta som bevis för att han flyttade från Tunaholmsvägen direkt till Södra Vägen och sedan direkt till Prebendegatan är nog att övertolka det hela. Uppgiften i Sveriges befolkning 1990 visar att flytten från Tunaholmsvägen snarare gått till Bråtenvägen och sedan 19910701 till Södra Vägen. Det finns inga skäl att tro att han bor med sin syster när Helena försvann.
Senast redigerad av pudellus 2023-04-05 kl. 16:24. Anledning: Namnmaskning (0.10)
Citera
2023-03-02, 07:40
Medlem
Tänkte väl att du även skulle reagera på det. Hon följer på något sätt med i tråden i varje fall. Om en av ens bästa vänner försvinner vill man följa med i utvecklingen. Sedan ska man orka läsa all (fågel)skit också. Det är nog inte det lättaste.
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Var skrev Reimer att Wadebäck följer tråden? Reimer skrev bara att han kommunicerar med Wadebäck.
Citera
2023-03-02, 08:02
Medlem
Glädjande att du är allvetande Ugglan. Skönt att ha en sådan tillgång i tråden. Medan vi andra ser en trevande och närmast lite undvikande Ulrika så ser du klart och tydligt vad hon menar. De (alltså var och en samt de två tillsammans) brukade aldrig ta taxi men just denna gång skulle hon göra det. Vet du kanske också varför? Det talas inte om skjuts men just däri kan lösningen ligga. De kanske inte behövde ta taxi för att det brukade lösa sig genom hemgång eller skjuts.
Citat:
Snälla, ge dig! Jag har förklarat detta tidigare och då höll du med mig. När Ulrika pratar om "vi" gör hon det i tre möjliga varianter: Som alla tre, som två eller som bara en. "Vi" täcker således alla tre möjligheterna. Ingen tror väl att systrarna Andersson aldrig gick ut själva - och hem själva? Återigen övertolkar du innebörden i "vi".
Citera
2023-03-02, 11:47
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Snälla, ge dig! Jag har förklarat detta tidigare och då höll du med mig. När Ulrika pratar om "vi" gör hon det i tre möjliga varianter: Som alla tre, som två eller som bara en. "Vi" täcker således alla tre möjligheterna. Ingen tror väl att systrarna Andersson aldrig gick ut själva - och hem själva? Återigen övertolkar du innebörden i "vi".

Ja, mycket riktigt höll jag med dig förut efter ha gått ifrån den bokstavstroende tolkningen av vad Ulrikas sagt om detta. Jag gjorde det för generellt brukar det alltid vara bättre och mer sunt att inte spika fast en uppfattning om något för tidigt och därmed också slå igen alla andra dörrar och möjliga förklaringar. Då kan det oftast bli dumt. Tunnelseende som i förlängningen kan leda till revirtänk o s v.

Men jag har tänkt ett varv till kring detta. Som mycket annat i detta knepiga fall, man tänker igen och igen. Nytt och slänger eventuellt då helt eller delvis gamla uppfattningar i papperskorgen. Jag ska inte svära på att denna bokstavstolkning är rätt i detta fall och att din uppfattning om detta är fel. Vi vet ju inte detta.

Varför jag tror på denna bokstavstroende tolkning igen, får jag väl säga återigen är följande: Helena ringer hem till Ulrika, då säger Ulrika att hon skall ta taxi hem . Det är det första. Det kan tydligt indikera på att Helena faktiskt aldrig hade gått hem ensam förut och Ulrika var orolig för detta. Det kan alltså vara så enkelt att Helena aldrig behövt gå ensam hem eller ordna med skjuts ensam förut. Det kanske alltid slumpade sig så tidigare de gånger de var ute att Ulrika eller någon kompis alltid har varit med henne när det var dags att gå hem.

Jag ser detta uttalande från Ulrika att hon skall ta taxi, något det aldrig brukande göra, för att de brukade gå hem, som en klockren förklaring på att just denna festnatt var Helena där utan sin syster. Då hade Ulrika en oro och ville att Helena skulle komma hem tryggt och säkert. Jag tror det är därför inte Ulrika kan säga eller" komma ihåg", skälet till varför hon sade detta med taxi för det skulle öppna upp för skuld(inbillad) och förklaring av henne att de alltid gick hem blir då ställd i ett annat ljus än man får från nuvarande TV- inslag. Alltså de mer betoning på just, DE gick alltid hem. Ihop.

Att Ulrika skulle vara så orolig för den klängige KM som dessutom hjälpt Helena att just ringa detta samtal ser jag som mycket osannolikt . Han var ju dessutom sambo med Helenas bästa kompis. Så jobbig( farlig..? he he) kan han ändå inte ha varit inne på Stadt. Polisen som vill ha en snubbe inifrån Stadt som GM tar ju tag i detta med hans stora intresse för Helena denna natt givetvis... Jag tror heller inte att "pilotmannen på bron" (om han fanns) och "pilotmannen inifrån Stadt" är samma person, när KM enligt PW70 inte ens skulle haft glasögon av pilotmodell.

Det andra då som stärker upp det första, en halvtimme efter vid stängning i baren, är då det som Helena säger: "Är det ingen som ska åt mitt håll ?" Alltså en andra indikation på att hon kanske aldrig tidigare gått hem ensam. Alltså då hon vill ha någon i sällskap hemåt antingen bli hemkörd eller någon som skulle åt hennes håll till fots. Helena kan ju här i detta frågande ha påverkats av Ulrikas oro och inrådan om att hon skall ta taxi/ komma hem tryggt.
Senast redigerad av IB03 2023-03-02 kl. 12:30.
Citera
2023-03-02, 18:14
Medlem
Tittade igen på Ulrikas uppträdande i Veckans Brott. Något händer med henne när den glömde plånboken kommer på tal. Blir nervöst och konstlad när hon säger att de alltid går hem och aldrig tog taxi. Fastän hon just den kvällen skulle gett Helena rådet att ta taxi. Jag har en annan teori varför, nämligen följande. Ulrika har förstått att GW misstänker nära vänner/bekanta till henne. Hon vill inte dra in vissa personer i detta drama. Jag tror att Helena och Ulrika brukade gå hem men att det även hände att de fick skjuts av en liten krets nära vänner. Av BW exempelvis och att de körde över cykelbanan sista biten. När det kommer på tal hur de tog sig hem så vill Ulrika inte blanda in BW för han kan inte vara inblandad i hennes värld. Det är uteslutet för henne. BW har sagt till Ulrika att Helena sagt till honom att hon skulle gå hem.
Men det stämmer inte. Kroppen togs med och skorna slängdes för att det skulle se ut som att Helena blivit överfallen när hon gått hem.
Citera
2023-03-02, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Tittade igen på Ulrikas uppträdande i Veckans Brott. Något händer med henne när den glömde plånboken kommer på tal. Blir nervöst och konstlad när hon säger att de alltid går hem och aldrig tog taxi. Fastän hon just den kvällen skulle gett Helena rådet att ta taxi. Jag har en annan teori varför, nämligen följande. Ulrika har förstått att GW misstänker nära vänner/bekanta till henne. Hon vill inte dra in vissa personer i detta drama. Jag tror att Helena och Ulrika brukade gå hem men att det även hände att de fick skjuts av en liten krets nära vänner. Av BW exempelvis och att de körde över cykelbanan sista biten. När det kommer på tal hur de tog sig hem så vill Ulrika inte blanda in BW för han kan inte vara inblandad i hennes värld. Det är uteslutet för henne. BW har sagt till Ulrika att Helena sagt till honom att hon skulle gå hem.
Men det stämmer inte. Kroppen togs med och skorna slängdes för att det skulle se ut som att Helena blivit överfallen när hon gått hem.

Det känns uppenbart att de utplacerade skorna har med fallet att göra, men det finns många frågetecken att reda ut innan det går att fastslå vem och hur det skedde.
Polisen har sagt, bland annat via GW, att de vet att Helena fick skjuts hem. Nu 30 år senare, framstår det närmast som att de inte vill lösa fallet,genom att undanhålla detaljerna kring hur de vet att hon fick skjuts hem. Detektiven Allmänheten är ju den bästa detektiven i nästan alla polisfall, så om uppgiften in stämmer att de vet att hon fick skjuts hem så är det uppenbart att polisen vill att försvinnandet ska förbli olöst.
Citera
2023-03-02, 21:56
Medlem
Citat:
Ja, mycket riktigt höll jag med dig förut efter ha gått ifrån den bokstavstroende tolkningen av vad Ulrikas sagt om detta. Jag gjorde det för generellt brukar det alltid vara bättre och mer sunt att inte spika fast en uppfattning om något för tidigt och därmed också slå igen alla andra dörrar och möjliga förklaringar. Då kan det oftast bli dumt. Tunnelseende som i förlängningen kan leda till revirtänk o s v.

Men jag har tänkt ett varv till kring detta. Som mycket annat i detta knepiga fall, man tänker igen och igen. Nytt och slänger eventuellt då helt eller delvis gamla uppfattningar i papperskorgen. Jag ska inte svära på att denna bokstavstolkning är rätt i detta fall och att din uppfattning om detta är fel. Vi vet ju inte detta.

Varför jag tror på denna bokstavstroende tolkning igen, får jag väl säga återigen är följande: Helena ringer hem till Ulrika, då säger Ulrika att hon skall ta taxi hem . Det är det första. Det kan tydligt indikera på att Helena faktiskt aldrig hade gått hem ensam förut och Ulrika var orolig för detta. Det kan alltså vara så enkelt att Helena aldrig behövt gå ensam hem eller ordna med skjuts ensam förut. Det kanske alltid slumpade sig så tidigare de gånger de var ute att Ulrika eller någon kompis alltid har varit med henne när det var dags att gå hem.

Jag ser detta uttalande från Ulrika att hon skall ta taxi, något det aldrig brukande göra, för att de brukade gå hem, som en klockren förklaring på att just denna festnatt var Helena där utan sin syster. Då hade Ulrika en oro och ville att Helena skulle komma hem tryggt och säkert. Jag tror det är därför inte Ulrika kan säga eller" komma ihåg", skälet till varför hon sade detta med taxi för det skulle öppna upp för skuld(inbillad) och förklaring av henne att de alltid gick hem blir då ställd i ett annat ljus än man får från nuvarande TV- inslag. Alltså de mer betoning på just, DE gick alltid hem. Ihop.

Att Ulrika skulle vara så orolig för den klängige KM som dessutom hjälpt Helena att just ringa detta samtal ser jag som mycket osannolikt . Han var ju dessutom sambo med Helenas bästa kompis. Så jobbig( farlig..? he he) kan han ändå inte ha varit inne på Stadt. Polisen som vill ha en snubbe inifrån Stadt som GM tar ju tag i detta med hans stora intresse för Helena denna natt givetvis... Jag tror heller inte att "pilotmannen på bron" (om han fanns) och "pilotmannen inifrån Stadt" är samma person, när KM enligt PW70 inte ens skulle haft glasögon av pilotmodell.

Det andra då som stärker upp det första, en halvtimme efter vid stängning i baren, är då det som Helena säger: "Är det ingen som ska åt mitt håll ?" Alltså en andra indikation på att hon kanske aldrig tidigare gått hem ensam. Alltså då hon vill ha någon i sällskap hemåt antingen bli hemkörd eller någon som skulle åt hennes håll till fots. Helena kan ju här i detta frågande ha påverkats av Ulrikas oro och inrådan om att hon skall ta taxi/ komma hem tryggt.

Jag uppfattar ditt resonemang som väldigt utförligt och logiskt angående spekulationerna om vägen hem. Gick hon stigen, så gick hon i vart fall inte till lekplatsen, utan raka vägen norr om lekplatsen. Jag tänker att hon nog kom hem på annat sätt. Att polisen i flera år hävdar att både skor och ringar kan vara utplacerade, är talande, och definitivt inget de säger av en slump till media. Det finns andra misstankar bakom sådana påståenden.
Citera
2023-03-02, 22:19
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Klockrent Skvagg, klockrent. Det fetade av mig, det är nog precis hur det förhöll sig. Dessa systrar var tätt sammantvinnade men Ulrika som kanske hade ett mer socialt utvecklat nätverk med både vänner och mycket större erfarenhet av killar, får jag för mig. Undra om Helena verkligen hade haft ett seriöst förhållande med en kille överhuvudtaget ? Jag undrar det jag. Hon reste ju mycket och långt då. Undra när Australien-Nya Zeeland -resan gjordes ? Jag får också för mig att Ulrikas killkompisar med betoning då på hennes kanske mer kunde vara chaufförer och att hon skötte dessa kontakter. Alltså de killar som då var födda 1969 och äldre hamnade mer under Ulrikas kontaktnät, en gissning givetvis.

Utan Ulrikas vanliga ledarskap kanske då Helena stod lite mer handfallen då ? Spekulation. Som du säger då, där precis när de kommer in på plånboken som Ulrika börjar bli mer nervös. Det var hon inte innan. Hon hade inte tänkt att nämna den alls utan den kom på tal efter Kvartoft flikade in med detta. Är då just denna plånbok så sammanlänkad med BW som hon helst vill undvika ämnet ? Alltså just själva hämtningen av den dagen efter. Om det var BW som skulle kommit till henne tidigt på Söndagen och kanske körde ut henne till Töreboda ? Om hon vet att GW tänker på folk i bekantskapskretsen som han anser ligger bakom detta och då kan det vara just BW som det är ifråga om. En mycket nära vän till Ulrika som genast kom som behjälpligt stöd till Ulrika efter försvinnandet. Detta blir otänkbart att tänka sig för Ulrika.

Till det fetade igen och ihop med den mening som Ulrika yttrar efter att plånboken kom på tal: "Vi hade som vana..hm att gå till taxin det gjorde vi aldrig, vi gick hem". Återigen denna väl citerade mening. "Vi hade som vana att gå ut på torget och prata med kompisar och se vem som kunde köra hem oss" , bör det mer varit anser jag. Detta förfarande nämner också Jenven i ett inslag att "det var vanligt att ungdomarna gick ut på torget efter Stadt för att prata ihop sig om eventuell skjuts hem".

Jag tror inte heller de behövde tänka på att ta taxi hem de gånger de var på Stadt. Definitivt inte för de behövde nog aldrig göra det, gå att ställa sig i en lång taxikö utan det fanns säkert alltid någon som kunde köra hem dem. Någon äldre än Helena får jag då för mig som Ulrika framförallt kände. Om vi går till den haltande meningen igen. Är det så då att när hon märker att hon håller på att avslöja ett hemkörningsförfarande, räddar hon upp detta mitt i mening med det mer neutrala ordet "taxi" ? Använder hon kanske detta ord igen då för att "skyla över" detta hemkörningsförfarande i nästa mening när hon säger: "Jag sa till henne att ta taxi". Det efterföljande då också: "Jag vet inte varför jag sade det, för det var ingenting vi gjorde", "Vi gick hem". Här vet hon inte varför hon säger taxi. Det kan då vara en nödlögn hon använder . Hon skyler också undan eventuell skjuts då av kompis, ytterligare med: "Vi gick hem".

Det framkom då att Helena glömt plånboken genom Kvartoft. Då måste ju betalningen av den lösas kännas logisk. Då säger Ulrika att hon lade fram sin plånbok i hallen. Nu när hon har sagt denna mening måste ju denna också bli logisk för att detta inte ska bli så konstigt. Det blir ju så då att då behöver hon ju säga eller det bör framkomma att hon har tänkt att gå och lägga sig strax efter detta telefonsamtal från Stadt. Annars behöver hon ju inte lägga fram sin plånbok i hallen. Det blir i så fall jättekonstigt. Varför kan detta också vara en nödlögn ? Jo, hur troligt är det då att Ulrika måste gå att lägga sig genast efter detta samtal om oroar sig för Helena i och med nämnandet av taxi, och att hon samtidigt har den tidigare upprörda väninnan hemma hos sig just då ? Nej, make no sense.

Jag tycker mig se här ett mönster med nödlögn på nödlögn på nödlögn här i detta inslag från Ulrikas sida. Allt detta för att inte nämna, beröra eller komma in på vänner som brukade köra hem dem efter Stadt enligt min mening. Om det är så då, är Ulrika snabb i tanken och lyckas rädda upp och täcka över detta med hemskjuts i detta program. Jag tror det är precis det hon gör för ingen kan inbilla mig att dessa systrar aldrig fick hemskjuts av vänner. I och med att detta mycket troliga alternativ aldrig nämns av Ulrika utan bara "taxi" och gick hem", så är jag säker på att hon använder nödlögner för att dölja detta i programmet.
Citera
2023-03-02, 22:36
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Jag är inne på samma tankar som du här ang. BW. Om han var inblandad i försvinnandet var han givetvis angelägen att få det till att Helena gick hemåt ensam. Rädslan att förknippas med att ha gett henne skjuts/ ha kört inne på cykelvägen kan vara förklararingen till varför skorna slängdes utefter skogsstigen.
Man ska nog inte utesluta att vi i det här fallet har att göra med en mycket slug GM, så varför skulle han inte ha intresse av att vilseleda om nu möjligheten fanns? Jag säger inte att så är fallet men det går heller inte att utesluta.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-02 kl. 22:43.
Citera
2023-03-02, 22:41
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Det känns uppenbart att de utplacerade skorna har med fallet att göra, men det finns många frågetecken att reda ut innan det går att fastslå vem och hur det skedde.
Polisen har sagt, bland annat via GW, att de vet att Helena fick skjuts hem. Nu 30 år senare, framstår det närmast som att de inte vill lösa fallet,genom att undanhålla detaljerna kring hur de vet att hon fick skjuts hem. Detektiven Allmänheten är ju den bästa detektiven i nästan alla polisfall, så om uppgiften in stämmer att de vet att hon fick skjuts hem så är det uppenbart att polisen vill att försvinnandet ska förbli olöst.

Jag tänker en tanke beträffande iden om "utplacering då av skorna" som ajnoshort benämner det och Skvagg då "skorna slängdes för det skulle se ut som att Helena blivit överfallen när hon gått hem " . Utplacering då. Att det då var en högst medveten handling av GM att göra på detta sätt då. En kyla, ett planerande. Tänkte då inte GM på avsättande av fingeravtryck på skorna ? De är ju fullt av DNA-spår på dessa skor så jag antar ju starkt att GM inte hade handskar på sig. Skulle han ta denna risk och vara så dum om detta var en medveten handling med kyla och baktanke bakom ?

Man kanske givetvis inte tänkte på risken avsätta av DNA-spår vid denna tid men fingeravtryck det borde man haft i åtanke i alla fall kan man tycka då.
Citera
2023-03-03, 01:31
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Jag tänker en tanke beträffande iden om "utplacering då av skorna" som ajnoshort benämner det och Skvagg då "skorna slängdes för det skulle se ut som att Helena blivit överfallen när hon gått hem " . Utplacering då. Att det då var en högst medveten handling av GM att göra på detta sätt då. En kyla, ett planerande. Tänkte då inte GM på avsättande av fingeravtryck på skorna ? De är ju fullt av DNA-spår på dessa skor så jag antar ju starkt att GM inte hade handskar på sig. Skulle han ta denna risk och vara så dum om detta var en medveten handling med kyla och baktanke bakom ?

Man kanske givetvis inte tänkte på risken avsätta av DNA-spår vid denna tid men fingeravtryck det borde man haft i åtanke i alla fall kan man tycka då.
Han kanske torkade av skorna från ev fingeravtryck?
Citera
2023-03-03, 01:39
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Min fetning. Jag håller med dig här. Jag tror också faktiskt att när Ulrika och Helena väl var på Stadt så gjorde de det tillsammans. Dessa systrar var hårt knutna till varandra som pseudotvillingar som de var. Möjligt då att Helena var mer beroende av storasyster Ulrika än tvärtom givetvis får jag för mig. Jag tror också att Helena aldrig har gått ensam denna sträcka på natten från Stadt, genom skogen och hem, innan försvinnandet. Denna kväll blir allt ovant. Förfest i Töreboda och hon glömmer även plånboken. Redan här tappas en viss kontroll faktiskt över kvällen och hon kommer lite i beroendeställning ute på Stadt . Jag tror det är även därför hon ringer hem till Ulrika från Stadt för att hon inte har Ulrika vid sin sida denna festkväll. Ulrika säger i "Veckans brott" att: "Vi brukade höra av oss , att ringa hem" , återigen "VI" och "OSS".

Hon ringer också för att säga att hon både glömt plånbok och husnycklar. Det är därför också Ulrika säger att hon skall ta taxi för att hon inte skall gå hem ENSAM. Det är förklaringen på detta. Det är logiskt att Ulrika säger att "VI aldrig tog taxi", de behövde aldrig göra det. Och ja, det ÄR bokstavligt i detta fall. Vi ser även innan stängning då Helena i baren frågar: "Är det ingen som skall åt mitt håll ?". Än en gång hon vill inte gå hem ENSAM, för hon brukade aldrig göra det, är min slutsats.

Ulrika säger i olika inslag t ex att: "Den vägen har hon gått, vi gick alltid den vägen hem " (Blås inte ut mitt ljus) eller "vi gick alltid hem" (Veckans brott). Jag tolkar då detta "vi" bokstavligt, för jag tror aldrig att Helena brukande gå ensam den vägen på natten efter en festkväll. Jag tror aldrig hon fick anledning till det heller för jag tror att Helena hade Ulrika med sig de gånger de var ute, förutom denna kväll då. I "Mardrömmen i Mariestad" säger Ulrika att de båda hade precis flyttat hem till föräldrahemmet efter att varit ute och rest. Specifikt gällde väl detta Helena som också hade varit i Australien och Nya Zeeland ensam. I Ulrikas fall kanske det var mest för att det tog slut med PR. De båda bodde väl då i ett rum på Stadt då.

Helena och Ulrika hade också varit i Grekland och båtluffat. De kan alltså inte ha bott särskilt länge (denna andra vända) i föräldrahemmet innan försvinnandet. Så många gånger kan de kanske inte då ha gått hem från Stadt då som 22-23-åringar.

Jag vet att Polisen har haft möjligheten uppe att skorna kan ha varit planterade. Jag tror definitivt inte på, detta utan jag tror då helt klart på GWs alternativ att hon kan ha bett att bli avsläppt vid Ekuddenvägen vid stigen och tagit sin flykt den vägen.
Det har nog funnits rejäla skuldkänslor hos U efter sin systers förvinnande för att hon inte följde med ut denna kväll. Orsaken magknip sägs det ha varit, men hon orkade med att stödja denna kompis som kom hem till henne väldigt ledsen på kvällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in