2023-03-02, 20:57
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
https://youtu.be/YwPTT3DaBFI

Innehåller en del felaktigheter.

Men hänvisar till denna sena Julklapp.

Lampers ska lägga ut ljudfilerna om SE på sin hemsida ... idag?

https://lampers.se/

Ser inget nu :/

https://lampers.se/nyhet/palmebanden/
Citera
2023-03-02, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Varvid alla är upptagna med den döende mannen.

Och detta är säkerställt? Ingen lyfter blicken mot Tunnelgatan?
Senast redigerad av Makarov.24 2023-03-02 kl. 21:00.
Citera
2023-03-02, 20:58
Medlem
Citat:
återigen. Han ser inte så mycket. Han ser en siluett vars ålder och jacka han uppskattar.

Bra uppskattning av jackan, eller? Sedan ändrar han sig. Varför?
Citera
2023-03-02, 21:01
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
återigen. Han ser inte så mycket. Han ser en siluett vars ålder och jacka han uppskattar.

Fast nu är du inte ärlig.

Bättre kan du.

I sitt absolut första samtal med polis säger han: "en man i 20års åldern iklädd mörklblå täckjacka".
Som tillägg i slutet adderar han att han uppskattar åldern på "hållning och kroppsbyggnad".

I kommande förhör är det bara en silhuett han ser. Då nämner han inte färgen.

I senare intervjuer nämner han inte observationen överhuvudtaget....varför kan man undra...

Faktum kvarstår. Att uppskatta en färg på det avståendet är väldigt osannolikt.
Prova själv! Ställ dig vid mordplatsen när det är mörkt och titta in.
Jag har själv gjort det hur många gånger som helst.

Samma gäller åldern. Jag påstår att det är mer eller mindre omöjligt från det avståndet.
Jag köper inte påståendet om "hållning". Vad betyder det ens?
Citera
2023-03-02, 21:03
Medlem
Det stämmer att efter att SE visat sig i media är det ingen som hävdar att han är mördaren. Å andra sidan verkar ingen heller påstå att det är han som varit alldeles i centrum av århundradets svenska mord. Jag finner det mycket märkligt att han med alla insatser flyter förbi utan upptäckt.
Citera
2023-03-02, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Bättre kan du.

I sitt absolut första samtal med polis säger han: "en man i 20års åldern iklädd mörklblå täckjacka".
Som tillägg i slutet adderar han att han uppskattar åldern på "hållning och kroppsbyggnad".

I senare intervjuer nämner han inte observationen överhuvudtaget....varför kan man undra...

Samma gäller åldern. Jag påstår att det är mer eller mindre omöjligt från det avståndet.

Ja, varför ändrar han sin version?
Citera
2023-03-02, 21:19
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Bättre kan du.

OM det är omöjligt från det avståndet. Då borde det vara omöjligt från krönet också.

Jag förstår exakt. En 25-åring står inte på samma sätt och har inte samma hållning som en 55-åring tex. Han säger ju också att det är möjligt att han har helt fel om åldern
"Åldern om jag skall gissa mellan 25 - 50, eller 75 år, det går ju inte att vara så där exakt när man ser något i siluett. Skulle jag snarare vilja placera den här siluetten i den yngre delen av den här skalan. så där en 25-30 någonstans."
Citera
2023-03-02, 21:26
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
OM det är omöjligt från det avståndet. Då borde det vara omöjligt från krönet också.

Jag förstår exakt. En 25-åring står inte på samma sätt och har inte samma hållning som en 55-åring tex. Han säger ju också att det är möjligt att han har helt fel om åldern
"Åldern om jag skall gissa mellan 25 - 50, eller 75 år, det går ju inte att vara så där exakt när man ser något i siluett. Skulle jag snarare vilja placera den här siluetten i den yngre delen av den här skalan. så där en 25-30 någonstans."

Vad man ser från krönet är helt irrelevant till vad jag skriver.

Jag utmanar dig att åka till platsen och försöka uppskatta åldern på de människor som passerar där LJ ska ha stått (vi vet inte exakt var han stod) men titta på de som står i korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan och något längre in.
Jag köper inte en sekund att du kan se skillnad på om någon är 25 eller 55 på det avståndet.

Var Stig osäker i tipssamtalet?
Så tolkar inte jag det alls.
Han ger en uppskattning på "20 årsåldern" och motiverar det med hållning och kroppsbyggnad.

Som sagt....åk dit och testa själv.

Spännande att du skippade färgen på jackan i ditt svar....
Citera
2023-03-02, 21:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag valde avstånd och tid för observation.
Det är längre upp till krönet än till mordplatsen för LJ. Inte med mycket, men det är fortfarande längre. Och gm vänder sig bara om en kort stund. SE som vittne kan under längre tid göra observationen.

Jag menar heller inte att det är omöjligt att se LJ från krönet, det är nog ingen väsentlig skillnad än från mordplatsen. Jag ställer mig bara undrande till varför det beskrivs som försvårande att SE pekar ut LJ. Det är ju en observation han lättare gör från mordplatsen som vittne, än under flykt som gm.

Det är bara från mordplatsen som LJ ser ut som en siluett. Från krönet är LJ belyst framifrån. Att SE hela tiden talar om en kontur och så vidare tyder för mig att observationen gjordes från mordplatsen.
Citera
2023-03-02, 21:40
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Vad man ser från krönet är helt irrelevant till vad jag skriver.

Jag utmanar dig att åka till platsen och försöka uppskatta åldern på de människor som passerar där LJ ska ha stått (vi vet inte exakt var han stod) men titta på de som står i korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan och något längre in.
Jag köper inte en sekund att du kan se skillnad på om någon är 25 eller 55 på det avståndet.

Var Stig osäker i tipssamtalet?
Så tolkar inte jag det alls.
Han ger en uppskattning på "20 årsåldern" och motiverar det med hållning och kroppsbyggnad.

Som sagt....åk dit och testa själv.

Spännande att du skippade färgen på jackan i ditt svar....
Läste du inte citatet från SE där han uppger att att han är osäker?
Citera
2023-03-02, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Skiljer det sig att knyta an vittnessignalement till Se jämfört med andra misstänkta.

Om du ska tex titta på CA eller Polisman Ö hur går du tillväga då?

Signalementet är värdelöst för att ringa in någon misstänkt. Det är för spretigt. Tidningen Filter frångår detta genom att lura i sin fårskock till läsare att det finns ett "generellt signalement" som stämmer in på Engström.

Denna beskrivning baseras på ett handplock av uppgifter som så klart ger en spitting image av Stig. Man i rock, keps och hala skor med handledsväska. Vem som helst kan sätta ihop en helt annan Mix Max-figur genom att skaka fram andra attribut ur lådan. Typ en barhuvad 35-årig atletisk man med blå täckjacka och avvikande rörelsemönster. Men trots att stödet för detta är större än den bild Pettersson tecknar är det så klart ohederligt att påstå att GM såg ut så.

Mördarens utseende kan aldrig vara ett indicium så länge vi inte har ett direkt utpekande.

Det enda det samlade signalementet duger till är att avfärda vissa fysionomier. Du kan inte lansera en GM som är påfallande lång eller kort. Eller anmärkningsvärt fet. Eller har uppenbara problem att springa 100 meter och sedan avverka 89 trappsteg i hyggligt tempo.
Citera
2023-03-02, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
SE kan ha varit mördaren som såg Lars J från trappan två ggr. Från första trappavsatsen när han kollade åt höger och en gång till högst upp.

Det handlar inte om att han kan ha sett Jeppsson som mördare. Ingen har seriöst lanserat det som belägg för att han sköt Palme. Argumentationen går ut på att han bara kan ha sett Jeppsson då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in