2023-03-02, 15:57
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Edit: Glömde det starkaste beviset mot LJ: Ingen på mordplatsen har pekat ut LJ som GM och då måste det bara vara just LJ som är GM.
Till skillnad mot SE lyckades LJ etablera bekräftade kontakter med andra personer, både civilister och poliser, någon eller några minuter efter mordet. SE:s första bekräftade kontakt med annan person är när han tjugo minuter efter mordet "väldigt chockad" bultade på Skandiadörren. Ingen bekräftad kontakt med någon person vid eller runt mordplatsen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-03-02 kl. 16:06.
Citera
2023-03-02, 16:03
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Där ser man. Jag talar ur perspektivet signalementet på GM oavsett vem det var.

Om du talar ur perspektivet Engström som GM behöver vi inte titta på signalementet. Bara på hur Engström såg ut.

Vilket i och för sig kan vara nog så knepigt. Det finns tre uppgifter på hur Engström såg ut när han lämnade Skandia den här kvällen. De är alla olika. Men det är så klart rätt praktiskt när man ska knyta signalementet till Engström. Han kan ha telefonkatalogsblå jacka om det behövs. Fladdrande rock uppe på åsen när det är nödvändigt.

Citat:
Jag har "kopplat på min snuthjärna" och Filtrerat fram följande om det misstänkta vittnet LJ:

- LJ speglade mördarens beteende när han sprang i trappan på tunnelgatan istället för att ta rulltrappan.
- LJ var bevisligen i närområdet vid mordtillfället.
- LJ ville inte berätta om vad han hade i sin väska. "Grejen" kunde mycket väl vara en sirlig revolver med påkostad elfenbenskolv.
- LJ hade druckit ett glas portvin under kvällen och var rimligen alkoholist med humörproblem.
- LJ kunde inte redogöra för vad han höll på med bakom containern exakt samtidigt som mordet.
- LJ kan ha varit homofil och avtalat erotiska möten med GM/SE i 7 blåsiga minusgrader bredvid baracken på en öppen gata.
- LJs signalement stämmer exakt med mördarens: Barhuvad, blå täckjacka och en liten väska, exakt på det sätt som somliga utvalda sk. "körsbärsvittnen" beskriver GM.
- LJ kan ha gömt en gubbkeps som en del vittnen beskriver i sin "sherlockholmesväska" innan han kontaktade polisen.
- LJ påstås, helt anekdotiskt, ha brusat upp vid ett tillfälle några år efter mordet.
- Det är inte helt uteslutet att LJ var med i något politiskt parti. Var det Socialdemokraterna fanns det personer även där som ogillade OP.
- LJ var rent objektivt på väg i riktning mot nattklubben Oxen eller biografen Saga där misstänkta för Palmemordet hade sina kända "tillhåll".
- LJ jobbade med kartor varför "Sydafrika kan vara ett intressant spår". LJ kunde sett Sydafrika på kartor på jobbet.
- LJ kan ha gått igenom den inre olarmade ytterdörren på baksidan av Skandia och hämtat/lämnat mordvapnet i Stay Behinds hemliga vapenkassun eller på SEs låsta arbetsrum.
- Inget vittne har sett LJ på Luntmakargatan, så LJ kan mycket väl vara Grandmannen på Sveavägen!
- En av SEs kollegor kände vittnet LJ så en mindre konspiration med SE är inte helt omöjlig.
- LJ kan ha haft halkiga skosulor.

"Det finns såå många skäl att utreda LJ!"

Edit: Glömde det starkaste beviset mot LJ: Ingen på mordplatsen har pekat ut LJ som GM och då måste det bara vara just LJ som är GM.

Kloka ord:

”- LJ påstås, helt anekdotiskt, ha brusat upp vid ett tillfälle några år efter mordet.
- Det är inte helt uteslutet att LJ var med i något politiskt parti. Var det Socialdemokraterna fanns det personer även där som ogillade OP.”

Kan det bevisas att LJ någon gång bott i ett område med många M-väljare så är saken biff.

LJ och SE mördade OP ihop.
Citera
2023-03-02, 16:27
Medlem
SE skulle ju ha utretts ordentligt när möjligheten fanns. Fått tuffa frågor i stället för att bara få lägga ut sin historia. Då hade vi vetat.
Citera
2023-03-02, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Jag tror att Engström ljuger som en häst travar och överdriver som en knivförsäljare, men att han hörde andra skottet som en avgassmäll när han kollade klockan bär sannolikhetens prägel.

Det stämmer in tidsmässigt med utstämpling och samtal med HO efteråt.

Engström måste vara extremt snabbfotad om han hinner ut för att lokalisera paret Palme, trolla fram en revolver och skjuta på dem båda utan att nån ser något annat än kepsen (1 person) och sedan jogga runt i en kvart för att återvända och låtsas vara vittne utan att han direkt blir utpekad som mördare.

Det scenariot är motsatsen till sannolikt.

LP trodde mördaren var kroat, då såg han väl ut som en kurd eller mörk, vit sydafrikan kanske?

Engström som ut som en överårig Kalles Kaviar-kille.

Att Krister Petersson stängde utredningen med hänvisning till honom är den största svenska rättsskandalen i historien.
Vad baserar du att hon trodde det var en kroat? Vad baserade hon det uttalandet på?
Citera
2023-03-02, 16:44
Medlem
Citat:
Jag har "kopplat på min snuthjärna" och Filtrerat fram följande om det misstänkta vittnet LJ:

- LJ speglade mördarens beteende när han sprang i trappan på tunnelgatan istället för att ta rulltrappan.
- LJ var bevisligen i närområdet vid mordtillfället.
- LJ ville inte berätta om vad han hade i sin väska. "Grejen" kunde mycket väl vara en sirlig revolver med påkostad elfenbenskolv.
- LJ hade druckit ett glas portvin under kvällen och var rimligen alkoholist med humörproblem.
- LJ kunde inte redogöra för vad han höll på med bakom containern exakt samtidigt som mordet.
- LJ kan ha varit homofil och avtalat erotiska möten med GM/SE i 7 blåsiga minusgrader bredvid baracken på en öppen gata.
- LJs signalement stämmer exakt med mördarens: Barhuvad, blå täckjacka och en liten väska, exakt på det sätt som somliga utvalda sk. "körsbärsvittnen" beskriver GM.
- LJ kan ha gömt en gubbkeps som en del vittnen beskriver i sin "sherlockholmesväska" innan han kontaktade polisen.
- LJ påstås, helt anekdotiskt, ha brusat upp vid ett tillfälle några år efter mordet.
- Det är inte helt uteslutet att LJ var med i något politiskt parti. Var det Socialdemokraterna fanns det personer även där som ogillade OP.
- LJ var rent objektivt på väg i riktning mot nattklubben Oxen eller biografen Saga där misstänkta för Palmemordet hade sina kända "tillhåll".
- LJ jobbade med kartor varför "Sydafrika kan vara ett intressant spår". LJ kunde sett Sydafrika på kartor på jobbet.
- LJ kan ha gått igenom den inre olarmade ytterdörren på baksidan av Skandia och hämtat/lämnat mordvapnet i Stay Behinds hemliga vapenkassun eller på SEs låsta arbetsrum.
- Inget vittne har sett LJ på Luntmakargatan, så LJ kan mycket väl vara Grandmannen på Sveavägen!
- En av SEs kollegor kände vittnet LJ så en mindre konspiration med SE är inte helt omöjlig.
- LJ kan ha haft halkiga skosulor.

"Det finns såå många skäl att utreda LJ!"

Du menar på att signalementen inte alls stämmer på Engström...

Men Engström själv upplever att signalementen är träffande till den grad att han känner sig förväxlad..

Inte lite heller utan att han måste påpeka att ett vittne lämnat exakt hans signalement i detalj..

Hur förklarar du det ?
Citera
2023-03-02, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag tror att om man hade vallat honom hade det gett resultat.
Låtit honom snacka av sig ett bra tag för att sedan bemöta alla konstigheter.

Med resultat menar jag att antingen erkänner han vad han faktiskt gjorde (oskyldig) eller så hade han stått på sig och börjat bete sig märkligt. Och då sätter man in ytterligare insatser. Hurrannsakan av hem och kontor etc.

Det borde ha gjorts i mars 86.

Vi har ju en person som själv ringer och påstår att han är förväxlad!
Valla honom för fan!!
Hypotetisk: vilken sträcka hade SE redovisat.

Eller hade han bara blivit ombedd att ställa sig p den den position han hade när han hörde smällen. Tagit kort. Tack. Hejdå.

Eller hade man stängt av Sveavägen och haft förhör på plats?

Berätta och måla upp hur du tror dom hade gjort.

Och om du hade gjort på nått annat sätt?
Citera
2023-03-02, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Jag pratar om vad vittnena säger, säger de (medel) 38år på gm så är det deras bedömning. Antagligen utifrån rörelsemönster, kroppshållning, löpstil, utseende, klädsel osv

Bara för att det inte passar till Engström ska vi då hitta på ursäkter som tar bort 15 år på gm. Nej, vi får helt enkelt leva med det.

Samma med barhuvad mörkhårig/svart mössa vs herrhatt/kepsliknande. Om 95% säger barhuvad/svart mössa. Ska vi då tycka herrhatt/kepsliknande är gm alternativet?

Problemet med "anhängare" att ni lyckas hela tiden välja det alternativ som har minst stöd i vittnesmålen. Känns inte direkt smart eller "vetenskapligt".

Är inte det lite märkligt?
Vilka vetenskapliga analyser, sammanställningar har du gjort med relevanta parametrar angående GM signalement? Har du nån länk?
Citera
2023-03-02, 17:02
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Hypotetisk: vilken sträcka hade SE redovisat.

Eller hade han bara blivit ombedd att ställa sig p den den position han hade när han hörde smällen. Tagit kort. Tack. Hejdå.

Eller hade man stängt av Sveavägen och haft förhör på plats?

Berätta och måla upp hur du tror dom hade gjort.

Och om du hade gjort på nått annat sätt?

Jag är inte polis eller "vallningsexpert"
Så jag är osäker på vad min åsikt egentligen betyder.
Jag kan heller inte spekulera gällande hur de hade valt att lägga upp det.

Men personligen hade jag lagt upp det enligt följande:

Jag hade gärna sett att man lät honom ta det från början och "jobba sig igenom" hela händelseförloppet. Från utstämpling till återkomsten till Skandia. Ställ frågor. Vilka träffade han. Vilka pratade han med osv. Det är dag 1.
Dag 2 ringer man honom och säger att man vill att han gör det igen, fast denna gång tillsammans med andra vittnen som var på plats. En person som medvetet har kommit med felaktigheter borde bli nervös här. Oavsett om han är GM eller inte.
Dag 2 bör tonen vara annorlunda än dag 1. Istället för att lyssna och vara uppmuntrande bör man ifrågasätta i princip allt. Peka ut direkta omöjligheter och felaktigheter.

Blir man inte nöjd med hans svar bör man tillta ytterligare utredningsinsatser.
Citera
2023-03-02, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Där ser man. Jag talar ur perspektivet signalementet på GM oavsett vem det var.

Om du talar ur perspektivet Engström som GM behöver vi inte titta på signalementet. Bara på hur Engström såg ut.

Vilket i och för sig kan vara nog så knepigt. Det finns tre uppgifter på hur Engström såg ut när han lämnade Skandia den här kvällen. De är alla olika. Men det är så klart rätt praktiskt när man ska knyta signalementet till Engström. Han kan ha telefonkatalogsblå jacka om det behövs. Fladdrande rock uppe på åsen när det är nödvändigt.

Skiljer det sig att knyta an vittnessignalement till Se jämfört med andra misstänkta.

Om du ska tex titta på CA eller Polisman Ö hur går du tillväga då?
Citera
2023-03-02, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag är inte polis eller "vallningsexpert"
Så jag är osäker på vad min åsikt egentligen betyder.
Jag kan heller inte spekulera gällande hur de hade valt att lägga upp det.

Men personligen hade jag lagt upp det enligt följande:

Jag hade gärna sett att man lät honom ta det från början och "jobba sig igenom" hela händelseförloppet. Från utstämpling till återkomsten till Skandia. Ställ frågor. Vilka träffade han. Vilka pratade han med osv. Det är dag 1.
Dag 2 ringer man honom och säger att man vill att han gör det igen, fast denna gång tillsammans med andra vittnen som var på plats. En person som medvetet har kommit med felaktigheter borde bli nervös här. Oavsett om han är GM eller inte.
Dag 2 bör tonen vara annorlunda än dag 1. Istället för att lyssna och vara uppmuntrande bör man ifrågasätta i princip allt. Peka ut direkta omöjligheter och felaktigheter.

Blir man inte nöjd med hans svar bör man tillta ytterligare utredningsinsatser.
Vilket vittne hade du valt?
Citera
2023-03-02, 17:15
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Det är något nästan bibliskt i hur SE-ivrarna blundar för just detta faktum. En slags bergfast övertygelse, religiös eller sektlik, att det inte gick att se vad SVTs kamera filmade på mordnatten från mordplatsen.

Att "den gula linjen" går rakt igen den punkt vid mordplatsen där SE säger sig ha stått och som får stöd av flera iakttagelser som han gör från just denna position viftas styvnackat bort av SE-vurmarna.

Det hela är precis som du skriver fullständigt obegripligt, då det bevisligen går att se LJ från mordplatsen och LJ själv vittnar om att han stått på just denna plats.

Jag undrar vad som händer när en Bokstavstroende TP-anhängare inser att det går utmärkt att titta österut längs den gula linjen från mordplatsen också för att se LJ och inte bara bakåt, med ögonen i nacken, i trapp och på trappkrön längs den verklige GMs flyktväg.

GM är då inte SE, eller "Två-olika-personer-teorin" där GM är en person och SE är en helt annan person, där båda visserligen råkar ha mörka vinterkläder och gå på trottoaren på Sveavägen men helt oberoende av varandra.
Den här delen är så otroligt tokig.
SE kan tydligen inte se LJ från mordplatsen.
Men en snabb titt över axeln från längre avstånd är tydligen tillräckligt för att SE-gm ska kunna peka ut honom.
Citera
2023-03-02, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Den här delen är så otroligt tokig.
SE kan tydligen inte se LJ från mordplatsen.
Men en snabb titt över axeln från längre avstånd är tydligen tillräckligt för att SE-gm ska kunna peka ut honom.

För mig känns det väldigt svårt att kunna se en mörkblå täckjacka från mordplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in