2023-03-02, 14:57
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Tror du hypotetisk att en vallning av honom gett någonting jämfört vad vi vet vad han berättar i andra sammanhang?
Jag håller med om att det skulle gjorts givetvis.

Jag tror att om man hade vallat honom hade det gett resultat.
Låtit honom snacka av sig ett bra tag för att sedan bemöta alla konstigheter.

Med resultat menar jag att antingen erkänner han vad han faktiskt gjorde (oskyldig) eller så hade han stått på sig och börjat bete sig märkligt. Och då sätter man in ytterligare insatser. Hurrannsakan av hem och kontor etc.

Det borde ha gjorts i mars 86.

Vi har ju en person som själv ringer och påstår att han är förväxlad!
Valla honom för fan!!
Citera
2023-03-02, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tror du missförstår..

Jag talar ur Engström som GM perspektiv..

Signalement som kommer ur media stressar honom samtidigt som han vill befästa sin plats på brottsplatsen..

Han hittar då på att han blir nekad vittnesmål men att han samtidigt då överhör Supervittnet...För att sen ringa dagen efter och mena att han blir förväxlad..

Som vittne blir Supervittnet faktiskt riktigt märkligt ..

Där ser man. Jag talar ur perspektivet signalementet på GM oavsett vem det var.

Om du talar ur perspektivet Engström som GM behöver vi inte titta på signalementet. Bara på hur Engström såg ut.

Vilket i och för sig kan vara nog så knepigt. Det finns tre uppgifter på hur Engström såg ut när han lämnade Skandia den här kvällen. De är alla olika. Men det är så klart rätt praktiskt när man ska knyta signalementet till Engström. Han kan ha telefonkatalogsblå jacka om det behövs. Fladdrande rock uppe på åsen när det är nödvändigt.
Senast redigerad av Bemp 2023-03-02 kl. 15:26.
Citera
2023-03-02, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det stämmer ju inte.

Med hjälp av materialet kan vi styrka hans närvaro.
Jag förstår att man kan se andra tänkbara GM och vittnen spretar och många märkliga omständigheter finns kring mordet.
Det är bara rimligt och naturligt att det är så.
Det jag inte kan förstå är hur det kommer sig att vissa s.k förnekare ,inte minst du ,ljuger.
Det är ju en ren lögn att hävda att SE är bekräftad som varande på platsen och att han skulle ha alibi.
Då skulle han ju vara avskriven och förklarad som oskyldig .

Varför ljuger du? Att SE inte är bekräftad som vittne och saknar alibi betyder ju inte att han behöver vara GM. Det finns inga skäl för dig att ljuga!!
Citera
2023-03-02, 15:11
Medlem
Citat:
Om vi tar de stora linjerna som vittnen vittnar om på mordplatsen. Ålder och utseende. Så är de ju så långt ifrån Engström som man kan kommas. Alla är rörande överens om att det är en (medel) 38åring, mörkhårig, på gränsen till utlänning. Ingen har sett gm med stort klotrunt huvud. Utan tvärtom, litet huvud, hårda raka drag.
Åldern återigen ingen såg ansiktet på mördaren så det är väldigt svårt att uppskatta dennes ålder. Utifrån hur han rör sig kan han mycket väl ha uppfattats som yngre än han var.
Lyssna på AD i Ekot första mars han säger att gärningsmannen inte var en yngre man minns inte exakt formulering.

SE var väl inte speciellt ljushårig?Titta på de bilder som finns möjligen kan han ses som mörk blond.
Citera
2023-03-02, 15:20
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Åldern återigen ingen såg ansiktet på mördaren så det är väldigt svårt att uppskatta dennes ålder. Utifrån hur han rör sig kan han mycket väl ha uppfattats som yngre än han var.
Lyssna på AD i Ekot första mars han säger att gärningsmannen inte var en yngre man minns inte exakt formulering.

SE var väl inte speciellt ljushårig?Titta på de bilder som finns möjligen kan han ses som mörk blond.

Jag pratar om vad vittnena säger, säger de (medel) 38år på gm så är det deras bedömning. Antagligen utifrån rörelsemönster, kroppshållning, löpstil, utseende, klädsel osv

Bara för att det inte passar till Engström ska vi då hitta på ursäkter som tar bort 15 år på gm. Nej, vi får helt enkelt leva med det.

Samma med barhuvad mörkhårig/svart mössa vs herrhatt/kepsliknande. Om 95% säger barhuvad/svart mössa. Ska vi då tycka herrhatt/kepsliknande är gm alternativet?

Problemet med "anhängare" att ni lyckas hela tiden välja det alternativ som har minst stöd i vittnesmålen. Känns inte direkt smart eller "vetenskapligt".

Är inte det lite märkligt?
Senast redigerad av niokilometer 2023-03-02 kl. 15:23.
Citera
2023-03-02, 15:25
Medlem
[quote=henrikofsweden|83663651]Delar den hypotesen fullt ut och att isåfall går genom cykelförrådet/garagegrinddörren.

Det senaste problemet är att någon väktare är inne i hisshallen vid S42 (dekorimas varunintag) kl 21:03.

Är detta ALG så blir det svårt att träffa på SE i receptionen efter att han varit ute och druckit middag och då hypotetiskt sett LOP utanför Grand.

Eller vad tror du?

Inte gjort några beräkningar än. Kanske du vill göra ett försök [/QUO
Ja du jag vet inte om jag vill ge mig på detta och jag har inga möjligheter att på plats göra beräkningar o.s.v. Om ALG släppte in SE till Skandia efter hans middag ute på stan, så skedde det rimligen vid den ti hon sade nämligen runt 20.15-20.20. SE kan ju tänkas ha varit ute igen vid 21 men det finns ju inget konkret som talar för det men visst kan han ha gått ut och in genom det berömda cykel förrådet.
Citera
2023-03-02, 15:26
Medlem
Citat:
Jag pratar om vad vittnena säger, säger de (medel) 38år på gm så är det deras bedömning. Antagligen utifrån rörelsemönster, kroppshållning, löpstil, utseende, klädsel osv

Bara för att det inte passar till Engström ska vi då hitta på ursäkter som tar bort 15 år på gm. Nej, vi får helt enkelt leva med det.

Samma med barhuvad mörkhårig/svart mössa vs herrhatt/kepsliknande. Om 95% säger barhuvad/svart mössa. Ska vi då tycka herrhatt/kepsliknande är gm alternativet?

Problemet med "anhängare" att ni lyckas hela tiden välja det alternativ som har minst stöd i vittnesmålen. Känns inte direkt smart eller "vetenskapligt".

Är inte det lite märkligt?
Inget svar på varför du ljuger! Det överraskade mig inte iofs.
Citera
2023-03-02, 15:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
De gick i och för sig rätt hårt åt Jeppsson. Han gick så klart bort av rent utseendemässiga skäl men en och annan snuthjärna var väl inte helt bekväm med att han rörde sig runt i mördarens flyktväg minuten efter skotten.

Jag har "kopplat på min snuthjärna" och Filtrerat fram följande om det misstänkta vittnet LJ:

- LJ speglade mördarens beteende när han sprang i trappan på tunnelgatan istället för att ta rulltrappan.
- LJ var bevisligen i närområdet vid mordtillfället.
- LJ ville inte berätta om vad han hade i sin väska. "Grejen" kunde mycket väl vara en sirlig revolver med påkostad elfenbenskolv.
- LJ hade druckit ett glas portvin under kvällen och var rimligen alkoholist med humörproblem.
- LJ kunde inte redogöra för vad han höll på med bakom containern exakt samtidigt som mordet.
- LJ kan ha varit homofil och avtalat erotiska möten med GM/SE i 7 blåsiga minusgrader bredvid baracken på en öppen gata.
- LJs signalement stämmer exakt med mördarens: Barhuvad, blå täckjacka och en liten väska, exakt på det sätt som somliga utvalda sk. "körsbärsvittnen" beskriver GM.
- LJ kan ha gömt en gubbkeps som en del vittnen beskriver i sin "sherlockholmesväska" innan han kontaktade polisen.
- LJ påstås, helt anekdotiskt, ha brusat upp vid ett tillfälle några år efter mordet.
- Det är inte helt uteslutet att LJ var med i något politiskt parti. Var det Socialdemokraterna fanns det personer även där som ogillade OP.
- LJ var rent objektivt på väg i riktning mot nattklubben Oxen eller biografen Saga där misstänkta för Palmemordet hade sina kända "tillhåll".
- LJ jobbade med kartor varför "Sydafrika kan vara ett intressant spår". LJ kunde sett Sydafrika på kartor på jobbet.
- LJ kan ha gått igenom den inre olarmade ytterdörren på baksidan av Skandia och hämtat/lämnat mordvapnet i Stay Behinds hemliga vapenkassun eller på SEs låsta arbetsrum.
- Inget vittne har sett LJ på Luntmakargatan, så LJ kan mycket väl vara Grandmannen på Sveavägen!
- En av SEs kollegor kände vittnet LJ så en mindre konspiration med SE är inte helt omöjlig.
- LJ kan ha haft halkiga skosulor.

"Det finns såå många skäl att utreda LJ!"

Edit: Glömde det starkaste beviset mot LJ: Ingen på mordplatsen har pekat ut LJ som GM och då måste det bara vara just LJ som är GM.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-02 kl. 15:37.
Citera
2023-03-02, 15:30
Avslutad
Citat:
Det här har ju som mycket annat kring Engström antagit lite olika skepnad under resans gång.

Lars Larssons take på det hela krängde. Han menar lite motsägelsefullt att Engström inte hade kunnat se Jeppsson från mordplatsen. Men om han nu ändå lyckades med det (varför det nu plötsligt är ett alternativ) kan det bara vara i becksvart mörker. På det avståndet kan han inte beskriva Jeppsson som han gör.

När det stod klart för alla att Jeppsson flyttar sig från barackerna och fullt synlig betraktar mordplatsen blev Engströms beskrivning av honom hela grejen. Det är ju kolsvart så hur kan han se hur gammal han är och ana färgen på jackan?

När det då påpekas att han står vid det upplysta kulturhuset skiftas fokus till att han inte kan ha sett Jeppsson så få sekunder efter mordet som hans eget vittnesmål gör gällande. Lite det som Petersson bygger sitt resonemang på. Iakttagelsen kan inte stämma eftersom det förutsätts att Engström måste vara sanningsenlig om han bara är ett vittne.

När alla de här grejerna gått i baklås blir utposten att Engström så klart läst om Jeppsson i tidningarna eller får informationen från andra vittnen eller Jeppsson själv när han återvänder till mordplatsen.

Jeppsson i gränden som Engströms "stora miss" är för kriminaldeckaraktigt bra helt enkelt för att man ska vara beredd att släppa det hur många gånger det än kan rundas.

SE kan ha varit mördaren som såg Lars J från trappan två ggr. Från första trappavsatsen när han kollade åt höger och en gång till högst upp.
Citera
2023-03-02, 15:31
Medlem
Citat:
Där ser man. Jag talar ur perspektivet signalementet på GM oavsett vem det var.

Om du talar ur perspektivet Engström som GM behöver vi inte titta på signalementet. Bara på hur Engström såg ut.

Vilket i och för sig kan vara nog så knepigt. Det finns tre uppgifter på hur Engström såg ut när han lämnade Skandia den här kvällen. De är alla olika. Men det är så klart rätt praktiskt när man ska knyta signalementet till Engström. Han kan ha telefonkatalogsblå jacka om det behövs. Fladdrande rock uppe på åsen när det är nödvändigt.

Okej då frågar jag rakt ut..

Hur förhåller du dig till supervittnet och att Engström känner sig förväxlad..?
Citera
2023-03-02, 15:32
Medlem
niokilometers avatar
Citat:

(jag kan svara på det i nästa inlägg)

Du får gärna svara på,

Varför lyckas ni "anhängare" hela tiden välja det alternativ som har minst stöd i vittnesmålen?? Känns inte direkt smart eller "vetenskapligt".
Citera
2023-03-02, 15:42
Medlem
niokilometers avatar
Citat:

Eftersom jag inte ljuger. Låter mer som du inte håller dig till sanningen.

"Med hjälp av materialet kan vi styrka hans närvaro.", skrev jag. (och ingenting annat)

Om Engström säger saker som sker på mordplatsen efter skotten så styrker det förstås han närvaro
att vara där efter skotten. Svårare är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in