Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-02, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Inte om vi får samma utveckling som japanska börsen, då kan du ju få tillbaka ditt investerade kapital nominellt om 40 år, reellt om ? Ha så kul med dippköpandet. Lycka till.

Mm, håller med. Lr tänk på de som köpte aktier i det där svenska bolaget som gjorde miniräknare. Fucking idiots.
Citera
2023-03-02, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Blir det aldrig billigt nog för dig att köpa ett boende?

Han vill ju ha tillbaka pengar och inte torska 50% de kommande två åren
Citera
2023-03-02, 20:32
Citat:
Ursprungligen postat av Ejejj
Utan att själv ha större kunskaper inom ämnet så tolkar jag det som att du verkar ha väldigt bra koll. Så därför några frågor:

Ifall man nu skulle låta ekonomin kollapsa, hur skulle det kunna gå till? Och vilka skulle isf komma ut som vinnare/förlorare? Bör man då vara hårt belånad eller inte etc?

Generellt sett krossas du (historiskt sett) med lånen om du har dom i improduktiva tillgångar. Har du lånen i företag som kan inflationsjustera och hålla takt med inflationen samt inte gå i konkurs är lån bättre än inte lån. Är du top 1% och kan äga massa essentiella företag som aldrig går i konkurs samt har extremt fördelaktiga räntor samt anses av staten vara "too big to fail" så du får bailouts om något går fel så är lån svinbra.
Citera
2023-03-02, 20:33
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakeNews123
Fyndläge i norra tornen? (tornet norr om torsgatan). 16st lägenheter till salu eller snart till salu på booli.

Lite om föreningen:

Skulder 17.2k/kvm, Nuvudare snittränta 0.6%. Samtliga lån refinansieras mellan sep 22 och jan 24.

Nuvarande inkomster: ~933kr/kvm/år.

Framtida utgifter med avsättning för planerade avskrivningar, 3.5% ränta & 2% amortering per år får vi ~3118kr/kvm/år. För en tvåa på 50kvm blir det 11 692kr/mån i avgift (ungefär 10% av utgifterna täcks upp av lokalhyror mm.) Hur mycket tror ni en förening likt denna faktiskt kommer höja avgifterna, föredrar man att bygga saftiga minusposter år efter år för att dumpa problemen på framtida boenden istället?

Kanske en del som inser att kalkylen inte går ihop nu när egna räntan ska upp till 5%?

Hela hagastaden verkar ju för övrigt ligga på liknande siffror om inte värre, men alla annonser ligger fortfarande på runt 700kr/kvm/år i avgift... Hur tänker man??

25 lägenheter ute i de båda tornen? Vad är det tio procent av hela beståndet som desperata säljare nu försöker kränga?

Ska man tro Flanders väl alla som bor där folk med enorma aktieinnehav, gamla pengar, och stora utdelningar från bolagsstyrelser så man kan verkligen undra varför så många plötligt vill flytta nu.
Citera
2023-03-02, 20:39
Citat:
Generellt sett krossas du (historiskt sett) med lånen om du har dom i improduktiva tillgångar. Har du lånen i företag som kan inflationsjustera och hålla takt med inflationen samt inte gå i konkurs är lån bättre än inte lån. Är du top 1% och kan äga massa essentiella företag som aldrig går i konkurs samt har extremt fördelaktiga räntor samt anses av staten vara "too big to fail" så du får bailouts om något går fel så är lån svinbra.

Vill förtydliga att jag inte menar aktier. Att ha pengar i företag på annat vis än aktier. T.ex. att du har en bondgård med någon. Nu vet jag inte om bondgårdar kommer gå bra, så det var ett hypotetiskt exempel. Aktier är likt bostäder lyfta i värde p.g.a. lån och kommer fortsätta kollapsa med räntan. När alla tror på mantrat att "stonks only go up" resulterar det givetvis med tiden att motsatsen bevisas då folk belånar sig för att investera. När räntan överstiger intäkterna på lånen kommer försäljning av aktierna och sedan sätts spiralen med margin calls igång.
Citera
2023-03-02, 20:41
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att ni lågpannor aldrig ger upp, det fanns ett konsensus bland IQ-fiskmås med höga bolån att amorteringskravet skulle slopas omedelbums om räntan gick upp lite grann.
RB’s uppdrag är att hålla SEK i någorlunda balans och hålla nere inflationen till 2 %.
Börjar man lätta på låne och amorteringskrav pga valfri BLT-torsk inte kan åka till Åre längre så faller RB’s mål.
Så det kommer inte att hända, möjligen får vi se generella skattesänkningar, men det lär gynna de utan bolån mest.

Skulle inte förvåna om man avskaffar amorteringskravet. Men då får man kompensera med högre räntor. Detta blir ett blodbad mina vänner. 🩸
Citera
2023-03-02, 20:48
Medlem
Kaenkelberries avatar
Nu har bostadspriserna ökat igen både Januari och Februari var det upp. En anekdot är en liten 3:a i Varberg som tydligen budades upp 500.000kr hörde jag av en bekant idag.
RB har snart höjt färdigt och jag tror defentivt inte att det kommer mera höjningar för ekonomin är redan dålig .
Citera
2023-03-02, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Nu har bostadspriserna ökat igen både Januari och Februari var det upp. En anekdot är en liten 3:a i Varberg som tydligen budades upp 500.000kr hörde jag av en bekant idag.
RB har snart höjt färdigt och jag tror defentivt inte att det kommer mera höjningar för ekonomin är redan dålig .

Precis. Priserna har ju knappt rört på sig. Därför som de bara börjat höja..kommer fortsätta till minst 5 procent styrränta

Inflationen är fortfarande på det dubbla!
Citera
2023-03-02, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie

Att en 3a i varberg budats upp 500 lax borde få dig att inse att RB deeefinitivt inte har höjt klart. Inte ens nästan.
Citera
2023-03-02, 21:03
Medlem
Citat:
Vill förtydliga att jag inte menar aktier. Att ha pengar i företag på annat vis än aktier. T.ex. att du har en bondgård med någon. Nu vet jag inte om bondgårdar kommer gå bra, så det var ett hypotetiskt exempel. Aktier är likt bostäder lyfta i värde p.g.a. lån och kommer fortsätta kollapsa med räntan. När alla tror på mantrat att "stonks only go up" resulterar det givetvis med tiden att motsatsen bevisas då folk belånar sig för att investera. När räntan överstiger intäkterna på lånen kommer försäljning av aktierna och sedan sätts spiralen med margin calls igång.

Lite oklart vad du tycker vad man ska investera i. Hur har man pengar i något men som inte är aktier eller fast egendom? Bondgård med någon låter mer som en kostnad i dagens läge.
Citera
2023-03-02, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
25 lägenheter ute i de båda tornen? Vad är det tio procent av hela beståndet som desperata säljare nu försöker kränga?

Ska man tro Flanders väl alla som bor där folk med enorma aktieinnehav, gamla pengar, och stora utdelningar från bolagsstyrelser så man kan verkligen undra varför så många plötligt vill flytta nu.
Finns säkert nån stolle som trots den höga avgiften kan tänka sig att betala en summa för lägenheten också.
Citera
2023-03-02, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Precis. Priserna har ju knappt rört på sig. Därför som de bara börjat höja..kommer fortsätta till minst 5 procent styrränta

Inflationen är fortfarande på det dubbla!

Måste ha läst propositionen lite för snabbt; men jag minns inte att inriktningen för RB ska vara att krascha bostadsmarknaden så att t.o.m dödgrävare som dig själv ska kunna fynda.

När aktörer som Akelius är inne och fyndar borde ni med mindre medel inse att nu är det dags. Om man vill äga kommersiella fastigheter that is.

För oss vanliga dödliga så finns det väl aldrig en bra tid att kliva in och tajma marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in