2023-03-02, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Konsumenterna visar också tidiga tecken på att inflationen påverkar deras köpkraft och stigande räntor gör det dyrare att bo. Färre konsumenter planerar att köpa hus eller bilar, och de verkar också dra ner på sina planer på att köpa vitvaror och åka på semester.

Med tanke på konsumenternas beroende av skulder är det inte konstigt att deras förtroende sjunker när räntorna fortsätter att stiga. Sjunkande konsumentförtroende är ytterligare tecken på att oavsett hur förståsigpåare försöker få det att låta, är ekonomin ett korthus som vacklar på gränsen till kollaps.

Ekonomin står på kvantitativa lättnader och skulder. Vi har all denna inflation eftersom Riksbanken startade QE, QE2, QE3 och QE4. Som en konsekvens måste priserna anpassa sig uppåt. Vi har alla dessa nya pengar i omlopp men vi har inte fler varor och tjänster. Faktum är att vi producerar färre varor på grund av Covid-19 restriktionerna. Så priserna måste och kommer fortsätta att gå upp.

Det är vad hushållen får betala för en större stat. Högre priser och boendekostnader är priset de betalar. Inflation är en skatt. Istället för att höja våra skatter, trycker staten bara pengar och sedan spenderar den de pengarna i omlopp, och det devalverar värdet på hushållens pengar. Priserna måste svara genom att gå upp.

Med en Riksbank som försöker bekämpa inflation och skulder (som den själv orsakade) som befinner sig nära rekordnivåer, är det bara en tidsfråga innan något går sönder.

Den enda vägen ut i det långa loppet är att låta ekonomin kollapsa så att vi kan bygga en riktig ekonomi på spillrorna av detta korthus. Och det kommer att bli en smärtsam övergång.

Utan att själv ha större kunskaper inom ämnet så tolkar jag det som att du verkar ha väldigt bra koll. Så därför några frågor:

Ifall man nu skulle låta ekonomin kollapsa, hur skulle det kunna gå till? Och vilka skulle isf komma ut som vinnare/förlorare? Bör man då vara hårt belånad eller inte etc?
Citera
2023-03-02, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Hur menar du?

Den meningen åsyftade kollapsare som känner saker istället för att i vart fall kika på data och försöker förstå. Inte mot dig specifikt.
Citera
2023-03-02, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Om du och jag kan enas om att ingen av oss skriver nåt mer inlägg i den här tråden så har du en deal. Du låter som en trasig skiva.

Ett uselt upplägg för min del. Bostadsmarknaden är för intressant för att jag ska avstå. Dessutom har jag irriterat mig något oerhört på hur lånekarusellen har fått fortgå i Sverige under så lång tid. Dags för en sansad bolånepolitik.
Citera
2023-03-02, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Sitter i samma sits. Är glad att jag inte vann någon budgivning 20-21 men sitter med en påse SEK som bara blir mindre värt. Uppsidan på börsen är på tok för liten så får nöja mig med 2.5% ränta hos SBAB.

Jag fuskar faktiskt med att ha ~60-65% av mitt sparande på börsen (slimmade ner portofolion hösten '21) då jag ändå är övertygad om att det är bäst på sikt. Men bra att ha lite torrt krut att dippköpa med, visade sig vara en sund strategi '22
Citera
2023-03-02, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Den meningen åsyftade kollapsare som känner saker istället för att i vart fall kika på data och försöker förstå. Inte mot dig specifikt.

Ok. Ja, det blir garanterat svårt att ta in fakta för en person som redan har bestämt sig för vad "sanningen" är.
Citera
2023-03-02, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Ett uselt upplägg för min del. Bostadsmarknaden är för intressant för att jag ska avstå. Dessutom har jag irriterat mig något oerhört på hur lånekarusellen har fått fortgå i Sverige under så lång tid. Dags för en sansad bolånepolitik.

Jag förstår. Men kan du inte bara i närtid försöka fynda dig ett objekt och sluta vara så bitter? Dom eventuella 10%-en ner kan du tugga i sig och jag lovar att din eventuella omgivning kommer att tacka dig för det.
Citera
2023-03-02, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ejejj
Utan att själv ha större kunskaper inom ämnet så tolkar jag det som att du verkar ha väldigt bra koll. Så därför några frågor:

Ifall man nu skulle låta ekonomin kollapsa, hur skulle det kunna gå till? Och vilka skulle isf komma ut som vinnare/förlorare? Bör man då vara hårt belånad eller inte etc?

Man låter naturen ha sin gång, helt enkelt.

Belånad vill du inte vara när den totala kollapsen sker. I bästa fall blir du slav för livet, i näst bästa fall blir dina barn och barnbarn betalningsskyldiga efter din bortgång, och i värsta fall får du dina skulder bortviftade av pappa staten mot att du anammar deras fina nya digitala valuta komplett med din alldeles egna "digitala portfölj" (läs: digital halssnara baserad på kinesiskt socialt kreditsystem).

Med tanke på tangentens riktning i dagsläget ser jag det sistnämnda som det mest troliga alternativet. Å andra sidan spelar din personliga belåning föga roll vid det laget - BLT är alldeles för feg, bekväm och dum för att stå emot och alla övriga kommer dras med av bara farten.
Citera
2023-03-02, 20:05
Medlem
Epistemologens avatar
Bostadsobligationerna har haft en ganska dramatisk utveckling. 2 februari låg 2-åringen på 2,91 och 5 år på 2,95. Nu en månad senare ligger 2-åringen på 3,875 och 5-åringen 3,88. Marknaden är nästan 100 punkter mer ledsen i ögat nu än de var för några veckor sedan. De är alltså dubbelt så ledsna som riksbankens räntehöjning. Det är ju lite pikant. Marknaden ska ju vara vara allseende och ha betydande klärvoajanta kapaciteter.

Jag förutspår att ledsnaden kommer att öka i styrka än mer kommande veckor.
Citera
2023-03-02, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuskfarbror
Man låter naturen ha sin gång, helt enkelt.

Belånad vill du inte vara när den totala kollapsen sker. I bästa fall blir du slav för livet, i näst bästa fall blir dina barn och barnbarn betalningsskyldiga efter din bortgång, och i värsta fall får du dina skulder bortviftade av pappa staten mot att du anammar deras fina nya digitala valuta komplett med din alldeles egna "digitala portfölj" (läs: digital halssnara baserad på kinesiskt socialt kreditsystem).

Med tanke på tangentens riktning i dagsläget ser jag det sistnämnda som det mest troliga alternativet. Å andra sidan spelar din personliga belåning föga roll vid det laget - BLT är alldeles för feg, bekväm och dum för att stå emot och alla övriga kommer dras med av bara farten.

Det är bara låntagarna som blir personligt ansvariga. Lycka till med att få dina barn som medlåntagare.
Citera
2023-03-02, 20:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu ligger spotpriset i Europa för LNG på 46.9 EUR/MWh.
För 6 månader sedan låg det på 240 EUR/MWh.

En drastisk sänkning av energipriset med andra ord. Och det är klart att det tar ned inflationen.

Inflation är först ett penningapolitiskt fenomen och sedan ett psykologiskt fenomen. Inflationen går inte ned eller upp pga energipriser. Inflation går ned när man höjer räntan över inflationen. Gör man inte tillräckliga räntehöjningar blir det ett psykologiskt fenomen som kan övergå i ett hyperinflatoriskt fenomen. Läs en bok som inte lallar om kenysiansk ekonomi aka bullshit.
Citera
2023-03-02, 20:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Jag fuskar faktiskt med att ha ~60-65% av mitt sparande på börsen (slimmade ner portofolion hösten '21) då jag ändå är övertygad om att det är bäst på sikt. Men bra att ha lite torrt krut att dippköpa med, visade sig vara en sund strategi '22

Inte om vi får samma utveckling som japanska börsen, då kan du ju få tillbaka ditt investerade kapital nominellt om 40 år, reellt om ? Ha så kul med dippköpandet. Lycka till.
Citera
2023-03-02, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Sitter i samma sits. Är glad att jag inte vann någon budgivning 20-21 men sitter med en påse SEK som bara blir mindre värt. Uppsidan på börsen är på tok för liten så får nöja mig med 2.5% ränta hos SBAB.

Blir det aldrig billigt nog för dig att köpa ett boende?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in