2023-03-02, 20:37
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Men då så. Låt oss vara explicita här för det behövs tydligen. En man sticker ned handen i trosorna på en kvinna och kupar handflatan kring könet och gnider fingret fram och tillbaka i springan eller låter det vila där och rör lite på fingertoppen, dvs utan att komma längre än till slidmynningen.

Vad har du för svårt att tänka sig i det scenariot?

I det läget är finger inte inne.
Varken juridiskt eller praktiskt taget, för det rör sig om dom yttre delarna och det blir aldrig våldtäkt.

Men det är absolut inte det scenario jag utläser ur domar eller förhör. Jag utläser att ett finger stuckits in i slidmynningen.
Detta eftersom " i snippan " för en 10-årig flicka är likställt med inuti slidan. Hon har inga differentierade könsdelar likt en vuxen kvinna då hon ej är utvecklad i någon annan del än urinröret.
Slidöppning, inre blygdläppar, yttre blygdläppar och det som senare i pubertet skall bli klitoris sitter ihop i ett kompakt litet paket som heter snippa.
Även venusberget ingår i benämningen snippa, men det är inte relevant här.
Jag vet inte exakta mått, men vi snackar alltså millimeter mellan könsdelarna på en flicka. Dom är ej existerande i princip, och går ej att urskilja från varandra.

Förgården (slidmynningen) börjar direkt innanför det som senare skall bli yttre blygdläppar på en sådan liten flicka.
Det är först i pubertet som dessa blivande könsdelar separerar, får sina former och går att indela i olika könsdelar, men fram tills dess råder innanför eller utanför, och inget däremellan.
Citera
2023-03-02, 20:39
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Det är ju precis DU som har pekat ut en distans eftersom du påstår att det finns utrymme mellan vulvans yttre och slidans mynning där det får plats ett finger i utan att det skall ses som våldtäkt. Sedan när jag för ett resonemang utifrån DITT egna påstående så vill du helt plötsligt inte längre kännas vid vid det? Den som tramsar här är inte jag.

Den ende här som snackar om att det finns en distans mellan dessa punkter och att det innebär att man kan föra in ett finger utan att en våldtäkt begås är du.

Men herregud, hur tror du det känns att ha del av en fingertopp mellan blygdläpparna. Tror du verkligen att det är omöjligt att någon kan beskriva det som att fingret är inne i snippan? Eller att en 10-åring tycker att det känns som att det är långt inne?

Jag har redan förklarat att jag inte håller med om slutsatsen men kritiken som drevet slänger ur sig är ju åt helvete.
Citera
2023-03-02, 20:41
Medlem
Jag har fan aldrig läst en tråd på Fb tidigare där så många har velat ha så rätt i huruvida en snippa menas samma sak som kvinnans könsorgan, eller är en fitta, eller hur stora, breda, djupa blygdläpparna är, om vad som är en penetration eller ej, eller om en 10-åring kan förstå skillnaden eller kunna förklara för en utredare samma sak flera ggr eller om hon ändrar sin berättelse.. 167 sidor redan.

När jag läser här blir jag "rätt" upprörd, för det handlar om ett BARN som blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp, blivit taffsad på, våldtagen, kränkt, blivit rädd och skräckslagen, kanske fått men för livet och inte vågar lira på män, eller kvinnor heller i framtiden.
Jag skriver våldtagen, för en vuxen man, eller kvinna, ska Inte taffsa på ett barns könsorgan om det inte är hos barnmorska, läkare eller dylikt. Barn ska inte behöva va rädda för att anmäla detta, även om de inte har "rätt" benämning eller anatomiska kunskaper om sin kropp, så länge det är övertygande att det har blivit utsatt sexuellt.
Tycker inte det ska finnas olika straffskalor när det gäller barn, då har den vuxna redan förbrukat sina rättigheter!

Sen kan alla "experter" fortsätta försöka få rätt i tråden men jag tycker många har tappat den tråden för längesen!
Citera
2023-03-02, 20:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det OY ville få fram är att det är möjligt att ha ett finger mellan blygdläpparna utan att för den delen penetrera slidöppningen.

Ja, jag tänker mig att det är en möjlighet och att ett finger inte nödvändigtvis måste betyda ett helt finger när flickan berättar.

Finns det en möjlighet att endast en fingerled fördes in mellan benen på flickan, i så fall är det kanske inte alldeles säkert att fingret nådde in i slidan trots att flickan menar att fingret var långt inne.

Var det långt inne i slidan eller långt inne där det öht inte skulle vara, vi vet inte, flickan hade svårt att förklara.
Citera
2023-03-02, 20:42
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Nämndemännen har begärt att få entledigas från sina uppdrag. Det handlar givetvis om att dom inser att dom inte hör hemma som lekmannadomare i en rättssal efter det här.
Så det återstår två som skall bort.

Jag tror faktiskt partiet reagerat såpass kraftig att dom tvingats avgå:

https://www.bohuslaningen.se/asikt/insandare/oklart-vad-som-avses-med-snippa-enligt-hovratten.5d3da26e-e8d8-4742-9276-bd26d148bf94
Citat:
S-kvinnor är djupt oroade över utvecklingen när det gäller trygghet, sexualbrott mot barn och kvinnor och okunskapen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/efter-snippa-fallet-tva-namndeman-lamnar-hovratten
Citat:
Mattias Jonsson (S) som är distriktsordförande i Göteborg tycker att de gör rätt som avsäger sig sina uppdrag.

– Vi har haft samtal med dem och båda har själva kommit fram till det här. Jag tycker att det är ett klokt beslut och jag tycker att det finns goda skäl att domen uppmärksammas, säger han.
Citera
2023-03-02, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sneaseglarn
Jag har fan aldrig läst en tråd på Fb tidigare där så många har velat ha så rätt i huruvida en snippa menas samma sak som kvinnans könsorgan, eller är en fitta, eller hur stora, breda, djupa blygdläpparna är, om vad som är en penetration eller ej, eller om en 10-åring kan förstå skillnaden eller kunna förklara för en utredare samma sak flera ggr eller om hon ändrar sin berättelse.. 167 sidor redan.

När jag läser här blir jag "rätt" upprörd, för det handlar om ett BARN som blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp, blivit taffsad på, våldtagen, kränkt, blivit rädd och skräckslagen, kanske fått men för livet och inte vågar lira på män, eller kvinnor heller i framtiden.
Jag skriver våldtagen, för en vuxen man, eller kvinna, ska Inte taffsa på ett barns könsorgan om det inte är hos barnmorska, läkare eller dylikt. Barn ska inte behöva va rädda för att anmäla detta, även om de inte har "rätt" benämning eller anatomiska kunskaper om sin kropp, så länge det är övertygande att det har blivit utsatt sexuellt.
Tycker inte det ska finnas olika straffskalor när det gäller barn, då har den vuxna redan förbrukat sina rättigheter!

Sen kan alla "experter" fortsätta försöka få rätt i tråden men jag tycker många har tappat den tråden för längesen!
Så man skall dömas till fängelse i 3 år på en magkänsla?
Hoppas du inte hamnar i rätten nångång i framtiden med den rättsuppfattningen du har.
Citera
2023-03-02, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du citerar var jag påstår att det finns en distans? Förväxla inte ett påstående med ett resonemang, tro, gissning, eller en fråga.

Du däremot påstår att det finns en distans och bygger din argumentation på det.

Dina egna ord;

Distansen är väldigt kort påstår du, min fråga till dig är, hur kort?

"Vad jag förstår så finns blygdläppar av alla de slag för att skydda slidans mynning, och då tänker jag mig att det finns en distans mellan vulvans yttersta och slidans mynning och att denna distans varierar mellan individer."

Där har du det. Du tänker dig att det finns en distans. Om du menar att det inte är vad du anser/tror så borde du lära dig att uttrycka dig bättre. Humor att du tydligen inte kan uttrycka dig klart nog att den här hovrätten skulle kunna klura ut vad du menar ens...
Citera
2023-03-02, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Nämndemännen har begärt att få entledigas från sina uppdrag. Det handlar givetvis om att dom inser att dom inte hör hemma som lekmannadomare i en rättssal efter det här.
Så det återstår två som skall bort.

Jaha du tänker så, då är jag med
Citera
2023-03-02, 20:49
Avslutad
Citat:
"Vad jag förstår så finns blygdläppar av alla de slag för att skydda slidans mynning, och då tänker jag mig att det finns en distans mellan vulvans yttersta och slidans mynning och att denna distans varierar mellan individer."

Där har du det. Du tänker dig att det finns en distans. Om du menar att det inte är vad du anser/tror så borde du lära dig att uttrycka dig bättre. Humor att du tydligen inte kan uttrycka dig klart nog att den här hovrätten skulle kunna klura ut vad du menar ens...
Den stora humorn är ju att du missförstår vad OY säger långt mer än vad domarna i hovrätten ens hade kunnat drömma om.
Citera
2023-03-02, 20:50
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halmstadtjej
Hoppar in här mitt i bara för att framföra min åsikt, men alltså att de inte förstod vad ordet snippa betyder??
När man blir förhörd så får man frågan vilka ord man vill att förhörsledaren och en själv använder angående könsorgan, man får välja helt jävla fritt, man kan kalla kuken för banan och fittan för apelsin om man så vill det, låt säga att någon stackars unge då använder dessa ovan nämnda ord, och förklarar att ’han ville att jag skulle pussa hans banan’ - kommer det då att ogillas för att de gamlingarna som sitter o bestämmer inte förstår att barnet pratar om en snopp och inte om frukten banan??
Tycker detta är helt bisarrt, hur fan kan man vara så gammal som de är och inte förstå vad barnet menar när hon säger snippa?? Idioter 🤦🏽‍♀️

Det finns indikationer på juridiskt gränsöverskridande, lite lätt panikartat/ansträngt och systematiskt beskyddande av detta domslut, utav domarna (specifikt en domare).
Huruvida dom medvetet skyddar en pedofil eller bara på ett ytterst korkat vis kört fast i sin efterbehandling är oklart, men någonting är skumt eftersom dom försöker skydda domslutet.
Citera
2023-03-02, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Så man skall dömas till fängelse i 3 år på en magkänsla?
Hoppas du inte hamnar i rätten nångång i framtiden med den rättsuppfattningen du har.

Om du brytt din om att läsa, eller förstå innebörden i vad jag skrev, så står det "om barnet blivit utsatt sexuellt".
Det är ingen magkänsla, det ska åklagare och utredning visa och då ska fanskapet in.
Eller är du en av dem som ser förmildrande omständigheter när det gäller vuxna som tafsar på barn?
Citera
2023-03-02, 20:55
Moderator
OYs avatar
Citat:

Citat:

Jag påstår ingenting.

Kan du bara ge dig nu och styrka ditt påstående om att distansen är mycket kort, hur kort är min fråga?

Att det finns en distans mellan vulvans yttre och slidans mynning påstår du indirekt genom att påstå att distansen är mycket kort.

Läs nu det jag skriver ett par gånger innan du svarar, ett råd bara så att du slipper måla in dig i ett hörn du inte kommer ur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in