2023-03-02, 19:32
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag är helt frågande till hur du menar. Jo, på en vuxen kvinna kan fingret visst befinna sig mellan blygdläpparna, men inte inne i slidan.

Ett utsträckt finger som är "långt in" är inte så mycket att fråga på faktiskt.

Visst kan en fingertopp och del av finger vara kring dom yttre delarna på en vuxen kvinna och i en ytterst liten mån även på en tio-årig flicka, men det är ju inte alls vad det rör sig om här oavsett vad du belyser ur domen.
Hovrätten har ju inte preciserat hur långt in dom uppfattar finger har varit, men jag menar med emfas att ett mansfinger med minsta lilla intryck i en tio-årings könsorgan, otvivleaktigt hamnar i hennes slida.
Citera
2023-03-02, 19:33
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Vi har inte sett bevisningen och det är mycket svårt att veta om hovrättens majoritet har rätt i sitt tvivel eller inte. Så vad är dina skäl till att hålla med den avvikande i hovrätten? Skall det inte bli frikännande för våldtäkt ens om det råder osäkerhet kring frågan om penetration?

Med snippa åsyftar rimligtvis barnet hela det kvinnliga könet, inte enbart inre eller yttre delen.

Barnet har uppgett att fingret var inne i snippan och även att det var långt inne. Flickan ska även ha visat på film hur det gick till genom att hålla handen utsträckt med handflatan uppåt och samtidigt höja upp ett finger.

Jag tycker att det är tillräckligt för att göra bedömningen att flickan faktiskt menade att det skedde penetrering. Jag har dock som sagt förståelse för att andra inte tycker att det är tillräckligt sett till de skäl majoriteten lyfte i domen. Det är inget särskilt uppseendeväckande i domen, ibland håller man bara inte med om bedömningen.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2023-03-02 kl. 19:37.
Citera
2023-03-02, 19:33
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Försöker du göra någon form av billig poäng om de inre blygdläpparna här? Kan inte se att OY menade att det handlade om att till varje pris undvika att beröra de inre blygdläpparna, utan poängen var att det var möjligt utan att penetrera slidan.
Jo, fast OY pratade inte om några inre blygdläppar utan hen tycks tro att vulvan enbart består av de yttre blygdläpparna.
Det är kul i en tråd som handlar om definitioner av ord som betecknar det kvinnliga könsorganets olika delar resp helhet.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag gissar att det går att föra in ett finger mellan de yttre blygdläpparna utan att för den sakens skull penetrera slidmynningen och nå vaginan.

Jag är varken barnläkare eller gynekolog och vet därför inte hur anatomin normalt sett kan skilja mellan flickor och kvinnor.
Citera
2023-03-02, 19:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Jo, fast OY pratade inte om några inre blygdläppar utan hen tycks tro att vulvan enbart består av de yttre blygdläpparna.
Det är kul i en tråd som handlar om definitioner av ord som betecknar det kvinnliga könsorganets olika delar resp helhet.
Intressant att du tycker att inlägget ger intryck av att OY tror att vulvan enbart består av de yttre blygdläpparna.

Det är kul i en tråd som handlar om folk som lägger alldeles för stor vikt vid exakt hur folk har uttryckt sig.
Citera
2023-03-02, 19:41
Medlem
Chefsjustitieombudsmannen

Citat:
Domstolar är självständiga i sitt dömande. JO kan inte ändra eller upphäva en dom som en domstol har beslutat och avhåller sig från att granska frågor som kan prövas av en högre domstolsinstans. En sådan fråga är hur viss bevisning ska värderas och vilka slutsatser som kan dras av bevisningen.

Jag har tagit del av anmälningarna mot hovrätten och utifrån vad som nu sagts om
JO:s uppgifter funnit att de inte ger anledning till någon åtgärd från JO:s sida. Jag
kommer därför inte att utreda anmälningarna
https://www.jo.se/PageFiles/35204/1766-2023.pdf

JO tar inte upp alla anmälningar.
Citera
2023-03-02, 19:45
Moderator
OYs avatar
Citat:

Hen tycks tro?

Jag förmodade att det är känt av de flesta som gått i svensk grundskola eller på annat vis allmänbildat sig att ett kvinnligt könsorgan normalt sett omfattar yttre och inre blygdläppar.

Finns det ingen relevans för min fråga eller resonemang att nämna vulvans alla delar behöver jag ju inte göra det.

Vad jag förstår så finns blygdläppar av alla de slag för att skydda slidans mynning, och då tänker jag mig att det finns en distans mellan vulvans yttersta och slidans mynning och att denna distans varierar mellan individer.
Citera
2023-03-02, 19:46
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Touché 😂!
Du har just bevisat att du inte har en aning om vad du pratar om. Det är nämligen omöjligt att föra in ett finger enbart mellan de yttre blygdläpparna på en flicka eller kvinna som inte fått de inre blygdläpparna bortskurna.
Ja, vulvan består av såväl inre som yttre blygdläppar. Så väl du som den andra besserwissern OY har bevisat att ni saknar grundläggande kunskaper om det kvinnliga könsorganet.

Det är i högsta grad möjligt att ha ett finger mellan blygdläpparna utan att fördenskull föra upp ett finger i slidan. Jag vet inte vad du försöker påstå för något annat.
Citera
2023-03-02, 19:48
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Chefsjustitieombudsmannen

https://www.jo.se/PageFiles/35204/1766-2023.pdf

JO tar inte upp alla anmälningar.
Det är inget konstigt utan det är åklagarmyndighetens utvecklingscentrum som har bollen. Åklagaren i målet har lämnat in en bägaren om överklagan till utvecklingscentrum.
Citera
2023-03-02, 19:52
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Det är i högsta grad möjligt att ha ett finger mellan blygdläpparna utan att fördenskull föra upp ett finger i slidan. Jag vet inte vad du försöker påstå för något annat.
Bra försök, Husvagnen. Som sagt, det går inte att föra in ett finger enbart mellan de yttre blygdläpparna.
Den som är intresserad kan gå tillbaka i tråden och se att Husvagnen inte har koll på den kvinnliga anatomin.

Citat:
Hur gör man för att föra in ett finger enbart mellan de yttre blygdläpparna?!?
( utan att vulvan blivit omskuren på något sätt)
Citera
2023-03-02, 19:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ett utsträckt finger som är "långt in" är inte så mycket att fråga på faktiskt.

Visst kan en fingertopp och del av finger vara kring dom yttre delarna på en vuxen kvinna och i en ytterst liten mån även på en tio-årig flicka, men det är ju inte alls vad det rör sig om här oavsett vad du belyser ur domen.
Hovrätten har ju inte preciserat hur långt in dom uppfattar finger har varit, men jag menar med emfas att ett mansfinger med minsta lilla intryck i en tio-årings könsorgan, otvivleaktigt hamnar i hennes slida.

Men då så. Låt oss vara explicita här för det behövs tydligen. En man sticker ned handen i trosorna på en kvinna och kupar handflatan kring könet och gnider fingret fram och tillbaka i springan eller låter det vila där och rör lite på fingertoppen, dvs utan att komma längre än till slidmynningen.

Vad har du för svårt att tänka sig i det scenariot?
Citera
2023-03-02, 19:59
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Bra försök, Husvagnen. Som sagt, det går inte att föra in ett finger enbart mellan de yttre blygdläpparna.
Den som är intresserad kan gå tillbaka i tråden och se att Husvagnen inte har koll på den kvinnliga anatomin.

Skitprat. Både jag och OY har givetvis tillräcklig kunskap i frågan för att kunna tala om den. Du försöker bara vinna diskussionen i det eget huvud genom att märka ord på märkliga sätt. I det visar du varken respekt för dina meddebattörer, sanningen eller vad värre är, den tioåriga målsäganden.
Citera
2023-03-02, 20:06
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Allihop. Frågor på det?
Ja. Blottare, sexköpare, transpersoner, bögar, nazister, kommunister, Sverigedemokrater, socialdemokrater, knarkare, alkoholister, rökare, allmänt otrevliga personer, alla du inte gillar..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in