2023-03-02, 11:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Hur många gånger ska vi behöva ta att det fanns olika uppgifter som både tydde på att han hade finger inne i henne och att han inte alls hade något finger i henne? Hovrätten kom fram till att han hade haft ett finger i henne, men att det inte kunde visas att han penetrerat hennes vagina. Det är enligt praxis ett krav för att kunna döma till våldtäkt.
Har du möjligtvis någon länk till denna praxis, för penetrering är inget ord som man hittar i lagtexten. Lagen säger samlag eller motsvarande och att särskild bedömning ska gälla för barn. Denna särskilda bedömning har jag dock inte funnit.
Citera
2023-03-02, 11:59
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Nej Hovrätten är först klar över vad hon säger men hakar upp sig på ordet snippa och att dom inte vet hur det ska tolkas.
Jag har suttit och lyssnat på folk som gått igenom domen på TV och samtliga är överens om att barnet är klart tydlig med vad som hänt och att friandet landar enbart i en kort kommentar om ordet snippa.
Flickan har med ord och händer visat vad som hände på ett sätt som inte kan missförstås.
Det har varit penetration och alla som sett förhöret med flickan är mycket klara över det utom fyra snuskgubbar som vill fastna i vad en tioåring kan mena med ett ord.

Det är rätt ointressant med folk på TV som inte förstår vad rekvisiten för våldtäkt är och att alla rekvisit måste vara uppfyllda. I det här fallet handlar det om penetration av vaginan. Att flickan har sagt inne i stämmer, men hon har också sagt motsägelsefulla saker. Det handlar därför om en bevisvärdering. Jag kan inte säga att hovrätten har hamnat rätt i den, men oavsett så var det inte ordet i ordboken som var avgörande.
Citera
2023-03-02, 12:06
Medlem
Citat:
Det är rätt ointressant med folk på TV som inte förstår vad rekvisiten för våldtäkt är och att alla rekvisit måste vara uppfyllda. I det här fallet handlar det om penetration av vaginan. Att flickan har sagt inne i stämmer, men hon har också sagt motsägelsefulla saker. Det handlar därför om en bevisvärdering. Jag kan inte säga att hovrätten har hamnat rätt i den, men oavsett så var det inte ordet i ordboken som var avgörande.

Jo. Det är det. Den ena pedofildomaren medgav ju själv i intervjun med Lamotte att domen hade kunnat blivit annorlunda om ordet snippa inte användes. Det är direkt avgörande för denna dom, hur kan du ha missat det?
Citera
2023-03-02, 12:10
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jlle
Jo. Det är det. Den ena pedofildomaren medgav ju själv i intervjun med Lamotte att domen hade kunnat blivit annorlunda om ordet snippa inte användes. Det är direkt avgörande för denna dom, hur kan du ha missat det?

Det är möjligt att det hade kunnat bli annorlunda om det stod att snippa betyder vagina, men nu gjorde det inte det. Varken i Svensk Ordbok eller i SAOL.
Citera
2023-03-02, 12:12
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Har du möjligtvis någon länk till denna praxis, för penetrering är inget ord som man hittar i lagtexten. Lagen säger samlag eller motsvarande och att särskild bedömning ska gälla för barn. Denna särskilda bedömning har jag dock inte funnit.

Det handlar om den del av bestämmelsen i 6 kap. 1 § BrB som talar om "annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag". Lagstiftaren har utelämnat till domstolarna att bestämma vad detta är.

Ett tips är att läsa SOU 2021:43 s. 98-99.
Citera
2023-03-02, 12:13
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Om man nu anser att snippa betyder hela det kvinnliga könsorganet så måste det då ändå fastställas var den misstänkte hade sitt finger. I den del av snippan som inte tillhör det inre könsorganet räcker inte för att döma till våldtäkt. Förstår du? Det hade med andra ord inte spelat någon roll om de hade slagit upp ordet i SAOL i stället.
Var det inte så att flickan visade med sin hand hur mannen stoppat sitt finger i hennes snippa? Hon gjorde en tydlig gest med sin hand och finger för att visa detta. En förpubertal flickas yttre könsorgan är outvecklade, vilket innebär att det är omöjligt att stoppa ett vuxet mansfinger i hennes könsorgan utan att också föra fingret in i det inre könsorganet. Ett vuxet mansfinger ryms helt enkelt inte i flickas yttre könsorgan. Om mannen endast haft sitt finger vid de yttre blygdläpparna faller det på sin egen orimlighet att flickan hade använt den gest som hon gjorde. Som jag förstått det hade hon sitt finger vinkelrätt mot handflatan.
Citera
2023-03-02, 12:13
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Om man nu anser att snippa betyder hela det kvinnliga könsorganet så måste det då ändå fastställas var den misstänkte hade sitt finger. I den del av snippan som inte tillhör det inre könsorganet räcker inte för att döma till våldtäkt. Förstår du? Det hade med andra ord inte spelat någon roll om de hade slagit upp ordet i SAOL i stället.

Platsen som finns på insidan snippan heter bla slida, och det är ju bara där fingret kan ha varit.
Det finns inga andra ställen i/på snippan som ett finger kan tryckas in i.
Fingret är även att rättsinstanserna konstaterat varit inne i snippan. Inuti, på insidan.
Då är fingret helt direkt i slidan, och det finns ingen zon här emellan.
Citera
2023-03-02, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jlle

Är inte det helt självklart, att om förutsättningarna inte varit detsamma, så hade resultatet kunnat bli annorlunda. Vad överhuvudtaget bidrar ett medgivande om något sånt självklart??
Citera
2023-03-02, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Hur kom det sig att domarna valde att referera till just Svensk ordbok? Finns det någon praxis? För om domarna i stället hade valt att referera till Svenska akademiens ordlista så hade de sett att där ges snippa betydelsen "kvinnans könsorgan".
https://svenska.se/tre/?sok=snippa&pz=2

Jag kan inte skaka av mig känslan av att domarna visste exakt vad de gjorde. De har en agenda.

Ingen aning . Det finns säkert mängder av olika svar vad en "snippa" är så det är inget facit . Det man skulle gjort var att man skulle hört flickan igen för att få ett förtydligande vad hon menar .

Men jag har svårt att se att hon skulle säga något annat än inuti "snippan" eftersom det är en och samma för dom . Det är ju så vi lär barnet och man KAN inte begära något annat heller .
Det jag hade velat veta just nu är om dom dömt andra liknande ärenden och utfallet av dessa.
Jag finner det helt osannolikt att dom inte vet vad ordet är eftersom vi pratar om sexbrott mot barn .

Vet inte så mycket om praxis . Det känns att så fort man slagit upp ordets betydelse så föll hela åtalet .
Citera
Avslutad
Citat:
Du skrev att snippa inte betyder vagina. Enligt SAOL är vaginan en del av snippan. Eftersom flickan sagt ( med ord och gester) att mannens fingrar var inne i snippan är det felaktigt att tolka det som att mannens fingrar inte var inne i flickans vagina. Domstolen valde att använda en definition av snippa där ordet endast betecknar de yttre könsdelarna, varför man kunde landa i att flickan nog menade att mannen bara berört de yttre könsdelarna djupt. Om domstolen hade förstått snippan som hela det kvinnliga könsorganet blir den naturliga tolkningen att när flickan berättade att mannens fingrar var inne I snippan ( dvs innanför den yttre delen av könsorganet) så menar hon att mannen penetrerat henne. Flickan har ju inte en förförståelse om att hennes könsorgan - benämnt snippan - också har en del som finns inuti henne.
Vaginan är en del av snippan
Snippan är en del av kroppen

Kropp betyder inte snippa
Snippa betyder inte vagina
Citera
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Var det inte så att flickan visade med sin hand hur mannen stoppat sitt finger i hennes snippa? Hon gjorde en tydlig gest med sin hand och finger för att visa detta. En förpubertal flickas yttre könsorgan är outvecklade, vilket innebär att det är omöjligt att stoppa ett vuxet mansfinger i hennes könsorgan utan att också föra fingret in i det inre könsorganet. Ett vuxet mansfinger ryms helt enkelt inte i flickas yttre könsorgan. Om mannen endast haft sitt finger vid de yttre blygdläpparna faller det på sin egen orimlighet att flickan hade använt den gest som hon gjorde. Som jag förstått det hade hon sitt finger vinkelrätt mot handflatan.

Ja, det framkommer bl.a. i domen att hon på något sätt visat med händerna. För en domare i hovrätten var det avgörande för att hon tyckte att man kunde fälla den tilltalade. För de andra var detta inte tillräckligt med tanke på de motstridiga uppgifterna som lämnats. Alla domarna har alltså gjort en bevisvärdering av de olika uppgifterna. Jag vet inte om den var rätt eller inte. Det är det enligt mig omöjligt att säga om man själv inte sett videon från förhören.
Citera
2023-03-02, 12:19
Medlem
Citat:

Samma flicka har också vid två olika tillfällen sagt att hon visste om fingret varit inne, eller hur långt inne det varit. Hon har alltså gett tre olika versioner. Alltså är det inte ett helt vattentätt bevis att hon visat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in