2023-03-02, 11:10
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Det stämmer inte. Vaginan är en del av "kvinnans könsorgan".

Ja, har jag sagt något annat?
Citera
2023-03-02, 11:17
Medlem
olika ord och definitioner får en överblick https://bio.libretexts.org/Courses/Community_College_of_Vermont/Human_Biology_%28Gabor_Gyurkovics%29/14%3A_Reproductive_System/14.06%3A_Structures_of_the_Female_Reproductive_Sys tem
Citera
2023-03-02, 11:23
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Jag förstår att du känner att du inte har argument som är tillräckligt skarpa. Men höj nivån eller sluta att skriva. Jag är inte intresserad av vad du tror om mig.

Nja jag tycker nog att jag lagt mig på en hyfsad nivå gentemot dig.

Det är även intressant att du tycker dig äga vissa betydelser och tolkningar, som om du har något slags veto i detta ämne som uppenbarligen är ganska outforskat.

Men ok, lite grann åt mer seriöst håll;
Tror du detta kommer tas i HD?
Citera
2023-03-02, 11:26
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Hur kom det sig att domarna valde att referera till just Svensk ordbok? Finns det någon praxis? För om domarna i stället hade valt att referera till Svenska akademiens ordlista så hade de sett att där ges snippa betydelsen "kvinnans könsorgan".
https://svenska.se/tre/?sok=snippa&pz=2

Jag kan inte skaka av mig känslan av att domarna visste exakt vad de gjorde. De har en agenda.
Hur kommer det sig att dom ens hakar upp sig på vilket ord flickan använt.
Det är väl jäkligt sällsynt att ett våldtäktsoffer behöver använda rätt terminologi för att få domare och nämndemän att greppa vad det handlar om.
Vanligt uttryck i sammanhanget är "han trängde in i mig"
Inte
Han trängde in i min vagina slida etc.
Flickan har tydligt med ord och händer visat vad som hände domen är någon snuskgubbe protest mot att man inte får röra flickor alternativt mot ordet snippa som är ett nyord.
Citera
2023-03-02, 11:31
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Hur kommer det sig att dom ens hakar upp sig på vilket ord flickan använt.
Det är väl jäkligt sällsynt att ett våldtäktsoffer behöver använda rätt terminologi för att få domare och nämndemän att greppa vad det handlar om.
Vanligt uttryck i sammanhanget är "han trängde in i mig"
Inte
Han trängde in i min vagina slida etc.
Flickan har tydligt med ord och händer visat vad som hände domen är någon snuskgubbe protest mot att man inte får röra flickor alternativt mot ordet snippa som är ett nyord.

Nej, det handlar inte om att flickan inte använt rätt terminologi. Det handlar om att utröna vad hon menar med det ord hon använt. Du påstår att hon har varit tydlig, men hovrätten anser tvärtom att det fanns olika uttalanden som talade emot varandra. Åklagaren har inte lyckats att visa vad flickan menade med ordet. Därför blev han frikänd. För att bli dömd för våldtäkt krävs penetration. Hade åklagaren valt en alternativ brottsrubricering som lättare hade kunnat bevisas hade han varit dömd.
Citera
2023-03-02, 11:32
Medlem
Sådana här rättsfall kan egentligen inte riktigt tolkas utan att man lyssnar igenom hela rättegången och ser på flickans vittnesmål och gester. Jag har kontaktat den åtalades advokat och bett honom lägga fram vad de invände under rättegången. Jag har inte fått något svar och jag förstår om han vill ligga lågt. Hur kan man förlita sig på att HD eller någon annan domstol kommer ge den åtalade en rättvis bedömning efter det här drevet?

Jag har nu fått ut förundersökningen. Jag är lite för trött för att verkligen textkritiskt granska alla vittnesmål. Men det ser ut som att det är ord mot ord och både tingsrätt och hovrätt har valt att tro på flickan istället för den åtalade. Stödbevisningen består alltså mest av vad flickan berättat för folk i hennes närhet.

Den övriga stödbevisningen som jag har identifierat;

DNA

Två typer av DNA hittades på flickans trosor men det okända DNA:t var för litet för att man skulle kunna testa det. Jag ställer mig lite frågande till detta, det finns analysmetoder som kan köras på väldigt lite DNA men de är tidsödande och dyra om jag minns rätt.

Tingsrätten säger såhär:

Citat:
Det finns alltså inte DNA-bevisning som styrker att den åtalade har rört vid hennes trosor, utan endast att det funnits DNA av en annan person på de undersökta trosorna. Denna avsaknad av teknisk bevisning har
enligt tingsrätten inte någon avgörande betydelse. [...] Förekomsten av en annan persons DNA på NN5:s trosor talar i någon mån för det hon har berättat att den åtalade har gjort. Det är vidare tingsrättens uppfattning att det i vart fall inte talar emot hennes uppgifter. [...]

Den åtalade har slutligen invänt att om han har gjort som det påstås i åtalet så borde han avsatt DNA i sådan mängd att man skulle kunna identifiera hans DNA på NN5:s trosor. Han har härvid åberopat skriftlig information om hur stor mängd DNA-spår i allmänhet som en normal person släpper ifrån sig. Tingsrätten finner inte anledning att ifrågasätta uppgifterna i den skriftliga bevisningen, men bedömer att inte heller uppgifterna förtar styrkan av åklagarens bevisning och lämnar vad den åtalade har anfört i denna del utan avseende.

Det finns alltså inga direkt bevis för att det är den åtalades DNA men tingsrätten väljer att tolka det andra DNA:t som att det finns en viss "mån" över att han gjort det, detta trots att den åtalade har invänt att det borde finnas mer DNA.

Sambon till den åtalades vittnesmål

Citat:
Sambon till den åtalade berättar att denna är en person som har haft det tufft i livet och en svår uppväxt. Han har levt nästan hela sitt vuxna som hemlös och varit alkoholist. Han har ett intresse för barn och tagit uppdrag som scoutledare och varit verksam eller hjälpt till i barnverksamheten på Frälsningsarmén i ganska många år samt att han jobbade som vaktmästare där fram till i januari 2021. Sambon beskriver den åtalade som en omogen person på en tonårings nivå. Han har lätt för att få kontakt med barn och ungdomar. Men sambon tillägger att hon inte har uppfattat att den åtalade haft något sexuellt intresse för barn. Hon har inte heller att han varit opassande runt
barn. Den senaste tiden har han varit tystare än vanligt.

Förhörsledaren tillfrågar sambon angående något ur den åtalades mobiltelefon som hon sett
som fick henne att ta kontakt med verksamhetschefen på Frälsningsarmén.

En sida som han hade uppe när hon såg uppfattade hon att det ryska bokstäver eller liknande språk på bilden I bildens förgrund stod två flickor. Flickan som stod främst stod inte på ett naturligt sätt utan mer liknade poseradende framför kameran. Hon såg även på bilden/fotot att det fanns personer bakom flickorna, om de var barn eller vuxna kunde hon inte uppfatta. På fråga om hon kunde uppfatta flickornas ålder svarar hon att uppskattningsvist att de var tio till elva år. De var helt nakna, hade inte utvecklat bröst och hade inget könshår.

Den åtalade skulle radera den men stannade upp när hon undrade vad det var för foto/bild. Innan han radera den kunde hon se den en kort stund. När hon frågade honom vad det var för foto/bild och varför han raderade den så snabbt påstod han att en kollega tipsat honom om en camp som man kan åka till på sommaren, en kursgård. Han sa att de hade fisketurer och liknande och att de låg i Lettland. När hon påtalade för honom att hon tyckte det var konstigt att en kursgård där de arrangerade fisketurer och liknade lade upp bilder med små nakna flickor. Den åtalade påstod då att de hade nudistveckor och familjeveckor och att fotot eller bilden var tagen i samband med bastubad. Sambon uppger att hon tyckte hans förklaring var konstig. Både att de hade nudistveckor med små flickor och att de lägger ut sådana bilder för att få folk att åka dit när han menade att kursgården lagt ut bilden som reklam. Hon vet att bilden är raderad och inte finns kvar i hans telefon.

Jag har inte kunnat se i domarna att tingsrätten eller hovrätten lägger någon vikt vid detta när de skrivit sina domar. Men de kanske gör det undermedvetet när de bedömer skulden.

Beslag

Den åtalades bärbara dator togs i beslag och det gjordes en genomsökning av den. Av över 80 000 bilder och filmer så hittade polisen inget material där övergrepp mot barn utförts.

Kanske man tog mobilen i beslag men det redovisas inte i förundersökningsprotokollet. Det är för mig underligt att man inte beslagtog den och även genomsökte den om det nu inte har gjorts.

Övriga tankar

Både tingsrätt och hovrätt anser att den åtalade har begått övergrepp mot flickan. Men tar flickan tillbaka sina anklagelser så faller hela målet mot den anklagade. Personer i den här tråden har visat att sådant har förekommit innan.

Detta kan lätt glömmas bort när mobben med högafflar och facklor ensidigt fokuserar på frågan om flickans ena vittnesmål och om hur snippa skall tolkas.

Den åtalade kanske har utfört ett övergrepp mot flickan, jag vet inte, men egentligen vet nog endast de två om vad som egentligen skedde den dagen.

Jag tänker inte ladda upp förundersökningen då tingsrätten har missat att maskera flickans namn minst två gånger.
Citera
2023-03-02, 11:32
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ja, har jag sagt något annat?
Du skrev att snippa inte betyder vagina. Enligt SAOL är vaginan en del av snippan. Eftersom flickan sagt ( med ord och gester) att mannens fingrar var inne i snippan är det felaktigt att tolka det som att mannens fingrar inte var inne i flickans vagina. Domstolen valde att använda en definition av snippa där ordet endast betecknar de yttre könsdelarna, varför man kunde landa i att flickan nog menade att mannen bara berört de yttre könsdelarna djupt. Om domstolen hade förstått snippan som hela det kvinnliga könsorganet blir den naturliga tolkningen att när flickan berättade att mannens fingrar var inne I snippan ( dvs innanför den yttre delen av könsorganet) så menar hon att mannen penetrerat henne. Flickan har ju inte en förförståelse om att hennes könsorgan - benämnt snippan - också har en del som finns inuti henne.
Citat:
Nu hade det inte spelat någon roll eftersom snippa ändå inte betyder vagina.
Citera
2023-03-02, 11:34
Medlem
sybels avatar
Citat:
Nu hade det inte spelat någon roll eftersom snippa ändå inte betyder vagina.
Var skulle i så fall mannen stuckit fingret långt in, menar du?
Citera
2023-03-02, 11:37
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Var skulle i så fall mannen stuckit fingret långt in, menar du?

Hur många gånger ska vi behöva ta att det fanns olika uppgifter som både tydde på att han hade finger inne i henne och att han inte alls hade något finger i henne? Hovrätten kom fram till att han hade haft ett finger i henne, men att det inte kunde visas att han penetrerat hennes vagina. Det är enligt praxis ett krav för att kunna döma till våldtäkt.
Citera
2023-03-02, 11:39
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Du skrev att snippa inte betyder vagina. Enligt SAOL är vaginan en del av snippan. Eftersom flickan sagt ( med ord och gester) att mannens fingrar var inne i snippan är det felaktigt att tolka det som att mannens fingrar inte var inne i flickans vagina. Domstolen valde att använda en definition av snippa där ordet endast betecknar de yttre könsdelarna, varför man kunde landa i att flickan nog menade att mannen bara berört de yttre könsdelarna djupt. Om domstolen hade förstått snippan som hela det kvinnliga könsorganet blir den naturliga tolkningen att när flickan berättade att mannens fingrar var inne I snippan ( dvs innanför den yttre delen av könsorganet) så menar hon att mannen penetrerat henne. Flickan har ju inte en förförståelse om att hennes könsorgan - benämnt snippan - också har en del som finns inuti henne.

Om man nu anser att snippa betyder hela det kvinnliga könsorganet så måste det då ändå fastställas var den misstänkte hade sitt finger. I den del av snippan som inte tillhör det inre könsorganet räcker inte för att döma till våldtäkt. Förstår du? Det hade med andra ord inte spelat någon roll om de hade slagit upp ordet i SAOL i stället.
Senast redigerad av JurgenPommerenke 2023-03-02 kl. 11:44.
Citera
2023-03-02, 11:52
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Nej, det handlar inte om att flickan inte använt rätt terminologi. Det handlar om att utröna vad hon menar med det ord hon använt. Du påstår att hon har varit tydlig, men hovrätten anser tvärtom att det fanns olika uttalanden som talade emot varandra. Åklagaren har inte lyckats att visa vad flickan menade med ordet. Därför blev han frikänd. För att bli dömd för våldtäkt krävs penetration. Hade åklagaren valt en alternativ brottsrubricering som lättare hade kunnat bevisas hade han varit dömd.
Nej Hovrätten är först klar över vad hon säger men hakar upp sig på ordet snippa och att dom inte vet hur det ska tolkas.
Jag har suttit och lyssnat på folk som gått igenom domen på TV och samtliga är överens om att barnet är klart tydlig med vad som hänt och att friandet landar enbart i en kort kommentar om ordet snippa.
Flickan har med ord och händer visat vad som hände på ett sätt som inte kan missförstås.
Det har varit penetration och alla som sett förhöret med flickan är mycket klara över det utom fyra snuskgubbar som vill fastna i vad en tioåring kan mena med ett ord.
Citera
2023-03-02, 11:54
Medlem
silopsilops avatar
Citat:
Om man nu anser att snippa betyder hela det kvinnliga könsorganet så måste det då ändå fastställas var den misstänkte hade sitt finger. I den del av snippan som inte tillhör det inre könsorganet räcker inte för att döma till våldtäkt. Förstår du? Det hade med andra ord inte spelat någon roll om de hade slagit upp ordet i SAOL i stället.
Inuti är väl ändå inte så jävla svårt att förstå.
Fattade inte idioterna om det betydde anus eller slida så spelar det ingen roll eftersom båda är lika olagliga.
Inne i kan aldrig var utanpå i synnerhet inte som flickan visar med handen hur hon menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in