Citat:
Ursprungligen postat av
FakeNews123
Om vi antar att vi befinner oss i ett liknande scenario som 2013 (vid 4% rörlig/lång ränta) där vi justerar för inkomstökning och en ökad prioritering av boende från 23% till 26% av disp inkomst
(enl SCB) så hamnar jag på 87 733 SEK/kvm i Stockholms innerstad (från 64_243 år 2013). Jag håller med om att dina 85k låter som en ganska rimlig botten på marknaden.
Skillnaden nu däremot tänker jag är att folk verkar vara övertygade om att vi ska tillbaka till nollräntor på sikt och att detta bara är något vi får leva med på något års sikt pga pandemi & krig, det är väll därför priserna fortfarande är höga. Ganska tydligt att detta scenario prisades in på börsen i Januari iallafall.
Om inflationen visar sig mer sticky i ekonomin nu under våren, och den neutrala räntan väntas parkera sig ganska högt så kommer nog prisnivåerna på 85k/kvm lagom till midsommar.
Jag skulle gissa på 95k-85k botten beroende på hur inflationen rör sig. Lägre än så är nog osannolikt.
En ganska nykter analys. Tror januari-februariuppgångarna, oaktat säsongsmönstret, beror dels på att bostadsmarknaden laggar efter börsen några månader (och börsen var ju stark i sin helhet i höstas och i januari) samt effekter av post-covid (folk vill bo i BR i innerstan igen).
En ganska bitter effekt för de flesta, gällande konsensusen att inflationen ska vara övergående, är att det inte blir några vidare löneökningar i de breda lagren att tala om i år. Tvärzom, reallönesänkningar även 2023 tycks stå på menyn. (Ja, undantaget välutrustade Flashbackare då, som brukligt får sina årliga 30% + ett "stor kuk"-tillägg.)