Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-28, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Den är inte konsekvent heller, man kan få olika svar beroende på hur man ställer frågan,
vad som sagts tidigare etc.

Och även när ChatGPT uppenbart har fel, så hävdar den ofta motsatsen, envist dessutom!

Bristen på kvalitetskontroll är problematisk minst sagt.

Exakt. Varför kan inte tråden heta "Makalöst opålitliga ChatGPT" ? Man kan ju nästan tro att trådskaparen gör reklam för skiten, för han kan omöjligt ha testat den om han är av den åsikten att den är "makalös".
Citera
2023-02-28, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Koala
Exakt. Varför kan inte tråden heta "Makalöst opålitliga ChatGPT" ? Man kan ju nästan tro att trådskaparen gör reklam för skiten, för han kan omöjligt ha testat den om han är av den åsikten att den är "makalös".

Även analytikerna verka göra samma analys...

"Like other analysts, UBS noted that ChatGPT needs to improve its accuracy and get better at discovering its own misconceptions. “Though, if GPT-4 is built on the same infrastructure it is likely to still have a number of instances of inaccurate and imaginary results,” UBS said."

https://www.fierceelectronics.com/sensors/chatgpt-runs-10k-nvidia-training-gpus-potential-thousands-more
Citera
2023-02-28, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Att om man förstod vad jag skrev så hade man svarat och inte frågat vad jag menade.

Din fråga vad ganska luddig. Vad menar du med backend?
ChatGPT använder sig av OpenAIs GPT-3 modeller och dom i sin tur använder sig av deep learning.
Mer exakta företagshemligheter är såklart ingen mer här som kan.
Citera
2023-02-28, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Att om man förstod vad jag skrev så hade man svarat och inte frågat vad jag menade.

Antagligen inte med en så luddigt ställd fråga.
Backend kan syfta på mjuk- eller hårdvara, operativsystem, programspråk etc.

Min gissning är att du menar vilken hårdvara ChatGPT körs på men vem vet?

Det var därför jag undrade...

Det som kan sägas i den saken är att Nvidia GPU:er i tiotusental
är det som används för den här typen av beräkningsintensiva system.
Såväl för träningen av modellen som för inferens (besvara användarnas sökningar).

Driftar systemet gör man i Microsofts molntjänst Azure.
Senast redigerad av B.R.Donut 2023-03-01 kl. 00:04.
Citera
2023-03-01, 04:15
Medlem
Folketstempels avatar
AI är redan omodernt, nu gäller OI.

Scientists at John Hopkins University are working on research to enable AI to be constructed using human brain cells, arguing that the use of organic materials is more efficient than traditional computing systems.

The technology has come to be known as OI, or “organoid intelligence,” and scientists have already achieved success in “programming” organic materials. In October, scientists in Australia linked a dish of 800,000 living brain cells to a computer, successfully teaching it to play the 1970s video game Pong.

Now, researchers are hoping that organic materials produced in vitro, known as “organoids,” can provide a more efficient alternative to silicon computer chips.
https://www.breitbart.com/tech/2023/02/28/this-wont-end-well-scientists-hope-to-create-ai-from-human-brain-cells/
Citera
2023-03-01, 04:39
Medlem
Haha en GPT-4chan bot, kan bli verklighet här också:
GPT-4chan: This is the worst AI ever

GPT-4chan was trained on over 3 years of posts from 4chan's "politically incorrect" (/pol/) board.
(and no, this is not GPT-4)

https://youtu.be/efPrtcLdcdM
Citera
2023-03-01, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Jag kontrollerade en del uppgifter och de fel jag upptäckte var det som hänt efter 2021, t.ex. att Boris inte styr UK och Maggan inte styr Sverige.
Testade med Bing och den visste att Ulf styr Sverige nu men trodde att Boris fortfarande styr i UK!
Citera
2023-03-01, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Här en intressant video om hårdvaran:
https://youtube.com/watch?v=4q9-yf1eU8c&feature=shares
Tack för den. Så det kostar Microsoft eventuellt upp till en miljon dollar att drifta den publika ChatGPT då?! ...ingenting är gratis. Hur, var och när har dom tänkt börja tjäna pengar på ChatGPT?
Citera
2023-03-01, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Tack för den. Så det kostar Microsoft eventuellt upp till en miljon dollar att drifta den publika ChatGPT då?! ...ingenting är gratis. Hur, var och när har dom tänkt börja tjäna pengar på ChatGPT?

Google tjänar grova pengar på internetsökningar, det är den kakan man vill åt:

"According to recent data, Google's top revenue source in 2021 was search ads. Of the $256.74 billion in revenue the company brought in, a whopping $148.95 billion came from search ads."

Prenumeration kan väl dra in en del pengar också ev. men det är nog mer tveksamt, beror helt på om folk vill betala.

ChatGPT Plus USD $20/mo

* Available even when demand is high
* Faster response speed
* Priority access to new features
Senast redigerad av B.R.Donut 2023-03-01 kl. 13:20.
Citera
2023-03-01, 15:43
Medlem
Which persons have hosted the Swedish version of the tv show "Jeopardy!" ?
------------------
Unfortunately, "Jeopardy!" is not a Swedish television program, and there has never been an official Swedish version of the show. "Jeopardy!" is primarily an American television game show, which has also been adapted and broadcasted in other countries, such as Canada, Australia, and the United Kingdom, among others.

However, Sweden has had its own trivia game show called "Jeopardy!" (not related to the American version), which aired on TV4 from 1991 to 2005. The show was hosted by several presenters during its run, including Martin Timell, Carolina Gynning, and Adam Alsing, among others.

Citera
2023-03-01, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Koala
Which persons have hosted the Swedish version of the tv show "Jeopardy!" ?
------------------
Unfortunately, "Jeopardy!" is not a Swedish television program, and there has never been an official Swedish version of the show. "Jeopardy!" is primarily an American television game show, which has also been adapted and broadcasted in other countries, such as Canada, Australia, and the United Kingdom, among others.

However, Sweden has had its own trivia game show called "Jeopardy!" (not related to the American version), which aired on TV4 from 1991 to 2005. The show was hosted by several presenters during its run, including Martin Timell, Carolina Gynning, and Adam Alsing, among others.

Uäh. Inget vidare. Jeopardy! har bara haft två olika programledare, väl: Magnus Härenstam och Adam Alsing? Och det sändes till 2008 (enligt wikipedia). Man kan ju undra vart den får sina uppgifter från.
Citera
2023-03-01, 20:14
Medlem
ChatGPT får en att tänka till.

Jag lekte med lite frågor till den sen så frågade jag ungefär:

Hos X.se finns en produkt med artikelnummer XXXXXXX, vad används ingång XX på denna produkt till?

ChatGPT svarade delvis rätt men inte helt rätt. Så jag korrekterade den att produkten inte användes för Z utan användes till Y. Som svar fick jag ett korrekt svar på vad ingång XX används till

Kändes som jag fick ett bättre och betydligt snabbare svar än jag fått från någon kundtjänst.
Senast redigerad av affekask 2023-03-01 kl. 20:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in