2023-03-01, 19:44
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Jag har väldigt svårt att se att det skulle bli så men allt är möjligt.

Jag har också svårt att se att det skulle bli så, men skulle för allt i livet inte vågat ta risken med en domstol om jag hade hamnat i det läget.
Praxis är vägledning och vilken domare som helst kan plocka fram denna domen och använda för mig veterligen har ordet snippa´s betydelse inte prövats på detta vis i domstol förut = Det blir denna dom vägledning tas ur.
Citera
2023-03-01, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
I det här fallet har åklagaren inte fått någon förfrågan om att klarlägga någonting öht, varför det givetvis antas att inga detaljer är för svåra för rätten att förstå.
Om snippan nu helt plötsligt ska omfatta hela kvinnans underliv, så blir allt rena snurren.
Inte undra på att rätten blir osäker.
Citera
2023-03-01, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D4C
Känns som något HD borde ta upp om vi inte ens har prejudikat för basics som detta...

Jävligt klantigt att inte använda propra ord dock...

Helt sjukt om peddot kommer undan pga. detta...
Tror detta kommer tas vidare till HD, det är ju ytterst få fall som kommer dit men detta, hela Sverige är en trots allt en del av detta.
Jag hoppas främst för flickans och hennes omgivnings skull, men även för framtida fall att detta reds ut på ett lämpligare sätt om det går att säga så.. Om inte detta går till HD efter allt detta som hänt och spridits på sociala medier så förstår jag ännu mindre om hur de tänker.

Angående ordvalet - personligen tycker jag att oavsett ord inte spelar roll i det här sammanhanget då hon vid ett flertal gånger sagt att hans fingrar var inne i henne. Om de var inne som hon sade så spelar inte ordet någon roll, om du förstår.
Citera
2023-03-01, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Rättssäkerheten är väl lika viktig för den som står åtalad?

Det är väl inte rimligt att känslor avgör skuld eller oskuld?

Domstolen ska väl inte döma någon för brott som inte begåtts i lagens mening?

I det aktuella fallet borde åklagaren haft med en alternativ brottsrubricering i åtalet, då hade den åtalade sannolikt dömts skyldig till brott.

Det handlar inte om det utan om hur man struntat i att utreda vad ordet snippa betyder för ett barn på 10 år. Rätten har inte frågat eller begärt förtydligande utan vid överläggningen suttit och slagit i ordböcker. Åklagaren ovetandes om att rätten inte kan definiera ordet snippa.

Det heter inte skuld eller oskuld utan skyldig eller oskyldig.

Sen har rätten konstaterat att det är styrkt att fingret var inne i snippan.
För att sen konstatera att han skulle frikännas eftersom stofilerna slagit upp ordet snippa och att det är de yttre delarna av könet.
Citera
2023-03-01, 19:51
Medlem
Finns FUP och DOM tillgänglig i tråden?
Citera
2023-03-01, 19:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/halmstads-tingsratts-chef-ifragasatter-hovratten-i-snipp-fallet

Man får verkligen hoppas på att vi får ett klargörande och att barns rättssäkerhet är viktigare än gamla stofilers dåliga omdöme.

1-0 Bra där, Bo kommer att få sin upprättelse.
Citera
2023-03-01, 19:54
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Jaså? Så domstolen ska inte ta hänsyn till oskuldspresumtionen när man dömer utan den gäller bara fram till huvudförhandlingen?

Fram tills dess att huf är klart skrev jag.
Vad som gäller just nu, är något helt annat. HD kommer ju knappast påkalla förhör även om pt lämnas, så din fråga är besynnerlig.

Dom JO-anmälningar som upprättats och åklagarens begäran verkar i sak handla om domstolens processhantering då man upplever att domslut är fattat på fundamentalt felaktiga grunder, så det här ärendet är ju för närvarade ett rent processrättsligt ärende, inte ett brottmål.

Brottmålet kan dock komma att påverkas av vad det eventuella processrättsliga ärendet tar för slutform, men förhör och inlagor i brottmålet kan nog betraktas som avslutade.
Citera
2023-03-01, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Det fick dom ju visst enligt tv4 nyheterna, kallades något i stilen med materiell processledning

Jo, visserligen. Men materiell processledning handlar ju snarare om att domstolen skall se till att målet är så renodlat och tydligt som möjligt. I stort handlar det om att avhjälpa otydligheter och ofullständigheter för att t ex ett yrkande inte skall vara svårbegripligt eller irrelevant. Man skall också veta att principen om att en brottmålsrättegång i allt väsentligt skall domineras av parterna gör att möjligheten till materiell processledning är väldigt begränsad och i princip endast skall användas för att hjälpa parterna att klara ut vad de vill yrka och åberopa. Det skall alltså inte handla om någon rådgivning från rättens sida eller att man leder in åtalet i en viss riktning.

Men man kan absolut hävda att detta skulle ingå i materiell processledning - Och då får man väl se till att överklaga till HD, antingen för att få ett prejudikat om materiell processledning eller för att hävda att grovt rättegångsfel förekommit.
Citera
2023-03-01, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag har också svårt att se att det skulle bli så, men skulle för allt i livet inte vågat ta risken med en domstol om jag hade hamnat i det läget.
Praxis är vägledning och vilken domare som helst kan plocka fram denna domen och använda för mig veterligen har ordet snippa´s betydelse inte prövats på detta vis i domstol förut = Det blir denna dom vägledning tas ur.

Jo jag vet praxis kan vara helt avgörande för dom utfall domstolsbeslut hamnar. Praxis kan hamna väldigt långt bort ifrån en lagstiftning grundintention dessutom.
Jag har svårt att se att man kommer fram till denna slutsats igen men det lyfter en svaghet i nuvarande utformning.
Citera
2023-03-01, 20:07
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Om snippan nu helt plötsligt ska omfatta hela kvinnans underliv, så blir allt rena snurren.

Nej, så enkelt kommer det inte bli, oavsett vad som händer härnäst.
Det kommer ju såklart fortfarande kunna avgöras skillnader på ordets innebörd beroende på i vilken kontext det sätts in, samt hur det vidare specificeras och pratas iväg vidare om.

Ordet snippa är ett flummigt ord rakt upp o ned och som det helt ensamt står, men det kan också vara väldigt berättande om det sätts i samband med en beskrivning.
I, på, runt, är exempel på mycket små korta ord som kan vara av stor betydelse i en rättssal där ordet snippa används.
Kring detta finns en hel arsenal med ord/beskrivningar som kan användas för att pejla och definiera.

Det kan dock med denna dom bli krångligt att använda ordet.
Citat:
Han slet av min kläder och stoppade med in hela sin kuk i min snippa, hela vägen in
,
kanske en tjej i övre tonåren som blivit påhoppad i en parkbuske berättar i förhör.

Det kan teoretiskt bli friande från våldtäkt om snippa hädanefter stämplas och/eller som vägledning rättsligt betyda dom "yttre delarna" av könsorganet.
Citera
2023-03-01, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer

För mig är det självklart att det ska inkludera samtliga delar. Det finns ingen ursäkt att gräva i en liten flickas trosor.
Allvarligt talat nu! 🙄.
Vad har man där och göra ens .
Senast redigerad av Jens86 2023-03-01 kl. 20:19.
Citera
2023-03-01, 20:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det handlar inte om det utan om hur man struntat i att utreda vad ordet snippa betyder för ett barn på 10 år. Rätten har inte frågat eller begärt förtydligande utan vid överläggningen suttit och slagit i ordböcker. Åklagaren ovetandes om att rätten inte kan definiera ordet snippa.

Det heter inte skuld eller oskuld utan skyldig eller oskyldig.

Sen har rätten konstaterat att det är styrkt att fingret var inne i snippan.
För att sen konstatera att han skulle frikännas eftersom stofilerna slagit upp ordet snippa och att det är de yttre delarna av könet.

Domstolen kan väl inte veta vilken ordbok som är facit eller vilken snippdefinition som är den rätta?

Flickan hade svårt att förklara hur långt in, så hur kan det då vara lätt eller ens möjligt för domstolen att bedöma, i synnerhet när snippa kan avse vulva.

Menar du att att domstolen skulle söka information överallt tills den stötte på en definition de inte ens känner till?

Med två definitioner uppstår frågan, vilken ska gälla i det aktuella fallet?

Bör domstolen välja den definition som kan ge den strängaste påföljden eller hellre välja definitionen som ger en mildare påföljd alternativt ett frikännande?

Eventuell kritik mot mina ordval kan du ta via pm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in