2023-02-27, 10:27
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Ännu en stor skandal. Rent skitsnack att dom inte visste vad snippa är. Det är ju helt uppenbart att det bara var ett skäl för att kunna ge mannen ett lägre straff.

Han fick inget straff alls utan blev frikänd som jag förstår det.
Citera
2023-02-27, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Så jävla sjukt. Jag vill inte ens tänka på hur den flickan känner om hon fått veta att hennes förövare frikändes för att hennes språkbruk när hon beskrev övergreppet tydligen inte var tillräckligt juridiskt korrekt för rätten.

Är det alltså ett krav att barn ska kunna använda ett juridiskt och anatomiskt korrekt språkbruk för att kunna få sina våldtäktsmän fällda i rätten? Annars är det fritt fram att våldta småbarn, om inte föräldrarna lärt dem ordbokssvenska för könsorgan?

Inser att jag måste sätta mig med mina döttrar och förklara att snippa tydligen bara är det yttre, skulle -gud förbjude- en farbror göra något mot dem så är det viktigt att verkligen känna efter vad han gör så man kan förklara för andra okända farbröder hur långt in i vaginan han var. Fullkomligt rimligt i juridik-Sverige.

Samtidigt borde ju ingen vara förvånad, vi pratar om äldre herrar som har för vana att nicka till under förhandlingarna. Finns det verkligen så få yngre, piggare och mer uppdaterade personer att tillgå?
Citera
2023-02-27, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ingen media har lyft att mannen går helt fri?

Det är ju nästan en värre skandal, låt vara att ett gäng snustorra gubbjävlar med udda antal kromosomer grävt ner sig ordböckerna efter en definition av snippa, den stora skandalen är ju att han inte blev dömd för övergreppet överhuvudtaget.

Kan åklagaren väcka åtal igen, men med en annan åtalspunkt?

Precis, de ogillar åtalet våldtäkt mot barn men det är väl ändå inte lagligt för en femtioårig pedofilgubbe att ta på flickans "snippa"?
Citera
2023-02-27, 10:32
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Inser att jag måste sätta mig med mina döttrar och förklara att snippa tydligen bara är det yttre, skulle -gud förbjude- en farbror göra något mot dem så är det viktigt att verkligen känna efter vad han gör så man kan förklara för andra okända farbröder hur långt in i vaginan han var. Fullkomligt rimligt i juridik-Sverige.

Samtidigt borde ju ingen vara förvånad, vi pratar om äldre herrar som har för vana att nicka till under förhandlingarna. Finns det verkligen så få yngre, piggare och mer uppdaterade personer att tillgå?

Ja och glöm inte att du också måste lära dem hur man beskriver analen på ett korrekt sätt för att kunna få någon fälld för anala samlag, inte typ han "han stoppade in sin snopp i min rumpa" för då blir det ju säkerligen ett frikännande med tanke på barnets undermåliga språkbruk, inte kan man förstå av ett sådant yttrande vad det är som skett liksom.

Jag tror mig veta att nämndemän inte får så stor ersättning och att det därför mest är pensionärer som har tid att syssla med det.
Citera
2023-02-27, 10:37
Medlem
D4Cs avatar
Känns som något HD borde ta upp om vi inte ens har prejudikat för basics som detta...

Jävligt klantigt att inte använda propra ord dock...

Helt sjukt om peddot kommer undan pga. detta...
Citera
2023-02-27, 10:53
Medlem
synthboegs avatar
Det roliga är ju att domarna ville skona honom men har dömt honom till ett värre straff iom att folk vet vem han är och drevet kommer vara värre än fägelse.
Citera
2023-02-27, 11:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
Det anmärkningsvärda är att ingen av dessa nämndemän bemödat sig med att be om ett förtydligande av språkbruket. Om man nu är osäker på en så pass viktig detalj som är avgörande rekvisit så bör man söka förtydligande. Varför har inte det skett? Nämndemän får vända sig med frågor.

Sedan ganska många år nu gäller att man inte tar om hela rättegången i hovrätten av sparskäl utan man tittar på de förhör som gjorts i tingsrätten. Dessutom var förhöret med flickan för att hon inte skulle behöva utsättas för en rättegång förinspelade redan i tingsrätten.

Så har de som förberedde underlaget för tingsrätten inte lyckats undvika oklarheter vad gäller hur långt penetration skedde finns ingen att be om förtydligande till hands.
Citera
2023-02-27, 11:06
Medlem
TilleyHats avatar
Ja, bisarrt nog skulle man kunna säga att en frikännande dom har förstört mannens liv.
Citera
2023-02-27, 11:08
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack

Så poängen med ditt inlägg är att domarna helt enkelt skall förutsätta att fingret var tillräckligt långt inne, och felet de gjort är att de inte gör detta för flickans skull?
Citera
2023-02-27, 11:13
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Är det första gången snippa har använts i en rättssal?

Trodde man fick förklara väldigt noga vad som har hänt. Då borde inte ett ord vara ett hinder?

Det är klart att ett ord inte är ett hinder. Det är påhittat av propagandisterna som Cantwell och de andra som vill driva upp en lynchstämning mot domarna. Det som hänt är att åklagaren inte lyckats få en klar berättelse av målsäganden som bevisar att fingret var tillräckligt långt inne. Det faller tillbaka på utredarna, åklagaren och målsägarbiträdet.
Citera
2023-02-27, 11:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Danskarna skrattar åt oss.

https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-02-27-10-aarig-sagde-snippa-nu-er-50-aarig-frikendt-for-voldtaegt

Tjejen sa att fingret var inne i snippan. Vad är svårt begripa?

Om det var tillräckligt långt inne i slidan för att uppfylla den spetsfundiga och något bisarra lagstiftningen. Men det vet du att det var?
Citera
2023-02-27, 11:17
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Sedan ganska många år nu gäller att man inte tar om hela rättegången i hovrätten av sparskäl utan man tittar på de förhör som gjorts i tingsrätten. Dessutom var förhöret med flickan för att hon inte skulle behöva utsättas för en rättegång förinspelade redan i tingsrätten.

Så har de som förberedde underlaget för tingsrätten inte lyckats undvika oklarheter vad gäller hur långt penetration skedde finns ingen att be om förtydligande till hands.

Inte alla rättegångar som sker som skrivbordsundersökning, kammarrätter ja, men inte hovrätter — hoppas att man börjar tänka om gällande brottmål.

Dessutom har hovrätten möjlighet att skicka tillbaka målet till tingsrätten, eftersom hovrätten ansåg att omständigheten kring fingrarnas befintlighet relativt barnets könsorgan inte blivit tillräckligt utredda. De har inte gjort sitt jobb på den punkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in