Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Intressant att höra.
Ni har ju ett omöjlig roll om målet är att undvika kritik. Otack är Flashbacks lön. Det som händer nu är ju att extremt många varningar utdelats, hundratals (tusentals?) inlägg raderats i den tråden och tiotals användare har stängts av. En del av dem hade förvisso säkert inte kunnat bete sig oavsett hur tråden såg ut. Men inte alla.
Ja, jag delar din bild.
Har du något bra förslag på hur vi löser det? Vi kanske kan starta en tråd här i meta där vi på konstruktivt vis diskuterar hur vi kan förbättra tråden? I sådana meta trådar brukar dock användarna vara väldigt kluvna, någon vill t.ex. att fler varningar delas ut, andra färre etc, varför man sällan kommer fram till något. Och ofta passar några på och tjafsar om varför ett enskilt inlägg raderades för två månader sedan, vad de tycker om sina antagonister osv osv. Men vi kanske skall ge det en chans, det kanske kommer fram några riktigt bra idéer?
Ang. hur många inlägg som raderats i tråden så vet jag inte, jag har ingen sådan statistik. Jag beklagar. Men klart fler än hundratals eller tusentals inlägg är det garanterat, det antalet representerar nog knappt ens antalet felposter och dubbelposter. Tråden innehåller trots allt långt över 300 000 inlägg så det är nog snarare frågan om tiotusentals skulle jag tro.
Avstängt blir man bara vid brott mot 1.xx-reglerna och dessa är samma över hela forumet. Brott mot 0.xx-reglerna ger max varning, vilket inte är ett straff utan ett meddelande om att man bryter mot reglerna och ombeds sluta med det. Men sådana uppmaningar behöver man få ett antal av innan man stängs av. M.a.o. de som stängs av för 2.01 (d.v.s. ohörsammar de upprepade varningarna) har ju m.a.o. struntat i det gång på gång på gång. Men det är ju inte något specifikt för just den tråden utan gäller överallt. Att någon av misstag kan dra på sig en varning förstår jag, men begå samma misstag om och om igen tills man bilr avstängd trots att man ärligt verkligen anstränger sig för att låta bli är nog inte så vanligt.
Oftast delas nog flest varningar ut i de största trådarna, just för att det postas mest i dem samt att det oftast är hetast känslor i dem, d.v.s vanligast med upprörda användare som istället för att diskutera topic börjar diskuterar vad de tycker om sina antagonister i inlägg efter inlägg, vilket brukar betraktas som väldigt diskussionsförstörande och ofta generera varningar. Vet faktiskt inte om vi kan göra så mycket åt det, men det kanske finns någon lösning vi missat?