2023-03-01, 18:48
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Torde ja, men det står inte uttrycklingen att det måste vara penetrering. Dessutom är detta en väldigt ung flicka.
Däremot förstår jag att det är svårt att döma någon för våldtäkt om inte penetrering skett.

Nej, det står inte uttryckligen i lagen. Det är praxis.
Citera
2023-03-01, 18:51
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu är ju inte just denna frågan någonting man själv kan "tycka någonting om", utan det regleras ju i Rättegångsbalken och i Europakonventionen för mänskliga rättigheter (Fair Trail/Rätten till en rättvis rättegång).

Att man sedan som domare skall be om förtydligande om oklarheter uppstår stämmer absolut. Men det får inte ske på bekostnad av objektiviteten. Det får som sagt inte bli så att domaren agerar åklagare och lägger sig i dennes gärningspåstående, för det är ju liksom grunden för hela åtalet.
Får de inte konsultera kompetent expertis, när de bevisligen själva inte har kompetensen? De har ju fällt en dom utan att ha förstått vad flickan sagt och menat.
Citera
2023-03-01, 18:51
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Hur vet du det?
Jag har läst domen.
Citera
2023-03-01, 19:06
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har läst domen.

Det har jag också. Jag har väldigt svårt att se vilken kompetens man skulle kunna ta in och varför. För att säga vadå? Att en snippa är samma sak som en vagina?

Det man möjligtvis skulle kunna göra är att se till att det blir ett nytt förhör med flickan. Men det känns inte glasklart med tanke på oskuldspresumtionen osv.
Senast redigerad av JurgenPommerenke 2023-03-01 kl. 19:09.
Citera
2023-03-01, 19:11
Medlem
Citat:
Får de inte konsultera kompetent expertis, när de bevisligen själva inte har kompetensen? De har ju fällt en dom utan att ha förstått vad flickan sagt och menat.

Nej, rätten får inte ta in egen bevisning eller begära komplettering av utredningen. Jag blev rent av förvånad att dom hade rätt att slå i ordbok!?

Alltså man måste förstå hur systemet är uppbyggt: Det är ÅKLAGAREN som är förundersökningsledare, det är ÅKLAGAREN som beslutar om att väcka åtal, det är ÅKLAGAREN som utformar åtalet/gärningsbeskrivningen, det är ÅKLAGAREN som sedan processar i domstolen och det är ÅKLAGAREN som skall bevisa sitt påstående. Finns det då moment som är svåra eller otydliga för rätten att förstå så är det ÅKLAGARENS ansvar att förtydliga/klarlägga detta, det kan man t ex göra genom att åberopa vittnen eller skriftlig bevisning. Rätten skall inte ha något eget intresse av att få fram uppgifter i målet, för att man "lättare skall kunna döma någon".
Citera
2023-03-01, 19:15
Medlem
Citat:
Nej, det står inte uttryckligen i lagen. Det är praxis.
I det här fallet räknades det som oaktsam våldtäkt när en kvinna slickade en annan vuxen kvinna:
(FB) Kvinnlig jurist och manlig kompanjon dömda för våldtäkt i Mellansverige, 2022-02-10
Citera
2023-03-01, 19:16
Medlem
egentligenotroligts avatar
Var det förnedrande för den 50 årige "domherren" att fråga vad snippa betyder? Detta skrivs ju om i alla dagstidningar, och inte minst här i Flachback, måste vara ännu mera förnedrande! Va fan frågade han inte för? Den kvinliga? domaren hade väl vetat, varför sade hon ingenting? Snart kommer väl någon som listar ut vem som är 50 år den dagen i den tingsrätten, och hängs ut i Flachback! Värre än att fråga!
Domstolarna i Sverige är ett jäkla lotteri, och domen måste nu tas om i Högsta Domstolen! Om DOM inte visste ordets betydelse tidigare, får vi hoppas att dom läst tidningarna, så att dom KAN?
Domstolarna slukar miljarder och miljoner varje år, Och att inte kunna fråga lägger extra bränsle på elden! Jäkla amatörer.
Citera
2023-03-01, 19:19
Medlem
Citat:
Givetvis är de fria i sin bedömning, MEN att göra en bedömning utifrån okunskap och därefter avkunna dom är rättsvidrigt.
Har man inte själv nödvändig kompetens måste självfallet någon med kompetens konsulteras FÖRE dom.

Ja, och då är det åklagarens ansvar att ta in den kompetensen.
Citera
2023-03-01, 19:21
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Vad är det som skulle bli praxis menar du, från den här domen??

Att ordet snippa inom en rättsprocess avser dom "yttre delarna".
Citera
2023-03-01, 19:23
Medlem
Citat:
Nej, rätten får inte ta in egen bevisning eller begära komplettering av utredningen. Jag blev rent av förvånad att dom hade rätt att slå i ordbok!?

Det fick dom ju visst enligt tv4 nyheterna, kallades något i stilen med materiell processledning
Citera
2023-03-01, 19:26
Medlem
sybels avatar
Citat:

Alltså man måste förstå hur systemet är uppbyggt: Det är ÅKLAGAREN som är förundersökningsledare, det är ÅKLAGAREN som beslutar om att väcka åtal, det är ÅKLAGAREN som utformar åtalet/gärningsbeskrivningen, det är ÅKLAGAREN som sedan processar i domstolen och det är ÅKLAGAREN som skall bevisa sitt påstående. Finns det då moment som är svåra eller otydliga för rätten att förstå så är det ÅKLAGARENS ansvar att förtydliga/klarlägga detta, det kan man t ex göra genom att åberopa vittnen eller skriftlig bevisning. Rätten skall inte ha något eget intresse av att få fram uppgifter i målet, för att man "lättare skall kunna döma någon".
Det handlar ju varken om ny bevisning eller komplettering, utan deras kompetens att tolka och förstå det föreliggande.

Men jag är med på vad du menar.

Dock kunde väl inte åklagaren i sin vildaste fantasi tänka sig att domarna inte skulle begripa vad flickan sagt och menat.
Citera
2023-03-01, 19:28
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Det har jag också. Jag har väldigt svårt att se vilken kompetens man skulle kunna ta in och varför. För att säga vadå? Att en snippa är samma sak som en vagina?

Det man möjligtvis skulle kunna göra är att se till att det blir ett nytt förhör med flickan. Men det känns inte glasklart med tanke på oskuldspresumtionen osv.

Jo det är helt klart eftersom båda rättsinstanser i domslut och domskäl kommit fram till att ingen motsats bevisats.
Oskuldspresumtion och allt därtill, vad du nu funderar på, är inte relevant i detta fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in