Citat:
Ursprungligen postat av
en.liten.lort
Tror du det finns någon övre gräns där de negativa effekterna av en räntehöjning blir så kraftiga att en räntehöjning inte längre försvarar kronan? Jag frågar då jag hörde i Makrorådet från DI att Annika Winsth menade på att de kan ske spekulation mot kronan om RB lovar att försvara kronan i alla lägen med kraftiga räntehöjningar (dvs att marknaderna inte tror på RB att kommer att höja räntan hur länge som helst för att försvara kronan).
Räntan har ganska liten påverkan på växelkurs visar empiriska studier.
Det är andra saker som dominerar.
Jag tror inte man behöver höja mycket innan de dominerande effekterna trycker ned växelkursen.
Vid 90-talskrisen så var det just så att RB skulle höja räntan för att försvara växelkursen. De räntehöjningarna
orsakade en svår ekonomisk kris i landet.
Jag kan mycket väl tänka mig att Winsth ser att Erik Thedéen inte ser riktigt var han går och håller på klampa ned i ett hopplöst träsk. Och ger en varningens ord.
Det gör hon rätt i. En återupprepning av det vill ingen se (utom de illvilliga som vill se svenskar skadas).
Räntehöjningar skadar näringslivet. Och drar ned på investeringar iom att de blir olönsamma. Det sänker tillväxten och vi får det sämre.
Det är rätt att höja räntan för att dämpa tillbaka inflationen. Men fel att höja mer än nödvändigt. Exakt var nivån nödvändigt är kan nog ingen säga med säkerhet. Men storbankernas makroekonomer har bra med data och kan nog pricka in det ganska bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
en.liten.lort
Känns lite som en perfekt storm för svensk ekonomi och i synnerhet bostadsmarknaden. Resten av EU:s ekonomier verkar gå mot tillväxt och här sitter vi själva med en risk för stagflation där både högre ränta och ökad arbetslöshet sänker bostadspriserna...
Räntehöjningarna i Euroområdet tar full effekt senare än i Sverige. Det blir inte så muntert för dom när det händer.
Notera att desto starkare konjunktur desto mer måste dess CB höja räntan och skada ekonomin för att dämpa ned inflationen.
Det bästa för Sverige hade varit att alla dragit ned på konsumtionen i April när första räntehöjningen kom. Då hade RB knappt behövt höja räntan mer.