Citat:
Jag tycker jag har svarat? Jag köper inte resonemang om att det bara är "resurshantering". Såna här diskussioner kan bli lite snurriga i denna tråd, så jag summerar diskussionen som jag förstått den.
Jag anser att vi som samhällsmedborgare har tagit kostnader i storleksordningen 100,000 SEK för vår politik gentemot Ukraina. Jag tycker, så som det ser ut nu rent empiriskt, att det är för mycket. Pengarna kunde med fördel lagts andra områden. Det är också betydligt mer än vad vi brukar resursallokera till bistånd.
Jag håller med dig (i din tidigare post) om att generellt ger vi för mycket i nödhjälp och för lite i rent utvecklingshjälp så att de inte hamnar i nöd. Jag anser i Ukrainakriget att en av de bakomliggande orsakerna är Natos utvidgning, eller rättare sagt sättet som det sker på. Det är en av de saker som vi bör "utveckla bort" i vår biståndspolitik.
Jag anser att vi som samhällsmedborgare har tagit kostnader i storleksordningen 100,000 SEK för vår politik gentemot Ukraina. Jag tycker, så som det ser ut nu rent empiriskt, att det är för mycket. Pengarna kunde med fördel lagts andra områden. Det är också betydligt mer än vad vi brukar resursallokera till bistånd.
Jag håller med dig (i din tidigare post) om att generellt ger vi för mycket i nödhjälp och för lite i rent utvecklingshjälp så att de inte hamnar i nöd. Jag anser i Ukrainakriget att en av de bakomliggande orsakerna är Natos utvidgning, eller rättare sagt sättet som det sker på. Det är en av de saker som vi bör "utveckla bort" i vår biståndspolitik.
Mycket av den hjälp Sverige ger, t ex Stridsfordon 90, Archer, NLAW, GLSDB är sådant vi hoppas på att kunna sälja mer av. Titta på SAABs aktiekurs t ex. Bofors och Hägglunds går sannolikt också som tåget.
Dessutom innebär varje stridsvagn, flygplan etc som sprängs att det ryska hotet mot Sverige och Europa minskar. En rysk kollaps skulle innebära ett varnande exempel för andra diktatorer medan om Europa ser mellan fingrarna och låter Ryssland utplåna den ukrainska nationen så vet andra att det är fritt fram. Samma lärdom som misstaget att låta Hitler ta Sudetland före andra världskriget.
Jämfört med det svarta hål som svenskt bistånd är så kommer Ukrainastödet förmodligen bli en plusaffär. Får Ukraina dessutom tillbaka Krim så kommer EU kunna köpa billig gas från Ukraina framöver (jag tror inte att Ukraina vinner tillbaka Krim militärt men de kan antingen få tillbaka det genom en rysk kollaps eller att Ryssland lämnar tillbaka Krim mot att sanktionerna lyfts, efter ett regimskifte).