2023-03-01, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Säkert, precis som det lätt blir upprepningar av er som tycker exakt likadant om varje detalj i sakfrågan och varje gång inbillar er att alla som kan ha flera tankar i luften samtidigt eller ens avviker det minsta från de vedertagna åsikterna här i tråden är "rysstroll" ordinerade av Kreml. Tröttnar ni inte själva på att endast ha ett argument i huvudet, vilket är anklagelser om "slagsidan österut"...

Du kan enkelt jämföra vad jag skrivit med de som på riktigt försvarar Ryssland i tråden, så ser du nog skillnaden. Jag stödjer inte alls Rysslands invasion, och med det bestämda yttrandet lämnar jag den här tråden.

Vad lustigt, precis det här inlägget har vi läst femtioelva gånger tidigare i den här tråden. Här samlas tydligen de med kognitiva problem.... Kopiera en massa text tycks de flesta kunna dock.
Citera
2023-03-01, 14:43
Medlem
Snapcounts avatar
Det här känns bekant ifrån NordKorea :

Dotter målad antikrigsbild – pappa gripen i Ryssland
Tydligen också i samband med en antikrigsbild på hans dotter har en ensamstående pappa gripits i Ryssland. Den 54-årige Alexei Moskaljow från Tula-regionen söder om Moskva fick tillbringa natten i en cell, sade medborgarrättsorganisationen OVD-Info på onsdagen, med hänvisning till mannens advokat.

Vid den tiden skulle sjätte grader Masha göra en bild i skolan för att stödja de ryska soldaterna. Men i stället målade barnet ukrainska krigsoffer – och ska ha skrivit orden "Nej till krig" och "Ukrainas ära" på bilden. Rektorn ringde då polisen.

En dag senare, enligt OVD-Info, togs fader Moskalev till polisstationen för första gången, där han fick böter för att ha "diskrediterat" den ryska armén. Nu riskerar han upp till tre års fängelse.

https://www.welt.de/politik/ausland/article244028055/Ukraine-News-In-der-Russischen-Foederation-nehmen-Prozesse-von-Panik-und-Zerfall-zu.html?source=puer to-reco-2_ABC-V20.1.B_test

Inte lätt i Ryssland, om man kan tänka själv..
Citera
2023-03-01, 14:46
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det jag menar är att det är en kostnad oavsett. Sen är det en kostnad som du gärna betalar. Så mycket har jag förstått
Jo, fattiga Afrika är också en kostnad oavsett. Detsamma om det sker en jordbävning i Turkiet så blir det också en kostnad. Liksom när Ryssland invaderar ett grannland. Var vill du komma? Skit sker i världen.

Gällande jordbävningen för att dra en liknelse. Är det bättre att vi hjälper Turkiet med mer pengar för att bygga jordbävningssäkra hus eller ska vi ge dem lite pengar så de klarar sig bara tills nästa jordbävning.

Samma med Ukraina. Antingen ger vi mer pengar så att Ryssland inte invaderar ett grannland igen eller också ger vi lite pengar med risken finns kvar att Ryssland invaderar igen.

Liknande analogi. Men försök svara på mitt förstnämnda nu och inte analogin. Det var ett sidospår.
Citera
2023-03-01, 14:56
Medlem
Taggads avatar
Förrädare frekventerar inte bara tråden.
Citat:
Ukraina: Tränare för våra styrkor var rysk spion
En rysk spion som varit förklädd till tränare för de ukrainska styrkorna har gripits, uppger Ukrainas säkerhetstjänst på Telegram enligt Sky News. Mannen greps i Mykolajiv efter att det framkommit att han samlade in underrättelseuppgifter för Ryssland.

Mannen ska bland annat ha fått i uppdrag att föra vidare information om ukrainska försvarsstyrkors placeringar och var baserna förvarar vapen samt ammunition.

”Förrädaren dök upp på FSB [Rysslands säkerhetstjänst] på eget initiativ och erbjöd sin hjälp i kriget mot Ukraina”, skriver säkerhetstjänsten.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707

Förstår så många liv rysskräket kan ha kostat 🤬
Citera
2023-03-01, 14:57
Medlem
Snapcounts avatar
äntligen lite gott ifrån Europa även :

EU-kommissionen vill kraftigt öka ammunitionsproduktionen
EU-kommissionen vill ställa om Europa från fredstid till krigstid: Enligt SPIEGEL-information ger en trestegsplan en massiv ökning av ammunitionsproduktionen.

https://www.spiegel.de/politik/drei-stufen-plan-eu-kommission-will-munitionsherstellung-drastisch-ankurbeln-a-a3bcbd19-4680-4b63-91 0e-fc75c93c5f4f

Resten är dessvärre bakom en köpe-artikel. Men det skulle göra mycket gott om det blir av. Visar till Putin att man inne så länge det krävs !
Citera
2023-03-01, 14:58
Medlem
Citat:
Ja, jag anser att om vi ska hjälpa andra får vi extremt mycket mer valuta för pengarna andra ställen. Jag har jobbat en del i t ex Afrika. Du får mycket för 100 000-200 000 där (eller vad kostnaden löpt upp i nu, ska snart räkna efter igen).
Du har redan startat en tråd om bistånd som ingen verkar vara intresserade av. Håll dig till den.
(FB) Hur har Ukrainakriget ändrat biståndet
Citera
2023-03-01, 15:02
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Säkert, precis som det lätt blir upprepningar av er som tycker exakt likadant om varje detalj i sakfrågan och varje gång inbillar er att alla som kan ha flera tankar i luften samtidigt eller ens avviker det minsta från de vedertagna åsikterna här i tråden är "rysstroll" ordinerade av Kreml. Tröttnar ni inte själva på att endast ha ett argument i huvudet, vilket är anklagelser om "slagsidan österut"...

Du kan enkelt jämföra vad jag skrivit med de som på riktigt försvarar Ryssland i tråden, så ser du nog skillnaden. Jag stödjer inte alls Rysslands invasion, och med det bestämda yttrandet lämnar jag den här tråden.
Jag tror att vi alla har förstått.
Du "stödjer inte Ryssland" men argumenterar hårt för att de ska få behålla det de har stulit och att de ska få som de vill i allt väsentligt.
Konstigt det där, det låter nästan som att du stödjer Ryssland trots allt nu när jag tänker efter...
Citera
2023-03-01, 15:03
Medlem
Reimers avatar
Optimistiska ryssar från offensiven i Vuhledar

Citat:
“It's a fuckfest, but we are pushing!” Russian tankmen send regards from Vuhledar against the backdrop of their dying tank and wounded Andryuha, who has been lying on the side of the road for two days. Everyone is lucky, except for the leg and the tank. Both were crushed.

https://twitter.com/wartranslated/status/1630913565073764359
Citera
2023-03-01, 15:07
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Optimistiska ryssar från offensiven i Vuhledar

https://twitter.com/wartranslated/status/1630913565073764359
Ha ha killen var uppenbart kanonfull! Vilken stolle.

Kul att ligga i en krater och frysa ihjäl...

Den ryska offensiven i Vuhledar verkar ju gå enligt plan.
Citera
2023-03-01, 15:08
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag tycker jag har svarat? Jag köper inte resonemang om att det bara är "resurshantering". Såna här diskussioner kan bli lite snurriga i denna tråd, så jag summerar diskussionen som jag förstått den.

Jag anser att vi som samhällsmedborgare har tagit kostnader i storleksordningen 100,000 SEK för vår politik gentemot Ukraina. Jag tycker, så som det ser ut nu rent empiriskt, att det är för mycket. Pengarna kunde med fördel lagts andra områden. Det är också betydligt mer än vad vi brukar resursallokera till bistånd.

Jag håller med dig (i din tidigare post) om att generellt ger vi för mycket i nödhjälp och för lite i rent utvecklingshjälp så att de inte hamnar i nöd. Jag anser i Ukrainakriget att en av de bakomliggande orsakerna är Natos utvidgning, eller rättare sagt sättet som det sker på. Det är en av de saker som vi bör "utveckla bort" i vår biståndspolitik.
Jag håller inte alls med dig.

Sedan så använder du även fel benämning på "Natos utvidgande". Nato kan inte utvidga av egen kraft. Kan vi inte bara för en gångs skulle förstå och fastställa det?

Vi ska givetvis stödja demokratier och demokratiska krafter. Det bör vara självklart för alla som bor i en demokrati. Annars förstår jag faktiskt inte varför man bor i väst.
Senast redigerad av Conception 2023-03-01 kl. 15:24.
Citera
2023-03-01, 15:10
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ja, jag anser att om vi ska hjälpa andra får vi extremt mycket mer valuta för pengarna andra ställen. Jag har jobbat en del i t ex Afrika. Du får mycket för 100 000-200 000 där (eller vad kostnaden löpt upp i nu, ska snart räkna efter igen).
Så jag förstår.
Inte bara ska vi acceptera att Ryssland stjäl stora delar av Ukraina, en deal bör även innebära att vi samtidigt slopar alla sanktioner mot tjuven?
Detta är din "neutrala" åsikt? Så humant av dig!
Citera
2023-03-01, 15:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Fattar inte varför båda sidor grävt ner sig i skyttegravar och fastnat där. Är både ryssar och ukrainare helt inkompetenta eller? Ligga i skyttegrav och sen springa till fots in i döden. Kan man inte använda någon annan taktik?

Det är en logisk följd av dom vapensystem som används och av dom vapensystem som ”inte” kan användas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in