2023-03-01, 08:45
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Du vet säkert att det periodiska systemet är avgörande för att förstå hur kemin fungerar. På samma sätt är kronologin. Att lära saker utantill är värdefullt.

Citat:
Om något är olika, bör det kallas för olika. Annars blir det en sorts mörkläggning.

I Sverige är de alldeles för lätt att det som är tillåtet också skall bli betraktat som likvärdigt, varför försiktighet skall iakttas med vad som tillåts.
Det man behöver fastnar som utantillkunskap, .
Jag har inte koll på vad forskningen säger, men jag anser det är spilld tid och energi.

att samma sak benämns olika för olika människor blir ju helfel.
Får jag föreslå en kompromiss=?

Staten kallar alla som gift sig för partnerskap, sedan kan man reservera äktenskap för de som gifter sig i en kyrka

De som gifter sig "äktas", man kan ju inte säga "partnas" utan att krumbukta sig.

Populär historia ger en översikt av giftermålets betydelse under århundraderna.
Jag anser att den stöder min uppfattning om att äktenskapet är en ekonomisk relation, krisdendomen drev sen fram en massa konstigheter om oskuld och vem som är "herre" i huset.

https://popularhistoria.se/vardagsliv/traditioner/aktenskap-ett-karlekens-kontrakt
Citera
2023-03-01, 10:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det man behöver fastnar som utantillkunskap, .
Jag har inte koll på vad forskningen säger, men jag anser det är spilld tid och energi.

Jag tror att Du rationaliserar lathet nu.

Citat:
att samma sak benämns olika för olika människor blir ju helfel.
Får jag föreslå en kompromiss=?

Staten kallar alla som gift sig för partnerskap, sedan kan man reservera äktenskap för de som gifter sig i en kyrka

De som gifter sig "äktas", man kan ju inte säga "partnas" utan att krumbukta sig.

Populär historia ger en översikt av giftermålets betydelse under århundraderna.
Jag anser att den stöder min uppfattning om att äktenskapet är en ekonomisk relation, krisdendomen drev sen fram en massa konstigheter om oskuld och vem som är "herre" i huset.

https://popularhistoria.se/vardagsliv/traditioner/aktenskap-ett-karlekens-kontrakt

Ah, liberal rationalism. En betydande, kanske avgörande, aspekt av äktenskapet är de känslomässiga investeringarna som makarna gör. Att reducera äktenskapet till enbart ekonomi och arvsfrågor tunnar ut dessa investeringar och försvagar därmed äktenskapet. Kristendomens förbättring av äktenskapet är istället utomordentligt, emedan det skapar trygghet för makar och barn, ökad stabilitet i samhället och ökad förutsägbarhet för alla.
Citera
2023-03-01, 10:52
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
med vetenskaplig i denna kontext avses självklart om metoderna är beprövade och resultatet bedöms sakligt.
och ja, det torr jag nog OECD/ PISA är jäkligt noga med, för skulle de bli påkomna med att slarva eller ljuga ihop nått så är det adjöss. Och DE är garanterat granskade både från höger och vänster. (pun intended)

När man bedömer vetenskaplighet får man nog lägga in flera aspekter än enbart metodologi.

Citat:
Nej, det finns ingen sådan motsättning i alla fall och det är inte ett skit "bekvämt" att göra abort.
Och din användning av ordet "bekvämlighet" i detta sammanhang är rejält äckligt.

Så klart Du tycker. Som feminist accepterar Du inte att män anför etiska synpunkter på några kvinnliga beteenden - enbart att kvinnor har synpunkter på män. Jag är betydligt mera jämställd och accepterar synpunkter på alla från alla.

Citat:
Du är också fri att tro vad du vill...gifter man ihop 2 antagonister så POFF!!! blir det ett lyckligt harmoniskt och fungerande äktenskap i 100 år.
Magiskt det där "äktenskapet".

Man behöver nog inte dra det så långt som till direkta antagonister, men inget talar för att en man och kvinna behöver vara helt färdigutvecklade med varandra i sin relation innan man gifter sig. Det är inget farligt att relationen fördjupas ytterligare inom äktenskapet. Jag tror det finns två "skolor" här:

1) Äktenskapet som en startpunkt för ett gemensamt livsprojekt, där det ingår att skapa ett gemensamt hem, sannolikt skaffa barn, ordna en vardag som kan vara ganska påfrestande, hantera otrevligheter som dyker upp för de flesta människor under livet.

2) Äktenskapet som ett slutmål och bekräftelse på en långvarigt framväxande relation, där sammanboende och barn kommer före äktenskapet.

Citat:
jaha du så nu är det alltså inte önskvärt att världen är mångkulturell?
Utan hela världen ska helst vara svensk?
Vet du ens om att du låter som en liten gubb-Hitler?

Det problemtiska i världen är dina åsikter Uven, det är DE och inte mångkultur i sig, som skapar problemen.

Vi lever inte i "hela världen" - vi lever i någon av de stater som världen sedan länge är indelad i. Att världen är mångkulturell är som världen är skapad, och i grunden är det mest bra at det finns olika kulturer i olika länder. Att ha för många konkurrerande kulturer i samma stat är däremot uppenbart skadligt för samhället.

Citat:
De är universitet, som alltså ingår i begreppen utbildning och skola, vilket var vad vi diskuterade.
Ska du enkom titta på det bästa grundskolorna vad de presterar i form av kunskapsnivå hos eleverna, så kan du alltså vända dig till PISA, Och??? vd hittar vi väl där? JO där ligger alltså svensk skola på plats 11
En rätt bra plats alltså, och en nivå som du alltså väljer att kalla för "katastrof".

Igen, det är vad Du tror att Du bestämmer vad "vi" diskuterar. Jag diskuterar grundskola, ibland gymnasiet. Universiteten är något till stor del något annat.

Svensk grundskola producerar idag analfabeter, och helt i onödan. Det är sakligt sett inte så svårt att göra något åt: ordning; fokus på uppförande, kunskaper och färdigheter; reducera inslaget av digitalisering dramatiskt, uppvärdera ämnen som slöjd, idrott och musik, nivårgruppera eleverna efter förmåga, tillskapa ett urval för att läsa på (det studieförberedande) gymnasiet.
Citera
2023-03-01, 11:03
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det är DU som vill ägna dig åt att förbjuda äktenskap, remember?
Inte jag.
Det är DU som sitter här och vill förbjuda samkönade att ingå äktenskap och alltså inte kunna dra nytta av "äktenskapets förtjänster".
så anklaga inte mig för att vilja förbjuda något äktenskap, tack.

Jag vill förbjuda vissa sorter av utnyttjande och tvång, ex sex med barn, och då ingår självklart förbud mot barnäktenskap i det arbetet. Eller äktenskap med ofrivilliga utan valmöjligheter.
(Något som din ideologi önskar arbeta för )

Men övriga former av äktenskap med frivilliga deltagare behöver man inte förbjuda alls, om där inte finns något annat som ställer till det, och det finns det nu hos månggifte ex. det blir problematiskt med arvsfrågorna.

Nej, Din stolla! Jag vill inte förbjuda äktenskap - jag vill uppställa rimliga kriterier för vilka som får ingå äktenskap. Helt rimliga kriterier därtill, som det historiskt funnits en betydande åsiktsgemenskap kring.

Citat:
Jo vi vet...de extra rika, de med höga poster, och fina titlar de ska ha ordnar, inte nån "smutsig" arbetslös och papperslös om hen råkar rädda en hel buss från att bränna inne ex. ohh no!
eller vanlig undersjuksköterska om hon arbetat dygnet runt i flera månader för att ta hand om och rädda folk från covid ex. ohh no! Dessa människor är ju värdelöst "drägg" på din karta, eller hur.

Vad pladdrar Du om? Som alltid anser jag att det är människors gärningar som räknas. Det har jag tjatat om i åratal. Sluta tramsa!

Citat:
Det är givetvis enormt skadligt att sortera in barn i A,B och C grupper och sätta en fet stämpel i pannan på vissa att de inte duger, redan från början.

Barns hjärnor tar olika lång tid på sig...mest tydligt är ju detta då det kommer till könen ex.
Din idé skulle enkom leda till att du fick en A-grupp som nästan uteslutande bestod av flickor i 1:an ex.
Och C-gruppen skulle nästan bara bestå av pojkar.
Vilket skulle leda till att flickor fick ett massivt försprång över pojkar som skulle ge utslag genom hela utbildning och sen även i livet.
Är det något eftersträvansvärt tycker du?

Visa barns hjärnor mognar lite långsammare, men de ska inte straffas pga detta, utan de ska respekteras och stödjas tills de får fäste i livet och skolan, men det ska inte ske med någon form av "sortering".

Helt fel! Det är ingen hjälp för lågpresterande barn att de befinner sig i grupper där de hela tiden kommer sist och misslyckas. Det är mycket bättre att de får utvecklas med andra barn på ungefär samma nivå. Det är nog fö för tidigt att dela upp barn redan i första klass, men efter sjätte klass tror jag det är mycket lämpligt. Sedan behöver man inte ha nivåuppdelade klasser, utan man kan nivågrupper i vissa ämnen, såsom matematik och språk, men ha slöjd, musik och idrott tillsammans.

Citat:
Snälla du äktenskap är så vanligt förekommande så ALLA har insyn i hur dessa fungerar.
Och relationer i äktenskap fungerar inte något annorlunda än relationer i samboskap ex.

Litet annorlunda är nog ändå äktenskapsrelationen, inte minst eftersom den bygger på en genomgången ritual, ett offentligt ställningstagande och ett nytt rättsligt förhållande. Sådant påverkar människor, och i regel till det bättre.

Citat:
Tycker du det verkar som om man "begripit" detta under någon tid i världshistorien?
Och "begriper" män detta överhuvudtaget/ någonsin med tanke på hur många horhus, "glädje"hus, bordeller, prostituerade, uppmaningar till massvåldtäkter under krig etc etc som samhällen accepterat genom historien?
hmm?

Ja, det tycks en majoritet män ha begripit under en majoritet av historien. Det hör nog också till saken att samhällen långt ifrån alltid har accepterad dylika avarter - det är därför det ofta pågått i lönndom och med betydande social stigmatisering. Minns att det ofta är kvinnor som stigmatiserat andra kvinnor, av olika orsaker.

Utan att veta, men det skulle absolut inte förvåna mig om där inte just nu sitter någon eller några bildkonstnärer och driver gäck med SD:s kultursyn via att göra tavlor av denna sort.

Men jag förstår att du gärna hade hänga upp den på väggen,
du hade väl överhuvudtaget inte fattat sarkasmen.[/quote]
Citera
2023-03-01, 12:23
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
De flesta ämnen innehåller moment som strävar framåt för ytterligare inlärning och bättre språk.

Jag minns de starka verben i engelskan.

Du verkar vilja ha utbildning för arbetarklassen, de som aldrig skall läsa vidare ändå.
Språk är skumt.
Engelskan består väl mestr av undantag
Jag kunde allt om hur tyskans Der Die Das styrde olika dativformer, likt förbannat blir det fel i talet.

En stor skillnad är om du ska lära dig prata ett språk eller undervisa.
Jag minns en lärare i min dotters gymnasium, alla hennes elever kunde grammatiken utmärkt men nästa lärare bekymrade sig för att eleverna inte kunde prata.

I min framtid som ingenjör känns det som möjligheten att kunna diskutera är viktigare än att kunna garmmatiken.

Tror inte polyglotter börjar med att lära sig grammatik.

Breaking news
https://sverigesradio.se/artikel/skilsmassor-bland-aldre-okar-fordubbling-pa-20-ar
Undersökning om äldres skilsmässevanor
Senast redigerad av pollenper 2023-03-01 kl. 12:36.
Citera
2023-03-01, 12:34
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag tror att Du rationaliserar lathet nu.

Ah, liberal rationalism. En betydande, kanske avgörande, aspekt av äktenskapet är de känslomässiga investeringarna som makarna gör. Att reducera äktenskapet till enbart ekonomi och arvsfrågor tunnar ut dessa investeringar och försvagar därmed äktenskapet. Kristendomens förbättring av äktenskapet är istället utomordentligt, emedan det skapar trygghet för makar och barn, ökad stabilitet i samhället och ökad förutsägbarhet för alla.
När min första kärlek försvann ur mitt liv var tillvaron svart länge.
Hade vi varit gifta hade den känslomässiga delen varit lika illa.
Jag tror inte du förstår att äkta kärlek finns även hos ogifta/sambo.

När det gäller lathet ska man naturligtvis göra det som måste effektivt och inte slösa tiden på oväsentligt.
Tyvärr var skolan på min tid mera byggd på utantill och ge mätbara svar på proven.
Det är därför det är så svårförståeliga betygskrav nuförtiden.

Vad säger vår historielärare Zigge?
Citera
2023-03-01, 12:36
Medlem
Citat:
Språk är skumt.
Engelskan består väl mestr av undantag
Jag kunde allt om hur tyskans Der Die Das styrde olika dativformer, likt förbannat blir det fel i talet.

En stor skillnad är om du ska lära dig prata ett språk eller undervisa.
Jag minns en lärare i min dotters gymnasium, alla hennes elever kunde grammatiken utmärkt men nästa lärare bekymrade sig för att eleverna inte kunde prata.

I min framtid som ingenjör känns det som möjligheten att kunna diskutera är viktigare än att kunna garmmatiken.

Tror inte polyglotter börjar med att lära sig grammatik.

Det är vanligt att läsa språk efter gymnasiet.

Men du får väl diskutera det med pedagoger i språk. Undervisningen ser kanske lite annorlunda ut idag.

Jag tror det ena ger det andra vad gäller innehåll, och en del handlar om framtida studier på högskola.

Det gäller ju mycket i matten också.

Att lära sig språk naturligt på plats är inte rimligt.
Citera
2023-03-01, 14:31
Medlem
Citat:
Nej, Din stolla! Jag vill inte förbjuda äktenskap - jag vill uppställa rimliga kriterier för vilka som får ingå äktenskap. Helt rimliga kriterier därtill, som det historiskt funnits en betydande åsiktsgemenskap kring.

Du vill förneka homosexuella sin rättighet att ingå äktenskap, dvs förbjuda dem, förnekar du detta kanske?
Vem fan är det som är stollig här..

Rimliga kriterier ÄR att så länge man inte skadar någon part, utnyttjar desperat lägen, tvingas någon mot dens vilja etc etc så är är det fullt rimligt att tillåta människor att leva i äktenskap med varandra, om de nu så önskar.

Citat:
Helt fel! Det är ingen hjälp för lågpresterande barn att de befinner sig i grupper där de hela tiden kommer sist och misslyckas. Det är mycket bättre att de får utvecklas med andra barn på ungefär samma nivå. Det är nog fö för tidigt att dela upp barn redan i första klass, men efter sjätte klass tror jag det är mycket lämpligt. Sedan behöver man inte ha nivåuppdelade klasser, utan man kan nivågrupper i vissa ämnen, såsom matematik och språk, men ha slöjd, musik och idrott tillsammans.

Så länge man är inom spannet normalbegåvad, dvs inte har någon form av hjärnskada eller dylikt, så är det fullt rimligt att man får verka bland andra normalbegåvade barn och inte sätts i nån klass för "icke lika begåvade" och blir stämplad för livet.

Citat:
Litet annorlunda är nog ändå äktenskapsrelationen, inte minst eftersom den bygger på en genomgången ritual, ett offentligt ställningstagande och ett nytt rättsligt förhållande. Sådant påverkar människor, och i regel till det bättre.

Att leva i samboskap med någon, dvs flytta ihop eller bara "vara ihop" är lika mycket det ett "offentlig ställningstagande".
Äktenskap är en juridisk bindande form, som ger lite juridiska fördelar avseende arv ex. och som är förnuftigt ingå om man ex. får barn tillsammans, köper hus etc... That's it!
Den säger ingenting! om hur bra relation ett par har med varandra. Inte heller lär den ändra en redan existerande relation speciellt.
rationer kan vara extremt bra och kärleksfulla utanför äktenskap och det kan vara riktigt, riktigt usla inom ett äktenskap. Äktenskap ger absolut ingen garanti, överhuvudtaget! avseende kvaliteten på en relation.

Vänligen fatta detta någongång.

J
Citat:
a, det tycks en majoritet män ha begripit under en majoritet av historien. Det hör nog också till saken att samhällen långt ifrån alltid har accepterad dylika avarter - det är därför det ofta pågått i lönndom och med betydande social stigmatisering. Minns att det ofta är kvinnor som stigmatiserat andra kvinnor, av olika orsaker.

Det tycker jag nog inte det verkar som, eftersom världen som sagt, har kryllat av utomäktenskapliga barn, horhus, våldtäkter och sexuellt utnyttjande, mestadels orsakat av män som fullt medvetet har haft reproduktivt sex, ofta med kvunnor utan valmöjligheter, utan en tanke på att överhuvudtaget ens erkänna ungen som blev resultatet.

Hur "moraliskt" på en skala tycker du detta är kontra sina egna gener? och kontra dessa kvinnor?
Varför har inte samhället stigmatiserat dessa män åt helvete, och varför sitter du fortsatt inte här och upprörs över det beteendet istället för att fortsätta traditionen av att lägga 100% av ansvaret och stigmat på kvinnor, som altlås ofta inte ens fick en vettig valmöjlighet i ditt sunkiga idealsamhälle.
Citera
2023-03-01, 14:42
Medlem
Citat:
När man bedömer vetenskaplighet får man nog lägga in flera aspekter än enbart metodologi.

Citat:
Så klart Du tycker. Som feminist accepterar Du inte att män anför etiska synpunkter på några kvinnliga beteenden - enbart att kvinnor har synpunkter på män. Jag är betydligt mera jämställd och accepterar synpunkter på alla från alla.

Som feminist accepterar jag inte att man enkom lägger allt ansvar på kvinnor avseende mänskliga reproduktion och inget alls på män, så som du resonerar.

Att vara emot att kvinnor ska ha rätten att bestämma om hon ska ha barn eller inte, är totalt oförenligt med jämställdhetstanken.

Citat:
Man behöver nog inte dra det så långt som till direkta antagonister, men inget talar för att en man och kvinna behöver vara helt färdigutvecklade med varandra i sin relation innan man gifter sig. Det är inget farligt att relationen fördjupas ytterligare inom äktenskapet. Jag tror det finns två "skolor" här:

1) Äktenskapet som en startpunkt för ett gemensamt livsprojekt, där det ingår att skapa ett gemensamt hem, sannolikt skaffa barn, ordna en vardag som kan vara ganska påfrestande, hantera otrevligheter som dyker upp för de flesta människor under livet.

2) Äktenskapet som ett slutmål och bekräftelse på en långvarigt framväxande relation, där sammanboende och barn kommer före äktenskapet.

Nej, men ALLT talar för att man bör ha en välfungerande relation INNAN man bestämmer sig för att gifta sig och inte tvingas in i icke fungerande relationer via ett äktenskap bara för att sånna som du inte klarar hantera att man kan leva och ex. fostra barn utanför ett äktenskap eller att kvinnor inte vill ha barn alla gånger.

Citat:
Vi lever inte i "hela världen" - vi lever i någon av de stater som världen sedan länge är indelad i. Att världen är mångkulturell är som världen är skapad, och i grunden är det mest bra at det finns olika kulturer i olika länder. Att ha för många konkurrerande kulturer i samma stat är däremot uppenbart skadligt för samhället.

Så här skrev du Uven:

"Man lär inte bara ut att världen är mångkulturell, utan också att detta är önskvärt och bra. Det är det svårt att finna stöd för. Kulturblandning är ingalunda oproblematiskt och dessvärre är Sverige ett allt för tydligt exempel på detta."

Världen ÄR mångkulturell, och dett ÄR självklart både önskvärt och bra.
Och det ska självklart läras ut både som det faktum det nu är, och det häftiga och fantastiska med att det är så.

Vi ska inte ha en skola som sitter och lär ut att alla andra kulturer är skit!, sämre värda än svensk kultur,
något som vi ska se ner på och att det är farligt att träffa andra kulturer, umgås med andra kulturer, eller lära sig något från andra kulturer, eller leva med och mixa sig med någon med en annan kultur etc.

Förstår at du önskar ha det så, men NEJ!

Citat:
Igen, det är vad Du tror att Du bestämmer vad "vi" diskuterar. Jag diskuterar grundskola, ibland gymnasiet. Universiteten är något till stor del något annat.

Svensk grundskola producerar idag analfabeter, och helt i onödan. Det är sakligt sett inte så svårt att göra något åt: ordning; fokus på uppförande, kunskaper och färdigheter; reducera inslaget av digitalisering dramatiskt, uppvärdera ämnen som slöjd, idrott och musik, nivårgruppera eleverna efter förmåga, tillskapa ett urval för att läsa på (det studieförberedande) gymnasiet.

nej svensk grundskola "producerar inte analfabeter".
Citera
2023-03-01, 20:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
När min första kärlek försvann ur mitt liv var tillvaron svart länge.
Hade vi varit gifta hade den känslomässiga delen varit lika illa.
Jag tror inte du förstår att äkta kärlek finns även hos ogifta/sambo.

Jo, jag förstår det mycket väl. De är inte kärleken som är min poäng utan den förstärkning av relationen som äktenskapet för med sig.

Citat:
När det gäller lathet ska man naturligtvis göra det som måste effektivt och inte slösa tiden på oväsentligt.
Tyvärr var skolan på min tid mera byggd på utantill och ge mätbara svar på proven.
Det är därför det är så svårförståeliga betygskrav nuförtiden.

Vad säger vår historielärare Zigge?

Just det argumentet brukar just anföras av de som rationaliserar lathet.
Citera
2023-03-01, 20:36
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jo, jag förstår det mycket väl. De är inte kärleken som är min poäng utan den förstärkning av relationen som äktenskapet för med sig.

Just det argumentet brukar just anföras av de som rationaliserar lathet.
Nej, man äktenskapar sig för att stå på en ekonomisk grund.
För att få bäst betyg ska du inte lära dig annat än läraren vill se på proven.
Förståelse är onödigt bara du svarar rätt.
Citera
2023-03-01, 21:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nej, man äktenskapar sig för att stå på en ekonomisk grund.
För att få bäst betyg ska du inte lära dig annat än läraren vill se på proven.
Förståelse är onödigt bara du svarar rätt.

Äktenskapet är flera saker samtidigt - det är det gör det till en s viktig och användbar institution.

Det är litet olika vilka sorters kunskaper man bör efterfråga i olika åldrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in