2023-03-01, 09:32
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Kanske är syftet, som Jeremiah spekulerar i slutet, att den ska vara ett plåster på såren för dem som lät sig luras av CP-spåret eller för de "initierade" som blev förolämpade av utpekandet av Skandiamannen.

Edit: Såg precis LGWP kommentera "dokumentären" på TV4. Han tyckte den var intressant (kan ha att göra med att det verkar vara hans kompis som gjort den), speciellt det där om att CP kan ha varit där, men bara som vittne. Han gav ingen djupare analys, långt ifrån Jeremiahs.
Ja och så upprepade han det där om magplasket, verkar som han menar att det inte går att peka ut en avliden. Det tyckte han inte 2018, då menade han att det ur polisiärt perspektiv var en försvårande omständighet i bevis- och åtalsfrågan, det vill säga med en avliden misstänkt.

För mig känns det som att vi har en grupp människor som bara inte kan släppa CP.
Man lägger så mycket vikt och trovärdighet vid LPs utpekande att man inte kan gå vidare.
Om CP inte var GM så måste han iaf varit där. Länge än så verkar man inte kunna sträcka sig.

CP-låsningen syns ju väldigt tydligt om man tittar andra potentiella GM också. Tex CA.
Jag menar han kallades för "dubbelgångaren" och skulle ha varit "förbluffande lik Olof Palmes baneman" (obegripligt uttryckt btw).
Det var då CP man hänvisade till.

Och jag har hört uttryck som: "Engström är ju inte alls lik Pettersson!" hur många gånger som helst.
Man hänvisar då till att eftersom LP pekade ut honom måste GM vara någon som är väldigt lik CP.
Citera
2023-03-01, 10:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Så om bakdörren har använts av någon inifrån Skandia så är det 99% Engström...

Tack det var bra info oavsett
Hur räknar du egentligen?

Dörren ställdes upp av personal på Lecartier enligt väktarna som känner till vad som händer i Skandiahuset. Då blir det plötsligt "orimligt" eller mindre än 1% chans att Lecatiers personal också passerade dörren till och från lagret under kvällen i Cluedoland?

Om detta var en relevant ytterdörr, vilket den inte är, så kan också någon väktare kanske glömt den öppen då hen var ute och rökte på baksidan. Att röka utanför entrén gillade inte Securitas ledning rimligtvis.

Då får de rökande väktarna och de som med 99% sannolikhet ställde upp dörren "maka på sig"! Nu är det 99% SE som använt dörren, trots att ingenting överhuvud taget pekar mot att han ens varit i övre garaget.

Det är konstigt att SE är 99% sannolik som dörröppnare när inget vittne sett honom i källaren! Annars brukar SE inte vara aktuell på platser om inget vittne sett honom enligt grundpremissen för Cluedoklubbens gruppcirkeltänk. Förutom som GM då, men ingen säger sig ha sett honom i den rollen heller.

Att procenträkningen baserar sig på att man först måste utesluta okända dörröppnare utifrån med egen nyckel är liksom symptomatiskt för hur det resoneras runt SE i Cluedoland.

Skulle du kunna förtydliga hur du kommer fram till att SE till 99% har använt dörren?
Citera
2023-03-01, 10:27
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
För mig känns det som att vi har en grupp människor som bara inte kan släppa CP.
Man lägger så mycket vikt och trovärdighet vid LPs utpekande att man inte kan gå vidare.
Om CP inte var GM så måste han iaf varit där. Länge än så verkar man inte kunna sträcka sig.

CP-låsningen syns ju väldigt tydligt om man tittar andra potentiella GM också. Tex CA.
Jag menar han kallades för "dubbelgångaren" och skulle ha varit "förbluffande lik Olof Palmes baneman" (obegripligt uttryckt btw).

Och jag har hört uttryck som: "Engström är ju inte alls lik Pettersson!" hur många gånger som helst.
Man hänvisar då till att eftersom LP pekade ut honom måste GM vara någon som är väldigt lik CP.

Som HG Axberger konstaterar, att det enda med "höjd" i Palmemordet är LP:s utpekande. Det kan sen stödjas av massor med indicier som pekar åt samma håll.

I Engström spåret finns det däremot ingenting. Detta "ingenting" stöds sen krampaktigt av rena fantasier. (likt TP/FilterGöranssons luftslott)
Citera
2023-03-01, 10:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
"Vapenfrågan är löst" 😁
Ja, genom att bara helt plötsligt placera ett vapen i hans händer.
Det är inte så lätt att skaffa fram vapen och ammunition på någon timme.

Nu finns det också bevisligen en inre dörr på Skandia som varit olarmad (uppställd/olåst) under hela mordförloppet! Hur menar du att en extern mördare som inte är knuten till Stay Behind och Thulehuset/Skandia skulle kunna ställa upp dörren i olarmat läge inne i huset?

Ingen annan än (Stay Behindmedlemmen) SE skulle kunna gjort det från sitt låsta kontorsrum på första våningen nämligen. Inget motsäger att den uppställda dörren gav SE fri tillgång till SBs he(m)liga vapenkassun i Skandias övre garage! (Där är vapenfrågan löst en gång för alla!)

Att det blir en väktare som får larma på (stänga) dörren igen beror på att SE då är uppe på DBG och skyltar med sin signaturväska som han påpassligt gömde under själva mordet för att inte bli igenkänd av mordplatsvittnena.

SE är till 99% den som öppnade dörren i sin roll som GM enligt uppgifter här i tråden.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-01 kl. 10:33.
Citera
2023-03-01, 10:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
En sista fråga...

Vet du om Polisen har undersökt denna dörr och om det blev fastställt ev person som öppnat dörren..

Den timmen är ju otroligt viktig om det skulle visa sig att det är stor sannolikhet att det är Engström som använt den...

Skulle det vara Engström som använt dörren efter 22 så ökar det ju chansen med 80% att han är GM..

Jag har väldigt svårt att tro att han använt denna dörr efter 22 som oskyldig

Hur stor var sannolikheten att SE var GM innan den ökade med 80% om han använde en dörr inne i källaren på Skandiahuset? Jag hänger inte med.

Om "chansen" att SE är GM är grovt men realistiskt räknat ca 0.05%% (promille) så blir den 80% högre om han ställde upp dörren -->> 0.09%%. Nästan en tiondels promille realistiskt räknat.
Citera
2023-03-01, 10:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

För mig känns det som att vi har en grupp med människor som bara inte kan släppa SE som GM.
Man lägger så mycket vikt vid Ålandsmaggans fantasier att man inte kan gå vidare.
Om SE stämplade ut och stod och pratade med en väktare 50 meter från mordplatsen när skotten föll så måste han iaf varit där eftersom ingen pekade ut honom på mordplatsen. Länge än så verkar man inte kunna sträcka sig.

SE-låsningen syns ju mycket tydligt då man tittar på hur absolut substanslös teorin är och att inte ett enda stödbevis kunde grävas fram av polisen efter tre års utredande mot SE.

Och jag har hört uttryck som: "Ingen har ju sett SE på mordplatsen som mördare" hur många gånger som helst. Man hänvisar då till att eftersom ingen pekade ut honom som GM så måste det vara han.
Citera
2023-03-01, 11:00
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
För mig känns det som att vi har en grupp med människor som bara inte kan släppa SE som GM.
Man lägger så mycket vikt vid Ålandsmaggans fantasier att man inte kan gå vidare.
Om SE stämplade ut och stod och pratade med en väktare 50 meter från mordplatsen när skotten föll så måste han iaf varit där eftersom ingen pekade ut honom på mordplatsen. Länge än så verkar man inte kunna sträcka sig.

SE-låsningen syns ju mycket tydligt då man tittar på hur absolut substanslös teorin är och att inte ett enda stödbevis kunde grävas fram av polisen efter tre års utredande mot SE.

Och jag har hört uttryck som: "Ingen har ju sett SE på mordplatsen som mördare" hur många gånger som helst. Man hänvisar då till att eftersom ingen pekade ut honom som GM så måste det vara han.

Helt obegripligt hur detta är relevant till vad jag skrev.
Citera
2023-03-01, 11:15
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Helt obegripligt hur detta är relevant till vad jag skrev.

Jag försöker ta det en gång till så att du också förstår hur mitt inlägg relaterar till ditt inlägg:
"För mig känns det som att vi har en grupp med människor som bara inte kan släppa SE som GM."
Var ett direkt svar på:
"För mig känns det som att vi har en grupp människor som bara inte kan släppa CP."

"Man lägger så mycket vikt vid Ålandsmaggans fantasier att man inte kan gå vidare."
Var ett direkt svar på:
"Man lägger så mycket vikt och trovärdighet vid LPs utpekande att man inte kan gå vidare."

"Om SE stämplade ut och stod och pratade med en väktare 50 meter från mordplatsen när skotten föll så måste han iaf varit där eftersom ingen pekade ut honom på mordplatsen. Länge än så verkar man inte kunna sträcka sig."
Var ett direkt svar på:
"Om CP inte var GM så måste han iaf varit där. Länge än så verkar man inte kunna sträcka sig."

Var ett direkt svar på:
"CP-låsningen syns ju väldigt tydligt om man tittar andra potentiella GM också. Tex CA.
Jag menar han kallades för "dubbelgångaren" och skulle ha varit "förbluffande lik Olof Palmes baneman" (obegripligt uttryckt btw)."

Var ett direkt svar på:
"Och jag har hört uttryck som: "Engström är ju inte alls lik Pettersson!" hur många gånger som helst.
Man hänvisar då till att eftersom LP pekade ut honom måste GM vara någon som är väldigt lik CP."
Jag hoppas du nu förstår relevansen i mitt inlägg och hur det kan kopplas till det du skrev. Mycket av det du skrev om de som tror på CP som GM kan även sägas om de som tror på SE som GM.

Läs gärna fler gånger om polletten inte trillade ned direkt. Då förstår du kanske hur mitt inlägg är relevant till vad du skrev.
Lycka till!
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-01 kl. 11:21.
Citera
2023-03-01, 11:27
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag försöker ta det en gång till så att du också förstår hur mitt inlägg relaterar till ditt inlägg:
"För mig känns det som att vi har en grupp med människor som bara inte kan släppa SE som GM."
Var ett direkt svar på:
"För mig känns det som att vi har en grupp människor som bara inte kan släppa CP."

"Man lägger så mycket vikt vid Ålandsmaggans fantasier att man inte kan gå vidare."
Var ett direkt svar på:
"Man lägger så mycket vikt och trovärdighet vid LPs utpekande att man inte kan gå vidare."

"Om SE stämplade ut och stod och pratade med en väktare 50 meter från mordplatsen när skotten föll så måste han iaf varit där eftersom ingen pekade ut honom på mordplatsen. Länge än så verkar man inte kunna sträcka sig."
Var ett direkt svar på:
"Om CP inte var GM så måste han iaf varit där. Länge än så verkar man inte kunna sträcka sig."

Var ett direkt svar på:
"CP-låsningen syns ju väldigt tydligt om man tittar andra potentiella GM också. Tex CA.
Jag menar han kallades för "dubbelgångaren" och skulle ha varit "förbluffande lik Olof Palmes baneman" (obegripligt uttryckt btw)."

Var ett direkt svar på:
"Och jag har hört uttryck som: "Engström är ju inte alls lik Pettersson!" hur många gånger som helst.
Man hänvisar då till att eftersom LP pekade ut honom måste GM vara någon som är väldigt lik CP."
Jag hoppas du nu förstår relevansen i mitt inlägg och hur det kan kopplas till det du skrev. Mycket av det du skrev om de som tror på CP som GM kan även sägas om de som tror på SE som GM.

Läs gärna fler gånger om polletten inte trillade ned direkt. Då förstår du kanske hur mitt inlägg är relevant till vad du skrev.
Lycka till!

Det blir ju inte mer begripligt bara för att du skriver samma sak en gång till och delar upp det i mindre stycken. Jag kommenterade ett möjligt incitament för att man känner ett behov av att bibehålla att CP var på mordplatsen.

Dina känslor för de som propagerar för att SE är GM (och jag är inte ens utav dem) har ju absolut noll relevans till det. Fortfarande helt obegripligt inlägg.
Citera
2023-03-01, 11:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Fantasin är det i alla fall ingen fel på. Men kanske inte det man ska luta sig mot i en mordutredning.

Men det stora mysteriet är hur man som "Anhängare" reflektionslöst tvärslutar att använda skuggan av logik och kritiskt tänkande när det kommer till SE.

SE måste vara skyldig till varje pris. Handlar det inte om nyansen på telefonkatalogfärgade ytterkläder så kan stöd även sökas i interna dörrar i Skandias källare som "stämplat in på mordplatsen" redan vid 18-tiden på mordnatten!

Känns detta lite "substanslöst" kan "Anhängarna" alltid muntra upp sig och stödja sig mot faktum att SE hade problem med spriten, vilket bara statsministermördare kan ha enligt cluedologiken.

Fantasi borde väl inte få trumfa logik och fakta i den riktiga verkligheten?
Citera
2023-03-01, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Fortfarande finns det s.k privatspanare som tror den "larmade dörren" är en yttre dörr. Inte
sällan(alltid) tillhör de gruppen "Engström är gm".

Det givna svaret är att Engström inte var gm och har ingenting med gröna dörren att göra.

LeCartier ställde väl ofta upp den dörren för att få in sin varor. (har jag läst någonstans)

Har mycket svårt att se att inte alla yttre dörrar i Skandiahuset var larmade efter ex. kl 18.00. Dvs även om man öppnar med nyckel eller kort så blir det en registrering plus ett larm/indikering till väktare. Självklart har man ett skalskydd.

Så även om Engström med sin obevisade nyckel skulle ta sig in bakvägen på kvällen så registreras/larmas det. Teorin är för övrigt så ologisk och kan nog betraktas som rent hittepå.
Cykeldörren var inte larmad.

L19, L25, L29 var låsta efter 18.

SE hade nyckel för att han skulle kunna cykla på Sommarhalvåret.

Väktarna använder samma nyckel under sin rondering. Inget larm eller indikering kommer på Larmlistorna när dom går genom cykelförrådet.

Slutsats:

1. Den larmande dörren har inget med MOP att göra.

2. TP's teori att SE var nere vid Grand kan man inte söka stöd med hos den larmande dörren.

3. SE hade fri lejd 24/7 in och ut i byggnaden med nyckel och utan registrering.
Citera
2023-03-01, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
"Vapenfrågan är löst" 😁
Ja, genom att bara helt plötsligt placera ett vapen i hans händer.
Det är inte så lätt att skaffa fram vapen och ammunition på någon timme.

Vapenfrågan ang varför han är beväpnad...

Sen vet varken du eller jag hur lätt han kan fixa vapen...

Känner han någon så kanske det inte alls är svårt..!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in