2023-03-01, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Skönt att få diskutera och spekulera utan avbrott

En sista fråga...

Vet du om Polisen har undersökt denna dörr och om det blev fastställt ev person som öppnat dörren..

Den timmen är ju otroligt viktig om det skulle visa sig att det är stor sannolikhet att det är Engström som använt den...

Skulle det vara Engström som använt dörren efter 22 så ökar det ju chansen med 80% att han är GM..

Jag har väldigt svårt att tro att han använt denna dörr efter 22 som oskyldig
Citera
2023-03-01, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
En sista fråga...

Vet du om Polisen har undersökt denna dörr och om det blev fastställt ev person som öppnat dörren..

Den timmen är ju otroligt viktig om det skulle visa sig att det är stor sannolikhet att det är Engström som använt den...

Skulle det vara Engström som använt dörren efter 22 så ökar det ju chansen med 80% att han är GM..

Jag har väldigt svårt att tro att han använt denna dörr efter 22 som oskyldig

Jag gick igenom detta på palmekonferansen.

Men läs igenom alla förhören och larmlistorna.

Dörren kallas den "gröna dörren"

Den är i det yttre garaget.

Den är innanför garageporten.

Den ligger i övre källaren.

Den har en anropsdosa till Receptionen.

Den ligger i anslutning till en korridor.

Den används av le cartier 18:21

Den ligger i anslutning till Le cartier förråd.

Här har planritning för övre källare 1986.

https://imgur.com/a/EbW3RNQ

Vilken dörr är det ?

Var har SE sitt kontor? Vån 1 mot Luntmakargatan. Varför gå förbi denna dörr på väg ut genom cykelförrådet?

Du fick nu en ritning där jag inte markerat dörren.

Varsågod och kom med ett förslag
Citera
2023-03-01, 06:16
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det här är efter skotten. Oklart exakt när. Men då är AB och SE närmare varandra

När skotten sker drar ju AB sig undan och in i Dekorimaporten.
Samtidigt (om vi utgår fran Engströms egen historia) så rör Engströms sig i snabb takt mot mordplatsen och beroende på vilken versions du läser är han ju tidigt på plats. I tidiga versioner påstår han att det fanns redan folk vid OP. I senare versioner är han först.
Det går ju i linje det där. Att i förhör är han mer försiktig med sin egen insats. Privat och i intervjuer är han betydligt mer "hjältemodig". Han är först på plats och jagar/letar efter gärningmannen.

Självklart måste han passera AB i porten. Men aldrig någonsin står de stilla bredvid varandra och kan misstolkas som ett par i armkrok. De ser ju inte ens varandra.

Dock.

Om vi spolar fram lite i tiden så tar Jan Åke S sig fram till Anders B.
Anders B var i chock och ville därifrån. Jan Åke S förmådde honom att stanna kvar.
Det är inte omöjligt att det är det som AH ser. Det stämmer ju på avståndet (ca 7 meter) och det var i anslutning till efter skotten.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Jan-%C3%85ke-Svensson.pdf

Men som sagt. Det var fredag och lönehelg. Det var bra mycket folk som passerade som inte finns i materialet. Av anledning. De har inte sett något. Bara efterspelet.
Senast redigerad av Rust-Lee 2023-03-01 kl. 06:56.
Citera
2023-03-01, 07:01
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
När skotten sker drar ju AB sig undan och in i Dekorimaporten.
Samtidigt (om vi utgår fran Engströms egen historia) så rör Engströms sig i snabb takt mot mordplatsen och beroende på vilken versions du läser är han ju tidigt på plats. I tidiga versioner påstår han att det fanns redan folk vid OP. I senare versioner är han först.
Det går ju i linje det där. Att i förhör är mer försiktig med sin egen insats. Privat och i intervjuer är han betydligt mer "hjältemodig". Han är först på plats och jagar/letar efter gärningmannen.

Självklart måste han passera AB i porten. Men aldrig någonsin står de stilla bredvid varandra och kan misstolkas som ett par i armkrok. De ser ju inte ens varandra.

Dock.

Om vi spolar fram lite i tiden så tar Jan Åke S sig fram till Anders B.
Anders B var i chock och ville därifrån. Jan Åke S förmådde honom att stanna kvar.
Det är inte omöjligt att det är det som AH ser. Det stämmer ju på avståndet (ca 7 meter) och det var i anslutning till efter skotten.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Jan-%C3%85ke-Svensson.pdf

Men som sagt. Det var fredag och lönehelg. Det var bra mycket folk som passerade som inte finns i materialet. Av anledning. De har inte sett något. Bara efterspelet.

Nu spolade du lite väl långt fram i tiden.
Det här är när AH är påväg fram.
JÅS parkerar först bilen, går sedan till chevan, sedan går han till AB.

Om AH ser två personer norr om LOP på Sveavägen så är det väl ändå ganska troligt att det är just de två personerna som säger sig befinna sig där och då?

Det behöver inte vara det såklart. Men det måste ju anses vara en trolig lösning på det vittnesmålet.

Och att SE och AB inte ser varandra vet jag inte om det är en sanning heller. AB har jag aldrig sett få en fråga om vad som händer efter skotten. Och SE har ju pekat ut just AB som varande på platsen.
Citera
2023-03-01, 07:06
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men fundera på detta..

Han använder ju såklart bakdörren om han är grandmannen...

Anledningen till att dörren stod öppen mellan 22:10 och 23:22 är ju högst troligt för Engström...

Tänk efter noga...

Hur många fanns kvar på Skandia kring 23 och INTE använder den vanliga Entrén?

Jo personer som inte vill gå ut där vakterna finns !!

Hur många ens var kvar på Skandia kring 23 en fredagskväll?

Engström går då alltså ut 22:10 för att kanske då fixa två saker : Vapen från kanske vapenhandlaren som faktiskt fanns i närheten och Palme...

Engström vågade inte eller kunde inte skjuta Palme då den där Mårten med sällskap var med....Annars hade han tänkt använda bakdörren när han återvänder och sen stämpla ut !

Nu hade han vapen på sig och misslyckas så han tar bakdörren ändå och stämplar ut...

När han kommer ut på Sveavägen så ser han Palme antingen åt söder eller norröver från Skandias Entrén, nu är det ju mkt lättare att se paret då han redan sett dom innan två gånger...

Två gånger tänker du nu ?

Han ser dom isåfall gå in på bion och sen när han inte vågade skjuta...Alltså så kan han känna igen dom på bra avstånd och tidsluckan blir inte lika snäv som om han inte sett dom innan! Då hade det nästan krävts att han kommer ut just när dom går förbi...

Vapnen frågan är ju också löst nu för det måste han ju lämna tillbaka , så när vi innan spekulerat om varför han har vapen på sig så är alltså detta löst i denna teori...

Jag tycker att denna teori kanske är bättre...

Han ser Olof när dom ska in på bio...

Bakdörren ska funka som alibi...

Vapnet har han fixat men misslyckas skjuta utanför bion...

När han sen kommer ut från Skandia så ser han paret på avstånd och då blir det inte samma tillfällighet...

En sak som också blir bättre är att nu kan han dessutom vara lite "sen" för han känner igen dom på 20m och helt enkelt kan gå ifatt dom..
"Vapenfrågan är löst" 😁
Ja, genom att bara helt plötsligt placera ett vapen i hans händer.
Det är inte så lätt att skaffa fram vapen och ammunition på någon timme.
Citera
2023-03-01, 07:29
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Nu spolade du lite väl långt fram i tiden.
Det här är när AH är påväg fram.
JÅS parkerar först bilen, går sedan till chevan, sedan går han till AB.

Om AH ser två personer norr om LOP på Sveavägen så är det väl ändå ganska troligt att det är just de två personerna som säger sig befinna sig där och då?

Det behöver inte vara det såklart. Men det måste ju anses vara en trolig lösning på det vittnesmålet.

Och att SE och AB inte ser varandra vet jag inte om det är en sanning heller. AB har jag aldrig sett få en fråga om vad som händer efter skotten. Och SE har ju pekat ut just AB som varande på platsen.

Möjligt att jag spolade fram för mycket.

Men det är oklart när i tiden detta ska ske.
Och hennes vittnesmål är allmänt otydligt.

Först verkar det som att det är längre bort (närmare Svea 44), men sedan säger hon 5-6 meter.

Men som sagt.....

På något sätt är vi där igen.
Vi jagar spöken.
Ett par som går i armkrok ska då bli Engström som kollar på klockan?

Man behöver fortfarande rota i materialet med lupp för att hitta en "någon".
Och denna "någon" ska då vara Stig Engström.

Eftersom han inte finns i materialet behöver man en förklaring för det.

Och min förklaring till det är att han inte var där efter skotten.
Iaf inte på det sätt han själv påstår.

Jag är öppen för att han anlände ca 30-40 sek senare än vad han påstår.
Dock (enligt mig) finns det problem med hans observation av LJ (orkar dock inte debattera det ännu en gång).
Och han behöver sedan "hålla sig i bakgrunden" vilket ger en förklaring till att ingen minns honom.
Då behöver man bara en rimlig förklaring för hans beteende senare.
Chocken, förväxlingen och att hans historia speglar GMs rörelser på ett enligt mig ett märkligt sätt.
Citera
2023-03-01, 07:43
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Möjligt att jag spolade fram för mycket.

Men det är oklart när i tiden detta ska ske.
Och hennes vittnesmål är allmänt otydligt.

Först verkar det som att det är längre bort (närmare Svea 44), men sedan säger hon 5-6 meter.

Men som sagt.....

På något sätt är vi där igen.
Vi jagar spöken.
Ett par som går i armkrok ska då bli Engström som kollar på klockan?

Man behöver fortfarande rota i materialet med lupp för att hitta en "någon".
Och denna "någon" ska då vara Stig Engström.

Eftersom han inte finns i materialet behöver man en förklaring för det.

Och min förklaring till det är att han inte var där efter skotten.
Iaf inte på det sätt han själv påstår.

Jag är öppen för att han anlände ca 30-40 sek senare än vad han påstår.
Dock (enligt mig) finns det problem med hans observation av LJ (orkar dock inte debattera det ännu en gång).
Och han behöver sedan "hålla sig i bakgrunden" vilket ger en förklaring till att ingen minns honom.
Då behöver man bara en rimlig förklaring för hans beteende senare.
Chocken, förväxlingen och att hans historia speglar GMs rörelser på ett enligt mig ett märkligt sätt.
Ett par i armkrok ska inte vara SE. Det är även den mest osäkra delen av den vittnesuppgiften.

Hon ser två personer. Vi har två personer som säger sig befinna sig där. AB och SE. Är du inte ens öppen för att den möjligheten finns?

Allt behöver inte vara så krångligt hela tiden.
Citera
2023-03-01, 07:45
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja antingen är det ju som han själv säger redan dagen efter mordet, dvs att han kommer fram till mordplatsen bara några sekunder efter skotten och att han ser den flyende mördaren när han tittar in i gränden till vänster. Eller också är det alltså han själv som är den flyende mördaren i den här ursprungliga berättelsen. Inga konstigheter alls så här långt.

Den linje som SVT sedan några år tillbaka driver i sina "dokumentärer" är betydligt svårare att förstå tycker jag. Enligt SVT skall alltså SE ha varit längre bort än han själv säger när det smäller. Enligt SVT kanske ända borta vid Skandiaentrén, eller att han har minst "30 sekunder" kvar innan han når fram. Att rekonstruktionen i den här senaste dokumentären nu i söndags har fått en del kritik (se t.ex. länk nedan till Jeremiahs kanal) är inte särskilt förvånande, och man kan som sagt undra vad syftet egentligen är med en sådan dokumentär.
Kritik av SVT:s dokumentär "30 sekunder" | PALMEMORDET
https://www.youtube.com/watch?v=V8A6Oc1xAco
Kanske är syftet, som Jeremiah spekulerar i slutet, att den ska vara ett plåster på såren för dem som lät sig luras av CP-spåret eller för de "initierade" som blev förolämpade av utpekandet av Skandiamannen.

Edit: Såg precis LGWP kommentera "dokumentären" på TV4. Han tyckte den var intressant (kan ha att göra med att det verkar vara hans kompis som gjort den), speciellt det där om att CP kan ha varit där, men bara som vittne. Han gav ingen djupare analys, långt ifrån Jeremiahs.
Ja och så upprepade han det där om magplasket, verkar som han menar att det inte går att peka ut en avliden. Det tyckte han inte 2018, då menade han att det ur polisiärt perspektiv var en försvårande omständighet i bevis- och åtalsfrågan, det vill säga med en avliden misstänkt.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-03-01 kl. 08:13.
Citera
2023-03-01, 08:28
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ett par i armkrok ska inte vara SE. Det är även den mest osäkra delen av den vittnesuppgiften.

Hon ser två personer. Vi har två personer som säger sig befinna sig där. AB och SE. Är du inte ens öppen för att den möjligheten finns?

Allt behöver inte vara så krångligt hela tiden.

Jag är öppen för allt. Med vissa undantag självklart.

Det är dock av vikt att skilja på en teoretisk möjligt och vad som är fastslaget.
Det är lätt hänt att man börjar försöka sig på att bevisa ett negativ om man blandar ihop det.
Jag menar, jag kan inte bevisa att Engströms version av språngmarschen inte har ägt rum.
Jag kan bara peka de antal orimligheter i utsagan och komma med slutsatsen att jag anser den vara ytterst osannolik.

Med det menar jag att det kan vara Engström som AH ser lite längre bort.
Det kan också vara Engström som kommer fram och drar i OPs ben.

Jag betraktar inte det någonstans som en omöjligthet.
Jag har inte alls ståndpunkten att det är styrkt bortom rimligt tvivel att Engström inte befann sig på plats efter skotten.

Jag säger bara att vi har en individ som kommer med en rad olika felaktigheter i sitt vittnesmål och samma individ är ett spöke i materialet. Därmed är min uppfattning att han inte var en utav de personer som var centrala i händelsen. Och adderar jag de detaljer i signalementet som en del vittnen kommer med (rock, huvudbonad, väska) samt hans beteende efteråt (förväxlingsteorin och spegling av GMs rörelser) så anser jag att det fanns fog nog för att hantera honom som en misstänkt.
Citera
2023-03-01, 08:59
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag är öppen för allt. Med vissa undantag självklart.

Det är dock av vikt att skilja på en teoretisk möjligt och vad som är fastslaget.
Det är lätt hänt att man börjar försöka sig på att bevisa ett negativ om man blandar ihop det.
Jag menar, jag kan inte bevisa att Engströms version av språngmarschen inte har ägt rum.
Jag kan bara peka de antal orimligheter i utsagan och komma med slutsatsen att jag anser den vara ytterst osannolik.

Med det menar jag att det kan vara Engström som AH ser lite längre bort.
Det kan också vara Engström som kommer fram och drar i OPs ben.

Jag betraktar inte det någonstans som en omöjligthet.
Jag har inte alls ståndpunkten att det är styrkt bortom rimligt tvivel att Engström inte befann sig på plats efter skotten.

Jag säger bara att vi har en individ som kommer med en rad olika felaktigheter i sitt vittnesmål och samma individ är ett spöke i materialet. Därmed är min uppfattning att han inte var en utav de personer som var centrala i händelsen. Och adderar jag de detaljer i signalementet som en del vittnen kommer med (rock, huvudbonad, väska) samt hans beteende efteråt (förväxlingsteorin och spegling av GMs rörelser) så anser jag att det fanns fog nog för att hantera honom som en misstänkt.

Jag håller med i stora delar av det här resonemanget faktiskt.
Men då kan man tex inte säga att SE är ett spöke i materialet. Han kanske är ett spöke i materialet.

Det finns ju flertalet punkter där vi har en man som kan vara SE
Citera
2023-03-01, 09:12
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag håller med i stora delar av det här resonemanget faktiskt.
Men då kan man tex inte säga att SE är ett spöke i materialet. Han kanske är ett spöke i materialet.

Det finns ju flertalet punkter där vi har en man som kan vara SE

Vad jag menar med spöke är att ingen nämner honom vid namn eller beskriver någon som vi uppenbart kan härleda till att vara Stig.

AH säger aldrig: "Och så kom den där äldre mannen med rock och hjälpte oss att vända på OP" etc.
Ingen säger heller: "Den där äldre herren sprang sedan efter poliserna....."

Som jag har stipulerat innan. Ta vilket vilket mordplatsvittne som helst. Det finns inga tvivel på att de var där. Och ofta nämner de varandra. JÅS nämner AB. Flera nämner "taxikillen" (AD). AH nämner KJ och SG. SG nämner AH. Osv osv.

Men ingen nämner Stig. Det finns ingen äldre herre med rock, huvudbonad och liten väska som springer runt på mordplatsen. Förutom GM då

Det håller liksom inte att peka på obekräftade personer och försöka omvandla dem till Stig.
Självklart kan det vara Stig, men vi kan ju inte bekräfta det. Med övriga vittnen kan vi det.
Citera
2023-03-01, 09:29
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Jag gick igenom detta på palmekonferansen.

Men läs igenom alla förhören och larmlistorna.
Dörren kallas den "gröna dörren"
Den är i det yttre garaget.
Den är innanför garageporten.
Den ligger i övre källaren.
Den har en anropsdosa till Receptionen.
Den ligger i anslutning till en korridor.
Den används av le cartier 18:21
Den ligger i anslutning till Le cartier förråd.
Här har planritning för övre källare 1986.

https://imgur.com/a/EbW3RNQ

Vilken dörr är det ?
Var har SE sitt kontor? Vån 1 mot Luntmakargatan. Varför gå förbi denna dörr på väg ut genom cykelförrådet?
Du fick nu en ritning där jag inte markerat dörren.
Varsågod och kom med ett förslag

Fortfarande finns det s.k privatspanare som tror den "larmade dörren" är en yttre dörr. Inte
sällan(alltid) tillhör de gruppen "Engström är gm".

Det givna svaret är att Engström inte var gm och har ingenting med gröna dörren att göra.

LeCartier ställde väl ofta upp den dörren för att få in sin varor. (har jag läst någonstans)

Har mycket svårt att se att inte alla yttre dörrar i Skandiahuset var larmade efter ex. kl 18.00. Dvs även om man öppnar med nyckel eller kort så blir det en registrering plus ett larm/indikering till väktare. Självklart har man ett skalskydd.

Så även om Engström med sin obevisade nyckel skulle ta sig in bakvägen på kvällen så registreras/larmas det. Teorin är för övrigt så ologisk och kan nog betraktas som rent hittepå.
Senast redigerad av niokilometer 2023-03-01 kl. 09:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in