2023-03-01, 06:31
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Ok. Bra debattstil där. Trodde faktiskt du var lite smartare, men tydligen misstog jag mig.

Vilken kvällskurs går man för att bli bra på tvärtom språket?
Eller kommer det naturligt hos individer som dig?
Hängt med sedan barndomen och utan uppfostran tappar man klara begrepp som, du skall icke invadera Ukraina och döda barn.
Citera
2023-03-01, 06:48
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det går inte att övertyga dig, för du läser inget som du inte tycker om. Istället försöker du låta tuff och arg. Läs vad han snackar om istället och förklara varför det är fel istället. Nu låter du bara som någon som är hjärntvättad och som blir hysterisk när du får information som motsäger dig.
Fast det låter ju som en random proruskie, vägrar ta in info som inte gynnar dom och slår ifrån sig allt med diverse ofta korkade förklaringar
Citera
2023-03-01, 06:55
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Om ukrainarna hellre kompromissar för fred än dör för Zelenskyj, då är ukrainarna lika påtvingade ett krig som ryssarna är. Zelenskyj skulle precis som Putin hellre offra 1 miljon soldater och civila än kompromissa så då är frågan hur länge han kan pusha den agendan innan även ukrainarna börjar tröttna på sin ledares ovilja att kompromissa, t.ex. annekterade områden som Kherson, Zaporizhzhia, Donetsk and Luhansk - såvida han inte själv ansluter sig till fronten och offrar sitt liv för det han själv påtalar folket att det är värt att dö för. Skulle gemene svensk hellre offra 1 miljon svenskar än överlåta Skåne till Danmark, av rena prestigeskäl? Det är alltid lätt för en regim att säga när man själv inte behöver offra sig, och med tiden växer såklart missnöjet och den vänds inte sällan mot den egna regimen, vågskålen får avgöra hur mycket blodspillan det är värt (ungefär som: ska Putin få sina annekterade områden eller ska vi ha ett tredje världskrig...? )

Att alla ukrainare ens skulle vilja dö för att "försvara sin frihet, sina kvinnor och sina barns framtid" går inte att bekräfta, eftersom det är ett väldigt luddigt påstående. Det är inte direkt så att ukrainarna skulle bli gasade om Ryssland fick gehör för sina framförda krav, de hade sannolikt levt sina liv som vanligt. De flesta vill nog hellre leva i fred och umgås med sina familjer än att dö, det är 2023 så någon ära att kriga för finns inte egentligen. Kriget kommer att upphöra på ett eller annat sätt ändå och då går världen vidare, Putin och Zelenskyj i synnerhet. Det är onödig blodspillan oavsett hur man ser på det från båda sidor.

Nu har givetvis Ukraina all suverän rätt att försvara sig mot en främmande makt, men samtidigt har även USA agerat jämbördigt mot länder under liknande, påstådda, hot som också Ryssland anger som skäl för sitt "förebyggande" krig mot Ukraina. Ryssland anser ju att det pågått ett lågintensivt och provokativt krig redan som hotar Rysslands existens och intressen, där man menar att Ukraina och väst med sina strategiskt placerade baser i närområdet försätter Ryssland i ett särskilt utsatt och skört läge. Vidare anser man ju att ryssar i framför allt Donbassregionen utsätts för förföljelse och folkmord. Det är ju inget nytt argument precis för att "gå in" och minimera hoten, USA hade definitivt gjort samma sak om de ansåg sig ha dessa skäl.

Alldeles oavsett kan inte Ryssland egentligen kräva något överhuvudtaget från ett annat självständigt land, så Ukraina försvarar sig precis som de bör. Men i slutändan så handlar det inte om Putin och Zelenskyj, det handlar om vad deras krig gör för folket i fråga. Stridsmoralen kan inte hållas vid liv hur länge som helst. Jag är övertygad om att folket från båda sidor så småningom kommer kräva ett avslut, alldeles oavsett om detta innebär att Putin och/eller Zelenskyj måste kompromissa. Återigen, vågskålen.

Skulle Zelensky överge majoriteten i östra Ukraina som inte vill ha med Putin att göra?
Det vore en dålig ledare.
Som om Kristoffersson skulle ge upp Gotland eller någon annan landsdel, som du råkar sitta i.
Inte för att det skulle vara förlust av dig.
Men en majoritet av svenskarna, vill tillhöra Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
"Finländsk officer kritiserar Ukrainas armé: Den duger inte till anfall och striderna slutar med en smärtsam överraskning – 'Ryssland förlorar inte det här kriget'"

https://svenska.yle.fi/a/7-10029576

Och officeren vet bestämt att ryssland kommer använda sina kärnvapen och ukraina försöker återta krim.

Prorysk skitpropaganda som tyvärr letade sig in i YLE bör inte diskuteras av några andra än de proryska avskummen i tråden. alla vi andra ignorerar den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nej, jag tror inte heller att ryssarna är så korkade att de skulle påstå något sådant.
Skönt att även vi kan vara överens ibland!

Jag tror knappast ukrainarna själva kommer dra upp riktlinjerna och göra planerna på hur den nya anfallsarmen kommer användas. Jag tror militär i många länder är inblandade i planläggning för den ukrainaks armen - även svensk. Åka in i städer och använda Leopard 2 som artilleri kommer vara totalförbjudet.

Det har anordnats stora insamlingar i Ryssland till den soldat som lyckas slå ut den första vagnen: Den soldaten kommer bli stor folkhjälte och stormrik. Det är ju som bekant symbolvärde i tyska stridsvagnar för ryssarna har ju lärt känna dem en gång tidigare.

Undra om man kan få priset om man tar ut en innan den hinner fram till Ukraina? :-)
Citera
2023-03-01, 07:05
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Jag tror knappast ukrainarna själva kommer dra upp riktlinjerna och göra planerna på hur den nya anfallsarmen kommer användas. Jag tror militär i många länder är inblandade i planläggning för den ukrainaks armen - även svensk. Åka in i städer och använda Leopard 2 som artilleri kommer vara totalförbjudet.

Det har anordnats stora insamlingar i Ryssland till den soldat som lyckas slå ut den första vagnen: Den soldaten kommer bli stor folkhjälte och stormrik. Det är ju som bekant symbolvärde i tyska stridsvagnar för ryssarna har ju lärt känna dem en gång tidigare.

Undra om man kan få priset om man tar ut en innan den hinner fram till Ukraina? :-)
Har jag inte helt fel för mig, så har Polen redan levererat Leo2. Å andra sidan, hur stor hjälte blir man i Ryssland om man förstår en polsk vagn?
Citera
2023-03-01, 07:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Donetskbor berättar att "DNR" skjuter på civila områden.
https://twitter.com/Igor_from_Kyiv_/status/1622963372697190405

Separatister skjuter Grad mot ukrainska armen samtidigt som de även skjuter i rakt motsatt riktning. Enligt uppgift mot civila.
https://twitter.com/Igor_from_Kyiv_/status/1622963411188342784

Äldre dam i Donetsk berättar att avskumet som invaderade Donbas behandlar dem sämre än nazisterna gjorde.
https://www.youtube.com/watch?v=K7NYbCy5kt4

Om inte ryssar och separatister startat krig så hade ingen drabbats av beskjutning.
Är du eller någon ens förvånad? Ryssland är klassad terroriststat nu av en anledning.
Citera
2023-03-01, 07:17
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ryssarna har ganska bra och enkla försörjningslinjer till fronten öster om Charkov. I motsats till ukrainarna som har långt till järnväg och dessutom vattensamlingar/floder bakom ryggen.
Nej, Ryssland har inga enkla försörjningslinjer till det området. Genom att ta Lyman och järnvägspunkten där så har Ukraina helt ok försörjning. Lyman ligger också utanför rysk artilleriavstånd.

Ta en titta på denna och bedöm själv.
https://dlca.logcluster.org/display/public/DLCA/2.4+Ukraine+Railway+Assessment?preview=/4230461/5275653/UKR_LCA_RailwayNetwork_A4L_20140616.jpg
Ryssarnas enda dubbelspåriga järnväg nu in i Ukraina går i Sydöstra delen.

Citat:
Ryssarna har mycket bra försvarspositioner vid Dnepr.
Den håller jag dock med om. Men löftet att aldrig lämna Kherson var väl bara en i raden av lögner som du och övriga Ryssland bara sväljer då antar jag.
https://dynaimage.cdn.cnn.com/cnn/digital-images/org/b59b5a39-6e73-41f6-9df5-c1449fbfa945.JPG

Citat:
Som läget är idag verkar ryssarna vara så nära tillfartsvägarna till Bakhmut så att de kan beskjuta dem med handeldvapen och raketgevär. Det här artar sig väl till att du än en gång får höja Nato-vapnen och rådgivarna till skyarna. :-)
Bakhmut förstår jag faktiskt inte ens varför Ukraina fortfarande håller. Antingen är de dumma i huvudet eller också innebär det finns ett taktiskt övertag att hålla staden och att ryssarna förlorar mer trupp i området. Då Ukraina förmodligen har militär rådgivning från Nato så tror jag på det sistnämnda.

Annars är höjderna väster om Bakhmut och träskmarkerna runt Chasiv Yar lättare att försvara.

Citat:
Jag känner mig nästan hundra på att det är en lögn eller hägring: Ryssar påstår att de sett en Leopard 2 åka in mot Bakhmut. :-) Så innihelvete korkade kan de absolut inte vara men det vore underbart om det vore sant.
Vad ryssarna påstår är lika mycket värt som det som kommer ur röven. De har ju förstört 50 HIMARS vid det här läget.
Citera
2023-03-01, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Och officeren vet bestämt att ryssland kommer använda sina kärnvapen och ukraina försöker återta krim.

Prorysk skitpropaganda som tyvärr letade sig in i YLE bör inte diskuteras av några andra än de proryska avskummen i tråden. alla vi andra ignorerar den.

Nu är det dock så att han säger precis samma sak som frivilliga och stridande militärt kunniga västerlänningar säger i intervjuer. Det finns en australisk "veteran" som intervjuat ganska många stridande västerlänningar WillyOAM och hans intervjuer bekräftar i stor vad denne finne påstår. Ja... utom Finlands stora kunskap.

En lite kul reaktionsvideo på en WillyOAM-intervju:

https://www.youtube.com/watch?v=EJ8i6Jix5uw
Citera
2023-03-01, 07:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Ukraina har terrorbombat civila mål i Donetsk sen 2014:

https://www.bitchute.com/video/TfVfzJ7RiaUl/
https://www.bitchute.com/video/0EhJAMnShCu6/
https://www.bitchute.com/video/zGM1LgTHMb7w/
https://www.bitchute.com/video/RamXgEN7qewJ/

Helt tyst i MSM, inga blödande hjärtan från Västs alla hycklande förfäktare för "mänskliga rättigheter"... Mysko
Ska jag visa rysk terrorbombning också?

Jag förstår att det förekommer att man skjuter mot områden med civila. Men vad som är terrorbombning kan varken du eller jag bevisa.
Citera
2023-03-01, 07:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Nu har ju Zelenskyj blivit påkommen med att minera städer med civila samt avrätta förrädare, en term som är väldigt luddig i krigstider, denna s k "demokratiska" kelgrisstat. Tokigt, då landet ansetts vara ett korrupt skurkland av typ alla fram till dess att Ryssland invaderade landet i fråga.
Jag orkar bara läsa första stycket för att fatta att du är en idiot.

Zelensky har ingenting med militären att göra. Han är inte överbefälhavare och styr inte över några styrkor. Han ska inte heller lägga sig i hur militären ska lösa sina uppgifter när han är president.

Tror du Putin står bakom alla idiotiska saker som den ryska militären gjort. Är det hans idéer?

Ska pro-ryssar någonsin begripa detta undrar man?
Senast redigerad av Conception 2023-03-01 kl. 07:32.
Citera
2023-03-01, 07:26
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Swebbtv som verkar ha en ryssvänlig agenda sprider kremls propaganda.
Det här inlägget är lite oroande, kan det vara så att ryssarna börjar skapa nån slags lögner för att kunna neka när de använder kemvapen?

Det känns som att ryska styret inte skulle tveka om de tror att de kan tjäna något på att använda kemvapen.

Är det förberedelserna vi kan läsa här.

https://nyheter.swebbtv.se/usa-forbereder-false-flag-med-kemiska-stridsmedel-enligt-ryssland/

Fast de har ju alltid varit väldigt pro Putin/Ryssland och det gäller även efter invasionen feb 2022!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in