2023-03-01, 09:39
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollegah1
Finska YLE säger det många av oss har fruktat.

https://svenska.yle.fi/a/7-10029576?fbclid=IwAR2E9i85YzfBEnjwoPumJKk8kLTkJpdl g2zrrwEXwEAh7Esg0NbhtkYETlY

Det här uppmärksammades redan igår, förutom att det är korrelerat med putinsidans propåer om vapenvila så måste man även ta bias i beaktande. En instruktör kommer i kontakt med individer i behov av instruktion. Det säger inte något om tillståndet i helhet.

Du kan googla survivorship bias så har du ett exempel på hur man kan dra felaktiga slutsatser pga att man inte har ett representativt urval att bedöma.
Citera
2023-03-01, 09:40
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag vet inte om det är genetiskt men det gick åt helvete för tyskarna när de satte in Tiger 1 första gången i Sovjet unionen sep 1942. Anfallet misslyckades totalt och ryssarna lyckades erövra en Tiger 1.
Jo, det är sant. Missminner jag mig inte helt så var det träsken i Estland någonstans där Tiger 1 inte var optimal. Men faktum kvarstår att ryssarna var rädda och sedermera också engelsmän och amerikaner som rapporterade varenda MarkIV som en Tiger.

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Så när det gäller Leopard så gäller det att träna ukrainarna. Att de sätter in dem på rätt ställe och att de kan samarbeta i enheten. Problemet för Ukrainarna är ju att det är ju lättare att försvara sig. Det är svårare att anfalla. Ukrainarna är ju uppenbart duktiga på att försvara sig. Anfalla är ett frågetecken. Det gick bra i Kharkov men där var ju inte de bästa ryska trupperna. Ukraina hade delvis lurat ryssarna på strategisk nivå. Sen gick det ju lite sämre i Kherson. Ryssarna kunde retirera med i princip allt vad de hade. Där var ryssarna väldigt skickliga. Att retirera över flod när man pressas av fienden är svårt.
Håller med dig i allt du skriver. Jag vill bara tillägga att stridsvagn kan användas i defensivt syfte också. En stridsvagn i oupptäckt försvarsställning kan ställa till det ordentligt bland fientliga avancerande vagnar. Tyskarna var fantastiska på det i slutskedet av vk2 och används Leopard på samma sätt så kan det vara framgångsrikt även i ett mobilt försvar.
Citera
2023-03-01, 09:54
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Vet du vad många ukrainare som har dött ? Nej just precis
Jag kan komma med en siffra om du mår bättre av det. Soldater, så gissar jag mellan 50-100 000 döda. Civila ungefär lika många.

Citat:
Dina inlägg har hållit en ruskigt låg nivå nu ett tag.
Jag kommer inte vika mig en tum i det jag tycker och uppenbarligen inte du heller
Ska pajkastningen sluta och vi faktiskt kan snacka om kriget? Antar att du håller med.
Bra argument. Du bemöter inte det jag skriver utan du angriper hur jag argumenterar. Kom igen nu. Besvara mina frågor istället för att valsa runt som en idiot.

Det var som någon skrev innan. DU får gärna ha dina åsikter men när du inte kan underbygga dem med fakta så framstår du som en pajas.

Citat:
Då går vi tillbaks till Bakmuth.
Vad tror du anledning är att den som nu styr styrkorna runt Bakmuth väljer att lämna sina soldater helt i sitt öde ?
Jag vet inte hur fördelaktigt det är att hålla Bakhmut. Åsamkar man stora förluster hos anfallaren så finns det ett värde, annars inte.

Men de är inte lämnade åt sitt öde än för Bakhmut är inte omringat än. Ingen av oss vet heller om hur många Ukrainska soldater som finns i Bakhmut. Det kan vara ett kompani, det kan vara 10000. Men om det var som Mariupol så hävdade pro-ryssen länge att det var väldigt många tusen. Det visade sig sen att det inte var det.

Kan du bemöda dig att svara på varifrån du har fått för dig att Zelensky bestämmer över militären? Är det ett önsketänk eller har du belägg för det?
Citera
2023-03-01, 09:55
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollegah1
Finska YLE säger det många av oss har fruktat.

https://svenska.yle.fi/a/7-10029576?fbclid=IwAR2E9i85YzfBEnjwoPumJKk8kLTkJpdl g2zrrwEXwEAh7Esg0NbhtkYETlY

Det är klart Ryssland inte förlorar precis som han säger:
Citat:
– Ryssland förlorar inte det här kriget eftersom det är en kärnvapenmakt, säger han. Ifall Ukraina inleder en storoffensiv mot Krim är det sannolikt att Ryssland tar till strategiska kärnvapen.

Han tror att kriget slutar med att Ukraina tvingas göra landavträdelser därför att uppgiften att kasta tillbaka de ryska styrkorna är för svår.

– Det skulle inte vara slutet för Ukrainas självständighet, men gränsen skulle flyttas, säger han. Det måste man acceptera, precis som vi i Finland efter vinterkriget.

Vad detta handlar om är hur många Ukrainare som väst vill mörda. Vad är okej? Ett par hundratals tusen eller miljoner? För att få exakt samma utfall. Gränserna ritas om. Ukraina lider. För vad?
Citera
2023-03-01, 09:57
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Jo. Alla som gick på propagandan om att 8 ryssar dör för varje ukrainare behöver fråga sig själva varför man var så lättlurade.
Var någonstans har det påståtts?

Har du belägg eller drar du siffran ur röven?

Siffrorna varierar givetvis över tid. Vid vissa frontavsnitt vid vissa tidpunkter så det säkert varit 8 ukrainare på en ryss. Men sett över hela kriget är det givetvis inte så.
Citera
2023-03-01, 09:59
Medlem
En högt uppsatt finländsk officer som Yle har talat med har kritiserat Ukrainas armé. Krigsvetaren Ilmari Käihkö håller med om att Ukraina inte har visat kunnande i ett rörligt krig.
https://svenska.yle.fi/a/7-10029608
Citera
2023-03-01, 10:04
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vad detta handlar om är hur många Ukrainare som väst vill mörda. Vad är okej? Ett par hundratals tusen eller miljoner? För att få exakt samma utfall. Gränserna ritas om. Ukraina lider. För vad?

Öh, va?

Ukraina slåss för sitt land. Precis som i stort sett vilket annat land som helst på jorden skulle göra. Inklusive Ryssland (om det skulle bli aktuellt).
Citera
2023-03-01, 10:08
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag kan komma med en siffra om du mår bättre av det. Soldater, så gissar jag mellan 50-100 000 döda. Civila ungefär lika många.

Bra argument. Du bemöter inte det jag skriver utan du angriper hur jag argumenterar. Kom igen nu. Besvara mina frågor istället för att valsa runt som en idiot.

Det var som någon skrev innan. DU får gärna ha dina åsikter men när du inte kan underbygga dem med fakta så framstår du som en pajas.

Jag vet inte hur fördelaktigt det är att hålla Bakhmut. Åsamkar man stora förluster hos anfallaren så finns det ett värde, annars inte.

Men de är inte lämnade åt sitt öde än för Bakhmut är inte omringat än. Ingen av oss vet heller om hur många Ukrainska soldater som finns i Bakhmut. Det kan vara ett kompani, det kan vara 10000. Men om det var som Mariupol så hävdade pro-ryssen länge att det var väldigt många tusen. Det visade sig sen att det inte var det.

Kan du bemöda dig att svara på varifrån du har fått för dig att Zelensky bestämmer över militären? Är det ett önsketänk eller har du belägg för det?

tack då går vi vidare.
Nej just nu är det inte helt lämnande åt sitt öde. Men det ser ju onekligen mörkt ut för dem. Blir de omringade så finns det inte någon som helst strategiskt fördel i det.

Om det är 100 eller 20 000 st spelar inte så stor roll. Hamna i ett gulage uppe i Sibirien är inget som någon vill göra. Flera av de tappra från Azov i Mariupol har ju nu sedan de blivit släppta avlidit av sviterna av fångenskap.
Det stärker knappast stridsmoralen om man vet att man blir lämnad. Här är jänkarna ett föredöme. De VET att de kommer sändas ut ett räddningsteam efter dem
Citera
2023-03-01, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det är klart Ryssland inte förlorar precis som han säger:

Ryssland har redan förlorat. De har spelat ut sina kort och alla vet nu att de inte går att lita på. Deras imperialistiska agenda är uppenbarad och de är paria i världen.

Ingen, förutom ryssar, vill att en enda ukrainare ska dö. Tyvärr har Putin ännu inte dragit tillbaka sina orcher inom Rysslands internationellt erkända gränser så kriget har inte upphört än. Men vi hoppas på att någon snart gör slut på Putler eller på annat sätt ser till att avsluta Rysslands aggressionskrig. Overkligt att ett land helt kan förstöra sitt rykte på så kort tid!
Citera
2023-03-01, 10:11
Medlem
Citat:
Jo, det är sant. Missminner jag mig inte helt så var det träsken i Estland någonstans där Tiger 1 inte var optimal. Men faktum kvarstår att ryssarna var rädda och sedermera också engelsmän och amerikaner som rapporterade varenda MarkIV som en Tiger.

Håller med dig i allt du skriver. Jag vill bara tillägga att stridsvagn kan användas i defensivt syfte också. En stridsvagn i oupptäckt försvarsställning kan ställa till det ordentligt bland fientliga avancerande vagnar. Tyskarna var fantastiska på det i slutskedet av vk2 och används Leopard på samma sätt så kan det vara framgångsrikt även i ett mobilt försvar.

Helt rätt. Jag skulle lägga till att tyskarna 1943-44 kunde använda tigern på de ukrainska slätterna. De kunde skjuta ryska stridsvagnar på stora avstånd. Där fanns det en teknisk skillnad som spelade roll. Den skillnaden spelade mindre roll i Bocage i Normandie där stridsavståndet kunde vara några 100-tals meter. Man ska komma i håg att under WWII skedde stridsvagnstrider ofta på 500-700m avstånd och de, som sköt först vann oftast. Därför var Antitank-kanoner så farliga. Man såg dem inte.

En sak i taktik som skiljer NATO emot Ryssarna är att ryssarna ofta kör med stängd lucka och ser sämre. NATO*, då tittar ofta vagnsledaren ut genom luckan och stänger först det blir strid. Sen en annan konstig sak är att både ryssarna och Ukrainarna inte använder rök ofta.

Så givetvis kan man använda leopard i försvar. MEN för att vinna krig måste ofta anfalla.
Citera
Medlem
Citat:
Du påstår massor av saker utan länkar och belägg som vanligt.

Turkarna förlorade ett par leopard 2 för att de övergav dem. Sedan fjuttade ISIS eld på dem för de vet inte hur man hanterar en modern stridsvagn.

Visa den ryska stridsvagnen och blommorna så får jag se om du uteslutit något ur din vackra historia.

Turkarna gav sig in i en stad med en kolonn Leopard 2 och blev beskjutna på nära håll från sidan av IS - något som dessa stridsvagnar inte till och användes felaktigt. Det finns vad jag vet inga stridsvagnar hur moderna de än är som kan användas så dumt. Löjligt att begära länkar för du hittar dem hur enkelt som helst. Tror faktiskt inte ukrainska stridsvagnsörare som skall köra dessa är så innihelvete dumma som du och tror Leopard 2 tål nära beskjutning från sidan är ofarlig.

Leopard 2 är totalt olämplig för offensiva strider inne i bebyggelse men det gör den inte sämre i andra förhållanden.

Samma med blommorna i Berlin. Hur enkelt som helst att få bekräftat och eftersom det här hände för några dagar sedan så skall jag vara bussig att dig hjälpa: https://www.youtube.com/watch?v=zBXeV9jHKSs
Citera
Medlem
Citat:
tack då går vi vidare.
Nej just nu är det inte helt lämnande åt sitt öde. Men det ser ju onekligen mörkt ut för dem. Blir de omringade så finns det inte någon som helst strategiskt fördel i det.

Om det är 100 eller 20 000 st spelar inte så stor roll. Hamna i ett gulage uppe i Sibirien är inget som någon vill göra. Flera av de tappra från Azov i Mariupol har ju nu sedan de blivit släppta avlidit av sviterna av fångenskap.
Det stärker knappast stridsmoralen om man vet att man blir lämnad. Här är jänkarna ett föredöme. De VET att de kommer sändas ut ett räddningsteam efter dem

Ja stridsmoralen bland de ukrainska stridande i Bakhmut tycks ju verkligen vara låg. Stadenskulle falla i september förra året. Måste vara den otroligt usla moralen hos Ukraina som ställer till det för ryssen i området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in