2023-02-26, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Vi kan nog enas om att vad Kina säger iaf är viktigare i världen än vad t ex Ukraina, Sverige eller Polen har för obetydliga åsikter.
Sen är det konstigt med ert fokus på olika personer, XI, Putin etc. Vi pratar om länder med miljarder invånare.

Kina, Indien och Brasilien har redan sagt att Biden/neocons är snett ute och att dom inte stöder ert krig mot ryssland. Det är typ halva världen redan. Tyskland och frankrike är inte heller med på tåget utan tvingas med lite grann av USA.

Det är typ USA/UK/polen som vill ha världskrig medans resten av världen som står brevid och skakar på huvudet.

Snål du är mot Frankrike. 30 Caesar + samköra produktion av ammo till dem med Australien är gentilt och får räknas som bjussigt. Räknar vi in andra 155mm haubitsar så har de skänkt ungefär vad ett mindre land (Sverige / Danmark etc) har som artilleri allt som allt. Sen har de ju gett massa annat ovanpå det. Leclerc är kanske lite onödigt mycket att underhålla med challenger, abrams, leopard + massa olika ryssvarianter som är på ingång. Det är rimligt att inte skicka den nu tror jag.
Senast redigerad av YBB641 2023-02-26 kl. 20:39.
Citera
2023-02-26, 20:52
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Vi kan hoppas, den bästa strategin är trots allt att blöda ut ryssarna så hårt det går inom befästa positioner, medans de sparar på en reserv och använder denna för att göra motanfall inom områden utan tät bebyggelse och där ryssarna är utmattade. Fram och tillbaka helt enkelt
Wagner sprider rykten ikväll om att de första Leo2 är på väg mot Bakhmut haha, jag håller tummarna för att det stämmer. Ryssen kommer nu in i Bakhmut med några pansarfordon så UAF behöver nåt för att svara upp. Tyckte jag såg att de sista civila lämnade Bakhmut för en vecka sen så stan är ju ändå helt fu**ed nu. Här blastar UAF med nån form av ATGM mot ryssens IFV, kan vara en Matador.

https://twitter.com/Tendar/status/1629924429173084171
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-02-26 kl. 20:55.
Citera
2023-02-26, 20:57
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Vi är mitt uppe i ett krig, där ryss-land fortfarande attackerar.
Då börjar du prata om försoning?
Lite tidigt kanske?
Ska vi inte först prata om upplägget för återtåget till ryss-land.
Sedan prata om ansvar.
Sedan kommer återuppbyggnad.
Skadestånd.

Försoning? Och du tror inte man kommer betala skadestånd.
Man kommer inte betala och du pratar om försoning 🤣🤣🤣🤣

Det min vän, är det dummaste du sagt på en stund.

Eller så tänker du inte logiskt. Fundera på orden 'behöva' och 'tror inte det kommer att ske', samt vad jag tror kan hända före. Förutsätt att den du läser är så smart som möjligt, inte så dum som möjligt.
Citera
2023-02-26, 21:01
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Wagner sprider rykten ikväll om att de första Leo2 är på väg mot Bakhmut haha, jag håller tummarna för att det stämmer. Ryssen kommer nu in i Bakhmut med några pansarfordon så UAF behöver nåt för att svara upp. Tyckte jag såg att de sista civila lämnade Bakhmut för en vecka sen så stan är ju ändå helt fu**ed nu. Här blastar UAF med nån form av ATGM mot ryssens IFV, kan vara en Matador.

https://twitter.com/Tendar/status/1629924429173084171

Förmodligen ( och förhoppningsvis ) inte, västs leveranser organiseras i " batches " och kommer inte att agera förrän majoriteten av leveranser och utbildning är klart

Att skicka några L2or till Bakhmut hade varit efterblivet
Citera
2023-02-26, 21:03
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Det kommer in ett rykte om att UAF har slagit tillbaka hårt norr om Bakhmut. Ja jag hoppades ju att det fanns en fälla!!

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1629922133429174272

Djävligt intressant om kartbilden stämmer, den knipan kommer inte Wagner ur utan svåra förluster.
Citera
2023-02-26, 21:05
Medlem
Jack.Elams avatar
https://twitter.com/Hajun_BY/status/1629933174347186178
Citat:
According to the Belarusian Hajun, A-50U AEW&C aircraft of the Russian Aerospace Forces was attacked with 2 drones in Machulishchy. According to BYPOL, the organizers of the sabotage are already abroad and safe.
1/3

Citat:
We note that A-50U is quite a “convenient” target due to its large (more than 10 meters in diameter) fiberglass dome, where a rotating antenna of the Shmel radar system is located.
2/3

Citat:
The Belarusian Hajun also has information that Lukashenka’s enforcers found a bag with drone control panels.
3/3
Citera
2023-02-26, 21:06
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Vi kan nog enas om att vad Kina säger iaf är viktigare i världen än vad t ex Ukraina, Sverige eller Polen har för obetydliga åsikter.
Sen är det konstigt med ert fokus på olika personer, XI, Putin etc. Vi pratar om länder med miljarder invånare.

Kina, Indien och Brasilien har redan sagt att Biden/neocons är snett ute och att dom inte stöder ert krig mot ryssland. Det är typ halva världen redan. Tyskland och frankrike är inte heller med på tåget utan tvingas med lite grann av USA.

Det är typ USA/UK/polen som vill ha världskrig medans resten av världen som står brevid och skakar på huvudet.

Dina fantasier om hur världen fungerar är helt ointressant spam. Tvärtom har både Kina och Indien distanserat sig från Ryssland och landets invasion av Ukraina. Det här är väl kända fakta, och inte teorier som någon bög sitter och pratar in i kameran på Youtube.

Något krig med Ryssland är ingen intresserad av. Det är därför man stödjer Ukraina som invaderats av just Ryssland. Det bästa sättet att undvika krig med Ryssland är ju att låta ukrainarna förstöra deras armé och besegra dem militärt, nu när kriget tack vare Ryssland redan är ett faktum i Ukraina.

Kina och i viss mån Indien ser möjligheten att dra fördel av Rysslands urusla situation. Sannolikt kommer Kina börja kolonisera Ryssland om ryssarna fortsätter på den inslagna vägen. Sker ett regimskifte kanske Ryssland kan komma att dras in i den västerländska inflytandesfären istället. Återstår att se. Ryssland är en väldigt vanskött nation just nu men landet har ju, liksom länder som Kongo-Kinhasa en hel del råvaror som kan vara intressanta såvida landet är pålitligt och stabilt, vilket för närvarande är osäkert.

Indien har något sämre möjligheter att utnyttja Ryssland i och med att man saknar gemensam gräns, och har distanserat sig i något högre grad än Kina, som går balansgången att med vänskapliga gester börja öka sitt inflytande över Ryssland utan att reta upp det otroligt mycket viktigare väst.
Citera
2023-02-26, 21:09
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Eller så tänker du inte logiskt. Fundera på orden 'behöva' och 'tror inte det kommer att ske', samt vad jag tror kan hända före. Förutsätt att den du läser är så smart som möjligt, inte så dum som möjligt.

Ja vi behöver någon form av försoningsprocesser. Och jag tycker att ryssen ska betala skadestånd. Jag tror inte det kommer att hända.

Ja du kan ju försöka övertala alla om att man inte får se att ett fenomen kan ha bra och dåliga aspekter när de hänt över 70 år och består av hundratals miljoner människor i tiotusentals olika verksamheter, riktat mot tiotals olika länder. Några i den här tråden går på sånt. Inte bara för att de är korkade, men för att de har ett emotionellt behov av enkla förklaringar. Var och en får välja själv.

1. Ja vi behöver någon form av försoningsprocesser.
2. Och jag tycker att ryssen ska betala skadestånd. Jag tror inte det kommer att hända.

Detta är inte i den högre skolan att förstå. Men du kan gärna utveckla dina tankegångar.

Förresten, vad är det för ”fenomen ” du tänker på?
Citera
2023-02-26, 21:12
Medlem
Citat:
Förmodligen ( och förhoppningsvis ) inte, västs leveranser organiseras i " batches " och kommer inte att agera förrän majoriteten av leveranser och utbildning är klart

Samsyn!
Ryssarna har förstört allt av betydelse i Bakhmut, vid händelser av en ukrainsk motoffensiv kan man kringgå staden och tvinga ryssarna till reträtt. Man behöver inte göra samma misstag som ryssarna.

Utbilda soldaterna och samöva förbanden till fungera enheter lagom till sen vår/ sommar för att anfalla söderut. Det kanske också har trillat in några finfina robotar till dess
Citera
2023-02-26, 21:21
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:

Jag hoppas att UAF satsar ordentligt på att slå tillbaka vid Bakhmut. Det kommer ju in fullt med pansarfordon till UAF nu. Leo1, Leo2, Ch2, T72, Bradley, Marder, CV90, Stryker etc. Lika bra att knäcka Wagner nu i Bakhmut när det ändå bara är ruiner kvar av stan.
Citera
2023-02-26, 21:21
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Det kommer in ett rykte om att UAF har slagit tillbaka hårt norr om Bakhmut. Ja jag hoppades ju att det fanns en fälla!!

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1629922133429174272

Flera rapporter om detta.

Stämmer det, så har en bataljon ur 17 pansarbrigaden (ett av AFU:s slagkraftigaste förband) i samband med solnedgången slagit sig fram längs med motorvägen M3 från nordväst och splittrat de ryska styrkor som befinner sig Krasna Hora från de som nyligen intagit Berchivka och Yahidne. Samtidigt har den nybildade lätta infanteriformationen 3 stötbrigaden "Azov" (uppkallad efter Azovbataljonen som gick under i samband med belägringen av Azovstal i Mariupol) blixtförflyttats under dagen från Ivanivske i sydväst till norra Bachmut där de nu rycker fram norrut längs riksväg T513.

2/17 pansar och 3 infanteri försöker nu genomföra en kniptångsmanöver för att snöra av de Wagnerförband (motsvarande två bataljoner), som befinner sig på "fel" sida om motorvägen och det vattendrag som uppstod genom att ukrainarna sprängde en vattendam igår.

Jag vet inte hur trovärdigt detta är. Det är främst polska milbloggare som har gått ut med detta. Om det stämmer så är det en stor överraskning och kalldusch för ryssarna. Jag tror dock att ukrainarnas amerikanska rådgivare gnisslar tänder och sliter sitt hår. Det är inget vidare att riskera så pass högvärdiga förband som 17 i den här typen av vågspel. Bättre att lämna Bachmut, konsolidera och gå till motanfall i typ maj eller juni i Zporizjzja eller Luhansk, hade de nog tyckt.

Men Bachmut verkar inte längre vara en fråga om militär logik för någondera sidan - det har blivit något personligt för både Zelenskyj och Putin. Om rapporterna stämmer - och operationen lyckas - så handlar det om en militär och PR-mässig katastrof för ryssarna. Misslyckas det, så har i värsta fall ukrainarna förlorat en massa soldater av högsta kvalitet till ingen nytta.
Citera
2023-02-26, 21:27
Medlem
Reimers avatar
Bakhmut är fortfarande under Ukrainsk kontroll och stämmer de uppgifter som Sgt.Bland skrev så har läget i alla fall inte försämrats.

Citat:
Bakhmut Holds!
Operations continue from both sides where the frontline lies in some areas is hard to say.
Heavy assaults take place and the heaviest fighting continues.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1629938212910125057
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in