2023-02-28, 21:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Om man kan mata på med long-range-missiler mot infartsvägarna från Mordor – både väg/järnväg från Donetsk/Luhansk-områdena och via Krimbron/de ryska hamnarna som gränsar mot Krim – så blir det oerhört tufft för ryssen. Donetsk är en miljonstad i storlek med Stockholm och har enormt behov av tillförsel av förnödenheter. Nu när Donetsk nu är avskuren från Ukraina kommer förnödenheter från Ryssland, men om man får stopp på all trafik från Ryssland så behöver man öppna upp för leveranser från Ukraina.

Man kommer aldrig öppna upp för leveranser från Ukrainarna. I vissa ockuperade områden har det varit svält och köld för ingen uppvärmning. Inget vatten eller fungerande avlopp. Det struntar Ryssland totalt i. De vill ju helst etniskt rensa de rysktalande i östra Ukraina. De är en belastning och opålitliga.

Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det här är en intressant frågeställning faktiskt. Jag undrar om det finns någon under-bordet deal/kommunikation där NATO sagt att en attack på Regeringsfunktioner i Ukraina automatiskt genererar stöd med exempelvis stridsflyg. Jag har undrat varför Ryssland inte dragit en Kalibr in i Ukrainska parlamentet bara för att. Samtidigt så tror jag Ukraina också har förmågan att attackera Moskva på ett eller annat sätt men idkar avhållsamhet. Men vi ser ingenting av attacker mot respektive lands högsta maktcentrum. Taktiskt och strategiskt är det nog bäst för Ukraina att fortsätta nöta ned Rysslands resurser en bit bakom frontlinjen.

Det kan nog finnas olika ultimatum och "röda linjer" som de meddelar varandra; men också överenskommelser. "Om ni inte dödar Zelenskyy så dödar inte vi Putin." Men samtidigt skickar väst nya kraftigare vapensystem som de inte ville skicka förut för att det eskalerade. vad ligger bakom det?
Citera
2023-02-28, 21:52
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Kramatorsk och Slovjansk kommer att hamna inom artilleriavstånd.

Faller Bachmut faller även dessa städer.

Om det är anledningen till att Bachmut är viktigt så är det ju väldigt konstigt att ryssarna helt frivilligt retirerade från Lyman som ligger mindre än hälften så långt från Sloviansk som Bachmut. Men rysk taktik är inte alltid helt enkel att begripa sig på.
Citera
2023-02-28, 22:00
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Sorry, bara undrar om Kina kommer skicka vapen till ryska invasionen i Ukraina om dom inom några år tänker starta eget krig? Skickar kineserna vapen kommer det förlänga kriget antar jag?

Jo, det heter ju så.
Mer vapen bara förlänger kriget.
Citera
2023-02-28, 22:01
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
On 10 January 2023, Polish think tank Rochan Consulting estimated Ukraine may have ten brigades fighting in Bakhmut, or around 30,000 personnel.
Men de har fyllt på hela tiden sedan med fler trupper:
“In all directions the enemy is becoming more active, pulling up more and more new reserves. Every day, from 300 to 500 new fighters approach Bakhmut in all directions. Artillery fire intensifies every day,” Prigozhin said (Al-Jazeera)

Hur många Wagner trupper som allokerats dit har jag inte hittat. Men jag antar att de är minst lika många som Ukrainas trupper.

Så minst 100 000, kanske man kan anta?
Citera
2023-02-28, 22:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Så minst 100 000, kanske man kan anta?
https://www.bbc.com/news/world-60947877
Totalt max 50 000 i Ukraina men då är de med även på andra frontavsnitt i Donetsk.
Så det verkar som om Kiev och Wagnergruppen är ganska jämbördiga till antalet i Bakhmut.
Wagner är ett elitförband som klarar close combat strider i stadsmiljö vilket de reguljära ryska trupperna inte är så skickliga på.
Citera
2023-02-28, 22:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Saken är den, om du följt det lite närmare, att det finns Ukrainska förstärkningar inom några kilometers avstånd som löpande har använts för att rotera truppen inne i staden, så om RU skulle lyckas ta över den sista vägen ut finns goda möjligheter att slå tillbaka detta för att frigöra en väg ut. Men det ser ut som att UAF kommer dra sig tillbaka inom ganska kort, samtidigt har vi ju trott det väldigt länge.
Kommentar om Bakhmut:
nog är det oroväckande att UAF inte kunnat stå emot och genomföra motanfall norr om staden de senaste veckorna. Vi läser ständigt om att ryssarna offra manskap, men de har tagit 5 km på en vecka varav 2 km de senaste två dagarna:
https://deepstatemap.live/en#11/48.6585/37.9461
Antingen genomför man ett motanfall närmaste dagarna eller så måste man evakuera.
Citera
2023-02-28, 22:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ukraina håller Bakhmut av strategiska skäl? Det råder delade meningar om detta, som vi vet, men Ukrainas biträdande försvarsminister Hanna Malyar säger detta enligt ovanstående citat.

Jag har gett upp det där med strategi kontra taktik i detta krig; alla verkar använda begreppen lite hur som helst, jag hade en liten diskussion om det i tråden om Rysslands fiasko i Ukraina.
Citera
2023-02-28, 22:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Finländsk officer kritiserar Ukrainas armé: Den duger inte till anfall och striderna slutar med en smärtsam överraskning – "Ryssland förlorar inte det här kriget"
https://svenska.yle.fi/a/7-10029576

Låter som en överlöpare men han kan ha rätt? Man ska inte underskatta den ryska björnen. Ukrainarna är mycket duktiga krigare, de kommer att stå sig väl.
Citera
2023-02-28, 22:18
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Skickar kineserna vapen kommer det förlänga kriget antar jag?
Om kineserna börjar skicka vapen till Ryssland så står vi inför stora problem i världen.
Väst skulle i så fall omedelbart påbörja avvecklingen av handeln med Kina – hela underlaget för Kinas ekonomi kommer slås i spillror. Kina har börjat få fäste i väst med egna varumärken och allt detta skulle sanktioneras, samtidigt som företagen i väst skulle börja plocka hem sina fabriker.

Bara själva idén att Kina skulle stödja Ryssland med vapen har sannolikt redan fått västerländska företag att stanna upp och fundera igenom sin strategi. Vilka företag planerar fabrikssatsningar i Kina om det finns en risk att hela marknaden sanktioneras?
Jag känner mig ganska säker på att Kina hellre föredrar handeln med västvärlden framför att leverera vapen till en havererad rysk diktatur. Men vi får se. Jag har haft fel förr, även om det inte är så ofta.
Citera
2023-02-28, 22:19
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Verkar utgöra ja. För att du vill det. Inget kan vara mer bekvämt för makten som forcerar kriget i Ukraina att sammankoppla kritiker med "plattjordare".

Sedan eftersom ni ständigt skriker om utedass i Ryssland. Och deras värdelösa arme. Deras värdelösa samhälle. Deras värdelösa gener. Deras undermåliga intelligens.

Men ändå, enligt er, lyckas uppbringa en internetbaserad armé som infilitrerar varenda tidningsredaktion, även självaste Flashback, påverkar presidentval runt om i hela världen och kontrollerar människors tankar!

Samtidigt som ni ihärdigt vill påskina att deras fysiska armé är så undermålig att se står och kastar tomma konserver på Ukrainas superhjätar.

Att ni inte insett att ni målat in er i ett hörn med era absurda motsägelser.

Oj oj oj

Hej 👋
Inget av vad du eller jag eller någon annan här skriver/säger, har någon som helst betydelse eller påverkan på den verkliga världen.
Synd när du hade ett jättescoop med din finska soldat.
Citera
2023-02-28, 22:23
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Rent krasst med tanke på att den de intervjuar är helt anonym kan han vara vem som helst ( till och med en uttråkad journalist ) Det är en lättsåld artikel utan några som helst verifierbara källor eller möjligheter att kritiskt granska hans påståenden utefter vare sig hans kompetens eller befattning .

Tråkigt men sant
Samtidigt låter det ganska rimligt. Ukraina har sannolikt inte haft kapacitet att bygga upp en försvarsmakt i västerländskt snitt. Försvarsmakten är överallt en traditionell institution, och Ukraina är säkert inget undantag. Jämfört med Rysslands försök till modernisering så står med stor sannolikhet Ukraina kvar i gammalt Sovjet-tänk. Jag tror att den intervjuade finska officeren talar sanning och det är bekymmersamt.
Citera
2023-02-28, 22:23
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Bevisa att det är civilbefolkning som beskjuts utan önsketänk och propaganda?

Är det civila så bör man se civila?

I filmerna ser man grönklädda (?!) människor kring omärkta fordon.

Ukraina har terrorbombat civila mål i Donetsk sen 2014:

https://www.bitchute.com/video/TfVfzJ7RiaUl/
https://www.bitchute.com/video/0EhJAMnShCu6/
https://www.bitchute.com/video/zGM1LgTHMb7w/
https://www.bitchute.com/video/RamXgEN7qewJ/

Helt tyst i MSM, inga blödande hjärtan från Västs alla hycklande förfäktare för "mänskliga rättigheter"... Mysko
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in