Citat:
Om man kan mata på med long-range-missiler mot infartsvägarna från Mordor – både väg/järnväg från Donetsk/Luhansk-områdena och via Krimbron/de ryska hamnarna som gränsar mot Krim – så blir det oerhört tufft för ryssen. Donetsk är en miljonstad i storlek med Stockholm och har enormt behov av tillförsel av förnödenheter. Nu när Donetsk nu är avskuren från Ukraina kommer förnödenheter från Ryssland, men om man får stopp på all trafik från Ryssland så behöver man öppna upp för leveranser från Ukraina.
Man kommer aldrig öppna upp för leveranser från Ukrainarna. I vissa ockuperade områden har det varit svält och köld för ingen uppvärmning. Inget vatten eller fungerande avlopp. Det struntar Ryssland totalt i. De vill ju helst etniskt rensa de rysktalande i östra Ukraina. De är en belastning och opålitliga.
Citat:
Det här är en intressant frågeställning faktiskt. Jag undrar om det finns någon under-bordet deal/kommunikation där NATO sagt att en attack på Regeringsfunktioner i Ukraina automatiskt genererar stöd med exempelvis stridsflyg. Jag har undrat varför Ryssland inte dragit en Kalibr in i Ukrainska parlamentet bara för att. Samtidigt så tror jag Ukraina också har förmågan att attackera Moskva på ett eller annat sätt men idkar avhållsamhet. Men vi ser ingenting av attacker mot respektive lands högsta maktcentrum. Taktiskt och strategiskt är det nog bäst för Ukraina att fortsätta nöta ned Rysslands resurser en bit bakom frontlinjen.
Det kan nog finnas olika ultimatum och "röda linjer" som de meddelar varandra; men också överenskommelser. "Om ni inte dödar Zelenskyy så dödar inte vi Putin." Men samtidigt skickar väst nya kraftigare vapensystem som de inte ville skicka förut för att det eskalerade. vad ligger bakom det?