2023-02-28, 20:41
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Ursäkta antog att du följde vad som händer på plats.
Det finns i dagsläget en enda väg ut kvar. Och den är inte 100% säker.
Väntar de mycket längre kommer Ukrainarna vara utlämnade helt i sitt öde.

Om nu inte juden sänder inte trupper till deras hjälp.
Men detta börjar bli skrämmande likt Mariupol

Det finns en flera kilometer lång öppning i fronten väster om Bachmut. Ukrainarna är inte ens i närheten av att vara inringade. Att ryssarna kan beskjuta infartsvägarna är inte särskilt relevant i sammanhanget. Med dagens långskjutande artilleri är de flesta områden på båda sidor om fronten osäkra i en eller annan bemärkelse. Det är helt normalt och ingenting som påverkar situationen i Bachmut på något avgörande sätt.

Bachmut har mycket små likheter med Mariupol. Mariupol blev inringat snabbt och plötsligt under de första dagarna av den ryska invasionen. Det blev också inringat på mycket långt avstånd från staden, det var inte en inringning av Mariupol så mycket som isoleringen av en stor ficka av södra Ukraina.

Likheterna är däremot mycket stora med Sievjerodonetsk och Lysytjansk, städer som Ryssland under lång tid och med mycket ansträngning lyckades omringa och så småningom erövra. Men inte innan de ukrainska försvararna hade dragit sig tillbaka i god ordning. Både Sievjerodonetsk och Lysytjansk var värre omringade än Bachmut är nu innan ukrainarna drog sig tillbaka. Särskilt i Sievjerodonetsk såg det rätt svårt ut med tanke på att det låg en rätt stor flod i vägen för ukrainarnas reträtt. Ändå drog de sig tillbaka, till synes utan några större problem. Vad får dig att tro att det ska gå annorlunda i Bachmut?
Citera
2023-02-28, 20:42
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Menar självfallet varför han inte sänder förstärkning , kan du förklara för mig det ?
Ukraina roterar sina trupper hela tiden och fyller på med manskap. Det finns gott om videos från den ukrainska sidan som visar livet runt omkring Bachmut.

Citat:
Nej jag definierar mig inte som nazist, men kom vi inte överens att denna tråd inte skulle handla om mig?
Den här tråden handlar absolut inte om dig – bara en sann narcissist tror det. Men när du sprider judehat så behöver du dessvärre förbereda sig på att försvara dina nazistsympatier.
Citera
2023-02-28, 20:46
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Likheten finns att de lämnar hjältar i sticket precis som i Mariupol.
Att de går sakta för puttlers arme är jag helt ening med dig om.
Men att kriga i urbana miljöer tar tid.
Tog USA, Britterna , Tyskarna och Fransmännen 9 månader att inta Mosul

Det är isåfall den enda likheten, ifall det blir sanning. Jag tror och hoppas dock på att så inte är fallet, ifall Ukraina hade lyssnat bara på en enda mening från västs rådgivare så är det bästa att sakta men säkert blöda ut ryssarna med minimala resurser, sen progressivt minska styrkan i området då snaran dras åt. Men inom denna fråga så handlar det bara om gissningar och logiskt tänkande, finns inga bevis

Jämförelsen med Mosul är dock helt efterbliven
Bakhmut är en stad som hade tiotusen invånare innan kriget
Mosul hade en befolkning på 1,5 miljoner människor vid tidpunkten
USAs förluster var i tiotalet, Rysslands förluster ( räknat med Wagner ) beräknas vara allt från 5000 till tiotusentals
Striderna kring Bakhmut har pågått i snart 9 månader, samma som Mosul. Den intensiva perioden kan räknas ha pågått i 3-4 månader
Citera
2023-02-28, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag släpper detta med att säga att Ryssland lovade att aldrig överlämna Kherson. 🤣

Sen får du fundera igen på vad som hände med Rysslands tre järnvägslinjer in i Ukraina när ryssarna flydde från Kupiansk.

Väl bekomme! 👍

Ryssarna har ganska bra och enkla försörjningslinjer till fronten öster om Charkov. I motsats till ukrainarna som har långt till järnväg och dessutom vattensamlingar/floder bakom ryggen.

Ryssarna har mycket bra försvarspositioner vid Dnepr.

Som läget är idag verkar ryssarna vara så nära tillfartsvägarna till Bakhmut så att de kan beskjuta dem med handeldvapen och raketgevär. Det här artar sig väl till att du än en gång får höja Nato-vapnen och rådgivarna till skyarna. :-)

Jag känner mig nästan hundra på att det är en lögn eller hägring: Ryssar påstår att de sett en Leopard 2 åka in mot Bakhmut. :-) Så innihelvete korkade kan de absolut inte vara men det vore underbart om det vore sant.
Citera
2023-02-28, 20:48
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det är positivt om Ukraina lyckas bygga upp sin long range strikeförmåga med eller utan västs hjälp.

Kan de utöka dessa attacker och få dem att ge reslultat så är det kanske inte en avgörande faktor för kriget men det är en faktor som Ryssland måste anpassa sig till.

Ryssland kommer behöva dra tillbaka resurser av högt strategiskt värde längre bort och det är en win i sig. Det ger längre förvarningstid för flygnanfall om flyg måste flyga längre exempelvis. Det ger kortare operationell tid i luften för ryskt flyg om flyg måste flyga +300km bara för att ta sig till operationsområdet.
Om man kan mata på med long-range-missiler mot infartsvägarna från Mordor – både väg/järnväg från Donetsk/Luhansk-områdena och via Krimbron/de ryska hamnarna som gränsar mot Krim – så blir det oerhört tufft för ryssen. Donetsk är en miljonstad i storlek med Stockholm och har enormt behov av tillförsel av förnödenheter. Nu när Donetsk nu är avskuren från Ukraina kommer förnödenheter från Ryssland, men om man får stopp på all trafik från Ryssland så behöver man öppna upp för leveranser från Ukraina.
Citera
2023-02-28, 20:49
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Har inte sett dig förut och vill bara klargöra min ståndpunkt.
Jag tycker fruktansvärt illa om putin och litar inte en sek på ryssar.
Men jag gillar inte att Natobaser ska tränga in putin i ett hörn. Idioten sitter med kärnvapen.
Så ett WW3 är inget vi ska hetsa fram.

Jag vill inte in med mer vapen. Vill ha bort den lilla vidriga juden som sålt sig till bankirer i USA.
Och sen ska neutrala länder från väst försöka medla mellan putin och Ukraina

" Lilla vidriga juden som sålt sig till bankirer i USA "

Du borde skippat denna mening, det får dig att se ut som en tokig konspiratorisk nazist, typiskt för såna som stödjer Ryssland

Även om nu " natobaser tränger in putin i ett hörn ", så har ju samma mening ett svar på hur löjligt denna argumentation är. Ryssland har världens största kärnvapenarsenal, ifall fientliga makter bombar eller invaderar Ryssland så är det enligt doktrin rätt att använda dessa. Tror du på riktigt att mindre nationer som går med i NATO hotar Ryssland existens? Ren smörja, ingen västlig makt skulle någonsin vilja eller våga hota Rysslands existens

På sin höjd så hotar denna expansion Rysslands möjlighet till geopolitiskt inflytande, inte dess existens. Därmed är dessa ursäkter rent trams
Citera
2023-02-28, 20:54
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Så länge dessa anfall inte siktar sig mot ledningscentraler och ledningen i sig så är jag absolut positiv till fler och större anfall på rysk mark, förgör asen!

Det här är en intressant frågeställning faktiskt. Jag undrar om det finns någon under-bordet deal/kommunikation där NATO sagt att en attack på Regeringsfunktioner i Ukraina automatiskt genererar stöd med exempelvis stridsflyg. Jag har undrat varför Ryssland inte dragit en Kalibr in i Ukrainska parlamentet bara för att. Samtidigt så tror jag Ukraina också har förmågan att attackera Moskva på ett eller annat sätt men idkar avhållsamhet.

Men vi ser ingenting av attacker mot respektive lands högsta maktcentrum.

Taktiskt och strategiskt är det nog bäst för Ukraina att fortsätta nöta ned Rysslands resurser en bit bakom frontlinjen.
Citera
2023-02-28, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vad läser du detta någonstans?
Kan du länka några exempel?

Finska officeraren i yle. Ett par svenska större tidningar, visserligen på debatt och kultur, men ändå...
Citera
2023-02-28, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Den västra fronten under WWI stod ju i princip stilla på samma sätt som fronten i Bachmut gjort under ett bra tag nu. Rysslands användning av infanteri är mycket likt. Det är bara att titta på hur många ryssar som avlivas varje dag för att parallellen till WWI ska vara uppenbar.

Den står still just nu av helt annan anledning än säg 1916. Och mängden som stupar per dag är inte ens i närheten av WWI-siffror. Men om fronten inte rör sig på några år så kan vi återkomma på temat
Citera
2023-02-28, 20:57
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Likheten finns att de lämnar hjältar i sticket precis som i Mariupol.
Att de går sakta för puttlers arme är jag helt ening med dig om.
Men att kriga i urbana miljöer tar tid.
Tog USA, Britterna , Tyskarna och Fransmännen 9 månader att inta Mosul

Skillnaden är att USA och dess allierade tog hänsyn till människoliv (i den mån det gick) vilket gjorde att de inte jämnade staden med marken med hjälp av artilleri. Ryssarna använder fortfarande WW2 taktiker samt att de lärde sig av läxan från det första tjetjenska kriget då de försökte ta hus för hus. I det andra tjetjenska kriget så jämnade man Groznyj med marken och kvar blev bara en grusgrop, något som de gör nu i Ukraina.

Utöver detta så var Mosul en enormt mycket större stad samt att fienden gömde sig bland civilbefolkningen.
Citera
2023-02-28, 20:58
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Om inte Ukrainarna anfaller inom kort kommer detta bli onödigt blodigt för deras del.
Men inget tyder på att de kommer göra. Jag kan inte se en enda taktiskt fördel att vänta in så här länge

Nej jämförelsen med Mosul är inte efterbliven.
I Mosul satt det rätt så obeväpnade och absolut inte lika tränade soldater som det gör i Bakhmut.

Ja att detta krig har skördat fruktansvärt många män är vi eniga om. De är fruktansvärt.

Eller så drar de sig tillbaka? Det är också ett alternativ
Gör de inget anfall och låter sig omringas, då kan det bli blodigt ja.
Det finns absolut en fördel i att vänta så länge som möjligt, så länge det finns en konkret plan för hur man ska dra sig ur

Jo, det var den. Den var extremt efterbliven
Inte lika tränade? Sure, men det gör inte så mycket om fienden har ett modern gevär eller en rostig AK-47a när det gäller typen av krigsföring som skedde i Mosul. Det var assymetrisk krigsföring, något som terrorister kan vara överraskande bra på. Staden hade också en befolkning som var mer än HUNDRA gånger större än Bakhmut
Och ryssarna har tagit minst 100 gånger större förluster än USA tog i Mosul, i en stad som är hundra gånger mindre och som pågått i 4 månader. Herregud, var realistisk iallafall
Citera
2023-02-28, 20:59
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Kan inte alla krigshetsande Zelensky fanbois köpa enkelbiljett till fronten
Ehh. Det är Putler och kackerlackorna från Ryssland som invaderat Ukraina och bedriver krig där. Hur fick du det till att det är resten av världen som är krigshetsande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in