Citat:
Ursprungligen postat av
expat2021
Nej det är så här det fungerar. När kvinnor säger vad de vill ha beskriver de en mjuk, feminin man som visar känslor och är omtänksam, men kvinnors reptilhjärna väljer en alfa som ofta är en bad boy. Alla kvinnor kan förstås inte få det för efterfrågan av trippelmördare är mycket högre än utbudet.
Detta gör också att kvinnor inte ens förstår sig själva, en del märker senare i livet att de alltid väljer fel män men klarar inte av att bryta mönstret eller ens förstå varför de beter sig så här. Förklaringen ligger dock i att på savannen var det en fördel med en stark alfa som kan beskydda familjen. En mes med känslor var inte vad som ökade överlevnadschanserna. Detta finns inprogrammerat i generna och det kan inte förändras lika snabbt som samhället har förändrats.
Har du någonsin hört kvinnor säga att de vill ha en
"mjuk, feminin man som visar känslor och är omtänksam"? Det har jag
aldrig hört en kvinna säga. Vad jag däremot ofta hört olika kvinnor säga är att de vill ha
"en stabil man som är grundad och trygg i sig själv (anses manligt och alfa) som är charmig, har humor, snygg och smart, barnkär (om kvinnan vill ha barn eller har barn) driven, omtänksam, trogen". Ungefär. Jag kan ha glömt något.
Nja, behöver absolut inte vara så att kvinnorna väljer "fel män". Det är en efterkonstruktion. De väljer rätt män, så som männen visar upp sig vid de första dejterna och inledningsvis i förhållandet. Det är ju en klassiker att folk visar upp "sina bästa sidor" i början. Så kvinnorna väljer rätt. Men när förhållandet blivit vardag är det ju inte ovanligt att
andra mindre trevliga sidor kommer fram. Hos både mannen och kvinnan. Antingen accepterar man det, då de positiva sidorna ändå väger tyngre. Eller så blir det slut och då säger vissa kvinnor att de "alltid väljer fel män" = en efterkonstruktion, för
i början var han "rätt man".
Att kvinnor och män är komplexa när det kommer till kärleksrelationer, är inge orsak till att inte vilja försvara kvinnor i krig dock. Kvinnor, män och barn är alla värda att försvara i krig. Oavsett om vi alla: män, kvinnor och barn, kan ha våra egenheter hit och dit.