2023-02-27, 16:58
Medlem
Om man läser Hages vittnesmål säger hon:

- Hon ser när Palme "tar mark" efter skottet
- Hon ser en man med samma signalement som mördaren, ej CP (lång fladdrande rock) springa in i gränden
- Hon kommer fram till Palme samtidigt som bilen som vänt runt i trafikljusen stannar vid trottoaren!

Alltså är hon där innan dessa 30 sekunder gått och hon har inte sett någon liknande CP i närheten
Citera
2023-02-27, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Jag är osäker på händelseförloppet, men när Anna Hage kom fram till OP fanns det redan en yngling som, tillsammans med en kvinna, höll på och "joxa" med den liggandes huvud. Denna yngling finns inte heller med i "30 sekunder". Jag tror "30 sekunder" helt enkelt utgått ifrån att allt detta händer efter 30 sekunder.

Anna Hage ser dock en man som avviker mot byggbarackerna från mordplatsen precis som Leif Ljungkvist. Så - därför kan "30 sekunder" ha missat lite.

Den kvinnan är ju Lisbeth själv och SG kom fram sekunderna före Hage, han hade väl precis hunnit sätta sig på huk vid Palmes huvud när Hage var framme.

Hage springer ut från en bil som står stilla för rödljus på motsatt sida bilen och som först väntar in grönt, sedan kör fram, vänder runt och parkerar vid kanten. Hage kommer fram när bilen som vänt runt parkerar vid kanten.
Citera
2023-02-27, 18:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Men gänget bakom 30 sekunder baserar sin teori på det otroligt svajiga vittnet LL, den livskriminella Lillemor Östlin, antagaren IM och den svårt chockade Lisbet.

Läs förhören med LL. Han målar inte upp samma bild där. För då smäller första skottet i samband med att det blir grönt och andra när de börjat rulla. Inte innan de stannat vid rött. Och där ser han GM springa direkt efter skotten. Så tidsluckan är ett senare påhitt.

Dock kunde det ju va intressant om detta med trafikljuset stämmer. Att det blev rött sekunder efter att AD fått grönt. Skulle ju förklara hur flera bilar kunde beskriva sig stå som längst fram i vänsterfilen.

Jag tror det finns utrymme för en okänd person på det sätt de menar CP var där. Men det är mycket skohorn för att få in det scenario de menar, dvs någon som faktiskt passerar Lisbet efter mordet.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-27 kl. 18:58.
Citera
2023-02-27, 19:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoraStenar
Björkman var väl, precis som Jeppsson, dyngrak? Inte säkert han hann uppfatta det. Han såg ju bara att GM tog två steg.

Ny uppgift för mig att LJ skulle va dynkrak. Baseras det på den helt felaktiga bilden som målas upp i serien Den osannolike mördaren?
Citera
2023-02-27, 20:35
Medlem
Vad jag tror hände:

Drucken och övergiven av sina vänner får AB syn på paret Palme när de kommer gående längs Sveavägen. I rusets och stundens spontana ingivelse lyfter AB pistolen som han ibland går runt med och trycker av.

Christer Pettersson ser hela förloppet på ett par meters avstånd och vill inte bli inblandad. Christer rusar längs med Tunnelgatan för att komma undan otrevligheterna.

AB stannar kvar på platsen och förväntar sig bli gripen. Men i takt med att räddningsarbetet pågår inser han att ingen verkar ha tagit notis om honom som gärningsman. Revolvern stoppar har tillbaks i hölstret och knäpper sin blå täckjacka så den inte ska synas.
Citera
2023-02-27, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men gänget bakom 30 sekunder baserar sin teori på det otroligt svajiga vittnet LL, den livskriminella Lillemor Östlin, antagaren IM och den svårt chockade Lisbet.

Läs förhören med LL. Han målar inte upp samma bild där. För då smäller första skottet i samband med att det blir grönt och andra när de börjat rulla. Inte innan de stannat vid rött. Och där ser han GM springa direkt efter skotten. Så tidsluckan är ett senare påhitt.

Dock kunde det ju va intressant om detta med trafikljuset stämmer. Att det blev rött sekunder efter att AD fått grönt. Skulle ju förklara hur flera bilar kunde beskriva sig stå som längst fram i vänsterfilen.

Jag tror det finns utrymme för en okänd person på det sätt de menar CP var där. Men det är mycket skohorn för att få in det scenario de menar, dvs någon som faktiskt passerar Lisbet efter mordet.

En intressant sak med IM är att hans vittnesmål tycks bli mer och mer detaljrikt desto fler år som förflutit. Med trovärdiga vittnen brukar det vara tvärtom.
Citera
2023-02-28, 08:56
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Det gäller ju bara de första 30 sekunderna efter skotten. Hon kom senare.
Har du läst hennes bok?
Citera
2023-02-28, 09:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Förvanskning?

Det är en förfalskning.

Längst fram på andra körbanan står/ bromsar Åke Larsson in som första bil vid rödljuset för att svänga vänster ner på Tunnelgatan med fyra passagerare. Några av dem ser hur OP säckar ihop utan att förstå vad som exakt har hänt. Ett par av dem ser en man springa iväg. Anna Hage rusar dit för att hjälpa till.

Taxichauffören Hans Johansson gör en U-sväng med sina fyra passagerare. Stefan Glantz är framme vid OP omedelbart före Anna Hage. Johansson ändrar senare sin version att han vänt vid Apelbergsgatan.

Jag har sedan tidigare visat hur en mängd vittnen ser en vit/ljus Mercedestaxi svänga runt vid Tunnelgatan. Ingen, förutom Jan-Åke Svensson har sett Ljungqvist/Andersson svänga runt. Ingen har däremot sett Svensson på den plats, där han säger sig ha befunnit sig, dvs framför Åke Larsson.

Sen dyker Ulf Dahlsten upp för att intyga att LP hade rätt när hon såg Christer Pettersson.
Som avslutning ska Stig Engström avskrivas.
Det är jobbigt att konstruera om historien, det är försöken att täta ett sjunkande skepp som röjer hemligheten så småningom.

Det enda riktigt intressanta i dokumentären är att Ulf Dahlsten i sin iver att stödja teorin att Lisbeth Palme skulle sett christer Pettersson ger ett senkommet erkännande till Åke Rimborns förhör med LP mordnatten. Nu hävdar Dahlsten att LP tyckt att GM har kroatiskt utseende, vad nu det är? Därmed styrks Rimborns uppgift att LP tyckt sig känna igen två personer från gamla stan.

I ”Offret och gärningsmannen” berättar Hans Hederberg ingående om paret Palmes oro över kroater i allmänhet och Miro Baresic i synnerhet . Oron gällde vad reaktionen skulle bli angående Avslaget på ambassadmördarens nådeansökan.

Dahlsten är en märklig figur som kommer med nya uppgifter MOP lite som det passar. En typisk mandarin som aldrig behöver stå till svars för sina handlingar inför väljare i allmänna val.
Citera
2023-02-28, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Har du läst hennes bok?
Nej, inte ännu. Reas nu. Hon var inte först framme vid OP.
Citera
2023-02-28, 12:11
Medlem
"Anna gör upp med traumat efter Palmemordet

Publicerat onsdag 28 februari 2018 kl 14.56

Idag för 32 år sedan mördades statsminister Olof Palme och för lite drygt två år sedan, det vill säga, vid 30-årsdagen, såg Anna Hage en dokumentär om mordet på TV där hon själv dök upp i bildrutan. Det var ju Anna Hage, då 17 år gammal, som sprang fram till paret Palme och försökte rädda livet på mannen som låg där, utan att veta vem det var. För Anna Hage, den 17-åriga flickan, blev det en händelse som kom att påverka hela hennes liv. Nu gör hon upp med traumat i boken "30 år av tystnad - mitt liv i skuggan av mordet på Olof Palme". Sarit Monastyrski intervjuade henne häromdagen:

2015 gick Anna Hage igenom en livskris och det var den som fick traumat från hennes upplevelser under Palme-mordet att blossa upp igen. Under 30 år hade hon lyckats skuffa undan det som hände men sen gick det inte längre.
– Helt plötsligt började alla minnen att komma tillbaka och jag beslöt mig för att jag måste ta hand om det.

Berätta hur det var den där kvällen.

Jag och en väninna hade varit på bio och vi satt i en bil. Jag såg tre personer och en man föll till marken. Jag såg att det såg allvarligt ut. Samtidigt sprang en man från platsen och det var konstigt. Jag sprang fram till paret och försökte rädda livet på mannen. Först visste jag ju inte att han hade blivit skjuten, berättar Anna.

Vad fick du för stöd efter det?

– Jag fick inget stöd, varken hos polis eller under rättegångarna. Jag var ju bara 17 år och jag förstod inte varför jag var kallad till rättegångarna och jag förstod inte deras språk. Jag har försökt beskriva i min bok hur svårt det var. Jag har nästan inga minnen av det.

Christer Pettersson friades ju i Hovrätten och du beslöt att gå vidare i livet - vad hände då?"

https://sverigesradio.se/artikel/6896001
Citera
2023-02-28, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag tror att GM hade ett kroatisk utseende. Statssekreterare Ulf Dahlsten, uppfattade Lisbeth på samma sätt. I sin bok "Nirvana kan vänta" skriver han "Det hon ville ha sagt var: han kan ha varit kroat. Han såg sådan ut." (sida 180)

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det enda riktigt intressanta i dokumentären är att Ulf Dahlsten i sin iver att stödja teorin att Lisbeth Palme skulle sett christer Pettersson ger ett senkommet erkännande till Åke Rimborns förhör med LP mordnatten. Nu hävdar Dahlsten att LP tyckt att GM har kroatiskt utseende, vad nu det är? Därmed styrks Rimborns uppgift att LP tyckt sig känna igen två personer från gamla stan.

Han skriver också detta i Nirvana kan vänta "Det hon ville ha sagt var: han kan ha varit kroat. Han såg sådan ut."
Detta skall ha varit på mordnatten.
Citera
2023-02-28, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

I ”Offret och gärningsmannen” berättar Hans Hederberg ingående om paret Palmes oro över kroater i allmänhet och Miro Baresic i synnerhet . Oron gällde vad reaktionen skulle bli angående Avslaget på ambassadmördarens nådeansökan.

Dahlsten är en märklig figur som kommer med nya uppgifter MOP lite som det passar. En typisk mandarin som aldrig behöver stå till svars för sina handlingar inför väljare i allmänna val.

Så är det.
Han pratar också om att allt blod på LP, på alla kläder och att hon hennes skor lämnar blodspår på golvet. Det är troligen sant men kanske lite överdrivet, det märkliga hur som helst är att han inte fattar att hon legat, stått och hoppat i en blodpöl... hon och AH var mest blodiga, av den anledningen. Men här ville han göra ett mystisk nummer av det, för att säga att LP var beskjuten... beskjuten.. så att blodet rann.
Ingen har påstått det förut, att hon skulle vara så svårt skottskadad att blodet rann...

Men det sagt... det var en bra dokumentär... översiktlig med bilarna och tiderna... allt kändes rätt... utom den felplacerade CP.
Det hade de gjort ett huvudnummer av i och för sig.
Att han skulle vara nere vid korsningen.

Stå och vänta där för knark... på Sigge, som han umgåtts med hela kvällen...?

Vad gäller CP-placeringen var dokumentären provkarta på manipulation, tre personer (LL, Lillemor, och LP berättad genom Dahlsten...) inklippta, och den teorin motsägs av 30 andra vittnen, som var bortklippta
Senast redigerad av thorhan 2023-02-28 kl. 18:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in