"Anna gör upp med traumat efter Palmemordet
Publicerat onsdag 28 februari 2018 kl 14.56
Idag för 32 år sedan mördades statsminister Olof Palme och för lite drygt två år sedan, det vill säga, vid 30-årsdagen, såg Anna Hage en dokumentär om mordet på TV där hon själv dök upp i bildrutan. Det var ju Anna Hage, då 17 år gammal, som sprang fram till paret Palme och försökte rädda livet på mannen som låg där, utan att veta vem det var. För Anna Hage, den 17-åriga flickan, blev det en händelse som kom att påverka hela hennes liv. Nu gör hon upp med traumat i boken "30 år av tystnad - mitt liv i skuggan av mordet på Olof Palme". Sarit Monastyrski intervjuade henne häromdagen:
2015 gick Anna Hage igenom en livskris och det var den som fick traumat från hennes upplevelser under Palme-mordet att blossa upp igen. Under 30 år hade hon lyckats skuffa undan det som hände men sen gick det inte längre.
– Helt plötsligt började alla minnen att komma tillbaka och jag beslöt mig för att jag måste ta hand om det.
Berätta hur det var den där kvällen.
Jag och en väninna hade varit på bio och vi satt i en bil. Jag såg tre personer och en man föll till marken. Jag såg att det såg allvarligt ut. Samtidigt sprang en man från platsen och det var konstigt. Jag sprang fram till paret och försökte rädda livet på mannen. Först visste jag ju inte att han hade blivit skjuten, berättar Anna.
Vad fick du för stöd efter det?
– Jag fick inget stöd, varken hos polis eller under rättegångarna. Jag var ju bara 17 år och jag förstod inte varför jag var kallad till rättegångarna och jag förstod inte deras språk. Jag har försökt beskriva i min bok hur svårt det var. Jag har nästan inga minnen av det.
Christer Pettersson friades ju i Hovrätten och du beslöt att gå vidare i livet - vad hände då?"
https://sverigesradio.se/artikel/6896001