Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-28, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Hur kan det vara försäkringsbrott tänker du? Det är ju dyrare för mig i försäkring att ha den skriven på henne. Än på mig själv.

Det är inte orsaken till varför hon ska stå skriven på den.

Och vem ska stå och räkna varje gång jag använder bilen? Ska någon på kronofogden flytta in framför mitt hus och registrera varje gång jag kör iväg med bilen?
Du vet om att det är enbart den som står som ägare i registret som kan stå som innehavare av försäkringen? Och ägaren måste ha svenskt personnummer eller samordningsnummer?
Citera
2023-02-28, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Du vet om att det är enbart den som står som ägare i registret som kan stå som innehavare av försäkringen? Och ägaren måste ha svenskt personnummer eller samordningsnummer?

Yes är medveten om detta. Hon är svensk och har svenskt personnummer.

Men hon är 24 år och jag några år äldre. Så det kommer inte bli billigare i försäkring om hon står på den. Så det är inte orsaken till varför.
Citera
2023-02-28, 16:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Men hon är 24 år och jag några år äldre. Så det kommer inte bli billigare i försäkring om hon står på den. Så det är inte orsaken till varför.
Varför hemlighålla anledningen?
Citera
2023-02-28, 16:29
Medlem
Citat:
Inte enligt hon som jobbar på utmätning på kronofogden. Eftersom stoppar polisen mig så kommer dom slå in mitt personnummer. Och där är allt som det ska.

Däremot om hon hade kört bilen så hade det blivit problem. Det hade även blivit problem om dom stoppat henne i bilen nu. Trotts att hon inte står som ägare på bilen.

Men nu kollar ju snuten regnummret också ibland vid kontroll, så hur gör du då när dom ser att ägaren på bilen har kronofogden efter sig?
Idag har ju många polisbilar kamera som känner igen regnummret automatiskt också som larmar om nåt är fel
Citera
2023-02-28, 16:37
Medlem
Hej,

Är inte expert på detta, men det kan gå att lösa med en leasingspärr på bilen. Värt att kolla upp.
Citera
2023-02-28, 16:42
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab

Citat:

Detta. Polisen kollar oftare regnummer än man tror. Har då bilen skulder kommer de bli intressant för dom.

Är då även bilen värd en del kommer så klart det bli än mer intressant för dom.

Hela upplägget låter extremt dumt.

Får man fråga varför? Har du högre skulder?
Citera
2023-02-28, 17:06
Medlem
Citat:
Okej då vet du mer än dom som jobbar på utmätningen på kronofogden.

Hur mycket papper som helst du har på att du äger bilen spelar inte roll.

Om du skriver över bilen så är det samma sak som att du ger bilen till din flickvän i gåva. Då är det hennes, oavsett tidigare papper.

Sen är det mycket möjligt att KFM inte letar i ditt garage och att du klarar dig, men skulle dom råka hitta bilen av någon anledning så tar dom den.

*edit
Möjligen ni kan skriva ett lånekontrakt, att hon lånat bilens värde av dig, på bilen, så det inte finns något värde i den att ta eller liknande? Men det behöver kollas av någon som är mer insatt där.
Senast redigerad av adyring 2023-02-28 kl. 17:13.
Citera
2023-02-28, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Varför hemlighålla anledningen?

Det hör inte till tråden. Utan vilken form av jurist jag ska tala med
Citera
2023-02-28, 17:30
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jag behöver någon form av juridiska papper på att jag är den som är den riktiga ägaren på bilen. Och att jag ska ha alla pengar vid en försäljning.

Vad för typ av jurist har hand om dessa saker?
Citat:
Och har jag papper från en advokat att bilen tillhör mig och kan bevisa det så kan kronofogden inte göra JACK SHIIIITTT!!!!!
Låter som att du hittade din egen lösning till problemet under de nio minuter som gick mellan inläggen.

Kontakta valfri allmänsysslande advokat så kan du få den rådgivning du behöver. Du kan söka upp en genom Advokatsamfundet eller bara googla. Lycka till!
Citera
2023-02-28, 17:44
Bannlyst
Citat:
Hur kan det vara försäkringsbrott tänker du? Det är ju dyrare för mig i försäkring att ha den skriven på henne. Än på mig själv.

Det är inte orsaken till varför hon ska stå skriven på den.

Och vem ska stå och räkna varje gång jag använder bilen? Ska någon på kronofogden flytta in framför mitt hus och registrera varje gång jag kör iväg med bilen?
Därför att är man den huvudsakliga brukaren av en bil ska den stå på denne person alltså Dig i detta fall. Sök på skenförsäkring om det är främmande för dig.

Orsaken är förmodligen att din flickvän har körkort och inte du vilket skulle ge dig en fördel att skriva bilen på henne.

Men summan är att det finns inget papper att skriva som gör dig till ägare även om någon annan står på bilen då det är såhär det fungerar.
Citera
2023-02-28, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorPetter
Ett papper från en advokat betyder inte att det är rätt. Bara så du vet.

Citat från Kronofogdens hemsida:

"Även om bilen är registrerad på en annan person kan det vara du som äger den. Uppgift om registrerad ägare är inget bevis på vem som äger bilen. Att du har bilen hos dig är ofta tillräckligt för att vi ska anse att bilen tillhör dig. Vi kan därför utmäta bilen."

Detta tillämpas i praktiken. Här är en tidningsartikel om en man som disponerade en bil som hans chef stod som ägare till. KF beslagtog den och lämnade mannen och hans familj strandsatta vid vägkanten.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xRe0KG/kronofogdens-utmatning-av-bil-fran-barnfamilj-anmald-till-jo

Man undrar ju var de sätter gränsen... Om jag startar ett åkeri och anställer en chaufför som har miljonskulder, skulle KF teoretiskt kunna utmäta åkeriets långtradare då? Eftersom chauffören har tillgång till den ganska konstant?
Citera
2023-02-28, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Därför att är man den huvudsakliga brukaren av en bil ska den stå på denne person alltså Dig i detta fall. Sök på skenförsäkring om det är främmande för dig.

Orsaken är förmodligen att din flickvän har körkort och inte du vilket skulle ge dig en fördel att skriva bilen på henne.

Men summan är att det finns inget papper att skriva som gör dig till ägare även om någon annan står på bilen då det är såhär det fungerar.

Nej det är tvärtom. Jag har körkort men inte hon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in