Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-28, 18:30
Medlem
Konfucius2s avatar
Ja, problemet är när farbror staten bestämmer sig för att ta något från dig så gör dom det.

Förhållandet till tredje man vid utmätning av lös egendom

[K4]17 § Lös egendom får utmätas, om det framgår att egendomen tillhör gäldenären eller om han enligt 18 eller 19 § skall anses vara ägare.
Citera
2023-02-28, 18:35
Medlem
Doubts avatar
Bara att skriva över, behövs inga papper. Om fogden nu mäter ut din bil av misstag är det lätt att få tillbaka den. För du förstår kronofogden är alltid väldigt förstående så du kan bara gå in och säga att det faktiskt är din bil så får du nycklarna i handen och kan köra hem. Så skriv du över och oroa dig inte.
Citera
2023-02-28, 18:36
Medlem
Konfucius2s avatar
Här kanske det framgår lite hur det kan ligga till:

Källa : Lawline
Bilregister

Det är bara en person som kan stå som ägare i bilregistret. Detta är mest en formalitet och i nästan alla andra situationer kan flera personer ses som ägare. Det blir dock den som står som ägare som får betala in skatten, även om ni mellan er kan dela upp kostnaden hur ni vill.

Huvudregeln

Eftersom ni köper bilen tillsammans så kommer ni civilrättsligt ses som samägare vilket innebär att ni båda måste vara överens om åtgärder kring bilen, t.ex reparation/försäljning (SamL 1-2§§). Ifall ni står för lika stor del av betalningen äger ni lika stor andel av bilen och har därmed rätt till hälften var vid en försäljning.

Ni har en stor frihet att själva avtala hur ert ägande ska se ut, t.ex hur stor andel ni äger var eller vem som får besluta om åtgärder kring bilen. Detta avtal kan påverka de situationer jag beskriver nedan.

Separation

Ifall ni är gifta och separerar kommer bilen ingå i en eventuell bodelning. I en bodelning kommer bilen ses som samägd vilket främst blir relevant ifall någon av er har skulder kopplad till egendom som ingår i bodelningen. Jag går inte in mycket djupare på denna punkt men den kan sammanfattas som att det påverkar hur mycket avdrag ni får göra för dessa skulder innan er egendom "räknas samman" (ÄktB 11:2).

Eftersom det rör sig om en bil påverkar den inte en separation ifall ni är sambor. Problemet då blir dock att ni båda har lika rätt till den varför den ena kommer få köpa ut den andre.

Utmätning

Om du eller din kille skulle ha så stora skulder att utmätning blir relevant kommer ägarförhållanden bli viktiga. Ifall ni är gifta eller sambor föreligger en presumtion att bilen tillhör den skuldsatte och därmed kan utmätas för dennes skulder.

För att bilen inte ska utmätas måste ni då göra det sannolikt att den är samägd (UB 4:19). Förmodligen kommer det räcka med att visa att den används för gemensamt bruk och att ni betalat bilen tillsammans. Skulle den som inte är skuldsatt stå som ägare i bilregistret skulle även detta tyda på samägande.

Teoretiskt sett kan fortfarande den skuldsattes andel i bilen utmätas (UB 4:19 2st). Att detta händer är dock väldigt osannolikt eftersom ingen lär vilja köpa delägande i en främlings bil.

Sammanfattning

Även om bara en person står som ägare i bilregistret kommer ni i princip alltid ses som samägare, iallafall i de vanligaste/viktigaste situationerna. Jag rekommenderar dock att ni behåller dokumentation av något slag som visar att ni betalat bilen tillsammans då detta utgör viktiga bevis för att den är samägd.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Om du känner att jag missat någon viktig situation eller annars har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dessa till oss på Lawline!
Citera
2023-02-28, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Nej det är tvärtom. Jag har körkort men inte hon.
Oavsett vilken anledning du har så finns det inget kontrakt eller vad du söker som ni kan upprättahålla för att göra dig till ägare av bilen även om hon står på den.
Ursäkta men är du möjligen lite korkad ibland?
Citera
2023-02-28, 19:04
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Inte enligt kronofogden. Hon kommer inte bruka bilen. Och har jag papper från en advokat att bilen tillhör mig och kan bevisa det så kan kronofogden inte göra JACK SHIIIITTT!!!!!
....

Om du har papper från en advokat ochär så jävla säker på att de inte kan göra JACK SHIIITTTT,

varför frågar du????
Citera
2023-02-28, 19:18
Citat:
Jag köpte en bil för 1 år sedan för 680 tusen

Jag har bevis på att jag köpte bilen.

Jag ska av olika anledningar inte stå som ägare på bilen. Utan den ska stå på min flickvän som har skulder på kronofogden.

Hon kommer aldrig köra bilen, eller betala försäkringar eller skatt på bilen. Det enda är att hon står som ägare på bilden på transportstyrelsen.

Jag behöver någon form av juridiska papper på att jag är den som är den riktiga ägaren på bilen. Och att jag ska ha alla pengar vid en försäljning.

Vad för typ av jurist har hand om dessa saker?

Du kommer bli av med bilen, varför vill du göra så?
Citera
2023-02-28, 19:35
Detta låter inte så smart.
Om hon inte haft skulder kunde ni skrivit samäganderättsavtal men i nuläget vore det nog bättre att byta flickvän, har du funderat på det?
Citera
2023-02-28, 20:12
Medlem
Majornapacks avatar
Om du så bara lämnar in din bil på en bilverkstad och den går i konkurs med utmätning som följd, så kommer du att få bekymmer med att få tillbaks bilen. Det är en mycket dum idé att skriva över den på partnern, kronis kommer att jaga den med blåslampa.
Citera
2023-02-28, 23:21
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargskott
Fast det där talar för vad trådstartaren hävdar. Situationen är omvänd jämfört med citatet.

Nej, det gör det inte.

Att A innebär B, utesluter inte att B kan innebära A. Det vill säga, att kronofogden kan utmäta en bil som de anser tillhör dig, även om du inte står skriven på den, utesluter inte att kronofogden kan utmäta en bil som är registrerad på dig även om den finns hos och körs av någon annan.

Att någon har ett kvitto på bilen är inget bevis för att bilen efter att det kvittot skrevs, inte har bytt ägare igen.

TS kan måhända bevisa att han vid något tillfälle köpt bilen, men det kan bli svårt för TS att bevisa att den inte bytt ägare igen därefter, särskilt om TS själv skrivit över bilen på en ny person.

Om TS skriver över bilen på sin flickvän och sedan själv brukar bilen, kan man lugnt utgå ifrån att fogden ser bilen som utmätbart gods för såväl TS som flickvännens eventuella skulder.

Att TS är ett troll är för övrigt uppenbart, då TS själv inte kunde hålla sig ifrån att tillrättavisa andra i tråden genom att redan i sitt egna första svar i tråden svara på sin egna fråga i trådstarten. Att det svaret sedan är fel är ju bara komiskt.

Kronofogden skulle heller aldrig göra någon sådan generell inskränkning i rättigheterna till sin egen myndighetsutövning som TS påstår att de skulle ha gjort. Vilket också är anledningen till att TS inte kan presentera vad hen menar att fogden faktiskt skulle ha svarat.
Citera
2023-03-01, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nej, det gör det inte.

Att A innebär B, utesluter inte att B kan innebära A. Det vill säga, att kronofogden kan utmäta en bil som de anser tillhör dig, även om du inte står skriven på den, utesluter inte att kronofogden kan utmäta en bil som är registrerad på dig även om den finns hos och körs av någon annan.

Att någon har ett kvitto på bilen är inget bevis för att bilen efter att det kvittot skrevs, inte har bytt ägare igen.

TS kan måhända bevisa att han vid något tillfälle köpt bilen, men det kan bli svårt för TS att bevisa att den inte bytt ägare igen därefter, särskilt om TS själv skrivit över bilen på en ny person.

Om TS skriver över bilen på sin flickvän och sedan själv brukar bilen, kan man lugnt utgå ifrån att fogden ser bilen som utmätbart gods för såväl TS som flickvännens eventuella skulder.

Att TS är ett troll är för övrigt uppenbart, då TS själv inte kunde hålla sig ifrån att tillrättavisa andra i tråden genom att redan i sitt egna första svar i tråden svara på sin egna fråga i trådstarten. Att det svaret sedan är fel är ju bara komiskt.

Kronofogden skulle heller aldrig göra någon sådan generell inskränkning i rättigheterna till sin egen myndighetsutövning som TS påstår att de skulle ha gjort. Vilket också är anledningen till att TS inte kan presentera vad hen menar att fogden faktiskt skulle ha svarat.
Det du beskriver är förstås riktigt, men det citerade i inlägget talar fortfarande för det TS hävdade, inte det omvända, eftersom situationen är det omvända än det som beskrivs. Det du skriver nu är mer heltäckande och genomgripande än det inlägg jag kommenterade.
Citera
2023-03-01, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Skriver du över bilen på någon annan än dig själv så äger du inte bilen längre. Det är hela poängen. Den som står på bilen, äger bilen.

jaha. Hur gör man om man har en samägd bil då? Låter som du bara hittar på.
Citera
2023-03-01, 10:29
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargskott
Det du beskriver är förstås riktigt, men det citerade i inlägget talar fortfarande för det TS hävdade, inte det omvända, eftersom situationen är det omvända än det som beskrivs. Det du skriver nu är mer heltäckande och genomgripande än det inlägg jag kommenterade.

Nej, det citerade i inlägget säger ingenting om det som TS hävdade. Det är en tolkning som du gör, men din tolkning är basera på ett syllogistiskt fel där du gör antagandet att det omvända förhållandet inte kan gälla gälla. Men det finns inget som säger det, och därför talar inte heller det citerade för att det är som TS hävdade.

A) "Att du har bilen hos dig är ofta tillräckligt för att vi ska anse att bilen tillhör dig. Vi kan därför utmäta bilen."

B) "Att du är registrerad ägare på bilen är ofta tillräckligt för att vi ska anse att bilen tillhör dig. Vi kan därför utmäta bilen."

Du påstår att bara för att A är sann, så talar det för att B inte är sann. Du inser rimligen här varför det inte är så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in