• 5
  • 6
2023-03-02, 11:55
Medlem
Draklusts avatar
Haha ja skojar du? Trolleri 🧙‍♀️
Citera
2023-03-02, 11:56
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Jag köpte en bil för 1 år sedan för 680 tusen

Jag har bevis på att jag köpte bilen.

Jag ska av olika anledningar inte stå som ägare på bilen. Utan den ska stå på min flickvän som har skulder på kronofogden.

Hon kommer aldrig köra bilen, eller betala försäkringar eller skatt på bilen. Det enda är att hon står som ägare på bilden på transportstyrelsen.

Jag behöver någon form av juridiska papper på att jag är den som är den riktiga ägaren på bilen. Och att jag ska ha alla pengar vid en försäljning.

Vad för typ av jurist har hand om dessa saker?
Om bilen finns i ditt förvar så kan KronOlle plocka den . Klart de kikar bakåt på tidigare ägare och snokar runt.
Det finns ingen typ av jurist som handlägger undanhållande av indrivningsrelaterade bilar, och det enda ägarbeviset är ju det som finns på transportstyrelsen
Citera
2023-03-02, 12:00
Avstängd
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filip60
Att hon står som ägare i VTR betyder inte att hon äger bilen Finns 5 sätt att förvärva en bil
Köp- Gåva.Arv, Byte ,Bodelning. Det som händer är att vid ev skada kan försäkringsbolaget vägra ersättning p,ga försäkrat intresse

Den som står som ägare äger bilen oavsett om den förvärvats genom köp, arv, gåva,whatnot.
Har man skulder hos fogden kommer de att plocka bilen för exekutiv försäljning.
Citera
2023-03-02, 12:52
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Rent formellt har bilar endast en ägare. Man kan köpa bil ihop med gemensamma pengar osv, men i bilregistret kan en bil bara ha en ägare. Jag försöker hjälpa här.

Jävlars vad det bråkas om detta vid skilsmässor. Är nog inte många som har upprättat ett separat kontrakt inte.
Citera
2023-03-02, 12:56
Medlem
whogivesafucks avatar
Dessutom. När kronofånen lagt vantarna på bilen. Vad skulle försvaret vara för att försöka få tillbaka den?

Jag har papper på att jag äger bilen men tyckte det var bättre att den blev överskriven på en hos myndigheten skuldsatt person. Så kan ni ge mig tillbaka min bil.
Skulle vilja följa hur det går hur som helst.
Citera
2023-03-02, 13:09
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Betyder ju dock inte att den som bilen är registrerad på bara kan ta bilen t ex vid en skilsmässa.

Inte bara ta den. Men den som står på bilen äger den. Det kan bli oerhört krångligt att få bilen vid skilsmässa om du inte äger den.
Citera
2023-03-02, 13:12
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Jävlars vad det bråkas om detta vid skilsmässor. Är nog inte många som har upprättat ett separat kontrakt inte.

Inte förvånad folk är ju inte informerade riktigt. Starkt att ts vågar fråga sen borde denna ts kanske inte bli grinig när hen inte får det svar hen vill ha.
Citera
2023-03-02, 13:41
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Om bilen finns i ditt förvar så kan KronOlle plocka den . Klart de kikar bakåt på tidigare ägare och snokar runt.
Det finns ingen typ av jurist som handlägger undanhållande av indrivningsrelaterade bilar, och det enda ägarbeviset är ju det som finns på transportstyrelsen

Fast TS har ju inga skulder hos kronofogden.

Så frågan är om dom tar bilen av ägaren (flickvännen) för att reglera hennes skuld.

Ja det lär dom göra om dom får reda på det.

LL

LL
Citera
2023-03-02, 13:50
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorPetter
Ett papper från en advokat betyder inte att det är rätt. Bara så du vet.

Citat från Kronofogdens hemsida:

"Även om bilen är registrerad på en annan person kan det vara du som äger den. Uppgift om registrerad ägare är inget bevis på vem som äger bilen. Att du har bilen hos dig är ofta tillräckligt för att vi ska anse att bilen tillhör dig. Vi kan därför utmäta bilen."

Men TS har ju inga skulder hos KF.

LL
Citera
2023-03-02, 14:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Ja fast bilen finns ju ändå inte i Dubai. Så vad spelar det för roll?

Bilen är ju i mitt varmgarage. Så vad ska dom börja leta? Finns 5 miljoner hus i Sverige.
om du blir stoppad av polis i bilen kan dom ringa kronokalle och utmäta den på plats.
hände jhu nyss någon som skulle flyga med med massa stålar, polisen ringde KF och dom utmätte pengarna på plats
Citera
2023-03-02, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Den som står som ägare äger bilen oavsett om den förvärvats genom köp, arv, gåva,whatnot.

Nix! Där har du fel, Källa Nedan samt mig själv över 20 år i försäkringsbranscen Du Måste kunna bevisa att du är huvudsaklig ägare och brukare av bilen, Även om du står som ägare i VTR betyder inte det att du äger bilen.

Har man skulder hos fogden kommer de att plocka bilen för exekutiv försäljning.
Försäkrat intresse - vem äger bilen?
Försäkringsbolaget kan neka att betala ut ersättning för en skada om det inte är försäkringstagaren som är den verklige ägaren och huvudsakliga användaren av bilen.

Ägare
I försäkringsvillkoren står det att försäkringen bara gäller för den som faktiskt äger bilen.

Ägare är den som verkligen äger fordonet och har ett intresse av att försäkra det. Med ägare menas den som drabbas ekonomiskt vid en skada och kan bestämma om fordonet till exempel ska säljas. Det innebär att det inte räcker att vara ägare på pappret för att få ersättning från försäkringen om det inträffar en skada.

Om till exempel en mamma registrerar bilen på sig och försäkrar den trots att det är sonen som egentligen äger den så betalas ingen ersättning om bilen exempelvis blir stulen.
Brukare
Försäkringsvillkoren anger också att försäkringstagaren förutom att vara civilrättslig ägare av bilen dessutom ska vara den huvudsaklige brukaren av bilen. Det vill säga den som använder bilen mest.

Bevisning
Det är du som kräver ersättning från försäkringsbolaget som ska visa att du faktiskt äger bilen och är den som huvudsakligen använder den. Det kan du göra genom att till exempel visa att det är du som betalat för den samt betalar kostnader för drivmedel, reparationer, vägskatt och försäkring.
Citera
2023-03-03, 07:49
Medlem
whogivesafucks avatar
Här skulle i o f s samägandelagens tillämpning teoretiskt vara möjlig. Till delar.
1. Egendomen har förvärvats för gemensamt bruk,
2. den som inte är registrerad ägare ska ha bidragit ekonomiskt till förvärvet, och
3. det fanns en uttrycklig eller åtminstone underförstådd överenskommelse om ägandet ska vara gemensamt.

Men om syftet med detta är brottsligt lär det skita sig. För redan i grunden finns ingen uppenbar anledning att låta en skuldsatt person äga en bil.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in