2023-02-28, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StorPetter
Ett papper från en advokat betyder inte att det är rätt. Bara så du vet.

Citat från Kronofogdens hemsida:

"Även om bilen är registrerad på en annan person kan det vara du som äger den. Uppgift om registrerad ägare är inget bevis på vem som äger bilen. Att du har bilen hos dig är ofta tillräckligt för att vi ska anse att bilen tillhör dig. Vi kan därför utmäta bilen."

Precis! Nu är ju inte bilen hos henne. Och hon kör inte bilen.

Det du hänvisar är om någon som har kronofogden skriver öven bilen på någon som inte har kronofogden. Och dom kommer och besöker personen. Då kan dom ta bilen. Fast personen inte har bilen ståendes på sig.

Detta är något annat.
Citera
2023-02-28, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorPetter
Ett papper från en advokat betyder inte att det är rätt. Bara så du vet.

Citat från Kronofogdens hemsida:

"Även om bilen är registrerad på en annan person kan det vara du som äger den. Uppgift om registrerad ägare är inget bevis på vem som äger bilen. Att du har bilen hos dig är ofta tillräckligt för att vi ska anse att bilen tillhör dig. Vi kan därför utmäta bilen."
Fast det där talar för vad trådstartaren hävdar. Situationen är omvänd jämfört med citatet.
Citera
2023-02-28, 15:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Jag köpte en bil för 1 år sedan för 680 tusen

Jag har bevis på att jag köpte bilen.

Jag ska av olika anledningar inte stå som ägare på bilen. Utan den ska stå på min flickvän som har skulder på kronofogden.

Hon kommer aldrig köra bilen, eller betala försäkringar eller skatt på bilen. Det enda är att hon står som ägare på bilden på transportstyrelsen.

Jag behöver någon form av juridiska papper på att jag är den som är den riktiga ägaren på bilen. Och att jag ska ha alla pengar vid en försäljning.

Vad för typ av jurist har hand om dessa saker?
Vad är nyttan med att skriva över bilen på din flickvän?
Citera
2023-02-28, 15:44
Medlem
Citat:
Precis! Nu är ju inte bilen hos henne. Och hon kör inte bilen.

Det du hänvisar är om någon som har kronofogden skriver öven bilen på någon som inte har kronofogden. Och dom kommer och besöker personen. Då kan dom ta bilen. Fast personen inte har bilen ståendes på sig.

Detta är något annat.

Ah. Uppfattade det som att ni bodde ihop.
Citera
2023-02-28, 15:46
Bannlyst
Citat:
Jag köpte en bil för 1 år sedan för 680 tusen

Jag har bevis på att jag köpte bilen.

Jag ska av olika anledningar inte stå som ägare på bilen. Utan den ska stå på min flickvän som har skulder på kronofogden.

Hon kommer aldrig köra bilen, eller betala försäkringar eller skatt på bilen. Det enda är att hon står som ägare på bilden på transportstyrelsen.

Jag behöver någon form av juridiska papper på att jag är den som är den riktiga ägaren på bilen. Och att jag ska ha alla pengar vid en försäljning.

Vad för typ av jurist har hand om dessa saker?
Finns inga såna papper. Det enda du riskerar förlorar förutom bilen är att bli åtalad för försäkringsbrott då du är huvudsakligen den som brukar bilen….
Citera
2023-02-28, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vad är nyttan med att skriva över bilen på din flickvän?
Låter som en målvakt som får fortkörningsböter och p-avgifter på sig. Men en bil med det påstådda inköpspriset till en som har skulder hos kronofogden blir ju intressant att göra utmätning av.
Citera
2023-02-28, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Finns inga såna papper. Det enda du riskerar förlorar förutom bilen är att bli åtalad för försäkringsbrott då du är huvudsakligen den som brukar bilen….

Hur kan det vara försäkringsbrott tänker du? Det är ju dyrare för mig i försäkring att ha den skriven på henne. Än på mig själv.

Det är inte orsaken till varför hon ska stå skriven på den.

Och vem ska stå och räkna varje gång jag använder bilen? Ska någon på kronofogden flytta in framför mitt hus och registrera varje gång jag kör iväg med bilen?
Citera
2023-02-28, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Låter som en målvakt som får fortkörningsböter och p-avgifter på sig. Men en bil med det påstådda inköpspriset till en som har skulder hos kronofogden blir ju intressant att göra utmätning av.

Om detta är syftet och flickvännen är skriven i dubai, då kan nog kronofogden inte göra nåt.
Finns målvakter med miljoner i p böter tex som har flera olika bilar skrivna på sig men då är personen skriven på en adress utomlands.

Men om flickvännen står på en adress i sverige så tar dom bilen direkt om han blir stoppad i en poliskontroll.
Citera
2023-02-28, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab

Nej det är inte orsaken. Det med målvakt funkar inte längre. Eftersom allt hamnar på bilen, Inte på ägaren på bilen.

Men känns som ni gissar på fel saker. Detta är en jurist tråd. Jag vill diskutera vad för advokater som kan hjälpa med detta.

Det är samma sak om kronofogden gör utmätning i någons bostad. En har skulder den andra inte. Kan den som inte har skulder bevisa att han tex köpt tv och soffan för sina pengar så kommer kronofogden inte ta sakerna. Fast den som har skulder bor i bostaden.
Citera
2023-02-28, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jaukah

Men om flickvännen står på en adress i sverige så tar dom bilen direkt om han blir stoppad i en poliskontroll.

Inte enligt hon som jobbar på utmätning på kronofogden. Eftersom stoppar polisen mig så kommer dom slå in mitt personnummer. Och där är allt som det ska.

Däremot om hon hade kört bilen så hade det blivit problem. Det hade även blivit problem om dom stoppat henne i bilen nu. Trotts att hon inte står som ägare på bilen.
Citera
2023-02-28, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaukah
Om detta är syftet och flickvännen är skriven i dubai, då kan nog kronofogden inte göra nåt.
Finns målvakter med miljoner i p böter tex som har flera olika bilar skrivna på sig men då är personen skriven på en adress utomlands.

Tror du har fel där. Är ägaren skriven i Dubai och bilen stoppas i Sverige så blir det svårt att hävda annat än skenägande. Du får kolla kronofogdens handbok på utmätning. Den är bara på 800 sidor och kan laddas ner från deras hemsida.
Citera
2023-02-28, 16:11
Medlem
Citat:
Känns lite så
Men för att svara på din fråga så borde väl en privatjurist kunna hjälpa dig både med skrivelsen och kolla upp så det verkligen fungerar så som du tänkt dig. Vore ju tråkigt för dig att bli av med bilen.

Edit: Det kanske går att lösa med att hon skriver på en skuldnota till dig där bilen står i pant...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in