2023-02-28, 15:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jlle
Detta är så jävla sjukt att det inte går att greppa.
Hur många chanser tycker du att åklagaren ska ha att skicka dig till domstol för samma gärning? Just nu är det två, TR och HR, eventuellt tre, HD.

Det är en rättssäkerhetsfråga. Om du har blivit åtalad för en viss handling och frikänd ska du inte behöva gå omkring och oroa dig för att behöva bli prövad igen. Det är bland annat därför en åklagare inte ska åtala innan den är säker på att det kommer bli en fällande dom.
Citera
2023-02-28, 15:50
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men hallå!
Även om mannen bara pillat på hennes yttre könsorgan så är det ju våldtäkt!
Du måste vara man?
Inte enligt hovrätten. Problemet med att beskriva allt som våldtäkt är just händelser som denna. Kanske tänkte åklagaren som du? Att det är våldtäkt oavsett. Det kanske var därför som hon bommade alternativyrkandet?

Att jag är man gör jag ingen hemlighet av, men på vilket sätt är det relevant för det som diskuteras?
Citera
2023-02-28, 15:51
Avslutad
Citat:
Har du någon källa på det?
Citera
2023-02-28, 15:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jlle
Du måste skämta? Skulle tippa att 99/100 i en undersökning skulle säga att det betyder kvinnans könsorgan och inte kvinnans yttre könsorgan. Den definitionen finns överallt, förutom i just den ordboken domarna valde.
Så kanske det är, men även om så vore så ändrar ju inte det någonting eftersom "könsorgan" inkluderar "yttre könsorgan".
Citera
2023-02-28, 15:55
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Tror du att en tioåring flicka kan en massa anatomiska ord om sitt könsorgan?
Man har inte sexualundervisning förrän i sexan!
Vissa 10-åringar kan det, andra kan det inte. Det är polisens uppgift att förhöra på ett sådant sätt att det som är relevant blir utrett. Att bara säga att allt är våldtäkt visade sig vara mindre lyckat för polis och åklagare.
Citera
2023-02-28, 15:55
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Haha, den var bra. Du kritiserar mig genom att länka till en bild som enbart visar de yttre delarna av en kvinnas könsorgan. Som pricken över i så är samtliga yttre delar dessutom namngivna, samtidigt som de inre utelämnas totalt.

Tack för att du visar min poäng

Och du orkar inte läsa längre ner, din jävla mupp!

Bilden!

"De delar av snippan som man kan se från utsidan är venusberget, klitoris, yttre och inre blygdläppar"
Citera
2023-02-28, 15:56
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Nej, det är just det som det inte är, och det är därför rätten inte nöjer sig med ordet snippa som kan betyda olika saker i det här sammanhanget. Det är inte huruvida domarna känner till ordets rätta innebörd som är grejen utan vad flickan själv lägger in för betydelse i ordet. Det är det som drevmänniskorna har så svårt att förstå.
Våldtäkt behöver inte vara penetrerande samlag, trodde alla visste det?
Dessutom var hon väldigt ung!
Citera
2023-02-28, 15:58
Medlem
Är snippa ett annat ord för framstjärt?
Citera
2023-02-28, 15:58
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obmud
"Hovrätten anser det vara bevisat att den 50-årige mannen stoppade in ett finger i den 10-åriga flickans snippa.
Att domen på tre års fängelse ändå rivs upp och mannen frias beror på de mest bisarra domskäl jag har läst."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/VP5Ql6/50-aring-frias-fran-barnvaldtakt-ratten-fattade-inte-vad-en-snippa-ar

Här har en vuxen man förgripit sig på en flicka och han går fri?? Hur är det ens möjligt?? Vem är han??
Hoppas verkligen de tar det här till Högsta Domstolen. Här ligger en hel kennel begraven!
Citera
2023-02-28, 15:59
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Och du orkar inte läsa längre ner, din jävla mupp!

Bilden!

"De delar av snippan som man kan se från utsidan är venusberget, klitoris, yttre och inre blygdläppar"
Nej, den gubben går inte med mig. Du kan inte förvänta dig att jag skall tolka en kryptisk bisats som stöd för din tes.

https://en.wikipedia.org/wiki/Uterus#/media/File:Figure_28_02_01.JPG

Där har du en bild på hela paketet. Om du kan producera en källa som säger att något liknande det som visas på min bild är en snippa så ska jag överväga att ta den källan i beaktande.
Citera
Medlem
Citat:
Men hallå!
Du måste vara man?
Jag är också känslomässigt upprörd över detta men som jurist kan jag också tänka logiskt och jag ber dig att inte sprida din okunskap om gällande svensk rätt så att det blir en trådsanning.

Nej, det kan INTE bedömas som våldtäkt om det inte kan styrkas att en penetration har skett. Åklagaren skulle ha haft med ett andrahandsyrkande om sexuellt ofredande vilket hon enligt egen utsago hade till en början, men sedan ändrade efter påtryckning från domstolen. Detta är problemets kärna.

Jag tycker detta bör belysas mer i tråden. Varför ändrade åklagaren detta och är det ett allmänt vedertaget förfarande att våra domare petar i åklagarens case? Målsäganden äger ju målet?
Citera
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Våldtäkt behöver inte vara penetrerande samlag, trodde alla visste det?
Dessutom var hon väldigt ung!

Vem har sagt att samlag måste vara inblandat? Hennes ålder är inte relevant för frågan huruvida det är våldtäkt eller inte. Däremot verkar penetration vara nödvändigt för våldtäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in