2023-02-27, 12:31
Medlem
Ja, om uppgifterna stämmer att vitryska partisaner lyckats paja en A-50 är det ganska stort. Inte fullt Moskva-klass i storlek, men en tämligen svidande förlust. Och en strategisk sådan, dvs en sak som fodrar att ryssen tänker om en aspekt av hela krigsteatern och ändrar uppträdande. Bra jobbat!

Det får mig att fundera på vilka strategiska angrepp som Ryssland och Ukraina har åstadkommit under kriget. Jag kan inte komma på något strategiskt från ryssarna ö.h.t, men Ukraina (och partisaner) har nu lyckats flera gånger med strategiska attacker i Ryssland.

Det kan låta konstigt när Ryssarna har "strategiskt bombat infrastruktur" och liknande, och det är förstås sant, men en lyckad strategisk insats mäts inte i storleken på pang utan vad motståndaren tvingas till för åtgärder. Därför kan en liten pyttedrönare vara en strategisk bombning samtidigt som en rejäl smäll bara är taktisk. Vad ryska vapen har för räckvidd vet vi redan, och de kan nå hela Ukraina, så det är inget nytt om en specifik plats blir bombad. Men Ukraina har gång på gång tvingat ryssarna till att placera flyg och fartyg bakåt och tvingat logistik successivt längre och längre bort, och attacken mot Kershbron var troligen en förutsättning för att ryssarna skulle retirera under relativt ordnade former från Kherson.

Påfallande ofta (inte bara i detta krig), slår det mig, är "strategiska attacker" snarare små och symboliska än stora och omfattande. Såväl Doolittles raid mot Tokyo och den kinesiska bombningen av Japan under kriget i Manchuriet orsakade föga eller ingen materiell förlust för fienden, men krävde ändå ganska omfattande responser som var mycket kostsamma, som att Japan var tvungen att flytta hela brigader från ett land till ett annat, osv.
Citera
2023-02-27, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
Det är tydligen verifierat, men det finns också spekulationer om att det skulle vara maskiner som är avställda och primärt används för att plocka delar från, vilket samtidigt känns litet märkligt, eftersom den här typen (det är egentligen bara en ombyggd IL-76) är ganska vanlig i Ryssland.
Det kommer väl mer info eftervart.
De PÅSTÅR att denna TYP av plan används för slutgiltig guidning in mot mål av ryska kryssningsmissiler i norra och västra Ukraina. Sedan säger de ju inte heller till vilken grad de har förstört/skadat planet! Är det helt nedbrunnet, eller är det en mindre reparabel skada?
Citera
2023-02-27, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
De PÅSTÅR att denna TYP av plan används för slutgiltig guidning in mot mål av ryska kryssningsmissiler i norra och västra Ukraina. Sedan säger de ju inte heller till vilken grad de har förstört/skadat planet! Är det helt nedbrunnet, eller är det en mindre reparabel skada?
Om det verkligen är en A-50 det handlar om, och inte en vanlig Il-76 eller helt enkelt något annat, så är det så ja, att den används för robotattackerna. Det är ett spaningsplan som också (tror jag) kan störsända, och är viktig för att hålla koll på luftrummet och möjligen också guidning av kryssningsrobotar. Jag vet inte rent tekniskt hur det fungerar med det sista, men jag tänker mig att kryssningsrobotarna nog ska klara sig själva hela vägen, men däremot de iranska drönarna och liknande kanske kan styras mer aktivt. Men, jag vet inte exakt hur det går till, jag kan bara avgöra vad som är rimligt och orimligt.

En stor förlust, om uppgifterna stämmer, är det dock, eftersom detta plan bara ska finnas i sju flygande exemplar och då man nog vill ha minst två för att täcka en viss yta 24/7 med radar- och flygspaning, och Ryssland är geografiskt ett jätteland, så skulle det innebära att man blir mer eller mindre blind i någon sektor. Så man måste prioritera. "Hoppas inte svensken, kinesen, ottomanen, japanen och NATO kommer samtidigt". Ryssland är ju sedan en tid tillbaka tämligen oförsvarat i stora delar, t.ex. kring den kinesiska gränsen där man traditionellt har god beredskap, för diktaturer kan aldrig lita på varandra och Kina och Ryssland är både "frenemies" och arvsfiender och partner på samma gång. Finnarna har rapporterat att det ryska gränsförsvaret där verkar mer eller mindre borta och VDV i Pskov, de förband som alltid setts som de som ska ge Sverige däng, är sedan länge mer eller mindre utraderat i Ukraina. Det går bra nu...

Men, partisaner som gör en DIY-attack med drönare och via en politiker låter berätta vad man gjort, gör att det finns lite för många steg mellan vad som hände och vad vi vet, så det kan ju vara både mildare eller värre än vi har fått indikationer om. Första uppgiften var att det var en helikopter och några klargöringsfordon som bombats.
Senast redigerad av DjILY 2023-02-27 kl. 12:47.
Citera
2023-02-27, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld

Detta var ju en A-50U, som då skall vara en betydligt uppgraderad version, med bättre avionik och elektronik, som klarar av att radarleda upp till 10 flygföretag. (Dessutom har tydligen även en inbyggd toalett. *fniss*)
Endurance är dock fortfarande lika eländig. Cirka 4 timmar. I vart fall med de gamla motorerna.

Vad gäller skadorna, behöver det inte vara stora synliga skador, för att resultatet skall vara (i våra ögon) gott.
Ryssarna är för all del inte väldigt upptagna av flygsäkerhet, men även de har nog gränser för vad de är beredda att skicka upp i luften. Om någon del av bärande struktur eller integrerad tank är skadad, står maskinen garanterat på backen lång tid.
Förhoppningsvis är det en s.k write-off/hull loss.

Ännu bättre blir det ju, om det verkligen visar sig vara vitryska partisaner.
Då får ju herr Lukashenko något att fundera över! Hur skall han förklara för husbonden att han inte har kontroll på sina undersåtar...?!

Oooh,...the suspense...
Citera
2023-02-27, 14:39
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det mesta av den 155mm icke styrda ammunition som används i europa tillverkas av Nammo i Karlskoga. Styrd ammunition (excalibur och bonus) tillverkas av BAE systems också i Karlskoga. Problemet är att underleverantörerna inte hänger med i produktionen utan måste utöka.

Nja.

En del av den tillverkas i Karlskoga, men långt ifrån allt. Jag skulle tippa på kanske 20-25% av Nammos totala produktion av ostyrd artilleriammunition till 155 mm pjäser tillverkas i Karlskoga.

Nammo Karlskoga är en liten lokalavdelning till Nammos huvudfabrik i Raufoss i Norge, där den överväldigande mängden styrd och ostyrd artilleri och automatkanonammunitionen produceras. Anställda Karlskoga: 35, anställda Raufoss: 750 (ska öka till runt 1000 de närmaste åren).
Citera
2023-02-27, 14:45
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Mulig at ett av få russiske A-50 overvåkningsfly er sprengt på bakken i Belarus under en "spesial operasjon"

Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
Detta var ju en A-50U, som då skall vara en betydligt uppgraderad version, med bättre avionik och elektronik, som klarar av att radarleda upp till 10 flygföretag. (Dessutom har tydligen även en inbyggd toalett. *fniss*)
Endurance är dock fortfarande lika eländig. Cirka 4 timmar. I vart fall med de gamla motorerna.

Ja se där ja.

Det är verkligen inte flygplan ryssarna har möjlighet att förlora hur som helst, mig veterligen är det bara 7 stycken A-50M som uppgraderats till A-50U hittills och ersättaren A-100 verkar dra ut ordentligt på tiden.

Vilket jävla cluster fuck ryssarnas Ukraina-operationer har blivit.

Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu verkar det ryska omringningsförsöket av Bakhmut ha fått problem. Ryssarna riskerar nu att bli omringade själva efter en ukrainsk kniptångsmanöver.

Haha, detta också? Har du mer info här, eller var rekommenderar du att man läser om det just nu?
Citera
2023-02-27, 15:06
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Ja se där ja.

Det är verkligen inte flygplan ryssarna har möjlighet att förlora hur som helst, mig veterligen är det bara 7 stycken A-50M som uppgraderats till A-50U hittills och ersättaren A-100 verkar dra ut ordentligt på tiden.

Vilket jävla cluster fuck ryssarnas Ukraina-operationer har blivit.

Haha, detta också? Har du mer info här, eller var rekommenderar du att man läser om det just nu?

Tror jag lyckades kopiera tweeten. Från sent igår:

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1629973950515105794?t=JgFvmZ_e_E1jeoP9lJDqfQ&s=19
Citera
2023-02-27, 16:33
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Tror jag lyckades kopiera tweeten. Från sent igår:

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1629973950515105794?t=JgFvmZ_e_E1jeoP9lJDqfQ&s=19

Ja se där... Frågan är nog snarast NÄR under hela det här året som bror Ivans markförband visat någon som helst taktisk skicklighet.

EDIT: 2 stridsgrupper av regementes storlek inringade. Impressive...
Citera
2023-02-27, 16:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Nja.

En del av den tillverkas i Karlskoga, men långt ifrån allt. Jag skulle tippa på kanske 20-25% av Nammos totala produktion av ostyrd artilleriammunition till 155 mm pjäser tillverkas i Karlskoga.

Nammo Karlskoga är en liten lokalavdelning till Nammos huvudfabrik i Raufoss i Norge, där den överväldigande mängden styrd och ostyrd artilleri och automatkanonammunitionen produceras. Anställda Karlskoga: 35, anställda Raufoss: 750 (ska öka till runt 1000 de närmaste åren).

Nammo gjuter grundbeståndsdelarna i Norge men de sätts samman i Karlskoga och tillförs sprängämne och styrelektronik etc. Denna produktion är automatiserad till stor del av säkerhets skäl. Flaskhalsen är tillverkningen i Norge samt elektroniken som i huvudsak kommer från USA.
Citera
2023-02-27, 18:16
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nammo gjuter grundbeståndsdelarna i Norge men de sätts samman i Karlskoga och tillförs sprängämne och styrelektronik etc. Denna produktion är automatiserad till stor del av säkerhets skäl. Flaskhalsen är tillverkningen i Norge samt elektroniken som i huvudsak kommer från USA.

Mja, jag är inte helt enig i det, jag bor i närheten och har jobbat i industriparken. De har tre avdelningar för granatfyllning och sammansättning i Raufoss, 2 för 127 och 155 mm samt en för automatkanonammunition och tung ksp.

Styrelektronik vetetusan heller, mig veterligen har man inte det i ostyrd artilleriammunition.

Om du däremot diskuterar styrda granater, eller för den delen olika former av robotar, så kan det vara en annan femma.
Citera
2023-02-27, 18:40
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ja se där... Frågan är nog snarast NÄR under hela det här året som bror Ivans markförband visat någon som helst taktisk skicklighet.

EDIT: 2 stridsgrupper av regementes storlek inringade. Impressive...

Tre vertikala streck brukar betyda division. Stämmer uppgifterna så är ryssarna alltså på väg att råka riktigt illa ut.

Vi får se hur det utvecklar sig, UA skulle faktiskt kunna ha 20 000 ryssar i säcken.
Citera
2023-02-27, 19:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Ja, om uppgifterna stämmer att vitryska partisaner lyckats paja en A-50 är det ganska stort. Inte fullt Moskva-klass i storlek, men en tämligen svidande förlust. Och en strategisk sådan, dvs en sak som fodrar att ryssen tänker om en aspekt av hela krigsteatern och ändrar uppträdande. Bra jobbat!

Det får mig att fundera på vilka strategiska angrepp som Ryssland och Ukraina har åstadkommit under kriget. Jag kan inte komma på något strategiskt från ryssarna ö.h.t, men Ukraina (och partisaner) har nu lyckats flera gånger med strategiska attacker i Ryssland.

Det kan låta konstigt när Ryssarna har "strategiskt bombat infrastruktur" och liknande, och det är förstås sant, men en lyckad strategisk insats mäts inte i storleken på pang utan vad motståndaren tvingas till för åtgärder. Därför kan en liten pyttedrönare vara en strategisk bombning samtidigt som en rejäl smäll bara är taktisk. Vad ryska vapen har för räckvidd vet vi redan, och de kan nå hela Ukraina, så det är inget nytt om en specifik plats blir bombad. Men Ukraina har gång på gång tvingat ryssarna till att placera flyg och fartyg bakåt och tvingat logistik successivt längre och längre bort, och attacken mot Kershbron var troligen en förutsättning för att ryssarna skulle retirera under relativt ordnade former från Kherson.

Påfallande ofta (inte bara i detta krig), slår det mig, är "strategiska attacker" snarare små och symboliska än stora och omfattande. Såväl Doolittles raid mot Tokyo och den kinesiska bombningen av Japan under kriget i Manchuriet orsakade föga eller ingen materiell förlust för fienden, men krävde ändå ganska omfattande responser som var mycket kostsamma, som att Japan var tvungen att flytta hela brigader från ett land till ett annat, osv.

Attackerna mot el och värme i Ukraina är väl strategiska? En enorm mängd luftvärnssystem fick skickas till Ukraina relativt fort, också enorma satsningar på att skicka mobila kraftverk inklusive från Japan. Man fick ta fram nya förband med automatkanoner etc. för att skjuta på moppedrönarna.

Sedan är ju attackerna från Ryssland som resulterat i ockuperade områden strategiska. Allt som sker nu har ju de första veckorna av rysk erövring som grund.

Citat:
Tre vertikala streck brukar betyda division. Stämmer uppgifterna så är ryssarna alltså på väg att råka riktigt illa ut. Vi får se hur det utvecklar sig, UA skulle faktiskt kunna ha 20 000 ryssar i säcken.

Det låter mycket med tanke på att det är ganska tyst om det; vore det fallet att 20000 man var instängda skulle det nog vara panik nu i ryska telegramkanaler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in