2023-02-27, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unrecognized
Har inte lagt ner någon nämnvärd tid på detta utan valde bara att skicka ett mejl där jag begärde ut ansökningshandlingar från deras senaste sommarnotarier. Skickade till åtta olika domstolar, en av dessa hade inte haft några sommarnotarier senaste åren, en av dessa ville bara lämna ut ansökningshandlingarna i fysisk form och två har uppenbart brustit i deras skyldighet till skyndsam handläggning då de ännu inte svarat (Gävle tingsrätt och Hovrätten för Nedre Norrland). Det innebär att jag bara har ansökningshandlingar från fyra olika domstolar men kan ändå skriva ner hur AB procenten sett ut. Oftast är resterande betyg BA men det finns vissa Bn på sina håll också.

Tingsrätt 1:
50% AB, fyra terminer avklarade + vissa tillgodoräknade kurser
40% AB, sex terminer avklarade
30% AB, sju terminer avklarade

Tingsrätt 2:
60% AB, sju terminer avklarade
100% AB, fyra terminer avklarade
100% AB, fyra terminer avklarade

Tingsrätt 3:
55% AB, 6 terminer avklarade + en kandidatexamen avklarad

Kammarrätt:
70% AB, sex terminer avklarade
70% AB, fem terminer avklarade
90% AB, fyra terminer avklarade
100% AB, sex terminer avklarade

För egen del kan jag också säga att med 60% AB har jag fått erbjudande från två domstolar, en i Stockholmsområdet och en i Norrland.

Intressant statistik! Får man fråga vilken tingsrätt det rörde sig om där folk har kommit in med 30-40 % AB?

Har själv ca 40/60 AB/BA men har inte sett röken av en intervju under årets vända. Då har jag även sökt de mindre tingsrätterna ute på vischan.
Citera
2023-02-27, 20:12
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clark-Kenta
Intressant statistik! Får man fråga vilken tingsrätt det rörde sig om där folk har kommit in med 30-40 % AB?

Har själv ca 40/60 AB/BA men har inte sett röken av en intervju under årets vända. Då har jag även sökt de mindre tingsrätterna ute på vischan.
Självklart, Jönköpings tingsrätt.

Värt att ha i åtanke att det är ett mycket begränsat urval, sommarnotariernas betyg varierar förmodligen en hel del från år till år. Det visar dock att det finns personer med liknande betyg som dig som har varit sommarnotarie, så möjligheten borde ju i alla fall finnas där.
Citera
2023-02-27, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unrecognized
Självklart, Jönköpings tingsrätt.

Värt att ha i åtanke att det är ett mycket begränsat urval, sommarnotariernas betyg varierar förmodligen en hel del från år till år. Det visar dock att det finns personer med liknande betyg som dig som har varit sommarnotarie, så möjligheten borde ju i alla fall finnas där.

Tack!

Så är det nog absolut. Får hoppas att man har lite flax och lyckas knipa någon av de kvarstående platserna.
Citera
2023-02-27, 23:32
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clark-Kenta
Är det någon som har erfarenhet/insyn av att jobba med compliance inom finanssektorn?

Ofta presenteras utannonserade tjänster med förväntningar på goda analytiska förmågor och erfarenhet av arbete med olika EU-regelverk. I min värld indikerar det att man kommer arbeta kvalificerat med juridiken, men av det jag har hört så verkar compliance-arbete präglas av mycket administrativt och rutinbaserat arbete, särskilt på en mer junior nivå.

Vore tacksam om någon kunde ge lite insyn.

Svårt att säga något för finanssektorn i stort. Arbetar du på ett större bolag är compliance officers förmodligen uppdelade per område (exempelvis AML, GDPR, ABC, ESG). Vissa är mer rutinbaserade än andra. I en junior roll skulle jag personligen undvika tjänster som uttryckligen skriver att ett av ansvarsområden är ”sköta kontakt/rapportering till myndigheter” och i synnerhet dessa tjänster inom AML då risken är stor att du sitter med en hel del admin i sådana fall.

I övrigt är min erfarenhet att uppgifterna är ganska varierade.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2023-02-27 kl. 23:36.
Citera
2023-02-28, 08:36
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Är det någon som har erfarenhet av att läsa fler specialkurser inom juridik i Sverige än som ingår i programmet? Särskilt om det är möjligt att läsa 60 HP under en och samma termin.

I sådana fall skicka gärna ett PM eller dela med dig i tråden.
Citera
2023-02-28, 13:26
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Är det någon som har erfarenhet av att läsa fler specialkurser inom juridik i Sverige än som ingår i programmet? Särskilt om det är möjligt att läsa 60 HP under en och samma termin.

Det är absolut möjligt att läsa extra. Bara du uppfyller behörighetskraven (alt. får dispens) för de kurser du vill läsa finns ingenting som hindrar. Iaf inte på mitt lärosäte.

Eller vänta… du skrev 60 hp under samma termin. Eftersom man endast kan söka 45 hp per termin genom antagning.se så kan det bli svårt. Ett sätt att komma runt det är om du har platsgaranti på någon kurs.

Då kan du söka 45 hp annat och göra en sen anmälan till kursen du har platsgaranti till.
Citera
2023-02-28, 14:17
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Vilket lärosäte tänker handlar det om?

På SU så verkar man i allmänhet inte kunna läsa extra specialkurser längre:
Citera
2023-03-01, 01:45
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen

SU. Nej det verkar inte vara möjligt att läsa ytterligare specialkurser vid SU. Hur ser möjligheterna ut att söka ytterligare specialkurser vid andra lärosäten?

Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Det är absolut möjligt att läsa extra. Bara du uppfyller behörighetskraven (alt. får dispens) för de kurser du vill läsa finns ingenting som hindrar. Iaf inte på mitt lärosäte.

Eller vänta… du skrev 60 hp under samma termin. Eftersom man endast kan söka 45 hp per termin genom antagning.se så kan det bli svårt. Ett sätt att komma runt det är om du har platsgaranti på någon kurs.

Då kan du söka 45 hp annat och göra en sen anmälan till kursen du har platsgaranti till.
SU verkar inte tillåta att man gör på det sättet även med 45 HP.
Senast redigerad av QuadraticFormula 2023-03-01 kl. 01:48.
Citera
2023-03-01, 08:48
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen

Aha, se där.

Har studenterna läst för ”många” kurser tidigare kanske?

Citat:
SU. Nej det verkar inte vara möjligt att läsa ytterligare specialkurser vid SU. Hur ser möjligheterna ut att söka ytterligare specialkurser vid andra lärosäten?

Jag undersökte den saken för något år sen och kom fram till att det är fullt möjligt men att man i princip är hänvisad till reservplatser eftersom lärosätenas egna studenter oftast har förtur. Så det är nog ingen idé att söka de fördjupningskurser som är mest populära.
Citera
2023-03-01, 09:15
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Aha, se där.

Har studenterna läst för ”många” kurser tidigare kanske?
Jag tror det. Att läsa extra specialkurser var mycket attraktivt fram till 2022 då de gav meritpoäng för notarietjänstgöring i den högre poänggruppen.
Citera
2023-03-05, 12:38
Medlem
Yuno-Gasais avatar
Behöver lite hjälp!
Jag är nästintill halvvägs in på JP och har insett att jag hellre vill studera juridik utomlands. Detta låter ju helt dumt då jag studerat ett tag nu. Jag har alltid varit otroligt internationell och med en svensk juristexamen förblir man oftast i Sverige. Jag har funderat kring att studera i England, och jag är medveten om att det kommer ta längre tid för mig att ta en examen. Jag är bara rädd att jag om 5 år ångrar mitt val, så ni får jättegärna komma med synpunkter och kommentarer som talar både för och emot detta!
Citera
2023-03-05, 13:08
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yuno-Gasai
Behöver lite hjälp!
Jag är nästintill halvvägs in på JP och har insett att jag hellre vill studera juridik utomlands. Detta låter ju helt dumt då jag studerat ett tag nu. Jag har alltid varit otroligt internationell och med en svensk juristexamen förblir man oftast i Sverige. Jag har funderat kring att studera i England, och jag är medveten om att det kommer ta längre tid för mig att ta en examen. Jag är bara rädd att jag om 5 år ångrar mitt val, så ni får jättegärna komma med synpunkter och kommentarer som talar både för och emot detta!

Kolla upp hur det fungerar angående tillgodoräknade, konvertering etc av utbildning i England, eller var du nu vill arbeta. Kanske slösar du inte tid på att läsa klart din svenska juristexamen. Om det bara är studietid utomlands snarare än karriär du är ute efter, kika på utbytesterminer och påbyggnadsutbildningar. Finns väl gott om mastersutnbildningar här och där.

En annan synpunkt är att inte är självklart att du måste bli fast i Sverige även med "bara" en svensk juristexamen. Det beror på vad du vill göra. Många svenska bolag har kontor utomlands, en del byråer har bra secondments, och en del myndigheter erbjuder större möjligheter än vad man tror; finns gott om svenska jurister i Bryssel/Strasbourg/Haag. Åklagarmyndigheten har ettåriga uppdrag i Ukraina och Palestina mfl, domstolarna motsvarande bland annat i Kosovo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in