2021-11-02, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebr
När brukar ansökningarna stänga?

Edit: Ser att det står datum för de flesta byråerna (dock inte Vinge)
När de stänger är inte särskilt intressant. Verkligheten är att byråerna ofta kallar samma personer på intervjuer, så det råder också konkurrens byråerna emellan. Därför ges erbjudanden relativt snabbt.
Citera
2021-11-02, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
När de stänger är inte särskilt intressant. Verkligheten är att byråerna ofta kallar samma personer på intervjuer, så det råder också konkurrens byråerna emellan. Därför ges erbjudanden relativt snabbt.

De ger alltså jobb innan slutdatum? En sak jag tänkte på där nämligen är ju att ens AB-andel kan skilja sig beroende på när man söker. De på UU tex har ju inte läst mer än 120 hp när MSA stänger i december redan. Eller om man har tentor släpandes men likväl har god betyg av det man läst så att säga
Citera
2021-11-02, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebr
De ger alltså jobb innan slutdatum? En sak jag tänkte på där nämligen är ju att ens AB-andel kan skilja sig beroende på när man söker. De på UU tex har ju inte läst mer än 120 hp när MSA stänger i december redan. Eller om man har tentor släpandes men likväl har god betyg av det man läst så att säga
Jag, och andra jag känner, har redan mottagit erbjudanden. Och detta gäller (sjukt nog) även från byråer som öppnade ansökan först igår. Att de väntar till slutdatum kan alltså glömmas. Med detta sagt försvinner ju inte alla platser direkt, men hittar byråerna lämpliga kandidater kan de knappast vara naiva och vänta allt för länge. Studenter söker ju ofta flera byråer och byråerna konkurrerar om ”talangerna”.

Jag upplevde inte att det var ett problem att söka sommarnotarietjänst efter 120hp. Se mitt inlägg #23636 på sida 1970.
Citera
2021-11-02, 18:27
Medlem
Citat:
Jag, och andra jag känner, har redan mottagit erbjudanden. Och detta gäller (sjukt nog) även från byråer som öppnade ansökan först igår. Att de väntar till slutdatum kan alltså glömmas. Med detta sagt försvinner ju inte alla platser direkt, men hittar byråerna lämpliga kandidater kan de knappast vara naiva och vänta allt för länge. Studenter söker ju ofta flera byråer och byråerna konkurrerar om ”talangerna”.

Jag upplevde inte att det var ett problem att söka sommarnotarietjänst efter 120hp. Se mitt inlägg #23636 på sida 1970.

Ja det är inte lätt för oss dödliga att konkurrera med folk som har 100 % AB. Det får man ge dig.
Citera
2021-11-02, 18:50
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:

Kan bara gratulera men det är knappast särskilt vägledande för den genomsnittlige studenten att någon med 100% AB har lätt att få sommarkneg.
Citera
2021-11-02, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unrecognized
Kan bara gratulera men det är knappast särskilt vägledande för den genomsnittlige studenten att någon med 100% AB har lätt att få sommarkneg.
Nej så är det. Min erfarenhet från förra året är att de som hade 3/4 AB blev kallad på det mesta. 2/4 till några. Det kan nog vara vägledande.
Citera
2021-11-02, 21:49
Medlem
Brukar humanjuridiska byråer också anställa sommarnotarier eller liknande? Tror inte jag sett några sånna annonser alls
Citera
2021-11-02, 22:18
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:
Nej så är det. Min erfarenhet från förra året är att de som hade 3/4 AB blev kallad på det mesta. 2/4 till några. Det kan nog vara vägledande.
Låter ändå rimligt. Själv sitter jag på 50/50 AB/BA efter att jag varit diaboliskt nära ett AB på senaste terminen, med en kursansvarig som starkt motsatte sig gränsfallkontroller. Att ha varit så nära 75% AB och veta att man kanske blir utsållad på grund av det är psykiskt påfrestande alltså.

Hoppas att jag i alla fall får blir kallad till någon intervju då. Har i övrigt ett ganska bra CV men upplever det som att det har i bästa fall en marginell betydelse i jämförelse med betygen.
Citera
2021-11-03, 10:23
Medlem
Om man, rent hypotetiskt, skulle gå på intervju på en större byrå nästa vecka - är det kostym som gäller då?
Citera
2021-11-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Om man, rent hypotetiskt, skulle gå på intervju på en större byrå nästa vecka - är det kostym som gäller då?

Har exakt samma fråga, rent hypotetiskt såklart!
Citera
2021-11-03, 23:59
Medlem
Pilsnerbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost

Citat:
Ursprungligen postat av Billyspaj
Har exakt samma fråga, rent hypotetiskt såklart!

Ni har iaf inget att förlora på det och även om byrån är en som har ryktet för att vara väldigt 'laid back' har ni nog inte mycket att vinna på att inte ta den heller. Kör på kostymen och lycka till.
Citera
2021-11-04, 00:07
Medlem
Pilsnerbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unrecognized
Låter ändå rimligt. Själv sitter jag på 50/50 AB/BA efter att jag varit diaboliskt nära ett AB på senaste terminen, med en kursansvarig som starkt motsatte sig gränsfallkontroller. Att ha varit så nära 75% AB och veta att man kanske blir utsållad på grund av det är psykiskt påfrestande alltså.

Hoppas att jag i alla fall får blir kallad till någon intervju då. Har i övrigt ett ganska bra CV men upplever det som att det har i bästa fall en marginell betydelse i jämförelse med betygen.

Att veta är att sommarnotarieskap är betydligt svårare att få än en tillsvidareanställning efter examen. Svårt att tänka så kanske men det faktiskt är inte hela världen om du får en tjänst denna sommaren eller inte, så försök sopa det du snackar om under mattan och gör ditt bästa. Problemet med betygen i ansökningarna är ju att de tvingas göra en första sållning för att ens kunna försöka hantera antalet ansökningar de får in. Nog ska du nog, om inget annat är fundamentalt konstigt, få tag i minst några intervjuer. Det tror jag verkligen, men efter det är det också en hel del tur inblandat.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in