2023-02-20, 23:52
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodan23
1 tenta per termin, så 9 x 2 = 18?
Är det en tenta per termin så blir det väl 9 x 1 = 9?
Citera
2023-02-21, 00:38
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodan23
Men nu påstår du alltså att vissa lärosäten, till exempel UU, har 18 tentor? Eller förstår jag dig rätt då? 1 tenta per termin, så 9 x 2 = 18? Logiskt när man ställer upp det så, men jag tycker det låter som extremt mycket?

Men jösses. Du är ju värre de klasskompisar som inte kan räkna ut 2/3 av 12 i huvudet när man pratar villkorlig frigivning ur fängelse.

Var får du ”9 x 2” ifrån? När du skrev 1 tenta per termin i meningen innan?

Kallebrogen har redan svarat ser jag.

Även för de som har terminstentor borde det bli maximalt 8 tentor eftersom sista terminen som bekant är uppsatstermin.

Är programmet uppdelat på mindre kurser (som sagt, det varierar mycket mellan olika lärosäten) kan det mycket väl bli bortåt 20 tentor på programmet.
Citera
2023-02-21, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Men jösses. Du är ju värre de klasskompisar som inte kan räkna ut 2/3 av 12 i huvudet när man pratar villkorlig frigivning ur fängelse.

Var får du ”9 x 2” ifrån? När du skrev 1 tenta per termin i meningen innan?

Kallebrogen har redan svarat ser jag.

Även för de som har terminstentor borde det bli maximalt 8 tentor eftersom sista terminen som bekant är uppsatstermin.

Är programmet uppdelat på mindre kurser (som sagt, det varierar mycket mellan olika lärosäten) kan det mycket väl bli bortåt 20 tentor på programmet.

Går på UU, och kommer troligen ha skrivit 6 tentor + någon hemtenta när jag tar examen! Väldigt skönt att ens betyg baseras på så få tillfällen tycker jag!
Citera
2023-02-21, 16:25
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billyspaj
Går på UU, och kommer troligen ha skrivit 6 tentor + någon hemtenta när jag tar examen! Väldigt skönt att ens betyg baseras på så få tillfällen tycker jag!
Ja det där är nog mycket av en smaksak.

För mig som har fler kurser och tentor är fördelen att 1) ett ämne tentas av innan man har hunnit glömma bort allt, 2) skriver man dåligt på en är det inte hela världen; man kan kompensera genom göra bättre nästa gång.

Nackdelen är att det naturligtvis blir fler perioder med tenta-ångest varje termin. 🙃
Skulle jag ha valmöjligheten skulle jag lätt välja flera, mindre tentor än en bjässe-tenta. I mina betyg har jag nämligen en märkbart högre andel AB på mindre kurser än på större.
Citera
2023-02-23, 20:43
Medlem
Xectics avatar
För några dagar sedan blev jag uppringd av Solna tingsrätt som erbjöd uppsatspraktik. Jag har ännu inte tackat ja, utan bad om att få återkomma. Ni får gärna komma med funderingar och förslag över mina tankar om uppsatspraktiken.

Just nu läser jag terminskurs 7. Om jag tackar ja till uppsatspraktiken måste jag ”kasta om” terminerna, vilket innebär att jag terminskurs 8 skriver mitt examensarbete och under terminskurs 9 läser den obligatoriska RoAN samt en annan valfri 15-poängs kurs. Det är inte möjligt att göra det på ett annat sätt.

Problemet är att jag läser på UU och tingsrätten befinner sig i Solna. Kommunikationerna till och från tingsrätten är dåliga. I praktiken innebär det ungefär 2 h pendling (enkelresa), dörr till dörr, vilket jag absolut vägrar. Jag har svårt att tänka mig att jag kommer att kunna utför ett meningsfullt arbete om jag sliter ut mig på pendlingen. Därmed tvingas jag ta bilen, vilket innebär en kostnad på ca 10 500 kr för oavlönat arbete.

Samtidigt innebär uppsatspraktiken fantastiska möjligheter att få praktiskt arbeta och få insyn i domstolsväsendet. I och med att jag vill sitta ting efter programmet, känner jag mig frästad att få pröva på arbetet redan nu.

Jag funderar dock på att tacka nej och söka till en annan tingsrätt nästa termin. Risken är ju dock att jag inte får en plats?!

Vad tycker ni? Borde jag tacka ja eller nej till platsen? Hur högt värderat en framtida arbetsgivare att jag fått uppsatspraktik? Är det något arbetsgivaren inte värderar någorlunda högt, talar ändå en del för att tacka nej till platsen.
Senast redigerad av Xectic 2023-02-23 kl. 20:56.
Citera
2023-02-23, 21:18
Medlem
alex-solzjenitsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xectic
För några dagar sedan blev jag uppringd av Solna tingsrätt som erbjöd uppsatspraktik. Jag har ännu inte tackat ja, utan bad om att få återkomma. Ni får gärna komma med funderingar och förslag över mina tankar om uppsatspraktiken.

Just nu läser jag terminskurs 7. Om jag tackar ja till uppsatspraktiken måste jag ”kasta om” terminerna, vilket innebär att jag terminskurs 8 skriver mitt examensarbete och under terminskurs 9 läser den obligatoriska RoAN samt en annan valfri 15-poängs kurs. Det är inte möjligt att göra det på ett annat sätt.

Problemet är att jag läser på UU och tingsrätten befinner sig i Solna. Kommunikationerna till och från tingsrätten är dåliga. I praktiken innebär det ungefär 2 h pendling (enkelresa), dörr till dörr, vilket jag absolut vägrar. Jag har svårt att tänka mig att jag kommer att kunna utför ett meningsfullt arbete om jag sliter ut mig på pendlingen. Därmed tvingas jag ta bilen, vilket innebär en kostnad på ca 10 500 kr för oavlönat arbete.

Samtidigt innebär uppsatspraktiken fantastiska möjligheter att få praktiskt arbeta och få insyn i domstolsväsendet. I och med att jag vill sitta ting efter programmet, känner jag mig frästad att få pröva på arbetet redan nu.

Jag funderar dock på att tacka nej och söka till en annan tingsrätt nästa termin. Risken är ju dock att jag inte får en plats?!

Vad tycker ni? Borde jag tacka ja eller nej till platsen? Hur högt värderat en framtida arbetsgivare att jag fått uppsatspraktik? Är det något arbetsgivaren inte värderar någorlunda högt, talar ändå en del för att tacka nej till platsen.

Uppsatspraktik på Solna tingsrätt låter inte alls dumt, och är säkert riktigt roligt. Men i och med att du ändå har planer att sitta ting efter skolan så låter det kanske inte värt med tanke på nackdelarna du radar upp. Min uppfattning är att tidigare uppsatspraktik på tingsrätt inte påverkar din antagning till tjänstgöring som tingsnotarie. Därför hade jag nog känt att mina pengar är bättre spenderade på annat håll än att behöva betala resekostnader för att få jobba gratis. (Detta är såklart med grund i att du just tänkt sitta ting inom några år). Tror båda alternativen - att tacka ja eller att strunta i det blir bra i slutändan oavsett!
Citera
2023-02-23, 21:42
Medlem
Citat:

Uppsatspraktik på Solna är ju fint och det är säkert något arbetsgivare tillsätter viss vikt vid. Troligen är det dock som skribenten ovan skriver att det i stor sätt saknar betydelse om du ändå tänker jobba som notarie efter examen. Det hjälper dig heller inte bli anställd som notarie.

Jag hade väntat och försökt på något som ligger närmare nästa termin! Tackar Solna ja så lär nästan samtliga andra vela ha dig också.
Citera
2023-02-23, 23:08
Medlem
Är det någon som har erfarenhet/insyn av att jobba med compliance inom finanssektorn?

Ofta presenteras utannonserade tjänster med förväntningar på goda analytiska förmågor och erfarenhet av arbete med olika EU-regelverk. I min värld indikerar det att man kommer arbeta kvalificerat med juridiken, men av det jag har hört så verkar compliance-arbete präglas av mycket administrativt och rutinbaserat arbete, särskilt på en mer junior nivå.

Vore tacksam om någon kunde ge lite insyn.
Citera
2023-02-24, 22:58
Medlem
Citat:

Kommunikationerna från Uppsala centralstation till Solna tingsrätt är inte dåliga. Jag föreslår att du tar pendeln till Solna station (48 minuter) och går i rask takt till tingsrätten (ca. 15 minuter). Allt som allt tar det ungefär en timme från centralstationen. Var du får två timmar enkelresa ifrån vet jag inte (jag utgår ifrån att du bor i Uppsala, i vart fall mindre än en timme bort från centralstationen).
Senast redigerad av DerBubi 2023-02-24 kl. 23:02.
Citera
2023-02-25, 10:13
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:

Det ett tag sedan jag var i tingssvängen och jag är medveten om att notarieantagningen sedan dess har gjorts om i viss utsträckning. Jag har dock inte koll på hur antagningen förändrades, så mitt följande svar utgår ifrån att det fortsatt bara är avlönat arbete som ger meritpoäng och att praktik vid tingsrätt inte heller på annat sätt blivit en magisk dörröppnare för senare tingsplats.

Med ovan reservationer gjorda och i beaktande av det praktiska omak en praktikplats tycks leda till för din del: tacka nej.

Du verkar inställd på att sitta ting (vilket är bra, jag rekommenderar alla nybakade jurister som jag kommer i kontakt med att göra det). Antingen har du merit för att göra just det, eller så har du det inte. Praktiken bättrar inte på dina möjligheter till att senare få tingsplats, däremot skulle den i värsta fall kunna göra dig mindre sugen på tingstjänstgöring. Mitt minne av de praktikanter som flimrade förbi i mitt domstolsliv är att de i princip gjorde enkla delar av bottenskrapet bland notarieuppgifter, typ oinspirerande bulkhäktningar och sladdriga brottmålsting med slöa pensionärsdomare. Det blir ingen representativ bild av en notarievardag och i jämförelse verkade den enda fördelen vara att praktikanterna inte träffades av skiten när fläkten började snurra, men risken för att behöva äta bajs minimeras ju effektivast av den som öht inte uppehåller sig i domstolens lokaler.

Insynen och erfarenheten du får av en eventuell praktik kan du gott avstå ifrån, särskilt om du sedan sitter ting. Du kommer att ha tillgodogjort dig samma saker på två veckor då och något eventuellt försprång (om det är vad du hoppas på) kommer att vara uppätet inom samma tid. Därefter är du och dina notariekolleger lika inför Gud, lagen och lagmannen igen.

Vad gäller framtida arbetsgivare tror jag inte erfarenheten av en uppsatspraktik under några veckor smäller särskilt högt. Sitter du ting gör blir praktikerfarenheten dessutom rudimentär. Möjligen skulle praktiken kunna öppna för ett jobb som sommarnotarie i domstolen, den vägen vet jag att andra har vandrat tidigare. Men om jag läser dig riktigt har du examinerats till nästa sommar och till den närmast stundande kommer platserna att vara tillsatta innan någon vet vem du är, även om praktiken skulle vara planerad till denna termin.

Kontentan är alltså: Skit i praktiken, nu och resterande tid du har kvar på programmet, plugga på och njut mellan varven, sitt ting efter examen och när jobbet hopar sig då kan du glädja dig åt att du i alla fall såg till att ha vårda din fritid under sluttampen av studierna i stället för att låta pendeltågen eller plånboken suga ut din själ till begränsad till nytta.

Citat:
Ursprungligen postat av Clark-Kenta
Är det någon som har erfarenhet/insyn av att jobba med compliance inom finanssektorn?

Ofta presenteras utannonserade tjänster med förväntningar på goda analytiska förmågor och erfarenhet av arbete med olika EU-regelverk. I min värld indikerar det att man kommer arbeta kvalificerat med juridiken, men av det jag har hört så verkar compliance-arbete präglas av mycket administrativt och rutinbaserat arbete, särskilt på en mer junior nivå.

Vore tacksam om någon kunde ge lite insyn.
Har ingen erfarenhet av compliancearbete i just finanssektorn men utifrån den yrkesmässiga kontakt jag har haft med compliance är det min bild att det åtminstone på junior nivå är ett administrativt arbete, snarare än ett arbete som präglas av mycket administration. Att just det administrativa arbetet sedan blir bättre utfört av någon med tillräckliga juridiska kunskaper är en annan sak.

Och då är det ovan nämnda inte ens det värsta med compliancearbete. Det värsta är nämligen att hela syftet är att få en massa människor som bara vill göra sina kärnarbetsuppgifter att följa ett (ofta hopplöst EU-)regelverk som de är djupt ointresserade av och som de, inte ställan på goda grunder, inte förstår nyttan med.
Citera
2023-02-26, 17:44
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sc1231
Om du begär ut tidigare ansökningar får du gärna sammanfatta det du hittade här om du har tid!
Har inte lagt ner någon nämnvärd tid på detta utan valde bara att skicka ett mejl där jag begärde ut ansökningshandlingar från deras senaste sommarnotarier. Skickade till åtta olika domstolar, en av dessa hade inte haft några sommarnotarier senaste åren, en av dessa ville bara lämna ut ansökningshandlingarna i fysisk form och två har uppenbart brustit i deras skyldighet till skyndsam handläggning då de ännu inte svarat (Gävle tingsrätt och Hovrätten för Nedre Norrland). Det innebär att jag bara har ansökningshandlingar från fyra olika domstolar men kan ändå skriva ner hur AB procenten sett ut. Oftast är resterande betyg BA men det finns vissa Bn på sina håll också.

Tingsrätt 1:
50% AB, fyra terminer avklarade + vissa tillgodoräknade kurser
40% AB, sex terminer avklarade
30% AB, sju terminer avklarade

Tingsrätt 2:
60% AB, sju terminer avklarade
100% AB, fyra terminer avklarade

Tingsrätt 3:
55% AB, 6 terminer avklarade + en kandidatexamen avklarad

Kammarrätt:
70% AB, sex terminer avklarade
70% AB, fem terminer avklarade
90% AB, fyra terminer avklarade
100% AB, sex terminer avklarade

För egen del kan jag också säga att med 60% AB har jag fått erbjudande från två domstolar, en i Stockholmsområdet och en i Norrland.
Citera
2023-02-26, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unrecognized
Har inte lagt ner någon nämnvärd tid på detta utan valde bara att skicka ett mejl där jag begärde ut ansökningshandlingar från deras senaste sommarnotarier. Skickade till åtta olika domstolar, en av dessa hade inte haft några sommarnotarier senaste åren, en av dessa ville bara lämna ut ansökningshandlingarna i fysisk form och två har uppenbart brustit i deras skyldighet till skyndsam handläggning då de ännu inte svarat (Gävle tingsrätt och Hovrätten för Nedre Norrland). Det innebär att jag bara har ansökningshandlingar från fyra olika domstolar men kan ändå skriva ner hur AB procenten sett ut. Oftast är resterande betyg BA men det finns vissa Bn på sina håll också.

Tingsrätt 1:
50% AB, fyra terminer avklarade + vissa tillgodoräknade kurser
40% AB, sex terminer avklarade
30% AB, sju terminer avklarade

Tingsrätt 2:
60% AB, sju terminer avklarade

Tingsrätt 3:
55% AB, 6 terminer avklarade + en kandidatexamen avklarad

Kammarrätt:
70% AB, sex terminer avklarade
70% AB, fem terminer avklarade
90% AB, fyra terminer avklarade
100% AB, sex terminer avklarade

För egen del kan jag också säga att med 60% AB har jag fått erbjudande från två domstolar, en i Stockholmsområdet och en i Norrland.

Tack! Väldigt intressant statistik.
Det verkar ju iaf som att det krävs högre AB andel om man går på en lägre termin, men kul att se att de iaf tar in dem.

Och grattis till erbjudandena👊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in