Citat:
Ursprungligen postat av
Xectic
För några dagar sedan blev jag uppringd av Solna tingsrätt som erbjöd uppsatspraktik. Jag har ännu inte tackat ja, utan bad om att få återkomma. Ni får gärna komma med funderingar och förslag över mina tankar om uppsatspraktiken.
Just nu läser jag terminskurs 7. Om jag tackar ja till uppsatspraktiken måste jag ”kasta om” terminerna, vilket innebär att jag terminskurs 8 skriver mitt examensarbete och under terminskurs 9 läser den obligatoriska RoAN samt en annan valfri 15-poängs kurs. Det är inte möjligt att göra det på ett annat sätt.
Problemet är att jag läser på UU och tingsrätten befinner sig i Solna. Kommunikationerna till och från tingsrätten är dåliga. I praktiken innebär det ungefär 2 h pendling (enkelresa), dörr till dörr, vilket jag absolut vägrar. Jag har svårt att tänka mig att jag kommer att kunna utför ett meningsfullt arbete om jag sliter ut mig på pendlingen. Därmed tvingas jag ta bilen, vilket innebär en kostnad på ca 10 500 kr för oavlönat arbete.
Samtidigt innebär uppsatspraktiken fantastiska möjligheter att få praktiskt arbeta och få insyn i domstolsväsendet. I och med att jag vill sitta ting efter programmet, känner jag mig frästad att få pröva på arbetet redan nu.
Jag funderar dock på att tacka nej och söka till en annan tingsrätt nästa termin. Risken är ju dock att jag inte får en plats?!
Vad tycker ni? Borde jag tacka ja eller nej till platsen? Hur högt värderat en framtida arbetsgivare att jag fått uppsatspraktik? Är det något arbetsgivaren inte värderar någorlunda högt, talar ändå en del för att tacka nej till platsen.
Det ett tag sedan jag var i tingssvängen och jag är medveten om att notarieantagningen sedan dess har gjorts om i viss utsträckning. Jag har dock inte koll på hur antagningen förändrades, så mitt följande svar utgår ifrån att det fortsatt bara är avlönat arbete som ger meritpoäng och att praktik vid tingsrätt inte heller på annat sätt blivit en magisk dörröppnare för senare tingsplats.
Med ovan reservationer gjorda och i beaktande av det praktiska omak en praktikplats tycks leda till för din del: tacka nej.
Du verkar inställd på att sitta ting (vilket är bra, jag rekommenderar alla nybakade jurister som jag kommer i kontakt med att göra det). Antingen har du merit för att göra just det, eller så har du det inte. Praktiken bättrar inte på dina möjligheter till att senare få tingsplats, däremot skulle den i
värsta fall kunna göra dig mindre sugen på tingstjänstgöring. Mitt minne av de praktikanter som flimrade förbi i mitt domstolsliv är att de i princip gjorde enkla delar av bottenskrapet bland notarieuppgifter, typ oinspirerande bulkhäktningar och sladdriga brottmålsting med slöa pensionärsdomare. Det blir ingen representativ bild av en notarievardag och i jämförelse verkade den enda fördelen vara att praktikanterna inte träffades av skiten när fläkten började snurra, men risken för att behöva äta bajs minimeras ju effektivast av den som öht inte uppehåller sig i domstolens lokaler.
Insynen och erfarenheten du får av en eventuell praktik kan du gott avstå ifrån, särskilt om du sedan sitter ting. Du kommer att ha tillgodogjort dig samma saker på två veckor då och något eventuellt försprång (om det är vad du hoppas på) kommer att vara uppätet inom samma tid. Därefter är du och dina notariekolleger lika inför Gud, lagen och lagmannen igen.
Vad gäller framtida arbetsgivare tror jag inte erfarenheten av en uppsatspraktik under några veckor smäller särskilt högt. Sitter du ting gör blir praktikerfarenheten dessutom rudimentär. Möjligen skulle praktiken kunna öppna för ett jobb som sommarnotarie i domstolen, den vägen vet jag att andra har vandrat tidigare. Men om jag läser dig riktigt har du examinerats till nästa sommar och till den närmast stundande kommer platserna att vara tillsatta innan någon vet vem du är, även om praktiken skulle vara planerad till denna termin.
Kontentan är alltså: Skit i praktiken, nu och resterande tid du har kvar på programmet, plugga på och njut mellan varven, sitt ting efter examen och när jobbet hopar sig då kan du glädja dig åt att du i alla fall såg till att ha vårda din fritid under sluttampen av studierna i stället för att låta pendeltågen eller plånboken suga ut din själ till begränsad till nytta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Clark-Kenta
Är det någon som har erfarenhet/insyn av att jobba med compliance inom finanssektorn?
Ofta presenteras utannonserade tjänster med förväntningar på goda analytiska förmågor och erfarenhet av arbete med olika EU-regelverk. I min värld indikerar det att man kommer arbeta kvalificerat med juridiken, men av det jag har hört så verkar compliance-arbete präglas av
mycket administrativt och rutinbaserat arbete, särskilt på en mer junior nivå.
Vore tacksam om någon kunde ge lite insyn.

Har ingen erfarenhet av compliancearbete i just finanssektorn men utifrån den yrkesmässiga kontakt jag har haft med compliance är det min bild att det åtminstone på junior nivå
är ett administrativt arbete, snarare än ett arbete som präglas av mycket administration. Att just det administrativa arbetet sedan blir bättre utfört av någon med tillräckliga juridiska kunskaper är en annan sak.
Och då är det ovan nämnda inte ens det värsta med compliancearbete. Det värsta är nämligen att hela syftet är att få en massa människor som bara vill göra sina kärnarbetsuppgifter att följa ett (ofta hopplöst EU-)regelverk som de är djupt ointresserade av och som de, inte ställan på goda grunder, inte förstår nyttan med.