2023-02-27, 15:56
Medlem
Finns filmklipp och artiklar med domarna i ärendet som blir ifrågasatta av journalister, det blir tydligt väldigt fort att domarna inte kan försvara sin dom överhuvudtaget.

Pinsamt, Sverige. Pinsamt.
Citera
2023-02-27, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Finns filmklipp och artiklar med domarna i ärendet som blir ifrågasatta av journalister, det blir tydligt väldigt fort att domarna inte kan försvara sin dom överhuvudtaget.

Lyckas inte hitta klipp med intervju av någon som varit med och beslutat om domen. Var har du sett detta? Länka gärna.
Citera
2023-02-27, 16:16
Medlem
Jag måste ändå bara ge mig in och fråga, man har ju sett den här nyheten florera i olika socialamedier i ett par dagar och i alla fall dom första 5 gångerna jag såg något inlägg om saken tänkte jag direkt ”att det måste vara nån annan mycket mer komplicerad förklaring för vad som EGENTLIGEN hänt” något som vi lekmän inte förstår.
Eller är det så simpelt och illa som det låter? En liten teknikalitet gällande en formulering som allt faller på?
Jag antar att det jag är ute efter är att nån mer juridiskt kunnig ska kunna ge en mer teknisk förklaring på varför det här som för mig som är okunnig låter helt orimligt EGENTLIGEN rent juridiskt är rimligt.
Citera
2023-02-27, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nalletorsk
Vad heter den 50,åriga centerpartistiska Blatten?

Inte centerpartiet, frälsningsarmén. Jag tycker frälsningsarmén ska dömas att betala en miljard till brottsofferfonden. Kan de inte må medlemmarna plikte med sina kroppar.
Citera
2023-02-27, 16:32
Medlem
Detta eviga daltandet med sexualbrottslingar är så sjukt. Flickan var 10 år gammal, för i helvete…

Denne Åke Thimfors borde få gå på dagen.
Citera
2023-02-27, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprutmedkuk
Detta eviga daltandet med sexualbrottslingar är så sjukt. Flickan var 10 år gammal, för i helvete…

Denne Åke Thimfors borde få gå på dagen.

Det är alltså 4 domare som röstat för det här beslutet, varför skulle just Åke behöva lämna sin tjänst och få skulden, för ett beslut som i mycket verkar ganska vettigt.
Citera
2023-02-27, 16:37
Medlem
Sameshs avatar
Jag kom att tänka på den här videon när jag läste nyheten:

https://www.youtube.com/watch?v=8Wp9iNINHMc

Ärligt talat så tänker jag inte på hela maskineriet när någon säger snippan, utan bara de yttre könsdelarna, precis som i videon. Samtidigt så tycker man att detta är en teknikalitet som man inte borde ha lagt så pass stor tyngd på vid domen, med tanke på hur detaljerat barnet beskrev hur hon blev våldtagen och penetrerad så borde det inte betyda något att hon använde ordet "snippan" istället för slida, vagina eller fitta.
Citera
2023-02-27, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det är alltså 4 domare som röstat för det här beslutet, varför skulle just Åke behöva lämna sin tjänst och få skulden, för ett beslut som i mycket verkar ganska vettigt.
Åke Thimfors har försvarat domslutet i media. Han kan ta initiativ och gå på dagen. Resterande skäms väl för mycket för att träda fram publikt.

Vettigt domslut? Ja, alltså…
Citera
2023-02-27, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08

Det finns inget försvar för domen . Bara läsa det den grundar sig på .
Tingrättens dom ( den det grundar sig på ) är välgjord . Utfallet stämmer inte överens. Jag får i alla fall inte ihop det.

Senast redigerad av Jens86 2023-02-27 kl. 16:43.
Citera
2023-02-27, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprutmedkuk
Åke Thimfors har försvarat domslutet i media. Han kan ta initiativ och gå på dagen. Resterande skäms väl för mycket för att träda fram publikt.

Vettigt domslut? Ja, alltså…

Självklart är det han som får tala med media, då han är ordförande vad jag kan förstå, och därmed den som ska sköta kommunikationen med media. Men det är fortfarande 4 domare som röstat för domslutet.
Citera
2023-02-27, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slatrom
Jag måste ändå bara ge mig in och fråga, man har ju sett den här nyheten florera i olika socialamedier i ett par dagar och i alla fall dom första 5 gångerna jag såg något inlägg om saken tänkte jag direkt ”att det måste vara nån annan mycket mer komplicerad förklaring för vad som EGENTLIGEN hänt” något som vi lekmän inte förstår.
Eller är det så simpelt och illa som det låter? En liten teknikalitet gällande en formulering som allt faller på?
Jag antar att det jag är ute efter är att nån mer juridiskt kunnig ska kunna ge en mer teknisk förklaring på varför det här som för mig som är okunnig låter helt orimligt EGENTLIGEN rent juridiskt är rimligt.

Det finns .
Det fanns några delar i tingsrättens dom men ser man allt i sin helhet så stämmer utfallet inte överens . Det är ett Bra arbete tingsrätten hade gjort .
Senast redigerad av Jens86 2023-02-27 kl. 16:49.
Citera
2023-02-27, 16:47
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Man kan väl inte ha 10 olika namn på samma sak..det skulle ju bli rena snurren i domstolarna..

Vad menar du? Det finns synonymer och slang för allt. Ska man inte kunna döma någon bara för att det används flera ord än ett?

"Haha, barnet sa revolver istället för pistol. Nä, då friar vi, för det där var då ingen revolver, den har en annan cylinder än en vanlig pistol. Sorry kid"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in