2023-02-27, 13:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Finns inte ett enda vittne som talar om en haltande springstil i första förhören. Bevisa påståendet.
Jag har letat efter signalementet både SVT och Expressen la ut efter mordet, men tyvärr inte hittat den vid googling.
Det jag har att referera till är tidigare inlägg på FB.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.flashback.org/t133416p8363&ved=2ahUKEwjWtbj92bX9AhUki8MKHcjOC9AQ FnoECAcQAQ&usg=AOvVaw2aKrCVbWiWgLKNMJTQnUSU
Citera
2023-02-27, 13:49
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Som tur är känner jag ingen professionell mördare så jag kan inte få förstahandsinformation om detta. Men rent logiskt ser jag ingen anledning till att lämna sitt vapen på mordplatsen. Jag tror att det är något de gör på film bara för att det ser coolt ut. En s.k. trope.
https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/ThrowAwayGuns

Det visar sig att det var något man gjorde innan DNA-tekniken blev effektiv.

På dåtiden fanns det många fördelar.

Ingen ser dig gå från platsen med vapnet. Blev du stoppad i närhet till mordplatsen var det förödande om du bar på vapnet. Risken att åka på husrannsakan pga vapnet försvinner. Det sistnämnda var viktigt då det ofta handlade om maffian som hade annat fuffens dom inte ville att polisen skulle hitta.
Citera
2023-02-27, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Ja, det verkar ju vara det dokumentären vill få fram. Ska man gå på Herr Mårelius signalemente faller antagligen både CP och SE bort. Då inte heller SE lär ha givit det intrycket.

Då skulle man kunna spekulera att Lisbeths utpekande av CP var en tacksam skänk från ovan för polisen.

Frågan är vad alla andrahandsberättelser kring CP innebär. Ryktet säger bl.a. att han ska ha erkänt mordet för vänner och dumpat vapnet i havet. Det ska man förstås ta med en skeppslast med salt. Men mig veterligen har CP aldrig varit särskilt angelägen om att rentvå sig efter domen och anklagelserna, eller har jag fel?

Lisbeth ville hitta en mördare, och de kan man ju förstå. Och den första hon såg var Crille (hon han aldrig reagera att se GMs ansikte). En välkänd pundare i Stockholm är lätt att sätta dit, han kommer ändå inte ha något minne från den kvällen. Crille har erkänt för Gert Fylking och Cedergren (sägs de), men de ska tas med en nypa salt, Fylking tjänade enorma pengar för detta scoopet, Cedergren var förbannad på Crille för att Crille hade stora skulder till Cedergren, så de är två personer som tjänade på att Crille erkände mordet. För en pundare är ett femsiffrigt belopp och kanske ännu mer en så, som TV3 erbjöd Crille i omgångar när de kom till utfrågningar osv, och de blev några stycken, en jättebra inkomst.

Aschberg och Fylking köpte till och med ut sprit till Crille för att dom tyckte att "Christer var inte så snack salig när han var spik nykter, men fick han i sig några järn så glappade käften)
Senast redigerad av DeVaLaGott88 2023-02-27 kl. 14:18.
Citera
2023-02-27, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Som tur är känner jag ingen professionell mördare så jag kan inte få förstahandsinformation om detta. Men rent logiskt ser jag ingen anledning till att lämna sitt vapen på mordplatsen. Jag tror att det är något de gör på film bara för att det ser coolt ut. En s.k. trope.
https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/ThrowAwayGuns

Det finns goda skäl. Blir man stoppad av polisen är det ju ett stort problem att gå omkring med ett skjutvapen (inte minst i Sverige), samtidigt som ett proffs naturligtvis kunde se till att vapnet var fritt från fingeravtryck eller att vapnet skulle vara spårbart. DNA-tekniken var outvecklad och att polisen skulle vara tillräckligt snabb för att man skulle bli inplockad för att bli undersökt för krutspår på händer eller kläder var knappast sannolikt. Så absolut att det finns skäl att göra sig av med vapnet illa kvickt om man är professionell mördare. Att bli ertappad med vapnet på sig är det värsta som kan hända.
Citera
2023-02-27, 14:34
Medlem
Komiskt att Lisbeth direkt på sjukhuset gjorde en raslig profilering av mördaren och kallade honom kroat.

Och år 2023 håller Olof Palmes polare med om att Christer Pettersson ser ut som en invandrare.
Citera
2023-02-27, 15:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Lisbeth ville hitta en mördare, och de kan man ju förstå. Och den första hon såg var Crille (hon han aldrig reagera att se GMs ansikte). En välkänd pundare i Stockholm är lätt att sätta dit, han kommer ändå inte ha något minne från den kvällen. Crille har erkänt för Gert Fylking och Cedergren (sägs de), men de ska tas med en nypa salt, Fylking tjänade enorma pengar för detta scoopet, Cedergren var förbannad på Crille för att Crille hade stora skulder till Cedergren, så de är två personer som tjänade på att Crille erkände mordet. För en pundare är ett femsiffrigt belopp och kanske ännu mer en så, som TV3 erbjöd Crille i omgångar när de kom till utfrågningar osv, och de blev några stycken, en jättebra inkomst.

Aschberg och Fylking köpte till och med ut sprit till Crille för att dom tyckte att "Christer var inte så snack salig när han var spik nykter, men fick han i sig några järn så glappade käften)
Att LP skulle ange CP endast för att hitta en mördare låter lite låbgsökt.
Speciellt i den inledande fasen i mordutredningen.
LP ville väl in i det längsta hitta den rätte gärningsmannen. Annat vore väl konstigt.
Det lite märkliga i intervjun Strix gjorde för tv3 där det ryktats att CP erkände mordet, vilket han inte gjorde.
Ordagrant sa han -"Det kunde ha varit jag som gjorde det" .. men sade detta också vilket jag själv funderat en del över: Jag gjorde det för stålarnaVilket förvånade Fylking då han tidigare erkänt mordet för honom.
CP förklrade senare för Fylking varför han inte erkände mordet i TV:
Jag ville inte att mina systrar skulle förknippas med att de hade en bror som sköt Palme. Om detta är 100% sant lär vi aldrig få veta..

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/medier-betalade-stora-pengar-for-att-intervjua-christer-pettersson&ved=2ahUKEwjKkZuL8LX9AhUHxYsKHX3XBdkQFn oECAkQAQ&usg=AOvVaw2RpYt6scbK6h5E7ioi5zrZ

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.expressen.se/nyheter/fylking-darfor-ville-inte-pettersson-erkanna-i-tv/&ved=2ahUKEwijuNuJ77X9AhWU6CoKHfPPCqcQFnoECCQQAQ&u sg=AOvVaw2zyhluFq7VKsMCK_V2gd23
Citera
2023-02-27, 15:48
Medlem
Richie Apriles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag tänkte mer på om mördaren kände till det här med två skott.
Hmm. Om inte vittnen ska upptäcka var skytten är så låter två skott redan som ett för mycket tycker jag. Bland rovdjursjägare och skarpskyttar som skjuter på relativt nära håll undviks det till och med att göra mantelrörelse efter det första (och förhoppningsvis enda) skottet för att inte röja sin position och det är ju väldigt gammal kunskap. Men sånt där finns det nog folk här som vet betydligt mer om än jag. Dock är det ju tydligt att fler vittnen såg det andra skottet än det första så…mmm…jag vet inte jag.
Citera
2023-02-27, 16:54
Medlem
Tjuren-Ferdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Även om någon skulle rört sig militäriskt, målinriktat så hade väl knappast någon kunnat koppla det till att ett mord skulle ske. Snarare är detta något som någon lagt ihop ett och ett i efterhand, och kommit fram till att det måste haft med mordet att göra.. Talar därför inte emot proffsteorin. Snarare möjligen tvärtom.

Nej exakt. Om man sitter i en bil och ser någon röra sig militäriskt så är steget långt till att man ska tänka att han är där för att knäppa någon.

Men å andra sidan, de citat jag skrev om hur IM beskrev mannens beteende som militäriskt, vältränat och målinriktat var ju från observationer IM gjorde någon/några minut(er) innan mordet skedde. Menar snarare att ett proffs som står och väntar på sitt offer inte beter sig såpass militäriskt att en person från andra sidan gatan kan se detta.
Citera
2023-02-27, 17:45
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Komiskt att Lisbeth direkt på sjukhuset gjorde en raslig profilering av mördaren och kallade honom kroat.

Och år 2023 håller Olof Palmes polare med om att Christer Pettersson ser ut som en invandrare.

Det där är en sammanblandning av uppgifter från olika poliser. Mannen Lisbet pekade ut som kroat var någon som hon upplevde hade förföljt paret utanför bostaden tidigare.
Citera
2023-02-27, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Det där är en sammanblandning av uppgifter från olika poliser. Mannen Lisbet pekade ut som kroat var någon som hon upplevde hade förföljt paret utanför bostaden tidigare.

Påstod inte Lisbeth också att mördaden ropade något på ett främmande språk, eller det var kanske också vid tidigare tillfälle?.
Citera
2023-02-27, 17:58
Medlem
Tyckte dom gjorde ett stort fel i programmet..

Dom menade på att det enbart var Delsborn som han köra på grönt och att Taxin fick stanna för rött igen..

Grönt ljus på huvudled är ju minst 20-30sek så att bara Delsborn skulle hinna över är fel tror jag..
Citera
2023-02-27, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen

kanske inte så konstigt att hon gjorde den kopplingen med tanke på upplevda hot från en kroatisk fascistorganisation. Kom ihåg att hon befann sig i djup chock.

Ser inte problemet. Hade hon sett Ove Sundberg hade hon kanske kallat honom Dalmas. Är det viktigare att anamma woke-kultur än att tala klarspråk i dessa sammanhang?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in